Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Det kan man göra, men Djurgårn gör det jämnt och utan att försöka hålla i dom.
Så länge det gick bra med "rätt" tränare/ledare höll man i och bra värvningar (som båda var grundpelarna för alla framgångar). Det som initialt inte höll i Allsvenskan 2001 var spelarmaterialet för en 3-4-3-idé, då bytte man till 4-3-3 om vi skall vara petnoga.
I övrigt höll man i samma idé från slutet av år 2000 till ungefär 2005 med bekant resultat. Du menar att det inte var dags att tänka om då, särskilt som segrarna uteblev efter 2005? Om saker och ting inte fungerar då bör man inte bara testa något nytt man måste förändra. (Titta på gnaget som har haft 18 tränare på 4 år eller något sådant. Där byter man fortare än kvickt och med bekant resultat; det är endast de två senaste tränarna som stått för någon slags kontinuitet. Med bekant resultat.) Fungerar det inte får man tänka om och nej, "Djurgårn gör det inte jä
mt". Inget guld på fyra år är förvisso en nesa, men som Djurgårdare är man luttrad och kräver inte - likt andra icke nämda lag - guld varje år. Inte ens vartannat vill jag påstå. Ej heller detta år förväntar jag mig en topplacering, snarare någonstans kring 7-8. Viktigast i år är dock att söka tvåla Solna, allt annat är underordnat.
Vad den nya styrelsen - till skillnad från förra årets - försöker göra är just att testa något nytt men som skall hålla över med- och motgångar. Den förra (framgångsrika) modellen höll till dess att man såg att den fungerade inte med vissa tränare, ett annat spelarmaterial et cetera. Tanken är ju att det skall bli bättre.
Men du menar att man skall hålla fast vid en idé hur länge som helst oavsett om man lyckas eller inte. Bajen - oavsett vad man tycker om dem - lät den ende vinnande tränaren man någonsin har haft få gå från sitt utgångna kontrakt för att man ville spela attraktivare fotboll i enlighet med spelidén. Det är om något, i mina (och säkert många bajares ögon) en felaktig tanke, att "manualen" (eller vad man nu vill kalla den) går före verkligheten.