2013-07-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skillnaden är att utvecklingskittet till PS4 kommer att kosta många tusen dollar (till PS3 kostade det 20.000$ när det kom). Det kommer vara en otroligt hög tröskel att komma över för många utvecklare pengamässigt.

Det ryktas om att Sony kan hyra ut utvecklingskit men då ska de godkänna spelet i förhand och verkar inte direkt inriktad mot Indie-utvecklare som ska släppa sitt första spel.

Som sagt - det enda Sony gått ut med är att det kommer vara möjligt för utvecklare att självpublicera sina spel på PS4 men det är en otroligt hög startkostnad - knappast "Indie" om man måste fronta 100.000 - 200.000 kr innan man ens börjar koda.

Till Xbox One kommer det vara otroligt mycket billigare att komma igång.

Jag vet att jag sa att jag skulle dra mig ur tills vi vet mer, men nu vet vi faktiskt mer om Sonys devkit policy.

http://www.vg247.com/2013/07/26/ps4-...-candy-rumour/

Polygon cites unnamed developer sources for word that a middle-of-the-road PlayStation 4 development kits cost $2,500 – five times the cost of an Xbox One, which functions as its own dev kit.

That said, Sony isn’t actually selling the things, apparently; sources said the company is awarding dev kits on one year loans at no cost.

All the indies I know got them for free. Sony has been amazing about kits and development thus far,” one anonymous commenter said.

“They are handing them out like candy,” another commented.

Sony confirmed it does loan development kits and also highlighted its historic support of self-publishing and Pub Fund indie program; it also said that a dev kit isn’t required until a project is quite mature, so many indie devs don’t need them right now.

"man måste fronta 100.000 - 200.000 kr innan man ens börjar koda." <- ta reda på mer fakta innan du uttalar dig

Interestingly, Polygon’s sources said those who want to self-publish on Xbox One will need to pay a fee of a few hundred dollars; Microsoft has not confirmed this.
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-07-26 kl. 09:03.
Citera
2013-07-26, 09:54
Medlem
xobxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrAg00nEn
That said, Sony isn’t actually selling the things, apparently; sources said the company is awarding dev kits on one year loans at no cost.

Och du tror att dom lånar ut dev-kits till vem som helst?
Citera
2013-07-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xobx
Och du tror att dom lånar ut dev-kits till vem som helst?

Kanske, kanske inte. Uttalar mig inte i den frågan före jag vet med 100% säkerhet.
Postade bara vad som sagts. Om du missade det så länkade jag även till källan.

“All the indies I know got them for free. Sony has been amazing about kits and development thus far,”
Citera
2013-07-26, 11:55
Medlem
Citat:
Kanske, kanske inte. Uttalar mig inte i den frågan före jag vet med 100% säkerhet.
Postade bara vad som sagts. Om du missade det så länkade jag även till källan.

“All the indies I know got them for free. Sony has been amazing about kits and development thus far,”

Det rör sig förmodligen om Indie-utvecklare som utvecklar spel med en inte allt för liten budget och inte deras första spel.

För att ta ett exempel: Braid - Jonathan Blows första spel till XBLA o PSN kostade enligt Blow själv 200.000$ att ta fram. Även den enklaste Indie-spelen till PS4 och Xbox One kommer kosta liknande summor att utveckla.

Det är inte självpubliceringsfunktionen jag pratar om utan möjligheten för vem som helst att börja pula lite med saker som kan köras på konsolen.

Jag tror inte Sony lånar ut ett utvecklingskit till mig om jag vill göra ett litet enkelt projekt eller bara experimentera lite eller om de ens låter någon "privatperson" leka med hårdvaran så.

Kollar man historiken för de båda företagen så har iaf jag svårt att tro att Sony blir helt annorlunda mot vad de varit innan (extremt svårt och dyrt att komma igång med att koda själv) samtidigt som MS också blir helt annorlunda mot vad de varit innan (smidigt och billigt eller gratis att komma igång med att koda själv).
Citera
2013-07-26, 12:25
Medlem
Citat:
Jag tror inte Sony lånar ut ett utvecklingskit till mig om jag vill göra ett litet enkelt projekt eller bara experimentera lite eller om de ens låter någon "privatperson" leka med hårdvaran så.

Kollar man historiken för de båda företagen så har iaf jag svårt att tro att Sony blir helt annorlunda mot vad de varit innan (extremt svårt och dyrt att komma igång med att koda själv) samtidigt som MS också blir helt annorlunda mot vad de varit innan (smidigt och billigt eller gratis att komma igång med att koda själv).

Läs igen:
a dev kit isn’t required until a project is quite mature, so many indie devs don’t need them right now.

Javisst.. svårt och dyrt att komma igång med att koda själv.

