2010-01-05, 01:37
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Forza 3 - Halo ODST - Rage - FFXIII för att jämföra med endast jrpg innan. Tror dock aldrig det blir en trend men det blir omöjligt att hålla kvar vid DVD till nästa generation då texturer med mera blir större.

Som sagt, häng inte upp dig på laddningstiden, det är inte enda anledning som jag sa, se det som en bonus om det nu inte spelar någon roll. För mindre laddning kan väl knappast vara dåligt?
Texturerna blir endast större om det läggs mer pengar på att göra spel. I ärlighetens namn så är det få spel som får en så stor budget. Hänger inte upp mig på laddningstiderna utan att SSD & allt vad det du propagerar för är för avancerat för att en vanlig dödlig ska ta till sig. Liksom vi har precis börjat få hårddiskar i konsolerna & här kommer du med allt SSD-prat. Det är bara för mycket. Du vill göra en PC utav en konsol, gör Microsoft, SONY, Nintendo det så kommer det gå dåligt på dom. Det gäller att få ut sin konsol som en konsol, inte en miniPC man har under TV för att spela med.

Citat:
I teorin kan MS och spelutvecklarna ta ut ett mindre pris med bättre marginal än ett tryckt ex i butik. Dels inga mellanhänder och dels inga fysiska kostnader eller transport.

Dessutom dödar man begagnat marknaden vilket många utvecklare nog skulle lee åt, även om det är dåligt för oss.

Säg att man kör 10 dollar billigare på nerladdningsbara spel och släpper de samtidigt, tror många skulle börja byta då. Kan kör nästan bara Steam för PC spel nu.
Fetmarkerade1: I teorin ja, i praktiken kommer det vara samma pris.
Fetmarkerade2: Att döda begagnadmarknaden är något djävulskt dåligt ja. Den som försöker sig på det kommer få konsumenterna emot sig, se PSP Go som en läxa.

Digital distribution är inte här & den kommer inte ta över det traditionella spelköpet på en lång lång tid. Folk vill äga sina spel, inte hyra dom.
Citat:
Med tanke på att Wii helt kör med det (NAND flash är grunden i SSD), MS har 512mb i Arcade och både PS3/360 kör sitt OS i det så tror jag nog du nog missat att försmaken av det redan är här.

Tror Xbox 1 hade 512kb NAND. Nu sitter den på 512mb. Steget att pumpa upp det till flera Gb är inte långt. Som sagt så sitter det 8/16/32gb NAND i nästan alla mobiler t ex osv.

Så SSD i nästa generation är nästan ett säkert kort.
På vad ligger 360n Premium/Pro/Elites OS på eftersom dessa inte har 512 MB NAND? Om det är ett säkert kort eller inte får tiden utvisa, allt beror på om MS/SONY/Nintendo tycker det är värt investeringen eller inte, för SSD är väl fortfarande dyrare än vanliga hårddiskar?
Senast redigerad av Fina Gubben 2010-01-05 kl. 01:40.
Citera
2010-01-05, 01:38
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Fast då kommer varenda butik klaga eftersom kunder försvinner.

So? Vem ska de stämma?

MS har ingen uppgift att hålla en döende industri igång. Lika väl som att en skivbutik vet att skivförsäljningen knappast ökar så vet de som bara säljer spel om att deras dagar någon gång är räknade.

Vi pratar om en väg som alla redan vet, sen är det upp till var o en att förstå när man ska hoppa på.
Citera
2010-01-05, 01:41
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
So? Vem ska de stämma?

MS har ingen uppgift att hålla en döende industri igång. Lika väl som att en skivbutik vet att skivförsäljningen knappast ökar så vet de som bara säljer spel om att deras dagar någon gång är räknade.

Vi pratar om en väg som alla redan vet, sen är det upp till var o en att förstå när man ska hoppa på.
Vad butikerna kan göra är att sluta sälja konsoler och spel och lägga all reklam på den/de konsolen/erna som fortfarande kör med att sälja spel och inte försöker utmanuvrera butikerna. Utpressning.

I sinom tid lär vi hamna i ditt scenario, men inte inom några år.
Citera
2010-01-05, 01:42
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
So? Vem ska de stämma?

Haha. Inte det? Vart ska dom få pengar ifrån om dom inte försöker hålla industrin igång samt skapa nya kunder? Är det att mjölka existerande konsumenter på så mycket pengar som möjligt genom DLC & andra mikrotransaktioner som gäller eller vad? Ursäkta men du är komisk du.

Konsumenterna är dom som bestämmer, oavsett. & dom som redan blir mjölkade på pengar kommer tröttna en dag, då står Microsoft & alla andra konsol/spelföretag där med förluster som heter duga.
Citera
2010-01-05, 01:48
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Haha. Inte det? Vart ska dom få pengar ifrån om dom inte försöker hålla industrin igång samt skapa nya kunder? Är det att mjölka existerande konsumenter på så mycket pengar som möjligt genom DLC & andra mikrotransaktioner som gäller eller vad? Ursäkta men du är komisk du.

