2010-01-14, 19:38
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
1. Klart det beror på att de erbjuder något nytt. Men det är inte det som är det unika. Det unika är att Nintendo lyckats komma in med en maskin som var billigast att utveckla, billigast att utveckla till, sålde med vinst från dag ett samt att det bara var en svag uppgradering rent hårdvarumässigt mot GC.

2. Tyvärr har jag inte de, finns att tillgå på harvard business review. Hade det när jag skrev ett arbete om varför PS3 är ett misslyckande. Grundtesen var dock att folk är mycket benägna att uppgradera sina maskiner om priset är rätt, samma anledning som varför många går från PS2 till PS3. Rätt många bytade från PS3 till PS3 slim, varför? jo nyare, smalare, tystare. Folk inom teknik vill gärna ha det senaste, inte alla. Jag säger inte att alla gör det men diverse utbyteskampanjer i Japan för DS fick stort genomslag.

3. Det handlar helt enkelt rate of return. Nintendo kan släppa sin tidigare, och bör, för att kunna mjölka ur marknaden tidigare. De har inga investeringar som de helst vill täcka upp med intäkter utan kan utan finansiella problem släppa en ny maskin tidigare. En ny maskin kommer såklart påverka den gamla negativt men så länge man gör samma taktik som DS gör det inget då man lyckas hålla ett högre pris på den nya utan att marginalerna blir mindre än den gamla. Olikt PS2 -> PS3 så kan den gamla Wii fortfarande servera ett syfte, till ett lägre pris och likt DS så får man en total omsättning på båda som överstiger vad den enskilde produkten hade klarat.

4. Nintendo kommer förneka det fram tills den dagen de presenterar. Vad tror du ärligt talat? att de ska säga sanningen på alla rykten? Rätt dum om du tror det. De förnekade alla DS versioner innan de presenterades också, bevis nog eller?

Nintendo förnekar DSi:
http://kotaku.com/380212/nintendo-clearly-denies-new-ds-rumor
(märk att de redan då hade förnekat DS lite)

Nintendo förnekar DSi LL:
http://ds.about.com/b/2009/10/27/new-dsi-coming-but-nintendo-denies-it.htm
(rätt bra för ryktet säger exakt hur DSi LL skulle vara och vilket också var sanningen sen)

Så? övertygad om att man inte ska tro deras ord?
1. Nej, det var inte det som var det unika, utan det var kontrollen & spelen.

2. Så det är därför Wii & NDS har sålt mer än PSP & PS3 som är mer tekniskt avancerade?

3. Att släppa en smått uppgraderad stationär konsol var 2-3 år är fullkomligt galen. Vet du hur lång tid det tar att utveckla ett spel? Det kommer inte komma många spel till dessa konsoler vilket medför till att dom inte kommer sälja.

4. Japp, dom förnekar det & i detta fallet stämmer deras förnekade. Ingen som är ute efter att tjäna pengar skulle släppa ett WiiHD inom en snar framtid såvida inte Wii dog ut helt plötsligt.

Citat:
Jag snackar dagens 3D teknik, inte det gamla blå/röd tramset.
Den nya generationens 3D kommer kräva dubbel bandbredd då du visar 2 olika bilder för att sen polarisera med glasögon. Alltså samma teknik som på dagens SF 3D bio. Det är en omöjlighet över Komponent, SCART, composit eller S-video utan kräver HDMI. Så NEJ den klarar inte 3D, den klarar 3D alla 80-tal med blå/röda glasögon.

* För övrigt. Dina kommentarer är tyvärr väldigt insnöade på hur generationsskiften och konsoler har utvecklats förr. Bara för att man gjorde så förr så betyder det inte att det alltid är så.
Betänk:
PS1 slog N64. Ändå var Sony ute med sitt PS2 före Nintendo med GC. PS2 lyckades rätt bra vad jag minns. Måste alltså segraren i en generation vara sist ut i nästa? SVAR NEJ. DS är den mest lyckade konsolsatsningen någonsin och att Nintendo skulle titta på hur man lyckas där när man planerar framtiden på Wii är, förvisso mot tidigare trender, men rätt logiskt ur affärs syn.
3D teknik som 3D teknik, det intresserar inte mig det minsta så du får ursäkta om jag inte kan skilja teknikerna åt.

Jag vet hur dom har fungerat tidigare. Du glömmer nämna SEGAs konsol, DreamCast, dom var också en aktör på den tiden & var först ute (1 år innan SONY). Varför Nintendo var sena vet jag inte, men dom hade väldiga ekonomiska problem på den tiden, samt att dom precis börjat gå över till ett nytt format (miniDVD eller vad det heter), ny kontroll etc. & jag kan tänka mig att det satte lite extra käppar i hjulet.