Brukar vanligtvis inte spekulera i saker som ingen vet så mycket om ännu, men eftersom du gör det, så varför inte jag:
Om du har kommit så pass långt med ett projekt och Sony blir genuint intresserade av det kan man ju tänka sig att de går med på att låna ut ett dev-kit. Men som sagt... detta vet vi inte allt om ännu.

Att sony lånar ut ett dev-kit till en privatperson som bara vill experimentera lite tror jag inte heller. Dock tror jag inte MS kommer att tillåta vem som helst att få tillgång att använda deras "dev-kit" heller, även om man kan använda den egna konsolen till det.

Om du vill dra upp gamla saker som rör nuvarande generation, kan jag också dra upp med att t.ex släppa endast en patch till ett xbla spel tidigare kostat mellan 10.000-20.000 dollar.

Om alla bara kunde sluta jämföra currentgens policys och priser med nextgens så blir allt i den här tråden mycket sakligare. Saker och ting brukar ha en tendens att ändras över tid.
Citera
2013-07-26, 15:49
Medlem
Citat:
Det rör sig förmodligen om Indie-utvecklare som utvecklar spel med en inte allt för liten budget och inte deras första spel.

För att ta ett exempel: Braid - Jonathan Blows första spel till XBLA o PSN kostade enligt Blow själv 200.000$ att ta fram. Även den enklaste Indie-spelen till PS4 och Xbox One kommer kosta liknande summor att utveckla.

Det är inte självpubliceringsfunktionen jag pratar om utan möjligheten för vem som helst att börja pula lite med saker som kan köras på konsolen.

Den första fetmarkeringen. Har du någon källa eller kunskap om utvecklande som kan styrka det påståendet? Inte menat som något påhopp, genuint intresserad bara. Kan Braid ses som en måttstock eller är det ett exempel i mängden?

Ett PS3 dev kit har kostat $2000 sedan 2009. Visst, de var snordyra i början, men priset kapades rätt fort. Sen dess har, vad jag förstått, indiesupporten bara blivit bättre och bättre. Pub funding, selfpublishing och egen prissättning med allt vad det innebär. Och nu lånar de ut dev kits. Till vilka och i vilken utsträckning dock oklart.
4 steg så är man redo att börja utveckla. Det låter ju som raka motsatsen till "extremt svårt och dyrt". Återigen, jag har ingen erfarenhet själv utan går på vad jag kan hitta på nätet.
Och är man någorlunda seriös så ser jag inte varför man inte skulle lägga ut $2500 på ett dev kit.

Jag har inte hört eller läst en negativ kommentar om Sonys indiesupport för PS4. Och det är ju ingen hemlighet att innan Microsofts senaste 180 att indies föredrog PS4 framför Xbox One. Och Jonathan Blow och Phil Fish (Fez) har ju uttryckt missnöje över Microsoft och deras förhållande gentemot indies. Fish har sagt att han inte tänker publicera Fez 2 på Xbox som ett resultat från hans upplevelse med Fez.
Shuhei Yoshida och Shahid Ahmad framstår som extremt entusiastiska gällande indies. Inte för att Microsoft känner likadant, men det har synts och framgåt väldigt tydligt från Sonys håll på ett helt annat sätt.

Att vem som helst skulle få låna ett dev kit tror jag inte att det är någon som faktiskt tror. Man behöver nog ha något att visa upp först. De behövs ju tydligen inte förrens i slutet av utvecklingen ändå. Man pular runt i en emulatormijlö, kontaktar Sony och visar upp vad man har. Och sen så får man låna ett dev kit.

Vad Microsofts nya policy är och vad det innebär borde vi vänta tills efter Gamescom med att avgöra och dissekera. Sitta här och anta massa saker kommer knappast leda till något annat än pajkastning och ännu mera antaganden.

Ju enklare och billigare det är på båda konsollerna gör ju faktiskt oss som köper och spelar spelen vinnare i slutändan.
Citera
2013-07-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
...TEXT...

Fantastiskt bra skrivet. Detta måste ju vara ett av flashbacks mest informativa och mest faktabaserade inlägg.

Hatten av till dig Herr entvå3

Låt oss vänta till gamescom för mer information angående allt vad det innebär att vara indie-developer.

Lite extra info:
Sony kommer att hålla en presskonferens pre-gamescom tisdagen 20.augusti.
Även rykten går om att MS håller presskonferens före eller under gamescom, men inget bekräftat.
Citera
2013-07-26, 18:44
Medlem
xobxs avatar
One har tidigare fått skit för att 3 GB av minnet är reserverat till operativsystemet men nu visar det sig att PS4 kräver 3.5 GB.

Känns dock konstigt med tanke på att One verkar få ett mer kompetent operativsystem.
Citera
2013-07-26, 19:16
Medlem
Citat:
One har tidigare fått skit för att 3 GB av minnet är reserverat till operativsystemet men nu visar det sig att PS4 kräver 3.5 GB.

