2017-05-13, 03:54
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonderslagen
Är ortsbo. Tiden för mordet var storsundsvägen i betydligt sämre skick än vad den ät idag. Helt åt helvete väg med mycket hål och sprucken asfalt. Dessutom är den väldigt kurvig. Finns inte en chans han kan ha kört på den tiden.

Däremot till Skellefteå. Jo det är fullt möjligt.
Väldigt tacksamt och viktigt att personer med lokalkännedom uttalar sig, tack för det!
Citera
2017-05-13, 04:02
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nils erkände inblandning i inbrottet och dömdes för det.
Var hittar du belägg för att Nils erkände inblandning i inbrottet i butiken? Inte för att det spelar någon roll i detta fall, men...
Citera
2017-05-13, 08:11
Medlem
Bruce_Lees avatar
Jag må komma in sent till middagsbjudningen och har bara till viss del följt tråden i tystnad så jag kan ha missat svaren på mina frågor.

I alla fall, nu när Nils ändrat sig igen gällande sin fd knarkresa, har det framgått vad han skyller resan på nu?
Kommer Nils alltså höras som vittne igen nu när alla misstankar är avförda? Oavsett delaktighet så måste det ju ändå vara konstaterat att hans trovärdighet är nere på noll.

Jag har lagt ner alldeles för lite tid på detta den senaste tiden så egentligen borde jag kanske vänta tills det är rättegångsdags för det är väldigt mycket jag inte kan få ihop.
Citera
2017-05-13, 08:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Jag åker E4:an i stort sett varje vecka genom mitt jobb och, som i mitt fall, kan jag se vad snitthastigheten är på färddatorn efter att ha åkt från södra Sverige och hem mitt i Norrland eller motsatt väg 60-110 mil. Snitthastigheten ligger just på 80-85 km/h. Det behövs inte mycket, typ vägarbeten, långtradare, trefilig väg, etc för att snitthastigheten ska dala betänkligt.
Det är just poängen. Linna har inte kört det första 14.9 milen med en snittfart på 120 km/h med vägarbeten och tillfälliga körfält.
Citera
2017-05-13, 08:36
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
  • Jag är till 100% säker på att Linna är oskyldig.
  • Jag är till 100% säker på att Linna vet vem eller vilka som utförde rånmordet.

Linnas "tjyvheder" hindrar honom att ange någon. Och kanske hans status i fängelset spelar in, dvs man golar inte ner någon.

Jag tror att polisen var rätt ute från början när de tog in Bertil.
Har Bertil och IE nåt som knyter de samman? Fd par, släktskap eller dylikt?

Nils är inget. En marionett som gör vad han blivit tillsagd att göra. Därför är det intressant att veta vem som styr i detta rövargäng.

Kom inte med anklagelser mot Bertil är du snäll

Han fick lida som ett djur i häktet pga nån annans brott.
Om det är Kaj eller inte kan jag inte garantera.
Men att Bertil är oskyldig är jag 100% säker på
Hoppas du förstår...,
Citera
2017-05-13, 08:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Var IE med om inbrottet? Var hon åtalad för delaktighet eller gick hon fri pga vittnesmålet?

I mitt tidigare syndiga leverne så fanns det inte i ens medvetande att man skulle tjalla ner polare för att själv gå fri eller få mildrat straff. Inte en chans. Trots anhållanden, häktningar och otaliga förhör var det aldrig någon som angav någon annan. Jämfört med detta klientel så var vi nog rätt så tajt, så att säga.

Det som förvånar mig är att de, Nils och IE, utan tvekan och med lätthet sätter dit sin "kompis", dels för inbrottet och senare rånmordet. I sådana gäng håller man käft, det är en oskriven lag. Alla håller käft.

Om man tittar på "gängkonstellationen", var det någon av de som ansågs som ledare?

Just pga pladdrandet anar jag att det är ett hopkok av falska och fabricerade vittnesmål. Linna ska röjas ur vägen, och den ende som håller käft är Linna.
Nils och Bertil (och Nils far) har vittnat om täta kontakter innan mordet dör man diskuterat hur man skall få Linna att avstå från rån-planerna. Nils vittnar vidare om en resa till Kalamark med Linna daten innan, åter med syfte att få honom att låts bli. Nils far vittnar om hur han hört Nils säga "då får jag sätta dit dig" på tfn innan mordet.

