Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det jag menar är att det inte bör handla om vem eller vilka som kan uteslutas. Det måste vara sällsynt att någon i en utredning helt kan uteslutas. Naturligtvis kan jag inte utesluta att det har gått till som du beskriver det här, dvs. att brodern som överlevde skulle kunna vara mördaren. Det jag däremot kan säga är att jag inte alls ser någon anledning att tro att brodern är skyldig. Det låter helt enkelt som en dålig teori.
Din teori om brodern går inte så bra ihop med den tekniska bevisningen och vittnesuppgifterna. Brodern hade själv en röd bil, och det verkar därför otroligt att han skulle ha ställt en vit bil på Kalahattens parkering (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså). DNA från snusprillan som hittades överensstämde inte med hans eget DNA (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså). Det senaste fingeravtrycket på lådan som pengarna stals ur överensstämde inte med hans egna (samma problem som för teorin om Linna som gärningsman alltså).
Alltså: Varken brodern eller Linna kan uteslutas, men vittnesmålen och den tekniska bevisningen tyder starkt på att det var någon helt annan som begick brottet. Det är mycket mer troligt att brottet begicks av en person vars fingeravtryck finns på lådan som pengarna togs ur, och vars DNA troligen överensstämmer med det DNA man hittade i snusprillan. Troligen hade han också, till skillnad från brodern och Linna, en vit bil och inte en röd.
(det fetade)
Med din logik så går det nog inte heller att avfärda KL som gärningsman och mördare, brodern borde inte heller gå att utesluta om vi ska ta dig på orden, faktum
ÄR att det är nog ytterst sällsynt att det går att helt utesluta
någon person som befinner sig i en utredning vad saken än må gälla för brott?
Brodern skulle rent statistiskt sett kunna vara skyldig eftersom såna här brott ofta begås av någon person i bekantskapskretsen
eller familjen.
Det är nog inte heller upp till dig att bestämma vad som är en dålig teori eller raka motsatsen, i vanliga fall så verkar du sakna slutledningsförmåga helt och hållet.
Det är inte till din fördel i kriminaldebatter.