Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Det rör sig förmodligen om Indie-utvecklare som utvecklar spel med en inte allt för liten budget och inte deras första spel.
För att ta ett exempel: Braid - Jonathan Blows första spel till XBLA o PSN kostade enligt Blow själv 200.000$ att ta fram. Även den enklaste Indie-spelen till PS4 och Xbox One kommer kosta liknande summor att utveckla.
Det är inte självpubliceringsfunktionen jag pratar om utan möjligheten för vem som helst att börja pula lite med saker som kan köras på konsolen.
Jag tror inte Sony lånar ut ett utvecklingskit till mig om jag vill göra ett litet enkelt projekt eller bara experimentera lite eller om de ens låter någon "privatperson" leka med hårdvaran så.
Kollar man historiken för de båda företagen så har iaf jag svårt att tro att Sony blir helt annorlunda mot vad de varit innan (extremt svårt och dyrt att komma igång med att koda själv) samtidigt som MS också blir helt annorlunda mot vad de varit innan (smidigt och billigt eller gratis att komma igång med att koda själv).
Den första fetmarkeringen. Har du någon källa eller kunskap om utvecklande som kan styrka det påståendet? Inte menat som något påhopp, genuint intresserad bara. Kan Braid ses som en måttstock eller är det ett exempel i mängden?
Ett PS3 dev kit har kostat
$2000 sedan 2009. Visst, de var snordyra i början, men priset kapades rätt fort. Sen dess har, vad jag förstått, indiesupporten bara blivit bättre och bättre. Pub funding, selfpublishing och egen prissättning med allt vad det innebär. Och nu lånar de ut dev kits. Till vilka och i vilken utsträckning dock oklart.
4 steg så är man redo att börja utveckla. Det låter ju som raka motsatsen till "extremt svårt och dyrt". Återigen, jag har ingen erfarenhet själv utan går på vad jag kan hitta på nätet.
Och är man någorlunda seriös så ser jag inte varför man inte skulle lägga ut $2500 på ett dev kit.
Jag har inte hört eller läst en negativ kommentar om Sonys indiesupport för PS4. Och det är ju ingen hemlighet att innan Microsofts senaste 180 att indies föredrog PS4 framför Xbox One. Och Jonathan Blow och Phil Fish (Fez) har ju uttryckt missnöje över Microsoft och deras förhållande gentemot indies. Fish har sagt att han
inte tänker publicera Fez 2 på Xbox som ett resultat från hans upplevelse med
Fez.
Shuhei Yoshida och Shahid Ahmad framstår som extremt entusiastiska gällande indies. Inte för att Microsoft känner likadant, men det har synts och framgåt väldigt tydligt från Sonys håll på ett helt annat sätt.
Att vem som helst skulle få låna ett dev kit tror jag inte att det är någon som faktiskt tror. Man behöver nog ha något att visa upp först. De behövs ju tydligen inte förrens i slutet av utvecklingen ändå. Man pular runt i en emulatormijlö, kontaktar Sony och visar upp vad man har. Och sen så får man låna ett dev kit.
Vad Microsofts nya policy är och vad det innebär borde vi vänta tills efter Gamescom med att avgöra och dissekera. Sitta här och anta massa saker kommer knappast leda till något annat än pajkastning och ännu mera antaganden.
Ju enklare och billigare det är på båda konsollerna gör ju faktiskt oss som köper och spelar spelen vinnare i slutändan.