2014-03-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av escada2
Nu när playstation 4 har släppts både i Japan "huvud marknad" och även Kina så kommer ps4an gå upp till 10miljoner sålda maskiner på 1vecka + ps4an leder redan med mer 2-3miljoner sålda.

Vänta till slutet på Mars så får vi se vem som sålts mest och då får vi även se vem som vunnit racet då båda har släppts på alla marknader men ps4 har redan vunnit med 85%

Nja. Den är ju släppt i Japan och sålde ganska bra men Japan är inte en så stor marknad längre. Japaner köper inte spelkonsoler i lika stor utsträckning längre. Kina kommer nog dröja och inte sälja så mycket.

Sen tror jag du fäster för mycket vikt vid denna tidiga ledning för PS4.

Xbox 360 kom ju mer än ett år innan PS3.

När PS3 släpptes så hade ju Xbox 360 sålt 7-8 miljoner exemplar redan och den generationen blev ganska jämn till slut med 70-80 miljoner sålda exemplar vardera.

Denna generation kommer förmodligen sälja ännu bättre (kanske 120-130 miljoner konsoler per tillverkare) och den absoluta majoriteten av dessa kommer ju faktiskt säljas 2015 eller 2016 när prissänkningarna börjar slå in och den stora massan börjar byta ut sina Xbox 360 och PS3 (typ när spel inte längre släpps till dem).
Citera
2014-03-11, 08:44
Medlem
PS4 är den första konsol jag sett ha blivit höjt priset på efter en lansering i stället för prissänkning.
Citera
2014-03-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
PS4 är den första konsol jag sett ha blivit höjt priset på efter en lansering i stället för prissänkning.

Det verkar vara unikt för Sverige.

I alla andra länder ligger den på 399 Euro som innan (och den är väl lika svår att få tag på där).

Tom priset på Sony Store är upphissat i Sverige.

Generalagenten eller Sony som skinnar svenskar lite extra?

Nästan en tusenlapp extra i Sverige.

Pris på Sony.de - 399 Euro = 3527 kr. Sen är momsen något lägre men priset borde inte bli mycket mer än 3600-3700.

Pris på Sony.se - 4 399,00 kr. Några tjugor billigare på några ställen som inte har det i lager och dyrare på ställen som har det.
Citera
2014-03-13, 01:49
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Denna generation kommer förmodligen sälja ännu bättre (kanske 120-130 miljoner konsoler per tillverkare) och den absoluta majoriteten av dessa kommer ju faktiskt säljas 2015 eller 2016 när prissänkningarna börjar slå in och den stora massan börjar byta ut sina Xbox 360 och PS3 (typ när spel inte längre släpps till dem).
Det var rätt högt gissat. Jag satsar på att ingen av konsolerna kommer över 100 miljoner då marknaden är på nedgång. Försäljningssiffrorna är väldigt låga än så länge och dom kommer bara sjunka.

Citat:
Wii fick en prishöjning i Storbritannien 3-4 år efter lanseringen.
Citera
2014-03-13, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det var rätt högt gissat. Jag satsar på att ingen av konsolerna kommer över 100 miljoner då marknaden är på nedgång. Försäljningssiffrorna är väldigt låga än så länge och dom kommer bara sjunka.

Oj, så sent?
Ja Wii U har iofs sänkts i pris ner till typ 1500kr och sedan upp i pris igen. Men menar du att Wii var stabilt i pris i 3-4 år och sedan fick en höjning ännu högre än release priset?
Mins den kostade typ 2500kr i Sverige vid release. Hade nog aldrig köpt den för 3000kr.
Senast redigerad av lonian 2014-03-13 kl. 05:42.
Citera
2014-03-13, 07:24
Medlem
Citat:

Personligen tror jag denna generation kommer bli större. Konsolerna som släppts har ju sålt mycket bättre än föregående under samma tidsperiod.

