Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Är det verkligen så?
Det är så. Jag har tidigare förklarat att ökningen tidigare alltid berott på 3 saker. Nämligen;
- Fler marknader öppnas upp (efter kalla kriget började konsolerna säljas på fler marknader) och logistiken förbättrades något enormt under 90- och tidig 00-tal.
- Bättre ekonomi. Fram till krisen för ett par år sedan hade världsekonomin sig ett stort uppsving. Många av dagens spelföretag vet inte hur man säljer när det är recession - vilket även är anledningen till att så många företag gått under senaste 5-6 åren. Frågan här är om dubbeldippen kommer och om den gör det när.
- Baby boomers. Fler och fler människor som tidigare under 80- och 90-talet växte upp med Tetris, Mario, Sonic, osv har idag börjat få jobb = dom kan köpa konsoler/spel själva och inte behöva be om spel från föräldrar. Å andra sidan föds det allt färre barn idag, gissa vad effekten av det kommer bli.
Utan dessa faktorer har spelmarknaden knappt växt och det såg man föregående generation när "casuals" (rätta ordet är old school gamers) återkom till spelmarknaden tack vare Wii.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag tror att det är handheld som har och kommer ta mest stryk av mobilernas och surfplattornas intåg på spelmarknaden.
Mobiler och surfplattor har tidigare genom undersökningar visat att dom inte påverkar bärbara konsoler iom sämre spel och sämre input-möjligheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Konsolerna påverkas inte så mycket. Då de dessutom blir mer och mer innehållsrika (TV, DVR, Streaming, Kommunikation osv) så tror iaf jag att denna generation kommer att slå förra generationen. Det bestäms givetvis inte nu men ett så stort intresse av hardcore early adopters som vi sett hittills stödjer tanken på att när casuals börjar köpa maskinen så kommer det ske i större utsträckning än förra generationen. Vart man än tycker om det så lär TV:n flytta in i konsolen (bortsett från kanske Wii U) - kanske inte iår eller nästa år men om 3-5 år.
Nintendo ligger illa till. Wii U har "floppat" för att funnits ute så länge och de blir mördade på handhelds av mobiler/surfplattor. De har dessutom inte så mycket kringtjänster som Sony och MS för sin Wii U.
Airplay är populärt och liknande teknik är säkert på väg för både PS4 och Xbox One - förhoppningsvis blir det inte lika inlåst som Airplay utan att man kan använda sin iPhone, Windowsphone eller Android för att spela på PS4/Xbox One.
2016-2017 så kommer konsolerna kosta 1500-2000 kronor och då kommer de skeppas i stora mängder.
Det här med att konsolerna får fler och fler media-funktioner är ännu ett bevis på att marknaden håller på att stupa. En konsol ska spela spel, inte hålla på med annat som ökar priset på lådan.
Casuals kommer inte köpa PS4/XboxOne/WiiU. Tro mig, jag är vad ni kallar för casuals och ingen av konsolerna lockar mig det minsta. Vi casuals började dra ut oss från spelmarknaden runt 2010 - vilket även är när nedgången i förra generationen började.
Nintendo ligger inte så pyrt till idag, trots vad många tror, tack vare deras bärbara. Dom är det enda företaget som säljer där. SONY's Vita har floppat och Microsoft är så dåliga på den punkten att dom inte ens kan släppa en konkurrenskraftig produkt.