Du får tänka på att den bärbara inte fungerar likadant som den stationära marknaden. NDS är för övrigt inte den mest lyckade konsol, det är NES & vill du veta varför? För att konsolmarknaden var utdöd i princip på den tiden. Ingen ville göra spel till konsoler, ingen vågade släppa en konsol & trots det lyckades NES sälja väldigt bra. NES var även dödsdömd varje år, precis som Wii. Dom ska alltså kolla hur dom gjorde med NES, inte på NDS. Segraren måste inte vara sist ut, men att tro att dom kommer vara först ut är senilt.
Citat:
Finns inga spel som är så stora att de kan lyfta försäljningen över ett helt år, Halo 3 är nog den som lyft en konsol längst innan det återgick till ett normalt stadie. Wii sålde sämre ALLA veckor fram till prissänkningen mot 2008, att skylla det enbart på sämre släpp är fel.

Dessutom kom Wii Motion Plus, Wii Fit plus och New Super Mario Bros som sålt mångmiljon belopp......så helt dött var det inte. 2008 var inte många fler mångmiljon säljare
Wii Fit+ köps av dom som redan äger ett Wii Fit, alltså inga nya kunder. New Super Mario Bros. Wii kom ut förra månaden i princip, det tar ett tag att gå upp försäljningstakten - vilket dom för övrigt redan har gjort & säljer bättre än bäst igen.

Btw vilken prissänkning 2008? Wii fick en prisÖKNING under slutet av 2008 min vän, den fick sänkningen nu under hösten 2009.
Citera
2010-01-14, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
1. Nej, det var inte det som var det unika, utan det var kontrollen & spelen.

2. Så det är därför Wii & NDS har sålt mer än PSP & PS3 som är mer tekniskt avancerade?

3. Att släppa en smått uppgraderad stationär konsol var 2-3 år är fullkomligt galen. Vet du hur lång tid det tar att utveckla ett spel? Det kommer inte komma många spel till dessa konsoler vilket medför till att dom inte kommer sälja.

4. Japp, dom förnekar det & i detta fallet stämmer deras förnekade. Ingen som är ute efter att tjäna pengar skulle släppa ett WiiHD inom en snar framtid såvida inte Wii dog ut helt plötsligt.

3D teknik som 3D teknik, det intresserar inte mig det minsta så du får ursäkta om jag inte kan skilja teknikerna åt.

Jag vet hur dom har fungerat tidigare. Du glömmer nämna SEGAs konsol, DreamCast, dom var också en aktör på den tiden & var först ute (1 år innan SONY). Varför Nintendo var sena vet jag inte, men dom hade väldiga ekonomiska problem på den tiden, samt att dom precis börjat gå över till ett nytt format (miniDVD eller vad det heter), ny kontroll etc. & jag kan tänka mig att det satte lite extra käppar i hjulet.

Du får tänka på att den bärbara inte fungerar likadant som den stationära marknaden. NDS är för övrigt inte den mest lyckade konsol, det är NES & vill du veta varför? För att konsolmarknaden var utdöd i princip på den tiden. Ingen ville göra spel till konsoler, ingen vågade släppa en konsol & trots det lyckades NES sälja väldigt bra. NES var även dödsdömd varje år, precis som Wii. Dom ska alltså kolla hur dom gjorde med NES, inte på NDS. Segraren måste inte vara sist ut, men att tro att dom kommer vara först ut är senilt.
Wii Fit+ köps av dom som redan äger ett Wii Fit, alltså inga nya kunder. New Super Mario Bros. Wii kom ut förra månaden i princip, det tar ett tag att gå upp försäljningstakten - vilket dom för övrigt redan har gjort & säljer bättre än bäst igen.

Btw vilken prissänkning 2008? Wii fick en prisÖKNING under slutet av 2008 min vän, den fick sänkningen nu under hösten 2009.

1. Du snackar om vad kunderna letar efter, ja där ä spelen o kontrollen. Jag snackar om det affärsmässiga, alltså konsten att tjäna pengar. Där var det unika låg investering, låg utvecklingskostnad, vinst från början osv. Du kan sälja en maskin till förlust o ha bra siffror men det gagnar inte företaget. PS2 sålde bra, men rent affärsmässigt är det långt ifrån så bra som DS och Wii.

2. Jag snackar om behovet att ha det senaste hos en specifik produkt, kundlojalitet. Wii vs PS3 är mer som du sa innan, 2 helt olika målgrupper. DS -> DS lite -> DSi är mer som iPhone 2g -> iPhone 3g -> iPhone 3Gs, alltså nöjda kunder som vill ha den nyaste versionen av den produkt som de tycker är bra. Detta är liksom anledningen till varför Apple tjänar så jävla mycket, många av deras befintliga kunder är villiga att byta upp sig varje gång de uppgraderar, eller iaf någon gång.

