2016-10-24, 14:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Uppdatering kring fallet #Kalamark och Kaj Linnas resningsansökan.

Efter samtalt med handläggaren av ärendet på Högsta Domstolen idag står det klart att HD nu fått in de uppgifter man anser sig behöva för att kunna fatta ett beslut.

Vecka 46, förmodligen tisdag eller onsdag, kommer handläggaren göra en muntlig beredning av ärendet inför 5 justitieråd. De har dessförinnan fått de dokument som handläggaren anser vara viktiga så att de kunnat läsa in sig.

Inom fyra veckor efter föredragningen kommer sen justitieråden (några av Sveriges allra högsta jurister) fatta sitt beslut.

Som om Kaj Linna får förbli i fängelse eller frias alternativt ges en ny rättegång kommer avgöras i vecka 50. Eller som handläggaren svarade på min fråga ”Innan årsskiftet alltså?”

- Det är vår förhoppning.

Spår följer utvecklingen och håller er uppdaterade.

https://www.facebook.com/sparpodcast/
Citera
2016-10-25, 14:09
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
https://www.facebook.com/sparpodcast/

Med tanke på att HD begärt FUP hoppas jag innerligt att de kommer använda sig av åtminstone vissa delar av förundersökningen och tar hänsyn till de uppenbara bristerna. Särskilt till vissa personers "alibi" och en jävligt oklar samtalslista.
Citera
2016-10-25, 16:42
Medlem
I ett klipp från tv4 som länkats tidigare ställer reportern jenny strömstedt några frågor, kaj linna pratar lite, Anton berg pratar lite. Jenny ställer plötsligt frågan "gjorde du det?" Jag tycker inte att kaj linnas reaktion och svar känns övertygande. Det var min spontana reaktion första gången jag såg intervjun, och då hade jag just följt hela podcasten och blivit helt övertygad om att han var oskyldig. så det var inte enkelt att ändra uppfattning.

Jag känner samma idag när jag ser klippet igen.

https://youtu.be/nd40FjleUE0

Är han verkligen oskyldig?
Citera
2016-10-25, 23:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

I de flesta demokratier brukar man betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats. I det här fallet har ingenting bevisats överhuvudtaget. Här handlar det om att en annan person har sagt att Linna har begått brottet, medan Linna själv säger att han inte har begått brottet. Det är en trovärdighetsfråga där trovärdigheten sedan har förskjutits till Linnas fördel.

Jag tror inte att någon som har gått igenom fallet menar att Linna skulle ha begått brottet. Sedan om han får resning eller inte är en helt annan sak. Det verkar vara lite diffust vad som anses vara skäl för resning. Det räcker tydligen inte med att visa att bevisning saknas, det måste till något mer. Som jag har förstått det så är det nu mer av en politisk fråga om han skall friges eller inte.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-26 kl. 00:13.
Citera
2016-10-26, 08:05
Medlem
Re4listeNs avatar
Citat:
I ett klipp från tv4 som länkats tidigare ställer reportern jenny strömstedt några frågor, kaj linna pratar lite, Anton berg pratar lite. Jenny ställer plötsligt frågan "gjorde du det?" Jag tycker inte att kaj linnas reaktion och svar känns övertygande. Det var min spontana reaktion första gången jag såg intervjun, och då hade jag just följt hela podcasten och blivit helt övertygad om att han var oskyldig. så det var inte enkelt att ändra uppfattning.

Är du en personkännare ? Nä ingen är, trovärdigheten i att han skulle vara skyldig i och med att han enligt dig "såg skyldig ut" håller aldrig.

Exempelvis kan vissa personer tycka det är obehagligt att träffa polisen fast dem har rent mjöl i påsen, det gör dem inte dömda för det.
Citera
2016-10-26, 18:34
Medlem
habets avatar
Citat:

Om du bortse från din känsla, tycker du det finns något som tyder på att han [u]är[u] skyldig? I så fall vad?
Citera
2016-10-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Om du bortse från din känsla, tycker du det finns något som tyder på att han [u]är[u] skyldig? I så fall vad?

Jag tror inte att han är mördaren. Men jag tror inte heller att han är helt oskyldig. Han är inblandad på något vis. Han visste åtminstone vad som var på gång den kvällen. Det var därför han stängde av mobilen t.ex. Det är vad jag tror.

Och det är därför han inte kan öppna sitt hjärta och säga att han är helt oskyldig när reportern ställer frågan.

Det betyder så klart inte att att han ska sitta halva livet i fängelset. Men kanske skulle han sluppit detta om han berättat precis allt han vet. Men det är väl någon tjuvheder som hindrar honom. Man tjallar inte. Och han är en man som följer sina principer, oavsett konsekvenser. Dessutom anser han att han inte borde kunnat bli dömd för mordet även om han skulle berättat det han visste eller inte.
Citera
2016-10-26, 22:08
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag tror inte att han är mördaren. Men jag tror inte heller att han är helt oskyldig. Han är inblandad på något vis. Han visste åtminstone vad som var på gång den kvällen. Det var därför han stängde av mobilen t.ex. Det är vad jag tror.

Och det är därför han inte kan öppna sitt hjärta och säga att han är helt oskyldig när reportern ställer frågan.
Det betyder så klart inte att att han ska sitta halva livet i fängelset. Men kanske skulle han sluppit detta om han berättat precis allt han vet. Men det är väl någon tjuvheder som hindrar honom. Man tjallar inte. Och han är en man som följer sina principer, oavsett konsekvenser. Dessutom anser han att han inte borde kunnat bli dömd för mordet även om han skulle berättat det han visste eller inte.

Han säger väl att han är oskyldig!
"Gjorde du det?" "Nej, absolut inte"
Senast redigerad av habet 2016-10-26 kl. 22:10.
Citera
2016-10-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Han säger väl att han är oskyldig!
"Gjorde du det?" "Nej, absolut inte"

Jag precis, men med en lång paus där han måste tänka sig för vad han säger och hur han reagerar. Det är så klart svårt att sätta sig in hur en livstidsdömd fungerar, och hur han svarar på en fråga han fått hundra gånger, och dessutom är så viktig att ge ett bra svar på inför kameran. Så jag kan ha fel, att han är helt oskyldig. Men mitt intryck / min känsla är en annan.
Citera
2016-11-05, 21:07
Medlem
Split-eds avatar
En bild på Magnus Viklund, finns det att tillgå?
Citera
2016-11-05, 21:41
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
En bild på Magnus Viklund, finns det att tillgå?

Finns en i förundersökningsprotokollet. Dock i svart-vit.
Citera
2016-11-05, 21:53
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Finns en i förundersökningsprotokollet. Dock i svart-vit.

Tack, finns det att tillgå i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in