2013-10-07, 09:09
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Bara ett tips, det går inte att ta dig seriöst när du skriver massa smeknamn hela tiden. Även om man är fanboy så bör man ha respekt för andra. Tycker det är tråkig stil men samtidigt ganska talande för Sony. Att trycka ner motståndaren istället för att höja sig själv

Vad som hindrar dom? Att de har avtal med Microsoft, tror du man kan bryta avtal hur som helst eller?

Vad som är poängen? Man kanske gillar det xboxen har att erbjuda mer än ps4?
Vilka företag är det som har annat än tidsbegränsade avtal med MS? Vilka företag har MS lyckats köpa upp hela spelserier av inför kommande generation? Att det är ett avtalsbrott att porta ett spel innan MS-licensen har gått ut det köper jag, men inte är det väl så att MS äger mer än någon handfull IP?
Sony har som bekant sina 1st party utvecklare och det är dessa som är intressanta att titta på när det kommer till exklusivitet.
Citera
2013-10-07, 11:14
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Vilka företag är det som har annat än tidsbegränsade avtal med MS? Vilka företag har MS lyckats köpa upp hela spelserier av inför kommande generation? Att det är ett avtalsbrott att porta ett spel innan MS-licensen har gått ut det köper jag, men inte är det väl så att MS äger mer än någon handfull IP?
Sony har som bekant sina 1st party utvecklare och det är dessa som är intressanta att titta på när det kommer till exklusivitet.

Vad jag vet så är inte sånna avtal offentliga handlingar som du kan googla fram så det kan bli svårt för mig att svara på sånna frågor
Citera
2013-10-07, 12:43
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Vad jag vet så är inte sånna avtal offentliga handlingar som du kan googla fram så det kan bli svårt för mig att svara på sånna frågor
Men ändå är du säker på att företagen skulle bryta mot något slags avtal med MS om de gjorde portningar/släppte fortsättningar som multiplattform?
Citat:
Vad som hindrar dom? Att de har avtal med Microsoft, tror du man kan bryta avtal hur som helst eller?
Detta var då alltså ett direkt svar på frågan som ställs här:
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Två exclusiva titlar är alltid något, men vad hindrar dessa utvecklare att släppa en uppföljare till ex ps4? sony ger tillskillnad från pyttemjuk ut egna titlar värda att nämnas och detta gör att konsollen får excistensberättigande.

Med andra ord så är inte ens ett fanboy som du säker på vilka spel som kan komma att portas/få uppföljare till PS4 trots att MS har någon slags exklusivitet på dessa? Det är just det som är grejen med adolf512s argumentation, hen ser exklusivitet på titlar som en fördel till konsolen. MS har väldigt få titlar som vi mer eller mindre kan garantera är exklusiva MS-serier.
Citera
2013-10-07, 16:38
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Men ändå är du säker på att företagen skulle bryta mot något slags avtal med MS om de gjorde portningar/släppte fortsättningar som multiplattform? Detta var då alltså ett direkt svar på frågan som ställs här:

Med andra ord så är inte ens ett fanboy som du säker på vilka spel som kan komma att portas/få uppföljare till PS4 trots att MS har någon slags exklusivitet på dessa? Det är just det som är grejen med adolf512s argumentation, hen ser exklusivitet på titlar som en fördel till konsolen. MS har väldigt få titlar som vi mer eller mindre kan garantera är exklusiva MS-serier.

Problemet är att han än mindre kan garantera att det skulle röra sig om tidseklusiviteter kontra helt exklusiva.

Beror på hur man definierar fanboy. Jag är fanboy av tv spel i allmänhet, råkar tycka att achievement är vida överlägset throphies och spelar därför mest Xbox. Jag sitter inte och är otrevlig, kallar företag etc för öknamn bara för att jag ska köpa en speciell konsol...
Citera
2013-10-07, 17:32
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Problemet är att han än mindre kan garantera att det skulle röra sig om tidseklusiviteter kontra helt exklusiva.