När Nils sedan får höra om inte bara ett rån utan ett mord, så är det väl inte konstigt att han anger Linna)

(vad som är konstigt är att han sätter dit sig själv för en inbrottsstöld, men jag tänker att helt enkelt snackade in sig i det utan att fatta vad han gjorde)
Citera
2017-05-13, 08:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Var hittar du belägg för att Nils erkände inblandning i inbrottet i butiken? Inte för att det spelar någon roll i detta fall, men...
Det framgår av en TR dom som länkats till tidigare. Jag vet inte var och om det framgår i FUP för mordet.
Citera
2017-05-13, 10:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nils erkände inblandning i inbrottet och dömdes för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det är en ganska intressant fråga ändå, och den belyser även 'farbror_barbros' bristande trovärdighet. Ett problem i den här tråden är att 'farbror_barbro', som utan belägg ideligen anklagar Kaj Linna för att vara en lögnare, själv ljuger och förvränger fakta hela tiden. Nils erkände aldrig inblandning i inbrottet, han försökte naturligtvis sätta dit Linna i stället.

Ur Hovrättens dom, sid. 4-5:
Han ["Nils"] är nästan helt säker på att han frågade Kaj Linna om det var han som hade begått inbrottet. Eftersom han inte fick något svar på frågan tog han för givet att Kaj Linna hade gjort det.

I polisförhör uppgav "Nils" att Linna hade erkänt inbrottet för honom. I rätten ändrar sig Nils och säger nu att han tolkade Linnas tystnad på det sättet.

Detsamma gäller för Nils utpekande av Kaj Linna som gärningsman i Kalamarksmordet. I polisförhör uppgav "Nils" att Linna hade erkänt rånmordet för honom. I rätten ändrar sig sedan "Nils" och säger nu att han frågade Linna om han hade med brottet att göra. Linna skall då ha svarat ungefär "sköt ditt du så sköter jag mitt" (Hovrättens dom, sid. 21).

Länk till domen: https://minfil.org/I7k5r4bcbd/B_49-05__B_938-04_.pdf
Citera
2017-05-13, 10:28
Medlem
Fp
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-13 kl. 10:44.
Citera
2017-05-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Till och med "Nils" advokat tror att Linna kommer att släppas snart:

"Tuhkanen anser vidare att Kaj Linnas sak förbättrats avsevärt.

– Han är i en mycket bättre position. Som jag ser det har åklagaren minimal chans att vinna framgång i en ny rättegång. Kaj Linna kommer gå fri, säger han till Norrbottens Media."

http://mobil.pt.se//nyheter/pitea/kr...-10507578.aspx

Huvudvittnets advokat:

1. Åklagaren har minimal möjlighet till framgång, Kaj Linna kommer att gå fri (se ovan)

2. Kaj Linna är skyldig (se nedan)

Han kanske menar 1. i strikt juridisk mening och 2. rent faktiskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nna-ar-skyldig
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-13 kl. 10:43.
Citera
2017-05-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Huvudvittnets advokat:

1. Åklagaren har minimal möjlighet till framgång, Kaj Linna kommer att gå fri (se ovan)

2. Kaj Linna är skyldig (se nedan)

Han kanske menar 1. i strikt juridisk mening och 2. rent faktiskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nna-ar-skyldig

Nils advokats kappa verkar ha drabbats av väldigt tvära vindkast
Citera
2017-05-13, 11:07
Medlem
Citat:
Nils och Bertil (och Nils far) har vittnat om täta kontakter innan mordet dör man diskuterat hur man skall få Linna att avstå från rån-planerna. Nils vittnar vidare om en resa till Kalamark med Linna daten innan, åter med syfte att få honom att låts bli. Nils far vittnar om hur han hört Nils säga "då får jag sätta dit dig" på tfn innan mordet.

När Nils sedan får höra om inte bara ett rån utan ett mord, så är det väl inte konstigt att han anger Linna)

(vad som är konstigt är att han sätter dit sig själv för en inbrottsstöld, men jag tänker att helt enkelt snackade in sig i det utan att fatta vad han gjorde)

Vad har du för teori om den vita bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in