2012-03-28, 18:35
Medlem
xobxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerGuteDoktor
Ja, ditt register av korrekta förutsägelser talar för din kompetenta och objektiva slutledningsförmåga.

"BluRay kommer floppa"
"PS3 kommer floppa"
"SONY kommer floppa"
"3D kommer floppa"
"Digitala marknaden kommer floppa"
"Wii U kommer floppa"
"PS4 kommer floppa"

Plus allt annat som du har sagt kommer floppa.

Du kan väll knappast säga att 3D har slagit igenom?
Citera
2012-03-28, 19:08
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerGuteDoktor
Ja, ditt register av korrekta förutsägelser talar för din kompetenta och objektiva slutledningsförmåga.

"BluRay kommer floppa"
"PS3 kommer floppa"
"SONY kommer floppa"
"3D kommer floppa"
"Wii U kommer floppa"
"PS4 kommer floppa"

Plus allt annat som du har sagt kommer floppa.
Blu-Ray stämde när jag yttrade mig om det. Ännu har det inte tagit någon fart och folk har ännu inte lagt DVD åt sidan. Blu-Ray har liksom varit ute på marknaden i 6 år liksom (om man inte räknar med prototyperna som letade sig ut ännu tidigare). SONY kommer antagligen pusha på Blu-Ray i PS4 också eftersom dom måste få det att växa ännu mer.

PS3 är de facto en flopp. Förlorar man all intjänad vinst av tidigare konsol + har helt kassa försäljningssiffror så är det inget annat än flopp. Du menar att SONY är glada över PS3 och att det motsvarade deras förväntningar?

Digitala marknaden har inte ens tagit fart, så det är för tidigt att uttala sig om, men det kommer floppa inom sinom tid.

SONY's flopp kommer med floppen PS4'an. SONY är nu där SEGA var med Saturn, PS4 kommer bli SONY's Dreamcast. WiiU är en uppenbar flopp då den satsar på hardcore istället för casuals.
Senast redigerad av Fina Gubben 2012-03-28 kl. 19:13.
Citera
2012-03-28, 19:23
Medlem
Sockerbits avatar
Kort sagt, Fina Gubben anser att allt som inte har en totalt marknadsdominans och som inte håller sin dominans i tills tidens slut är en flopp.
Senast redigerad av Sockerbit 2012-03-28 kl. 19:26.
Citera
2012-04-13, 09:37
Medlem
hakro807s avatar
Det är inte helt omöjligt att blu-ray kommer att bli en "flopp". Sätter det inom parentes eftersom blu-ray i sinom tid kommer ersätta DVD som i dagsläget är de facto standard för filmdistribution. Men trots snart sju år på marknaden har blu-ray ännu svårt att hävda sig mot DVD och en mängd olika online-tjänster kommer betyda hård konkurrens. Sanningen är väl så enkel som att steget DVD till blu-ray är mycket mindre än steget VHS till DVD.

Huruvida PS3 är en flopp eller ej är svårt att säga, den har fortfarande många år kvar på hyllorna. PS2 är kanske inte ett helt rättvist exempel men det säljs ännu efter 12 år och Sony har själv gått ut och talat om PS3 som ett tioårigt projekt.

"SONY kommer floppa"
"the company (Sony) revised its projections for the 2011 fiscal year to reflect a $6.4 billion loss"
Jupp, en förlust på nästan 45 miljarder SEK är ganska saftigt. Men Sony har funnits som företag i snart 70 år och kommer förmodligen ta sig igenom även detta.

Vi får se vad som händer med 3D, men vad som inte går att argumentera mot är att hårdvarustödet för 3D är snabbt växande. En snabb sökning på prisjakt visar att bland nyare tv-apparater (LCD, 42"+ och lanserad 2011 eller senare) har drygt 60 procent stöd för 3D. Med samma kriterier hade endast 30 procent av tv-apparaterna lanserade 2010 3D-stöd och 2009 släpptes inte en enda 3D-tv som (ännu) finns indexerad på Prisjakt. Personligen tror jag inte på att 3D kommer få några nämnvärda marknadsandelar, till skillnad mot HD finns det ännu för många nackdelar med dagens tekniker för 3D.

Säg det till Apple. Eller Amazon. Eller Netflix. Eller Spotify. Digitala marknaden är här och den kommer bara att växa och växa.

"Digital distribution was 13.%% of overall spending and consists of electronic sell-through (EST) and video-on-demand. EST was up 37% reaching $432M with VOD jumping 20% and ending the nine-month period at $1.2B."

"Wii U kommer floppa"
Den som lever får se, har inte läst något om Wii U mer än några snabba översikter.