Varför tror du att marknaden för spelkonsoler är på nergång?
Citera
2014-03-13, 09:51
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:

Trollar du bara eller? Vilka andra konsoler har sålt bättre sedan lansering än vad PS4 har gjort?
Citera
2014-03-13, 12:03
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Oj, så sent?
Ja Wii U har iofs sänkts i pris ner till typ 1500kr och sedan upp i pris igen. Men menar du att Wii var stabilt i pris i 3-4 år och sedan fick en höjning ännu högre än release priset?
Mins den kostade typ 2500kr i Sverige vid release. Hade nog aldrig köpt den för 3000kr.
Det är precis vad jag menar och vad som hände. Det var inte så längesen det hände men folk har redan glömt det. Den ökade från 179 pund till 199 pund - och då var det fortfarande svårt att få tag i en Wii i UK.

Citat:
Personligen tror jag denna generation kommer bli större. Konsolerna som släppts har ju sålt mycket bättre än föregående under samma tidsperiod.

Varför tror du att marknaden för spelkonsoler är på nergång?
Varför tror du att marknaden för spelkonsoler INTE är på nergång? Alla andra marknader är på nergång. Spelmarknaden är inte något som lever i sin egna lilla bubbla, utan den blir också påverkad av markoekonomiska effekter.

Jag tog upp lite anledningar till fortsatt nergång i ett tidigare inlägg. Det gällde bland annat att utvecklingen där vi betalar mer för mindre som började under PS2-generationen fortsätter.

Lita helt enkelt på mig, det har bevisats i tidigare trådar att jag är bättre på att läsa av marknaden än pachter.
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Trollar du bara eller? Vilka andra konsoler har sålt bättre sedan lansering än vad PS4 har gjort?
Det gäller inte bara att kolla på lanseringen, speciellt när det gäller konsoler som hardcores älskar. Detta folkslag köper konsoler flera månader innan konsolerna ens är släppta. Eftersom hardcores är dom som köper i början så är det inte heller konstigt att hardcore-konsolerna blir frontloaded (dvs säljer bra initialt för att sedan dippa mycket - likt WiiU som också är en hardcore-konsol).

Låt det gå några månader till, ett år, kolla på försäljningen då och jämför hur den mår. Siffrorna vi har just nu är inte värda pixlarna dom är uppritade på.
Citera
2014-03-13, 13:18
Medlem
Citat:
Varför tror du att marknaden för spelkonsoler INTE är på nergång? Alla andra marknader är på nergång. Spelmarknaden är inte något som lever i sin egna lilla bubbla, utan den blir också påverkad av markoekonomiska effekter.

Jag tog upp lite anledningar till fortsatt nergång i ett tidigare inlägg. Det gällde bland annat att utvecklingen där vi betalar mer för mindre som började under PS2-generationen fortsätter.

Är det verkligen så?

Tredje generationen:
NES - 62 miljoner
Mastersystem - 12 miljoner
Totalt - 74 miljoner

Fjärde Generationen:
SNES - 50 miljoner
Mega Drive - 40 miljoner
TurboGrafx-16 - 10 miljoner
Totalt - 100 miljoner

Femte generationen:
Playstation - 103 miljoner
Nintendo 64 - 33 miljoner
Sega Saturn - 9 miljoner
Totalt - 145 miljoner

Sjätte generationen:
Gamecube - 22 miljoner.
PS2 - 155 miljoner.
Xbox - 24 miljoner.
Totalt - 201 miljoner

Sjunde generationen:
Wii - 100 miljoner
Playstation 3 - 80 miljoner
Xbox 360 - 85 miljoner
Totalt - 265 miljoner

Åttonde generationen (väldig kort tid på marknaden):
Playstation 4 - 6 till 7 miljoner
Xbox One - 4 till 5 miljoner
Wii U - 6 miljoner
Totalt - 18 miljoner (på kort tid)

Jag tror att det är handheld som har och kommer ta mest stryk av mobilernas och surfplattornas intåg på spelmarknaden.