Konsumenterna är dom som bestämmer, oavsett. & dom som redan blir mjölkade på pengar kommer tröttna en dag, då står Microsoft & alla andra konsol/spelföretag där med förluster som heter duga.

Vad dillar du om?

Jag är medveten om att spel för nerladdning inte kommer slå helt nösta generation. Men redan idag kan du ladda ner hela 360 spel via Live.

Är knappast så att MS kommer göra satsningen mindre på nästa generation. MS tjänar inga pengar på begagnat eller att sälja spelen i butik. De förlorar marginaler i transport, utgivare, butiker och tillverkare. Om de istället själva låter dig ladda ner hela spelet så kan de och utvecklaren fördela dessa kronor själva.

Som ett litet djur sa, kommer inte hända än men man behöver inte vara en professor för att fatta att det är framtiden.

Sony har gjort det helt med PSPgo och Apple med Appstore, så att det är framtiden för en stationär konsol vet alla, frågan är bara när sista skivan trycks?
Citera
2010-01-05, 01:52
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Vad dillar du om?

Jag är medveten om att spel för nerladdning inte kommer slå helt nösta generation. Men redan idag kan du ladda ner hela 360 spel via Live.

Är knappast så att MS kommer göra satsningen mindre på nästa generation. MS tjänar inga pengar på begagnat eller att sälja spelen i butik. De förlorar marginaler i transport, utgivare, butiker och tillverkare. Om de istället själva låter dig ladda ner hela spelet så kan de och utvecklaren fördela dessa kronor själva.

Som ett litet djur sa, kommer inte hända än men man behöver inte vara en professor för att fatta att det är framtiden.

Sony har gjort det helt med PSPgo och Apple med Appstore, så att det är framtiden för en stationär konsol vet alla, frågan är bara när sista skivan trycks?
Jag vet också att det är framtiden men på dig så låter det som om det kommer till oss redan i år. Spelar ingen roll ifall MS tjänar extra mycket pengar på det, konsumenterna vill ha fysiska exemplar inte hyrda digitala kopior som kan gå förlorade när som.

PSPGO misslyckades fatalt. Appstore kan inte jämföras eftersom spelen där är så pass billiga & något människor endast köper för tillfälliga nöjen.
Citera
2010-01-05, 01:58
Medlem
Hojtes avatar
Tror nästa generation kommer om kanske 2-3 år, eftersom sony och ms kommer släppa rörelse saker till sina konsoler så det blir som en ny uppgradering, typ som till pc, man köper lite nya delar så klarar det kanske något/några år extra.

Men som sagt så är nog 3d väldigt nära, och ssd kommer vara självklart, visst det är dyrt idag, men dom mjölkar hardcore konsumenterna och det kostar pengar att betala för fabriken, det är drf flashminnes tillverkare har kommit in på ssd eftersom dom har fabrikerna redan, jämfört med de som satsat på hdds.

3d, ssd, någon sorts utrustning man sätter på sig typ en "suit" alltså. beror på hur spelmarknaden utvecklar sig dessa 3 åren.
Citera
2010-01-05, 02:00
Citat:
Jag vet också att det är framtiden men på dig så låter det som om det kommer till oss redan i år. Spelar ingen roll ifall MS tjänar extra mycket pengar på det, konsumenterna vill ha fysiska exemplar inte hyrda digitala kopior som kan gå förlorade när som.

PSPGO misslyckades fatalt. Appstore kan inte jämföras eftersom spelen där är så pass billiga & något människor endast köper för tillfälliga nöjen.

Jo för vem fan vill ladda ner?

Jag menar, fuck iTunes! CD skivor is the shit!

Sa aldrig det skulle hända i år, sa att det är en oundviklig framtid.

Jag har hört samma snack om musik, har hört samma snack om filmer och nu ska man behöva höra det igen.

Ingen av och på process utan det sker stegvis, men som sagt de första riktiga stegen är lagda och det finns bara en väg att gå.

Du kan visst jämföra med Appstore, det är 1 o 0. De stora spelen tar längre tid men både PSN och Xbox Live Arcade visar att det fullt möjligt.

Kan säga att Navigon/Tomtom med mera kostar flera 100kr på appstore och ligger i topp över mest nerladdade. Så ja, stora och dyra saker funkar.

Men visst stå du där o krama dina dvd-skivor i framtiden.
Citera
2010-01-05, 02:08
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Jo för vem fan vill ladda ner?

Jag menar, fuck iTunes! CD skivor is the shit!

Sa aldrig det skulle hända i år, sa att det är en oundviklig framtid.

Jag har hört samma snack om musik, har hört samma snack om filmer och nu ska man behöva höra det igen.

Ingen av och på process utan det sker stegvis, men som sagt de första riktiga stegen är lagda och det finns bara en väg att gå.

Du kan visst jämföra med Appstore, det är 1 o 0. De stora spelen tar längre tid men både PSN och Xbox Live Arcade visar att det fullt möjligt.

Kan säga att Navigon/Tomtom med mera kostar flera 100kr på appstore och ligger i topp över mest nerladdade. Så ja, stora och dyra saker funkar.