Beror på hur man definierar fanboy. Jag är fanboy av tv spel i allmänhet, råkar tycka att achievement är vida överlägset throphies och spelar därför mest Xbox. Jag sitter inte och är otrevlig, kallar företag etc för öknamn bara för att jag ska köpa en speciell konsol...
Anledningen till att jag är negativ kring prismbox är för att microsoft verkar misslyckas totalt med den konsollen likt det mesta det företaget håller på med, kanske är jag omvänd fanboy åt microsoft eller så är jag bara klarsynt. Jag har aldrig gillat sony som företag heller men jag lider personligen av den skada micro$oft har åsamkat PC marknaden och för oss PC gamers så därför ser jag helst att andra aktörer tar över konsollmarknaden, nu handlar tråden om xbox one vs ps4 vs wiiU och därför har jag valt att inte blanda in övriga alternativ. Sony som företag har jag inte lidit av speciellt mycket, sme har visserligen blockerat vissa av mina youtube filmer pga copyright men det kan jag leva med.

Jag påstod aldrig att prismbox endast skulle ha tidsexclusiva spel, däremot är ex titanfall tidsexclusivt på så sätt att det kommer ett år senare till ps4. Den enda konsoll som jag kan tänka mig att köpa är wiiU då nintendo brukar göra en del intressanta spel och kompletterar speldatorn på ett bra sätt. Om det kommer ett nytt metroid som håller samma klass som tidigare titlar så är detta skäl nog för mig att köpa konsollen, tillskillnad från de exclusiva titlar som kommer till xbone så är de spel nintendo äger rättigheter till unika, sony verkar också satsa lite åt det håller(knack) men jag är inte övertygad.
Citera
2013-10-07, 18:41
Medlem
Adam211s avatar
Det finns väl alltid möjligheter att spelserier fortsätter på multiplattform istället för på en plattform. Titta tex på Mass Effect, Dead Rising och Lost Planet. Alla 3 spelen läpptes exklusivt till Xbox 360. När 2:an kom ut till samtliga spel så släpptes alla 3 på Xbox och ps3. Det är endast Dead Rising 3 som blev kvar som exklusivt till XBOX ONE.
Citera
2013-10-07, 22:41
Medlem
BDPs avatar
Hallå allihopa!

Jag är rätt ny på det här med TV-spel. Sist jag ägde ett var för flera år sedan när man var yngre.
Jag har dock lirat Fifa-spelen emellanåt när tillfälle har getts på senare tid men nu känner jag att det är hög tid för mig att köpa en konsol. Frågan är ju såklart vilken av Xbox One och PS4 jag bör köpa.

Orkar inte läsa igenom hela tråden så jag skulle uppskatta om någon kunde länka en överskådlig sida jag kan läsa lite om de olika konsolerna.

Jag kommer förmodligen ägna mig mest åt Fifa 14 och då vill jag också kunna spela med vänner online. Vilken av dem bör jag gå på i sådana fall?

Ställ gärna lite motfrågor om det skulle kunna hjälpa er att hjälpa mig.
Senast redigerad av BDP 2013-10-07 kl. 22:43.
Citera
2013-10-07, 22:53
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BDP
Hallå allihopa!

Jag är rätt ny på det här med TV-spel. Sist jag ägde ett var för flera år sedan när man var yngre.
Jag har dock lirat Fifa-spelen emellanåt när tillfälle har getts på senare tid men nu känner jag att det är hög tid för mig att köpa en konsol. Frågan är ju såklart vilken av Xbox One och PS4 jag bör köpa.

Orkar inte läsa igenom hela tråden så jag skulle uppskatta om någon kunde länka en överskådlig sida jag kan läsa lite om de olika konsolerna.

Jag kommer förmodligen ägna mig mest åt Fifa 14 och då vill jag också kunna spela med vänner online. Vilken av dem bör jag gå på i sådana fall?

Ställ gärna lite motfrågor om det skulle kunna hjälpa er att hjälpa mig.
Konsollen dina vänner skall köpa, jag gissar på att de flesta kommer köpa ps4 då den konsollen kommer betydligt tidigare till sverige och är billigare, av de kompisar jag har frågat är det en som har tänkt skaffa xbox one och kanske 4 som har tänkt att skaffa ps4. Dock är jag rädd för att det kommer bli svårt att få tag i ps4 i år pga hög efterfrågan.
Citera
2013-10-07, 23:30
Medlem
BDPs avatar
Citat:
Konsollen dina vänner skall köpa, jag gissar på att de flesta kommer köpa ps4 då den konsollen kommer betydligt tidigare till sverige och är billigare, av de kompisar jag har frågat är det en som har tänkt skaffa xbox one och kanske 4 som har tänkt att skaffa ps4. Dock är jag rädd för att det kommer bli svårt att få tag i ps4 i år pga hög efterfrågan.