"PS4 kommer floppa"
Den som lever får se. Men kommer PS4 floppa kommer även nya Wii och Xbox 3:an att floppa och då av helt andra orsaker än att Sony skulle släppa en dålig maskin. Största hotet finns nog i mobiltelefoner och surfplattor som kan komma att ta en stor del av normala köparens tid och pengar som annars skulle gått till konsollspel. Vi ser redan hur TV har svårt att hävda sig mot internet.

===

Så summerat kanske Fina Gubben inte är helt fel ute på alla punkter, men det är ingen som jag skulle luta mig mot vad gäller finansiella råd.
Citera
2012-04-13, 12:30
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Blå-lasern har ju redan i princip "floppat". Det enda speciella med det är att det har högre kapacitet. Folk vill inte spendera hutlösa summor på spel som innehåller lite fler grafikfiler etc. och ändå visar sig vara bättre på andra konsoler. Konsolspel är redan löjligt dyra, och med varje prishöjning föds en ny pirat.

PS3 är som den den snobbiga fjanten i klassen som ingen umgås med. Alla vettiga människor föredrar en sjysst online-upplevelse, stort utbud samt något som faktiskt levererar framför att sitta med dyra prylar som enbart har potentialen att bli användbart om ekonomin är perfekt och om stjärnorna står rätt.

Film är väl en annan femma, men hela grejen med fysiska diskar för film är föråldrat enligt min mening.
Citera
2012-04-13, 12:53
Medlem
Big Bosss avatar
Hur kan folk påstå att priserna på spel är så höga eller höjts så mycket?? Dom kostar ju för fasen lika mycket nu som för 10-15 år sedan, det vill säga 400-600 kr beroende på format. Vilket gör att det är billigare.
Citera
2012-04-15, 13:53
Medlem
joeyopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Hur kan folk påstå att priserna på spel är så höga eller höjts så mycket?? Dom kostar ju för fasen lika mycket nu som för 10-15 år sedan, det vill säga 400-600 kr beroende på format. Vilket gör att det är billigare.

Håller med. Minns när jag i tidiga 90-talet som liten knodd cyklade till närmsta tv-spelsåterförsäljare (6km bort) och fick pröjsa 650kr för det guldiga Zelda II. Ett par år senare betalade jag runt tusenlappen för ett importerat ff6(Nordic games någon )
Citera
2012-04-15, 14:12
Medlem
Det är inte billigare idag, för då jag var liten så köpte min pappa spelen till mig
Citera
2012-04-16, 00:37
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeyopal
Håller med. Minns när jag i tidiga 90-talet som liten knodd cyklade till närmsta tv-spelsåterförsäljare (6km bort) och fick pröjsa 650kr för det guldiga Zelda II. Ett par år senare betalade jag runt tusenlappen för ett importerat ff6(Nordic games någon )

Jag håller också med, spelen kostar ungefär vad dom gjort under den tiden. Men aldrig att Zelda II kostade 650 spänn? Jag köpte NES-spel för 298:- till 419:- under tiden jag hade mitt NES, möjligt att dom gick upp till 449 eller 499 eller något sådant, men det var aldrig något jag såg. Och jag gjorde mej av med mitt NES ett bra tag efter att Zelda II kommit.

Möjligen att du bor eller bodde i nån väldigt liten stad där handlaren kunde göra precis vad fan som helst när det kom till prissättning..?
Citera
2012-04-16, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Jag håller också med, spelen kostar ungefär vad dom gjort under den tiden. Men aldrig att Zelda II kostade 650 spänn? Jag köpte NES-spel för 298:- till 419:- under tiden jag hade mitt NES, möjligt att dom gick upp till 449 eller 499 eller något sådant, men det var aldrig något jag såg. Och jag gjorde mej av med mitt NES ett bra tag efter att Zelda II kommit.

http://www.tradera.com/zelda-ii-the-...0818_151596239
Citera
2012-04-16, 16:28
Medlem
joeyopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes

Möjligen att du bor eller bodde i nån väldigt liten stad där handlaren kunde göra precis vad fan som helst när det kom till prissättning..?

Det stämmer som du säger. Återförsäljaren var den enda på 5 mils avstånd. Men mellan 5-6 hundra låg väl priset på iaf?

Edit: Tror nog du kan ha rätt iaf. När vi flyttade räckte en röding till ett spel. Jävla ockerhandlare
Citera
2012-04-16, 16:34
Medlem
joeyopals avatar
Och för att hålla mig till topic. Verkar som att den här nyheten har missats i tråden ang xbox "Durango"(Vafan arbetsnamn).

http://www.computerandvideogames.com...l-16-core-cpu/

Tankar,kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in