Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
3-0 i Trelleborg är ju bara så jävla starkt! Fan vad stolt man är över pågarna för tillfället, det var längesedan allsvenskan såg ett lika imponerande lag. 18 segrar, 4 oavgjorda, 4 förluster. Man tackar.
Jag är ganska övrtygad om att AIK anno 2009 hade slagit dagen MFF. Jag vill inte vara elak eller nedvärdera MFF:s insats under året (jag gillar det lag MFF har så mycket man kan göra som motståndarsupporter) men den här upplagan av allsvenskan är nog den sämsta på länge. Kanske inte lika dålig som den 2007 men nästan. Väldigt många lag och spelare som underpresterar, planer som är fruktansvärt dåliga och en liga vars lag snarare går bakåt än framåt.
De enda lag som spelar bättre fotboll än 2009 är Örebro, Djurgården, Helsingborg och MFF. Alla andra lag har gått bakåt, AIK har säckat ihop fullständigt, Blåvitt har inte fungerat, Elfsborg tror inte på sin tränare eller på sig själva längre och Häcken har inte orkat motsvara förväntninarna.
Och småklubbarna spelar sämre i år än förut, GAIS kunde stundtals spela fin fotboll förra året. Halmstad likaså. I år har de fan inte gjort det, det har nästan enbart varit långbollar mot stora anfallare. Och sedan finns Åtvidaberg som på ren svenska är ett pisslag, ett lag som inte ska ha något att göra på den här nivån. Men ändå har de en chans att stanna kvar, det är ett underbetyg för allsvenskan. Ett stort sådant.
Och mitt i allt det här finns MFF, jag tror de kommer vinna serien, och de kommer göra det rättvisst, med ett lag som spelar både snyggt och effektivt. Men MFF har haft en lätt resa, lättare än de flesta allsvenska guldlag de senaste åren. Och det är möjligt, ja rentav troligt att MFF med egen arena och med det spel de har den här säsongen kommer kunna bygga en plattfrom varifrån de kan dominera allsvenskan för en lång tid framåt. Men att säga att allsvenskan inte sett ett mer impoerande lag på länge är helt enkelt inte sant. Inte i år.