Men visst stå du där o krama dina dvd-skivor i framtiden.
iTunes blev stort eftersom skivföretag (bland annat SONY) la in rootkits på CD-skivor & att man tog för mycket betalt för en skiva, samtidigt som konsumenter bara var ute efter 2-3 låtar, alltså mer fördelaktigt för konsumenten att köpa låtarna för 20-30 kronor istället för en hela skiva för 169 kronor.

Jag vet, men på ditt skrivsätt i tidigare inlägg så verkar det som att du är helt lyrisk över det & att det ska komma i år. Digital distribution finns redan idag på 360n men frågan är om det ens används. Jag har inte sett några siffror på hur många som köpt spelen via den tjänsten istället för i butik. Om 10-20 år så kanske, men nästa generation, nej.

Du jämför GPS-program med småspel man köper för en billig peng? Är det vad vi ska köpa på konsolerna också? GPS-program? Det jag ville säga är att appstore är en källa för snabb & billig underhållning, där funkar det. Ska du ladda ner 50GB för ett spel funkar det inte. Det är inte många som har tillräckligt bred bredband för att ladda ner det smärtfritt & snabbt. Hur hade du tänkt lösa det?
Citera
2010-01-05, 02:20
Citat:
iTunes blev stort eftersom skivföretag (bland annat SONY) la in rootkits på CD-skivor & att man tog för mycket betalt för en skiva, samtidigt som konsumenter bara var ute efter 2-3 låtar, alltså mer fördelaktigt för konsumenten att köpa låtarna för 20-30 kronor istället för en hela skiva för 169 kronor.

Jag vet, men på ditt skrivsätt i tidigare inlägg så verkar det som att du är helt lyrisk över det & att det ska komma i år. Digital distribution finns redan idag på 360n men frågan är om det ens används. Jag har inte sett några siffror på hur många som köpt spelen via den tjänsten istället för i butik. Om 10-20 år så kanske, men nästa generation, nej.

Du jämför GPS-program med småspel man köper för en billig peng? Är det vad vi ska köpa på konsolerna också? GPS-program? Det jag ville säga är att appstore är en källa för snabb & billig underhållning, där funkar det. Ska du ladda ner 50GB för ett spel funkar det inte. Det är inte många som har tillräckligt bred bredband för att ladda ner det smärtfritt & snabbt. Hur hade du tänkt lösa det?

1. Sa aldrig i år, eller nästa generation. Sa att det är oundvikligt.
2. Det var bara Sony som körde root kit. Och resten av dina anledningar är samma anledning som varför det kommer bli större på konsol också.
3. Xboix Live Arcade spelen blir bara större och större, lika så PSN.

Sony gjorde ett rätt intressant test med WarHawk. Släpptes på både skiva och PSN, sålde rätt bra.

Spelar väl för fan inget roll om det är gps program eller spel? de är stora och kostar samma pris.

Bandbredden är bara ett temporärt hinder det också, idag.

Fan du är så sjukt låst i nuet.

Förra generationen fanns det inget att ladda ner online, nu släpps det tonsvis med småspel, en hel hög DLC, MS har 360 och Xbox 1 spel, Sony har PS1 spel och Nintendo har sitt. Allt detta på en generation.

Och trots detta så tittar du och säger, nääää det funkar inte på nästa.

Eftersom MS redan nu släppt via Live så lär det vara ännu större nästa generation. So in a way så har jag redan rätt lika så som SSD.

A man has to know history to understand the future.

Om man kan ta megakliv mellan Xbox 1 och vad du kunde ladda ner där till Xbox 360 idag, så kan du fan räkna ut att det blir större nästa generation.

Jag kan säga direkt att du kommer kunna ladda ner alla spel som går att köpa löst och till ett pris som är samma eller billigare innan nästa generation är slut, the end.
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-05 kl. 02:23.
Citera
2010-01-05, 02:59
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
2. Det var bara Sony som körde root kit. Och resten av dina anledningar är samma anledning som varför det kommer bli större på konsol också.

Sony gjorde ett rätt intressant test med WarHawk. Släpptes på både skiva och PSN, sålde rätt bra.

Spelar väl för fan inget roll om det är gps program eller spel? de är stora och kostar samma pris.

Förra generationen fanns det inget att ladda ner online, nu släpps det tonsvis med småspel, en hel hög DLC, MS har 360 och Xbox 1 spel, Sony har PS1 spel och Nintendo har sitt. Allt detta på en generation.

Eftersom MS redan nu släppt via Live så lär det vara ännu större nästa generation. So in a way så har jag redan rätt lika så som SSD.

Om man kan ta megakliv mellan Xbox 1 och vad du kunde ladda ner där till Xbox 360 idag, så kan du fan räkna ut att det blir större nästa generation.

Jag kan säga direkt att du kommer kunna ladda ner alla spel som går att köpa löst och till ett pris som är samma eller billigare innan nästa generation är slut, the end.

Jag tror inte en sekund på att spelen skulle bli billigare i nästa generation för att dom laddas ner. Vad grundar du det på?
Citera
2010-01-05, 03:04
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:

Det är lönlöst att försöka argumentera med Fina Gubben, han lever i sin egna lilla värld med folie hatten på sne ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in