3. Sa jag någon gång att utvecklingsplattformen skulle vara annorlunda? Jag sa att en WiiHD räcker med HDMI + uppskalning + AA. Detta betyder att spelenb kan fortfarande göras till båda 2 utan extra utveckling, sen så ser det bara snyggare ut på WiiHD per automatik. Kolla Xbox 360 hur den skalar Xnox 1 spel så förstår du vad jag menar, samma spel fast snyggare.

4. miniDVD är inget nytt format, inte då heller. Du kan bränna ut vanliga 6mm DVD skivor och köra i ett moddat GC. GC hade absolut ingen unik spelare utan var en helt vanlig DVD + säkerhet som bara åt 6mm skivor. Faktum är att den kan läsa full size DVD skivor egentligen om man tar av skalet.

Oavsett vad så är PS1 till PS2 ett bevis på att vinnaren i en generation kan vara först ut i nästa. Du sa att detta skulle döda företaget, men PS2 var en större succe än PS1 så detta är redan motbevisat.

SEGAs fall har ju knappast till största anledning att göra med när de släppte sina konsoler. Så att det skulle vara ett konkret motbevis känns sådär.

5. Och du vet att strategier på den bärbara marknaden inte skulle funka på stationära baserat på vad? 1 år innan Wii släpptes så var det ingen som trodde på succé, då de bröt mönstret och inte gjorde ett så stort generationskliv rent prestanda mässigt så som PS3 o 360. Vad har vi lärt oss? Det största misstaget man kan göra är att titta på historien i en bransch och säga: "så här har man alltid gjort så därför kan man ej göra annat". Då vinner man aldrig fördelar, handlar om att alltid hitta en affärsmodell som är bättre än den förra.

6. DS har sålt mer än NES till att börja med, nära det dubbla på hälften så lång tid. NES var en förlust i början, det var aldrig DS. Inte nog med att DS redan har sålt mer än NES redan (nu under sitt femte år sålde man lika mycket som under sitt fjärde. Historien säger att en konsol ska sjunka då men man har alltså lyckats hålla den jämn, 30 mille. Så DS är den mest lyckade konsolen någonsin, på ALLA finansiella punkter.

7. Att segrar kommer först ut är senilt? Ja Sonys PS2 var en sjukt dum idé, hur fan kan man följa upp en succe som PS1 så fel? Man har ju bara lyckats skapa den bäst säljande konsolen genom tiderna (än så länge, DS går om detta året).

8. Wii fFit + Har i sin bundle med Balance Board sålt miljoner redan.....så ja nya kunder har också kommit i miljoner. Dock så har miljoner också köpt den stand alone.

9. New Super Mario Brothers sålde 10 miljoner exemplar under 2009, snabbaste spelet i denna generation att nå 10 miljoner. Försäljningen sen julen på spelet har fallit dramatiskt. Så ja det är en miljonsäljare, se 10 miljoner, under 2009.

För övrigt så säljer ett spel mellan 40-90% av sin totala YTD under de första 2 veckorna. Så ditt snack om att NSMB skulle komma upp i fart är löjligt.

Fan läs på siffror innan. Allt har en finansiell och marknadsmässig grund, där är svaren och inte hur "det var så förr".
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-14 kl. 20:56.
Citera
2010-01-14, 20:51
Citat:

Ännu ett gott exempel att du kanske borde sätta in dig mer i det. Nej det är inte 3D som 3D. Wii 3D gör dig illmående, ger fel färger i spelet och skapar en suddigare bild. Wii 3D är en bildillusion.

Dagens 3D teknik kräver helt nya TV apparater, HDMI och ett nytt sätt att rita upp bilden på. Detta är äkta 3D vilket 360 (HDMI version) och PS3 kan men inte Wii. Eftersom detta var the big thing under CES 2010 så skulle det vara svårt för Nintendo att vänta länge när hela elektronikbranschen nu springer in i den nya standarden. Fast o andra sidan är Nintendo rätt dryga med att få in nya format i sina maskiner
Citera
2010-01-14, 20:55
Medlem
Warship-The-Rektums avatar
Citat:
Ännu ett gott exempel att du kanske borde sätta in dig mer i det. Nej det är inte 3D som 3D. Wii 3D gör dig illmående, ger fel färger i spelet och skapar en suddigare bild. Wii 3D är en bildillusion.

