2016-11-05, 22:03
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Tack, finns det att tillgå i tråden?

Du kan hitta hans fula nuna på facebook också.
Citera
2016-11-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Tack, finns det att tillgå i tråden?

https://www.facebook.com/magnus.viklund.94?fre
Citera
2016-11-12, 11:08
Medlem
habets avatar
Är det nästa vecka då det skall avgöras om Linna får resning eller ej?

Detta har Linna skrivit på sin FB den 22 sept:
Citat:
HD har beslutat att ännu ett yttrande från RÅ inte behövs. Målet föredras vecka 46 inför 5 justitieråd
Citera
2016-11-12, 17:19
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Är det nästa vecka då det skall avgöras om Linna får resning eller ej?

Detta har Linna skrivit på sin FB den 22 sept:

Det formella avgörandet kommer i och med att beslutet i målet meddelas, och det kan ta flera veckor från föredragningen har domstolen sagt.
Citera
2016-11-13, 12:47
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det formella avgörandet kommer i och med att beslutet i målet meddelas, och det kan ta flera veckor från föredragningen har domstolen sagt.

Ok, tack.
Då får man ge sig till tåls ett tag till då.
Citera
2016-11-15, 10:38
Medlem
Draifoss avatar
Det hade ju varit spännande om man hade tagit upp det här fallet i "Svenska fall för FBI" i TV4, men man kanske undviker att lösa fall där någon är dömd för brottet. Vet någon förresten hur det gick med den där dokumentärfilmen, kommer den att visas i TV?
Citera
2016-11-25, 20:50
Medlem
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...fa-uttala-sig/

Nu kör vi!
Citera
2016-11-25, 21:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzman
Nu kör vi!
Citat:
På fredagen beslutade HD att mannen som skadades men överlevde vid rånmordet i Kalamark ska förordnas ett målsägandebiträde och ge honom chans att yttra sig i ärendet. Advokat Jenny Nordlund i Luleå ska företräda honom.

Mannen, som blev slagen i huvudet med en påk men överlevde, har hittills vägrat att uttala sig om ärendet efter att han vittnade i domstol. Under rättegången kunde han inte identifiera vem som hade angripit honom.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...fa-uttala-sig/
Mycket märkligt. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det har framkommit att vittnet mycket väl vet vem gärningsmannen är, men att han inte vågade berätta för polisen eller i rätten eftersom han kände sig hotad. Det här kan ju också tyda på att gärningsmannen inte heller var maskerad som vittnet först uppgav. Rena spekulationer från min sida här alltså. Eller kan det vara så jävligt att staten försöker köra ett benådningsspektakel för att slingra sig ur den pinsamma situationen.
Senast redigerad av Draifos 2016-11-25 kl. 21:28.
Citera
2016-11-25, 22:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Mycket märkligt. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det har framkommit att vittnet mycket väl vet vem gärningsmannen är, men att han inte vågade berätta för polisen eller i rätten eftersom han kände sig hotad. Det här kan ju också tyda på att gärningsmannen inte heller var maskerad som vittnet först uppgav. Rena spekulationer från min sida här alltså. Eller kan det vara så jävligt att staten försöker köra ett benådningsspektakel för att slingra sig ur den pinsamma situationen.

Jag får inte riktigt ihop vad som står.
"ge honom en chans att uttala sig"/"har hittills vägrat uttala sig"
Har han ändrat sig så att han nu vill uttala sig eller ges han bara en möjlighet att göra det men vi vet fortfarande inte om han kommer att göra det?
Eller är själva poängen att han nu kommer förordnas ett målsägarbiträde som inte skett tidigare?
Citera
2016-11-26, 00:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Mystiskt är väl bara förnamnet vad gäller Kalamark-broderns tänkta yttrande. Vad exakt är det han skall yttra sig om? Vi får hoppas på en FB-jurist som kan reda ut om detta på något sätt tillhör det vanliga.

Brodern har ju redan inledningsvis pekat ut Bertil, och sedan såvitt jag förstår sedan tagit tillbaka detta (och Bertil har alibi oavsett). Jag begriper inte vad han skulle kunna säga 10 år senare som skulle tala vare sig till för- aller nackedel för Linna. Att påstå att det säkert var Linna har rimligen obefintligt bevisvärde nu, och att säga att han nu säkert vet att det inte var Linna likaså. Hans vittnesmål måste rimligen ha varit till fördel för Linna vid de tidigare rättegångarna (eftersom han pekade ut en annan GM) och jag kommer inte på något som kan förändra det.

En annan fråga är i vilket skick han är nu? Han var ju invalidiserad efter en stroke (?) redan vid rånmordet och är knappast i bättre skick nu.
Citera
2016-11-26, 00:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mystiskt är väl bara förnamnet vad gäller Kalamark-broderns tänkta yttrande. Vad exakt är det han skall yttra sig om? Vi får hoppas på en FB-jurist som kan reda ut om detta på något sätt tillhör det vanliga.
Som jag har förstått det är du den enda här som har trott att Linna är skyldig. Är du fortfarande lika övertygad?
Citera
2016-11-26, 02:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag menar är att det inte bör handla om vem eller vilka som kan uteslutas. Det måste vara sällsynt att någon i en utredning helt kan uteslutas. Naturligtvis kan jag inte utesluta att det har gått till som du beskriver det här, dvs. att brodern som överlevde skulle kunna vara mördaren. Det jag däremot kan säga är att jag inte alls ser någon anledning att tro att brodern är skyldig. Det låter helt enkelt som en dålig teori.

Din teori om brodern går inte så bra ihop med den tekniska bevisningen och vittnesuppgifterna. Brodern hade själv en röd bil, och det verkar därför otroligt att han skulle ha ställt en vit bil på Kalahattens parkering (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså). DNA från snusprillan som hittades överensstämde inte med hans eget DNA (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså). Det senaste fingeravtrycket på lådan som pengarna stals ur överensstämde inte med hans egna (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså).

Alltså: Varken brodern eller Linna kan uteslutas, men vittnesmålen och den tekniska bevisningen tyder starkt på att det var någon helt annan som begick brottet. Det är mycket mer troligt att brottet begicks av en person vars fingeravtryck finns på lådan som pengarna togs ur, och vars DNA troligen överensstämmer med det DNA man hittade i snusprillan. Troligen hade han också, till skillnad från brodern och Linna, en vit bil och inte en röd.

(det fetade)

Med din logik så går det nog inte heller att avfärda KL som gärningsman och mördare, brodern borde inte heller gå att utesluta om vi ska ta dig på orden, faktum ÄR att det är nog ytterst sällsynt att det går att helt utesluta någon person som befinner sig i en utredning vad saken än må gälla för brott?

Brodern skulle rent statistiskt sett kunna vara skyldig eftersom såna här brott ofta begås av någon person i bekantskapskretsen eller familjen.

Det är nog inte heller upp till dig att bestämma vad som är en dålig teori eller raka motsatsen, i vanliga fall så verkar du sakna slutledningsförmåga helt och hållet.

Det är inte till din fördel i kriminaldebatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in