2013-09-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Väldigt kompetent är relativt, det är kompetent på så sätt att konsollen är mycket bättre än 360 och använder PC hårdvara och har 8 GB ram, men samtidigt märkbart sämre än min 2.5 år gamla mellanklass speldator, överlag betydligt sämre hårdvara än ps4

Oavsätt hur mycket eller lite hårdvaran betyder så kvarstår det faktum att prismbox kostar mer och har sämre hårdvara, ungefär som att betala mer för en klenare motor då "den drar mindre bensin" eller betala 30% mer för en mindre påse potatis då man behöver banta.

Svara på det första, var 1080p (Full HD) vanligt för tio år sedan? Källa tack!

XBox One är näst bästa konsolen i mannaminne, fakta. Är den bättre än PS4? Nej kanske inte, men min huvudpoäng kvarstår, det är en riktigt kompetent spelmaskin (vid jämförelse med andra konsoler).

Bara för att du kan spela på en dator så är det inte en konsol, lika lite som att min konsol är en internetmaskin.
Och optimeringen till konsoler gör en jäkla massa för spelen, vilket inte spel till dator gör då alla har annorlunda setups mot vad jag har.
Citera
2013-09-19, 08:33
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nä, dom kommer inte trycka ut 1 miljon konsoler per månad. Dom kommer snarare att börja i låg produktionstakt och öka successivt i takt med att flödet optimeras, fler marknader öppnas och konsolen börjar nå en bredare publik (behövs spel och lägre pris). Det är ju urbota dumt att sitta på flera miljoner konsoler om några år ifall det visar sig att konsolen säljer under förväntningarna. Lagerkostnader för ett par miljoner boxar är en onödig kostnad som Microsoft inte tänker skaffa sig.

Vilken fabrik? Nu är det inte allmänt känt ännu men jag antar att Microsoft givit uppdrag åt EMS-företagen så som dom gjorde för Xbox 360 (Foxconn, Flextronics & Celestia). Att starta ett fabrik, tillverka massor med enheter i början för att abrupt sänka kapaciteten och sedan stänga fabriken skulle vara en rejäl förlustaffär för Microsoft.

http://www.gamereactor.se/nyheter/12...4+till+i+mars/

Jadu, nästan exakt så många jag förutspådde. Visserligen för Sony och mitt huvudfokus låg på ms, men det kommer som jag också sa, förmodligen vara snarlika siffror där
Citera
2013-09-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
http://www.gamereactor.se/nyheter/12...4+till+i+mars/

Jadu, nästan exakt så många jag förutspådde. Visserligen för Sony och mitt huvudfokus låg på ms, men det kommer som jag också sa, förmodligen vara snarlika siffror där

Det låter mer rimligt än siffrorna som postats tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
I Mars dök det upp ett rykte om att de vill skeppa iväg 16 miljoner konsoller under 2013 och att produktionen skulle börja nu i Augusti.

I förrgår kom ett nytt rykte som säger 10 miljoner konsoller under 2013. Microsoft sägs ha 7-9 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det låter som väldigt många konsoler.

Bara något mer än konkurrenten och så extremt mycket mer "hype" och förbokningar enligt "källor".

Kan det vara så att rapporter har misstolkats och att antalet avser budgetår? Sonys fysiska år 2013 sträcker ju sig till 31:a Mars 2014.

Som vanligt blandas kalenderår och finansiella år ihop.

5 Miljoner sålda konsoler (oklart om det är till slutkund eller till butik) till 31 Mars 2014.

Det är ganska mycket lägre än det som nämnts innan - särskilt då det var på kalenderåret (till 31 December 2013).
Citera
2013-09-19, 09:27
Medlem
Citat:

Det är ganska mycket lägre än det som nämnts innan - särskilt då det var på kalenderåret (till 31 December 2013).

Sen måste man ju även ta i beaktande att allt som nämnts tidigare var rykten. Det senaste är väl vad Sony själva har sagt att dom siktar på
Citera
2013-09-19, 09:54
Medlem
DerGuteDoktors avatar
Citat:
Jag hyser faktiskt samma tvivel när det gäller möjligheten att kunna spela PS3-spel via Gaikai.

Det låter så enkelt och bra att kunna spela spel som renderas i ett datacenter någonstans men fördröjningen och kvaliteten på videon som skickas kan inte bli bra.

Vi har ju precis börjar få bra kvalitet på strömmad film och en film kan buffra upp till 10 sekunder. Ett spel kan inte buffra i ens 1 sekund.
Praktexempel på någon som inte hänger med i utvecklingen. Har du ens testat exempelvis OnLive eller någon annan spelstreamingtjänst? Jag testade OnLive för 2-3 år sedan och med 10mbit lina* var fördröjningen fullkomligt acceptabel - märkbar men inte markant. Det behövde verkligen inte buffra i "1 sekund" (antar att du drog den siffran rätt ur sketan).

*Samt nätanvändning vid sidan om.
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusmas87
Svara på det första, var 1080p (Full HD) vanligt för tio år sedan? Källa tack!
Behöver du en källa för att bli överbevisad om någonting sådant är du för ung för att sitta på flashback. 2003 satt de flesta fortfarande med tjock-TVs i vardagsrummet.
Senast redigerad av DerGuteDoktor 2013-09-19 kl. 09:59.
Citera
2013-09-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerGuteDoktor
Praktexempel på någon som inte hänger med i utvecklingen. Har du ens testat exempelvis OnLive eller någon annan spelstreamingtjänst? Jag testade OnLive för 2-3 år sedan och med 10mbit lina* var fördröjningen fullkomligt acceptabel - märkbar men inte markant. Det behövde verkligen inte buffra i "1 sekund" (antar att du drog den siffran rätt ur sketan).