Dagens 3D teknik kräver helt nya TV apparater, HDMI och ett nytt sätt att rita upp bilden på. Detta är äkta 3D vilket 360 (HDMI version) och PS3 kan men inte Wii. Eftersom detta var the big thing under CES 2010 så skulle det vara svårt för Nintendo att vänta länge när hela elektronikbranschen nu springer in i den nya standarden. Fast o andra sidan är Nintendo rätt dryga med att få in nya format i sina maskiner

mycket bra skrivet!
Citera
2010-01-14, 21:50
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
1. Du snackar om vad kunderna letar efter, ja där ä spelen o kontrollen. Jag snackar om det affärsmässiga, alltså konsten att tjäna pengar. Där var det unika låg investering, låg utvecklingskostnad, vinst från början osv. Du kan sälja en maskin till förlust o ha bra siffror men det gagnar inte företaget. PS2 sålde bra, men rent affärsmässigt är det långt ifrån så bra som DS och Wii.

2. Jag snackar om behovet att ha det senaste hos en specifik produkt, kundlojalitet. Wii vs PS3 är mer som du sa innan, 2 helt olika målgrupper. DS -> DS lite -> DSi är mer som iPhone 2g -> iPhone 3g -> iPhone 3Gs, alltså nöjda kunder som vill ha den nyaste versionen av den produkt som de tycker är bra. Detta är liksom anledningen till varför Apple tjänar så jävla mycket, många av deras befintliga kunder är villiga att byta upp sig varje gång de uppgraderar, eller iaf någon gång.

3. Sa jag någon gång att utvecklingsplattformen skulle vara annorlunda? Jag sa att en WiiHD räcker med HDMI + uppskalning + AA. Detta betyder att spelenb kan fortfarande göras till båda 2 utan extra utveckling, sen så ser det bara snyggare ut på WiiHD per automatik. Kolla Xbox 360 hur den skalar Xnox 1 spel så förstår du vad jag menar, samma spel fast snyggare.

4. miniDVD är inget nytt format, inte då heller. Du kan bränna ut vanliga 6mm DVD skivor och köra i ett moddat GC. GC hade absolut ingen unik spelare utan var en helt vanlig DVD + säkerhet som bara åt 6mm skivor. Faktum är att den kan läsa full size DVD skivor egentligen om man tar av skalet.

Oavsett vad så är PS1 till PS2 ett bevis på att vinnaren i en generation kan vara först ut i nästa. Du sa att detta skulle döda företaget, men PS2 var en större succe än PS1 så detta är redan motbevisat.

SEGAs fall har ju knappast till största anledning att göra med när de släppte sina konsoler. Så att det skulle vara ett konkret motbevis känns sådär.

5. Och du vet att strategier på den bärbara marknaden inte skulle funka på stationära baserat på vad? 1 år innan Wii släpptes så var det ingen som trodde på succé, då de bröt mönstret och inte gjorde ett så stort generationskliv rent prestanda mässigt så som PS3 o 360. Vad har vi lärt oss? Det största misstaget man kan göra är att titta på historien i en bransch och säga: "så här har man alltid gjort så därför kan man ej göra annat". Då vinner man aldrig fördelar, handlar om att alltid hitta en affärsmodell som är bättre än den förra.

6. DS har sålt mer än NES till att börja med, nära det dubbla på hälften så lång tid. NES var en förlust i början, det var aldrig DS. Inte nog med att DS redan har sålt mer än NES redan (nu under sitt femte år sålde man lika mycket som under sitt fjärde. Historien säger att en konsol ska sjunka då men man har alltså lyckats hålla den jämn, 30 mille. Så DS är den mest lyckade konsolen någonsin, på ALLA finansiella punkter.

7. Att segrar kommer först ut är senilt? Ja Sonys PS2 var en sjukt dum idé, hur fan kan man följa upp en succe som PS1 så fel? Man har ju bara lyckats skapa den bäst säljande konsolen genom tiderna (än så länge, DS går om detta året).

8. Wii fFit + Har i sin bundle med Balance Board sålt miljoner redan.....så ja nya kunder har också kommit i miljoner. Dock så har miljoner också köpt den stand alone.

9. New Super Mario Brothers sålde 10 miljoner exemplar under 2009, snabbaste spelet i denna generation att nå 10 miljoner. Försäljningen sen julen på spelet har fallit dramatiskt. Så ja det är en miljonsäljare, se 10 miljoner, under 2009.

För övrigt så säljer ett spel mellan 40-90% av sin totala YTD under de första 2 veckorna. Så ditt snack om att NSMB skulle komma upp i fart är löjligt.