Fint hur du vinklar artikeln till xboxs fördel. Men med tanke på ditt nick och avatar så kan man väl inte vänta sig annat heller. Eller läste du bara rubriken?

http://www.vg247.com/2013/07/26/ps4-...exible-memory/
PS4 has up to 5.5GB of RAM for developers, 4.5GB guaranteed, 1GB of “flexible memory”
4.5GB is “the baseline amount of guaranteed memory available for game-makers and most likely what the lion’s share of launch titles will be using.”
developers can “request up to an additional gigabyte of “flexible memory”, and use it to boost elements of the game – but only if the background OS can spare it.”

http://www.eurogamer.net/articles/di...oftware-memory
As it stands, both next-gen consoles will launch with 8GB of unified memory, but with a significantly diminished amount actually available to games developers. However, a big area of difference between Sony and Microsoft's approaches to OS allocation could come in their future plans for the reserved RAM. A Microsoft insider tells us that the engineers behind the Xbox One specifically chose 3GB in order to allow the background platform to evolve over a ten-year life-cycle - it's very hard to add features if the pool of available RAM is reduced from its initial level. The reserved RAM allocation there is set in stone, and is unlikely to change.

However, sources close to Sony suggest that the PS4 approach is perhaps more flexible - the current allocation in terms of both CPU cores and memory could be reduced once the operating system is complete and then streamlined. In short, while there is no guarantee of change in the future, Sony is at least leaving the door open to the opportunity and the R&D team has experience in reducing the OS footprint - just as it did on PlayStation 3.
Citera
2013-07-26, 20:14
Medlem
xobxs avatar
Citat:
Fint hur du vinklar artikeln till xboxs fördel. Men med tanke på ditt nick och avatar så kan man väl inte vänta sig annat heller. Eller läste du bara rubriken?

Är det inte en fördel att alltid ligga på 3GB än att pendla mellan 2.5 och 3.5? Använder man OSet mkt kommer spelet aldrig få tillgång till det flexibla minnet. Dessutom ska detta enligt rykten vara svårare att använda än det vanliga minnet.
Citera
2013-07-26, 21:00
Medlem
Citat:

Känns dock konstigt med tanke på att One verkar få ett mer kompetent operativsystem.
Första ryktet sa 7GB för spel.
Citat:
The PlayStation 4 will ship with a massive 8 GB of GDDR5 memory, which is a huge upgrade compared to the current generation consoles. However, according to a PlayStation 4 developer PS4Daily spoke to, they have access to “only” 7 GB of RAM. The remaining 1 GB is reserved for the operating system and background tasks.
Nu ryktas det om 4.5-5.5GB för spel.
Citat:
PlayStation 4 reserves 3.5GB of its 8GB GDDR5 memory for the operating system, leaving 4.5GB of space for game code, according to current PlayStation 4 documentation shown to Digital Foundry by a well-placed development source. However, further sources suggest that an additional 1GB of "flexible memory" may be reclaimed from the OS reservation, based on availability.
Nyckelordet här måste ändå vara rykte. Innan det är fakta så kan vi bara spekulera.

Kan dock inte riktigt se varför de skulle behöva reserva så mycket till OS, annat än att de tar det säkra före det osäkra och reserverar extra RAM. MS har antagligen mer än nödvändigt reserverat de också.

Om det stämmer så har vi alltså följande situation gällande RAM. Båda konsollerna kan sannolikt minska storleken på OS allt eftersom med och öppna upp för mer till spel.
Xbox One: 5GB DDR3
PS4: 4.5-5.5GB GDDR5

Liknande mängd, men Sony sitter på bättre RAM.
Men med tanke på att spel som The Last of Us är gjort på 512MB så borde 5GB vara mer än tillräckligt.

Hittade detta inlägg under tiden jag skrev.
Det låter som att vi alla kommer att överleva.

EDIT:
Ett inlägg från NeoGAF med alla insiders inlägg i ett.
Senast redigerad av entvå3 2013-07-26 kl. 21:02.
Citera
2013-07-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Om det stämmer så har vi alltså följande situation gällande RAM. Båda konsollerna kan sannolikt minska storleken på OS allt eftersom med och öppna upp för mer till spel.
Xbox One: 5GB DDR3
PS4: 4.5-5.5GB GDDR5

Liknande mängd, men Sony sitter på bättre RAM.
Men med tanke på att spel som The Last of Us är gjort på 512MB så borde 5GB vara mer än tillräckligt.

Jasså?

7 Gb mot 5 Gb har de senaste veckorna varit en stor fördel enligt alla diskutioner men nu är 4,5Gb vs 5GB inte en så stor grej från första början?

Du vet att PS3 också ansågs ha överlägset minne jämfört med Xbox 360 men just minnet var en av de största anledningarna att spelen såg bättre ut på Xbox 360.

GDDR5 har bättre bandbredd men samtidigt högre latency, dessutom har Xbox One 32mb inbyggt ESRAM direkt i chippet som har superlåg latency och hög bandbredd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in