*Samt nätanvändning vid sidan om.

Behöver du en källa för att bli överbevisad om någonting sådant är du för ung för att sitta på flashback. 2003 satt de flesta fortfarande med tjock-TVs i vardagsrummet.

Om du läser det jag skriver så ser du att jag inte säger att det kommer buffra i en sekund - det jag säger är att det INTE ens kan buffra i 1 sekund.

Jag är fortfarande skeptisk till liknande tjänster pga 2 saker:

1. Bandbredd
2. Latency

Det kan bli en lång kedja från servern hela vägen ut till spelaren och även om någon tycker det funkat bra så är jag övertygad om att forum kommer fyllas med missnöjda användare.
Citera
2013-09-19, 10:57
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Det låter mer rimligt än siffrorna som postats tidigare i tråden.

Som vanligt blandas kalenderår och finansiella år ihop.

5 Miljoner sålda konsoler (oklart om det är till slutkund eller till butik) till 31 Mars 2014.

Vissa nötter här i tråden yrade om 2-300k konsoler i månaden och kallade mig idiot och okunnig

Jag tror de syftar på 5 milj till butik även om det förmodligen kommer säljas direkt när de landar i de samma
Citera
2013-09-19, 10:58
Medlem
För att jämföra med tidigare generation:

PS4 - lanserars i November och planerar att skeppa (till butik) 5 miljoner till Mars.

PS3 - lanseras i November (2006) och skeppar 5 miljoner (till butik) till Mars och av dessa så säljs 3,62 miljoner.

Xbox 360 - lanseras i November (2005) och skeppar 3,2 Miljoner till Mars (oklart om försäljning).

Detta var alltså på mindre lanseringar - nu ska ju båda konsolerna lanseras "worldwide" ganska samtidigt.

2006 lanserades även Wii i November som sålde några miljoner till Mars. Denna gång är Wii U ganska uträknad redan på förhand.
Citera
2013-09-19, 10:59
Medlem
DerGuteDoktors avatar
Citat:
Om du läser det jag skriver så ser du att jag inte säger att det kommer buffra i en sekund - det jag säger är att det INTE ens kan buffra i 1 sekund.

Du... menar alltså att det du skrev faktiskt var mer puckat än jag läste det?

Ok.
Citat:
Vissa nötter här i tråden yrade om 2-300k konsoler i månaden och kallade mig idiot och okunnig

Jag tror de syftar på 5 milj till butik även om det förmodligen kommer säljas direkt när de landar i de samma
Är jag den enda som är hundra procent ointresserad av försäljningen av konsoler? Är inte - tja, jag vet inte - ALLT annat mer intressant än försäljning? Typ funktioner, exklusiva spel och allmän interaktion? Jag vet inte, det kanske är något fel i huvudet på mig som inte får stånd av att PS3 har sålt en miljon mer eller mindre enheter än 360..
Senast redigerad av DerGuteDoktor 2013-09-19 kl. 11:02.
Citera
2013-09-19, 11:04
Medlem
sexboxs avatar
Citat:

Citat:
För att jämföra med tidigare generation:

PS4 - lanserars i November och planerar att skeppa (till butik) 5 miljoner till Mars.

PS3 - lanseras i November (2006) och skeppar 5 miljoner (till butik) till Mars och av dessa så säljs 3,62 miljoner.

Xbox 360 - lanseras i November (2005) och skeppar 3,2 Miljoner till Mars (oklart om försäljning).

Detta var alltså på mindre lanseringar - nu ska ju båda konsolerna lanseras "worldwide" ganska samtidigt.

2006 lanserades även Wii i November som sålde några miljoner till Mars. Denna gång är Wii U ganska uträknad redan på förhand.

Verkar som att vi är inne på samma spår då. De kommer kunna kränga mer än vad de gjorde med ps3
Citera
2013-09-19, 11:04
Medlem
Citat:

Ok.

Det jag skrev var att du uppenbarligen inte förstår skriven svenska.

En filmtjänst som sänder HD - kan buffra upp till 10 sekunder (och sedan kontinuerligt) innan filmen börjar. (Netflix, HBO Nordic osv)

Ett spel som streamas i HD - kan INTE ens buffra 1 sekund.

När man spelar ett spel via stream så kan i princip inget buffras som det gör för strömmande film. Detta ställer väldigt stora krav på bandbredden och upprätthållandet av denna.
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-09-19 kl. 11:08.
Citera
2013-09-19, 11:07
Medlem
sexboxs avatar
Citat:

Ok.
Är jag den enda som är hundra procent ointresserad av försäljningen av konsoler? Är inte - tja, jag vet inte - ALLT annat mer intressant än försäljning? Typ funktioner, exklusiva spel och allmän interaktion? Jag vet inte, det kanske är något fel i huvudet på mig som inte får stånd av att PS3 har sålt en miljon mer eller mindre enheter än 360..

Diskussionen bottnade i hur efterfrågan kontra produktionen kommer se ut. Kommer man kunna få en konsol innan jul om man inte bokar etc. Inte om vem som kommer sälja bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in