Fan läs på siffror innan. Allt har en finansiell och marknadsmässig grund, där är svaren och inte hur "det var så förr".
1. Fortfarande inget nytt. Nintendo gjorde likadant med NES, dvs använda billigaste möjliga hårdvara & sälja med vinst från början.

2. OKidOKi.

3. Det blir inte tillräckligt snyggt. Ingen kommer vilja uppgradera, eller finns alltid någon, men man tjänar inget på det. Kommer även kosta mer att tillverka spelen då det ska portas hit & dit.

4. ??? SONY var inte först ut den generationen, resten luktar ursäkter.

5. På samma sätt som du aldrig kan få människor att köpa sig en ny TV varje/vartannat år som dom gör med mobiltelefoner. Vissa saker funkar helt enkelt inte att byta ut lika snabbt.

6. Fortfarande skillnad på den bärbara marknaden jämfört med den stationära. NES sålde med vinst från början då VDn pressade ingenjörerna till att göra en konsol som kunde byggas upp med den billigaste skithårdvaran man kunde hitta & sälja till ett överkomligt pris. Nintendo blev retade även på den tiden för att ha en konsol från förra generationen. På det viset ser man hur lika Wii & NES är. Du glömmer även bort att konsolmarknaden i princip var död på den tiden. Det är inte enkelt att komma in på en marknad som inte existerar & sälja miljoner. NDS fortsatte bara i GBA spår.

7. PS2 var fortfarande inte först.

8. Dom flesta köpte endast mjukvaran, att även hårdvaran säljer en del är inget ovanligt då det är ett eftertraktat spel.

9. Haha, du kan verkligen inte mycket. Menar du NDS-versionen eller Wii-versionen? Wii-versionen har inte sålt över 10 miljoner, än. Du borde även se över hur mycket spel säljer under sin livstid, när dom säljer & vilka spel det är som gör det. Hardcore-spel, ja dessa säljer som bäst dom 2 första veckorna, men casualspel tänk NSMBW, Mario Kart Wii, Wii Fit etc. säljer under hela sin livstid. Mario Kart Wii ska väl vara snart uppe i 20 miljoner, menar du att den sålde över 10 miljoner dom 2 första veckorna?

Citat:

Jag behöver inte sätta mig in i det då 3D inte är här ännu. HD är inte ens standard idag, så hur ska 3D vara precis bakom hörnet? Kunderna springer inte efter 3D, att företag gör det visar bara hur lite dom kan om sina kunder.

Edit; Du verkar kunna siffror. NPD-siffrorna ska presenteras om en stund i 360vsPSvsWii-tråden. Jag skulle gärna vilja se vad du har för tankar om dom.
Senast redigerad av Fina Gubben 2010-01-14 kl. 21:53.
Citera
2010-01-14, 21:56
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
behöver inte sätta mig in i det då 3D inte är här ännu. HD är inte ens standard idag, så hur ska 3D vara precis bakom hörnet? Kunderna springer inte efter 3D, att företag gör det visar bara hur lite dom kan om sina kunder.
3D-spel kommer i år. 3D-TVs kommer i år. En 3D-TV kostar lika mycket som en vanlig HD-TV. 3D-film blommar ut med snabb fart på biografer och Hollywood tillverkar redan 3D-filmer i en grad av en film per månad för tillfället. Avatar 3D har bevisat att folk uppskattar tekniken och även gjort stor reklam för den. Den har varit på gång i ett antal år nu och äntligen har den nått marknaden för konsoller.

Det är ju rent skitsnack, vad du har att säga och visar inte på att företag inte vet någonting om sina kunder - tvärtom så är de totalt medvetna om det och vill naturligtvis ligga före sina konkurrenter - det är snarare du som vet för lite om hur marknaden fungerar för att kunna uttala dig. Hade Wii haft stöd för den nya 3D-tekniken så hade Nintendo varit lika snabba med att sätta in stöd för den som MS och Sony.
Citera
2010-01-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
3D-spel kommer i år. 3D-TVs kommer i år. En 3D-TV kostar lika mycket som en vanlig HD-TV. 3D-film blommar ut med snabb fart på biografer och Hollywood tillverkar redan 3D-filmer i en grad av en film per månad för tillfället. Avatar 3D har bevisat att folk uppskattar tekniken och även gjort stor reklam för den. Den har varit på gång i ett antal år nu och äntligen har den nått marknaden för konsoller.

Det är ju rent skitsnack, vad du har att säga och visar inte på att företag inte vet någonting om sina kunder - tvärtom så är de totalt medvetna om det och vill naturligtvis ligga före sina konkurrenter - det är snarare du som vet för lite om hur marknaden fungerar för att kunna uttala dig. Hade Wii haft stöd för den nya 3D-tekniken så hade Nintendo varit lika snabba med att sätta in stöd för den som MS och Sony.