Tack för ett snabbt svar!

Man kan alltså inte spela med andra som har en annan konsol?

Stämmer det även att man måste gå online minst en gång per dygn, att man ej kan låna spel av andra till sin egen konsol samt att kameran alltid är på?
Citera
2013-10-07, 23:45
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Eftersom det inte rör sig om några 1st party studios så är det större chans att det rör sig om tidsexklusiva titlar. Vad du sedan tycker om hans argumentationsteknik skiter jag fullständigt i. Jag tror personligen att exklusiva spel väger in när man väljer konsol (det gör det iaf för mig) och om då MS bara får tidsbegränsade exklusiviteter på de spel jag vill ha så kommer jag inte att orka bry mig om att köpa en X0. Den nuvarande generationen tycker jag att Sony tog hem matchen med Uncharted-serien, GoW-serien, HR och TLOU för att nämna några. MS hade då Halo (PS har Killzone), Forza (PS har GT) och Gears of War (ända serien jag är sugen på att testa). De hade även första ME-spelet tills det att EA köpte upp bioware och släppte det även till PS3.
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Det finns väl alltid möjligheter att spelserier fortsätter på multiplattform istället för på en plattform. Titta tex på Mass Effect, Dead Rising och Lost Planet. Alla 3 spelen läpptes exklusivt till Xbox 360. När 2:an kom ut till samtliga spel så släpptes alla 3 på Xbox och ps3. Det är endast Dead Rising 3 som blev kvar som exklusivt till XBOX ONE.
Om du har en 1st party studio så är det naturligtvis så att spelen stannar på din konsol. Uncharted, GoW och HR kommer inte att komma till en MS konsol. Om en exklusivitet är tidsbegränsad blir det en mindre anledning att välja den konsolen när man vet att man kommer kunna spela det på den konsol man har efter något år.
Citat:

Stämmer det även att man måste gå online minst en gång per dygn, att man ej kan låna spel av andra till sin egen konsol samt att kameran alltid är på?
Nej, möjligt att det utvecklas någon form av cross-plattform spel men de flesta kommer nog inte att ha en sådan funktion. De funktioner du nämner var någonting som MS hade med i planeringen men har fått lägga ner eftersom det minst sagt inte var populärt. Jag vill dock minnas att man fortfarande måste koppla upp konsolen första gången man ska använda den men det är möjligt att de har ändrat även detta.
Citera
2013-10-07, 23:50
Medlem
adolf512s avatar
Citat:

nej det kommer inte gå att spela någon som har en annan konsoll. Microsoft backade angående. online kravet så det kommer funka som med xbox 360, sony har aldrig ens tänkt införa sådada krav alls. Det följer inte med någon camera tillsammns med ps4 om man köper ett paket där det ingår. kinect 2.0 är ingår alltid när man köper xbox one och den cameran skall tydligen inte gå att stänga och därför har konsollen fått öknamnet "prismbox".
Citera
2013-10-08, 00:14
Medlem
BDPs avatar
Citat:
Nej, möjligt att det utvecklas någon form av cross-plattform spel men de flesta kommer nog inte att ha en sådan funktion. De funktioner du nämner var någonting som MS hade med i planeringen men har fått lägga ner eftersom det minst sagt inte var populärt. Jag vill dock minnas att man fortfarande måste koppla upp konsolen första gången man ska använda den men det är möjligt att de har ändrat även detta.

Citat:
nej det kommer inte gå att spela någon som har en annan konsoll. Microsoft backade angående. online kravet så det kommer funka som med xbox 360, sony har aldrig ens tänkt införa sådada krav alls. Det följer inte med någon camera tillsammns med ps4 om man köper ett paket där det ingår. kinect 2.0 är ingår alltid när man köper xbox one och den cameran skall tydligen inte gå att stänga och därför har konsollen fått öknamnet "prismbox".

Okej, vad är det jag ska utgå ifrån då när jag väljer konsol? Just nu känns det som att valet baseras på vilken konsol ens vänner tänkt använda samt respektive konsols dosor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in