Konsolerna påverkas inte så mycket. Då de dessutom blir mer och mer innehållsrika (TV, DVR, Streaming, Kommunikation osv) så tror iaf jag att denna generation kommer att slå förra generationen. Det bestäms givetvis inte nu men ett så stort intresse av hardcore early adopters som vi sett hittills stödjer tanken på att när casuals börjar köpa maskinen så kommer det ske i större utsträckning än förra generationen. Vart man än tycker om det så lär TV:n flytta in i konsolen (bortsett från kanske Wii U) - kanske inte iår eller nästa år men om 3-5 år.

Nintendo ligger illa till. Wii U har "floppat" för att funnits ute så länge och de blir mördade på handhelds av mobiler/surfplattor. De har dessutom inte så mycket kringtjänster som Sony och MS för sin Wii U.

Airplay är populärt och liknande teknik är säkert på väg för både PS4 och Xbox One - förhoppningsvis blir det inte lika inlåst som Airplay utan att man kan använda sin iPhone, Windowsphone eller Android för att spela på PS4/Xbox One.

2016-2017 så kommer konsolerna kosta 1500-2000 kronor och då kommer de skeppas i stora mängder.
Citera
2014-03-13, 13:52
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Är det verkligen så?
Det är så. Jag har tidigare förklarat att ökningen tidigare alltid berott på 3 saker. Nämligen;
- Fler marknader öppnas upp (efter kalla kriget började konsolerna säljas på fler marknader) och logistiken förbättrades något enormt under 90- och tidig 00-tal.
- Bättre ekonomi. Fram till krisen för ett par år sedan hade världsekonomin sig ett stort uppsving. Många av dagens spelföretag vet inte hur man säljer när det är recession - vilket även är anledningen till att så många företag gått under senaste 5-6 åren. Frågan här är om dubbeldippen kommer och om den gör det när.
- Baby boomers. Fler och fler människor som tidigare under 80- och 90-talet växte upp med Tetris, Mario, Sonic, osv har idag börjat få jobb = dom kan köpa konsoler/spel själva och inte behöva be om spel från föräldrar. Å andra sidan föds det allt färre barn idag, gissa vad effekten av det kommer bli.

Utan dessa faktorer har spelmarknaden knappt växt och det såg man föregående generation när "casuals" (rätta ordet är old school gamers) återkom till spelmarknaden tack vare Wii.

Citat:
Jag tror att det är handheld som har och kommer ta mest stryk av mobilernas och surfplattornas intåg på spelmarknaden.
Mobiler och surfplattor har tidigare genom undersökningar visat att dom inte påverkar bärbara konsoler iom sämre spel och sämre input-möjligheter.

Citat:
Konsolerna påverkas inte så mycket. Då de dessutom blir mer och mer innehållsrika (TV, DVR, Streaming, Kommunikation osv) så tror iaf jag att denna generation kommer att slå förra generationen. Det bestäms givetvis inte nu men ett så stort intresse av hardcore early adopters som vi sett hittills stödjer tanken på att när casuals börjar köpa maskinen så kommer det ske i större utsträckning än förra generationen. Vart man än tycker om det så lär TV:n flytta in i konsolen (bortsett från kanske Wii U) - kanske inte iår eller nästa år men om 3-5 år.

Nintendo ligger illa till. Wii U har "floppat" för att funnits ute så länge och de blir mördade på handhelds av mobiler/surfplattor. De har dessutom inte så mycket kringtjänster som Sony och MS för sin Wii U.

Airplay är populärt och liknande teknik är säkert på väg för både PS4 och Xbox One - förhoppningsvis blir det inte lika inlåst som Airplay utan att man kan använda sin iPhone, Windowsphone eller Android för att spela på PS4/Xbox One.

2016-2017 så kommer konsolerna kosta 1500-2000 kronor och då kommer de skeppas i stora mängder.
Det här med att konsolerna får fler och fler media-funktioner är ännu ett bevis på att marknaden håller på att stupa. En konsol ska spela spel, inte hålla på med annat som ökar priset på lådan.

Casuals kommer inte köpa PS4/XboxOne/WiiU. Tro mig, jag är vad ni kallar för casuals och ingen av konsolerna lockar mig det minsta. Vi casuals började dra ut oss från spelmarknaden runt 2010 - vilket även är när nedgången i förra generationen började.