Fast kräver inte den tekniken mer utrymme än en DVD-skiva på 4,7GB?
Så det måste vara Logiskt Med Blue-ray för Wii's nästa och X-box 360 får
sig ett Blue-ray-spelare som tillbehör för de vill inte satsa på nytt än.
Och i PS4 gäller HVD-Spelare som klarar Blue-ray, DVD, CD o.s.v såsom 3.0 USB.
Citera
2010-01-14, 22:13
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn

Jag vet att 3D kommer komma men nej, det blir nog inte så snabbt som det förespråkas om. 1 film/månad är inte mycket för något som ska "komma" i år. Även 3D-filmer på 70-talet visade att folk uppskattade tekniken, men inte fan höll det sig kvar. 3D kommer inte bli någon större grej förens om 10 år, tidigast - om något revolutionerande händer - om 5 år. Just nu köper människor HDTVs, inte 3D-TVs, om 5 år (tidigast) kommer dom uppgradera till 3D-TVn.

Vad du tror kommer hända är också skitsnack då din spåkula absolut inte är bättre än min.
Citera
2010-01-14, 22:19
Citat:
1. Fortfarande inget nytt. Nintendo gjorde likadant med NES, dvs använda billigaste möjliga hårdvara & sälja med vinst från början.

2. OKidOKi.

3. Det blir inte tillräckligt snyggt. Ingen kommer vilja uppgradera, eller finns alltid någon, men man tjänar inget på det. Kommer även kosta mer att tillverka spelen då det ska portas hit & dit.

4. ??? SONY var inte först ut den generationen, resten luktar ursäkter.

5. På samma sätt som du aldrig kan få människor att köpa sig en ny TV varje/vartannat år som dom gör med mobiltelefoner. Vissa saker funkar helt enkelt inte att byta ut lika snabbt.

6. Fortfarande skillnad på den bärbara marknaden jämfört med den stationära. NES sålde med vinst från början då VDn pressade ingenjörerna till att göra en konsol som kunde byggas upp med den billigaste skithårdvaran man kunde hitta & sälja till ett överkomligt pris. Nintendo blev retade även på den tiden för att ha en konsol från förra generationen. På det viset ser man hur lika Wii & NES är. Du glömmer även bort att konsolmarknaden i princip var död på den tiden. Det är inte enkelt att komma in på en marknad som inte existerar & sälja miljoner. NDS fortsatte bara i GBA spår.

7. PS2 var fortfarande inte först.

8. Dom flesta köpte endast mjukvaran, att även hårdvaran säljer en del är inget ovanligt då det är ett eftertraktat spel.

9. Haha, du kan verkligen inte mycket. Menar du NDS-versionen eller Wii-versionen? Wii-versionen har inte sålt över 10 miljoner, än. Du borde även se över hur mycket spel säljer under sin livstid, när dom säljer & vilka spel det är som gör det. Hardcore-spel, ja dessa säljer som bäst dom 2 första veckorna, men casualspel tänk NSMBW, Mario Kart Wii, Wii Fit etc. säljer under hela sin livstid. Mario Kart Wii ska väl vara snart uppe i 20 miljoner, menar du att den sålde över 10 miljoner dom 2 första veckorna?

Jag behöver inte sätta mig in i det då 3D inte är här ännu. HD är inte ens standard idag, så hur ska 3D vara precis bakom hörnet? Kunderna springer inte efter 3D, att företag gör det visar bara hur lite dom kan om sina kunder.

1. Jag fick läsa att NES till en början sålde med förlust. Svårt att hitta upp dock, har du källa själv? Annars oavsett vad. Det Nintendo har gjort med Wii har iaf inte gjort i den mer moderna generationerna.

3. Det blir tillräckligt för att kunna ta ut ett högre pris. Portas? vad dillar du om? Det kommer vara exakt samma kod som körs på båda maskinerna, den snyggare grafiken läggs bara på i efterhand helt av hårdvaran. För tillverkaren blir det ingen skillnad i utvecklingen.

4. Du påstod att miniDVD var något nytt, jag sa bara det ej var så. Om du tänker på Dreamcast så vet jag inte. Sega känns svårt att ta med, de var aldrig en riktigt konkurrent och heller inte riktigt med i PS1 vs N64. Själv har jag alltid sett Sega som den siste in, alltså att Dreamcast var ett sent svar på N64 o PS1 eftersom Saturn var så långt efter. Oavsett vad, poängen att man det inte lönar sig att vara först in bara för att man sålde mest innan är inte det viktiga i det hela. Du lutar dig på hur man gjorde förr, vilket som sagt är ett mönster man bör bryta.

5. Min jämförelse mellan bärbar och stationär är fan så mycket bättre än TV. Hur ofta släpps nya standarder på TV? Du jämför en statisk produkt som är samma under hela sin livstid mot CPU baserad hårdvara för mjukvara (grunden i en iPhone är samma som i DS som i en stationär konsol) där mjukvaran blir bättre med nyare teknik vilket inger till uppgradering.

6. Spelar ingen roll hur marknaden var då mot nu. Är den maskin som drar in mest cash som är bäst och DS är den maskinen. Om du springer 100m på 20s när du var 8 betyder inte det att tiden är snabbare än om du springer 13s när du är 20. DS har dragit in mest vinst och sålt mest = mest lyckad. Som sagt, jag har läst att man sålde NES till förlust i början, så på den punkten vet jag ej.

7. jada

8. Ja men du sa att den inte sålde alls. Wii fit plus med balance board sålde i miljoner under 2009, alltså helt NYA kunder och en ny miljonsäljare under 2009.

9. Jo den har sålt över 10 miljoner:

http://news.vgchartz.com/news.php?id=6540&mp=1

"New Super Mario Bros Wii has hit another milestone today, 10 million in worldwide sales, with that milestone comes breaking Grand Theft Auto: San Andreas' record of fastest to sell 10 million copies on a single console. The previous record was ten weeks and New Super Mario Bros smashes it at eight, no doubt this generation will continue to break sales records for previous generations."

Fan häng med i svängen tack, orkar inte samtal med de som inte är uppdaterade.

Wii fit kan ej räknas, precis som Wii Sport Resorts. De är bundlade kopior men hårdvara som krävs för att spela andra spel, lika så Wii Play. Mario Kart Wii är dock intressant, men det är mer undantag än regel. finns mängder med causal spel utöver Nintendos som aldrig når större framgågn under längre tid. Vissa analytiker hävdar att Mario Kart Wii bör räknas som Bundlat vs o bundlat då man fick en plastratt till. Dock så är den inte direkt vital.

Men ett spel som NSMB som på mindre än 1 månad nått 10 miljoner kommer iaf hamna på att de redan sålt 40-50% av sin totala kapacitet. Skulle gissa på 20-25 miljoner total.

Du får gärna räkna upp stand alone casual spel som efter den första tiden har sålt i mängder. Nintendos egna är mer undantag än regel tyvärr. Men annars har du rätt i att med hardcore spel tillhör de som mest presenterar störst försäljning i början. Tyvärr är det ytterst få titlar så har leggs nog att efter första månaden har någon betydande försäljning jämfört med första.

Roliga är iaf att du skrattar åt mig och mina påstående. Att NSMB redan sålt 10 miljoner är för dig ett skämt, när verkligheten är att det e fakta.

10. Hur många TV apparater idag som säljs är inte HD klara? om äns FullHD? mer eller mindre 0. Vilka bilduppselar som säljs idag har inte HDMI? är inte HD då en standard? Var inte MS tvungna att helt plötsligt slänga in HDMI i sin box för att inte missa denna standard? Antar du tänker på TV sändningar, vilket tyvärr inte kan tas in då dessa styrs från regeringen och ej marknadskrafterna. I en del länder är HD sändningar en klar standard idag.

Vad vet du om kunderna? finns knappt 3D att få tag i. Kolla CES2010, mässor som dem visar hur marknaden förväntas vara om 2-3 år. Roligt att du sitter och påstår att företag som Sony, Microsoft, Samsung, ATI, nVidia, LG, Sharp....med mera inte har koll på vad kunderna vill. Komiskt.

3D kommer vara en standard inom 2-3 år och utbudet av 3D material så som film och spel kommer vara stor, lika så utbudet av TV apparater. Om man då ska göra en maskin som ska hänga med några år till så kanske man bör se till att få in det nu, så som MS och Sony har sagt sig göra för 360 o PS3.
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-14 kl. 22:24.
Citera
2010-01-14, 22:19
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Fast kräver inte den tekniken mer utrymme än en DVD-skiva på 4,7GB?
Så det måste vara Logiskt Med Blue-ray för Wii's nästa och X-box 360 får
sig ett Blue-ray-spelare som tillbehör för de vill inte satsa på nytt än.
Och i PS4 gäller HVD-Spelare som klarar Blue-ray, DVD, CD o.s.v såsom 3.0 USB.
360 klarar ju det med Gears of War så, nä jag tror inte att utrymmet har så mycket betydelse för spelen. Däremot kan det bli ett problem med hårdvaran beroende på hur ansträngande spelet är - när man slänger in 3D i mixen så blir det plötsligt mycket mer krävande, har jag märkt redan på min dator och då har jag ändå bara testat anaglyfisk 3D.