Nintendo ligger inte så pyrt till idag, trots vad många tror, tack vare deras bärbara. Dom är det enda företaget som säljer där. SONY's Vita har floppat och Microsoft är så dåliga på den punkten att dom inte ens kan släppa en konkurrenskraftig produkt.
Senast redigerad av Fina Gubben 2014-03-13 kl. 13:57.
Citera
2014-03-14, 11:26
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Svammel

Du drog dig ut när spelmarknaden var på nergång 2010? Så det har inte sålts några spelkonsoler och spel sedan 2010 alltså? Du har ungefär så fel man kan ha, tror också denna generation kommer växa litet jämfört med förra. Dock vet jag ännu inte själv om jag kommer köpa en konsol denna gång eller hålla mig till PC, får se vilka exklusiva spel som släpps framöver.

Jag hade 2 förbokningar på PS4 som jag sålde snabbt så det bara visslade om det. Fanns inga spel som lockade eller fortfarande gör det för min egna del, därför sålde jag dom och PS4 är fortfarande en bristvara och säljer mer än efterfrågan trots att det inte finns några "killer-apps", Infamous Second Son släpps ju dock snart och Titanfall har släppts för Xbone.

Jämför med förra generationens hardcore early adopters, så har marknaden växt till fler sådana eftersom varken 360 eller PS3 sålde mer än efterfrågan 4 månader efter lansering. Inte ens Wii hade sålt lika mycket som PS4 har gjort på samma tid sedan lansering?
Citera
2014-03-14, 12:32
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du drog dig ut när spelmarknaden var på nergång 2010? Så det har inte sålts några spelkonsoler och spel sedan 2010 alltså? Du har ungefär så fel man kan ha, tror också denna generation kommer växa litet jämfört med förra. Dock vet jag ännu inte själv om jag kommer köpa en konsol denna gång eller hålla mig till PC, får se vilka exklusiva spel som släpps framöver.

Jag hade 2 förbokningar på PS4 som jag sålde snabbt så det bara visslade om det. Fanns inga spel som lockade eller fortfarande gör det för min egna del, därför sålde jag dom och PS4 är fortfarande en bristvara och säljer mer än efterfrågan trots att det inte finns några "killer-apps", Infamous Second Son släpps ju dock snart och Titanfall har släppts för Xbone.

Jämför med förra generationens hardcore early adopters, så har marknaden växt till fler sådana eftersom varken 360 eller PS3 sålde mer än efterfrågan 4 månader efter lansering. Inte ens Wii hade sålt lika mycket som PS4 har gjort på samma tid sedan lansering?
Ja, det var ungefär vid den tiden. Självklart har det sålts sedan dess, men det var ingen fortsatt ökning av antalet sålda konsoler/spel sen dess. Spelen har tvärtom sålt mycket sämre, med ett fåtal titlar som tar det mesta av försäljningen.

Ja det är väl kul att SONY valt att begränsa tillverkningen, men du förstår väl att det fortfarande är hardcores som köper konsolen, det vill säga ingen tillväxt. För tillväxt behövs casuals och dom har lämnat spelmarknaden.

Wii sålde inte lika mycket för att Nintendo blev tagna på sängen av hur populär konsolen blev. Wii var svår att hitta flera år efter lanseringen just på grund av detta och för att Nintendo inte ökade produktionstakten tillräckligt snabbt. Hade dom haft massor på lager hade Wii slagit rekord som ingen nästkommande konsol skulle kunna göra. Ni har glömt hur stort buzz det var då, det var ett fenomen i likhet med Mario-fenomenet på 80/90-talet.

Men du tror alltså att spelmarknaden mår bra idag? Att lönsamheten bland spelföretag är bättre än den var 2006? Kommer vi få se en vinnare likt förra generationen (Wii)? Eller kommer spelföretagen slåss om samma gamla kunder dom gjort sedan hardcore-spelarna tog över spelmarknaden? Och när dessa kunder köpt sina konsoler, vilket sker inom loppet av 1-2 år, var ska Microsoft, Nintendo och SONY hitta nya kunder då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in