Citat:
Jag vet att 3D kommer komma men nej, det blir nog inte så snabbt som det förespråkas om. 1 film/månad är inte mycket för något som ska "komma" i år.
Liksom alla nya grejer på marknaden så blommar inte försäljningen, efterfrågan och utbudet ut på en dag utan tar tid. Den tiden har redan passerat och 1 3D film/månad är ganska mycket vid jämförelse.
Citat:
Även 3D-filmer på 70-talet visade att folk uppskattade tekniken, men inte fan höll det sig kvar.
Tekniken har funnits sedan tidigt 1900-tal och använts. Vi har haft 100 år på oss att se att tekniken inte kommer göra annat än floppa, så det var dött lopp där från början. Den nya 3D-tekniken hyllas dock eftersom den är flera resor mer avancerad. Testa den och återkom.
Citat:
Vad du tror kommer hända är också skitsnack då din spåkula absolut inte är bättre än min.
Skillnaden mellan ditt och mitt resonemang är att jag för logik på ett sätt som hämtar referenser från verkligheten medan du sitter i din källare och drar upp argument från skethålet, varje gång lika omotiverat och ofyndigt som alltid. Kan du inte se att 3D-marknaden blommar ut och dessutom envisas med att inte ens HD är efterfrågat gör dig till en hycklare, pajas och en ännu större idiot.
Citera
2010-01-14, 22:26
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
3D kommer vara en standard inom 2-3 år och utbudet av 3D material så som film och spel kommer vara stor, lika så utbudet av TV apparater. Om man då ska göra en maskin som ska hänga med några år till så kanske man bör se till att få in det nu, så som MS och Sony har sagt sig göra för 360 o PS3.
Här måste jag protestera lite, tror du verkligen att utbudet kommer bara så stort? Och även om det vore, hur stor genomslagskraft tror du det skulle ha?

Blu-ray har inte tagit fart i den takt som förutspåddes, läste på idg.se att svenska marknaden var beräknat att vara betydligt större, att vi i praktiken låg ett år efter planerad försäljning. Dessutom är tv en sällanprodukt folk i gemen köper, att pressa in ny teknik är visserligen lovvärt men det kommer ta sin tid innan den nått tillräckligt stort kundunderlag. Ja, imho då, givetvis
Citera
2010-01-14, 22:34
Citat:
Jag vet att 3D kommer komma men nej, det blir nog inte så snabbt som det förespråkas om. 1 film/månad är inte mycket för något som ska "komma" i år. Även 3D-filmer på 70-talet visade att folk uppskattade tekniken, men inte fan höll det sig kvar. 3D kommer inte bli någon större grej förens om 10 år, tidigast - om något revolutionerande händer - om 5 år. Just nu köper människor HDTVs, inte 3D-TVs, om 5 år (tidigast) kommer dom uppgradera till 3D-TVn.

Kul att du dömer ut en teknik som nått biograferna på större front på senaste året. Rom byggdes inte på en dag.

BluRay har redan spika 3D standarden och det finns ingen större TV tillverkar som inte redan har presenterat en linje med 3D skärmar.
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=3718

3D på film kommer inte ske lika snabbt. Men på konsol går det snabbare, varför? jo för du har 3 tillverkare som har total kontroll på standarden, Sony - MS - Nintendo. Sony har redan lovat 3D på ALLA spel, gamla som nya, så redan där har du en konsol med 100% 3D inom 2 år.

Saken är att till skillnad från film så behövs inte spelen anpassas till 3D eftersom spelen redan är byggda i en 3D motor. Motorns djup finns redan där och med en smart kod så kan en maskin räkna ut djupet och skicka 3D bilden till TVn. Alltså 3D på konsol kommer mer eller mindre gratis för utvecklarna när Sony och MS trycker på start.

Jag sa inte att Wii skulle byta till 3D nästa år, jag menar att en uppgradering till HDMI är essentiellt för att hänga med, dels i HD i stort men även i 3D i framtiden. HD var inte mycket till standard när 360 kom, de flesta började köpa HDTV då (fan min var inte äns HD ready) men alla 360 var ändå HDTV och konsolen var redan där. Konsoler byggs för att möta framtiden, inte invänta den.

Att du sen jämför 3D tekniken från 70-talet mot idag är ju bara löjligt. Den var en gimmick då utan större stöd. Dessutom, än en gång, är den gamla 3D tekniken bara en optisk illusion och ingen teknisk bedrift. 3D tekniken idag är en teknisk bedrift som ger djup utan större förlust bildupplevelsen.
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-14 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in