2010-02-03, 16:08
Medlem
[quote=larsmattias]
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Ja du har nog rätt, blir bara så fundersam över varför man tar ett nytt lån och försöker se nån fördel i det.

Ja fast grejen är ju att det tar ett dubbelt så stort lån den här gången.
7 x 18% = 8,26
15 x 10% = 16.5

De har fortfarande 1.5 miljoner att pröjsa i ränta plus 8 miljoner till att betala tillbaka. Klarar man inte av att betala av 7 miljoner med de 18 miljoner de fick för hooiveld ås får man vara väldigt kreativ för att pröjsa 15 miljoner med tex Mutumba, speciellt när Agent03 äger stora delar av spelarna.

Ja fast det första lånet betalas väl tillbaka med det andra lånet? Så att den sammanlagda lånesumman kommer upp i 15 miljoner? Fortfarande tufft för en förening med taskig ekonomi så klart, men två lån hade ju varit i stort sett omöjligt att lösa.

Innan aikare börjar svinga vilt, eller Mackie säger något helt idiotiskt, så vill jag påpeka att jag är helt seriöst nyfiken i frågan som kommer, inte ute efter att vinna lätta poäng, men i alla fall. Är det någon som förstår hur elitlicensen funkar egentligen?
Örebro åkte ur trots att de som jag förstår det hade ett visst eget kapital men elitlicensnämden underkände deras uppskrivning av spelartruppen. Aik har ett lån på 15 miljoner som de finasierar genom löften mot delar i en (högst) eventuell inkomst i form av CL-deltagande. De tyder på att aik har ett extremt lågt eget kapital. Hur kommer det sig att Aiks elitlicens, så vitt vi vet, inte varit ifrågasatt? För spelartruppen bör inte vara speciellt högt värderad med tanke på att den 1. till stora delar ägs av Agent 03 2. toppspelarna är icke-EU medlemmar utan landslagsmeriter alternativt svenskar utan landslagsmeriter (två grupper som idag är svårsålda).

Jo men om AIK då spenderar dessa extra pengar man får av lånet istället för att ammortera tillbaka dem så kommer ett senare tillfälle då AIK måste ammortera av 15 miljoner för att bli av med lånet.

Så jag förstår inte varför AIK ska göra en satsning? 7,5 milj av de 15 ammorterar ju det gamla lånet. Och inte fan får man någon satsning till CL för de resterande 7,5 miljonerna?

Bättre att de betalar av det första lånet och sedan ammorterar det nya med resterande pengarna så att räntebetalningarna sänks drastiskt. Annars får ju AIK sitta och betala ränta till samma summa pengar som vid första lånet. Bara att nu kommer det vara dubbelt så svårt att bli av med lånet.
Citera
2010-02-03, 16:53
Medlem
[quote=StarOnEarth]
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias

Jo men om AIK då spenderar dessa extra pengar man får av lånet istället för att ammortera tillbaka dem så kommer ett senare tillfälle då AIK måste ammortera av 15 miljoner för att bli av med lånet.

Så jag förstår inte varför AIK ska göra en satsning? 7,5 milj av de 15 ammorterar ju det gamla lånet. Och inte fan får man någon satsning till CL för de resterande 7,5 miljonerna?

Bättre att de betalar av det första lånet och sedan ammorterar det nya med resterande pengarna så att räntebetalningarna sänks drastiskt. Annars får ju AIK sitta och betala ränta till samma summa pengar som vid första lånet. Bara att nu kommer det vara dubbelt så svårt att bli av med lånet.

Jag förstår inte hur du menar med att amorterar det nya lånet med resterande pengar. Det är väl klart att de int gör, då hade de ju bara behövt ta ett lån på första lånet + ränta. Tanken måste ju vara att man tar ett nytt lån, till lägre ränta, för att betala av första lånet och sen använda resterande pengar till en CL stasning. Men som du säger, 7,5 miljon framstår som för lite för att göra en helhjärtad satsning. Så då sitter man med 15 miljoner i lån som ska betalas av på¨ett oklart sätt. Hur många DVDs man säljer till otrolig marginal så är det ändå 15 miljoner plus ränta som ska betalas av. Jag förstår att Örebro känner sig förfördelade, men Elitlicensen är så luddig att jag inte fattar var gränsen går.
Citera
2010-02-03, 17:02
Medlem
[quote=larsmattias]
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth

Jag förstår inte hur du menar med att amorterar det nya lånet med resterande pengar. Det är väl klart att de int gör, då hade de ju bara behövt ta ett lån på första lånet + ränta. Tanken måste ju vara att man tar ett nytt lån, till lägre ränta, för att betala av första lånet och sen använda resterande pengar till en CL stasning. Men som du säger, 7,5 miljon framstår som för lite för att göra en helhjärtad satsning. Så då sitter man med 15 miljoner i lån som ska betalas av på¨ett oklart sätt. Hur många DVDs man säljer till otrolig marginal så är det ändå 15 miljoner plus ränta som ska betalas av. Jag förstår att Örebro känner sig förfördelade, men Elitlicensen är så luddig att jag inte fattar var gränsen går.

Jo men jag är inte säker på att AIK skulle kunna få ett lån på enbart 7,5 miljoner till 10% ränta, hade de kunnat det så borde de väl gjort det tidigare.

Jag är inte helt 100 på hur det fungerar med lånen men jag misstänker att AIK förlorar lika mycket på det här nya lånet som de gjorde på det förra. Tycker de borde sanerat det förra lånet och inte investera mer med pengar som man inte har. Det lägger ju bara på mer löner och mer kostnader vilket gör sannolikheten att betala av ett 15miljoner lån obefintlig.
Senast redigerad av StarOnEarth 2010-02-03 kl. 17:06.
Citera
2010-02-03, 19:39
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Är det någon som förstår hur elitlicensen funkar egentligen?
.
Om klubben ifråga gör ett årsavslut med ett negativt kapital så måste man lämna in en handlingplan som måste godkännas av licensnämnden. Om klubben fortfarande har ett negativt kapital vid nästa årsbokslut ska icke en fortsatt elitlicens beviljas.
Citera
2010-02-03, 20:41
Medlem
Heinzes avatar
Lyxfällan idag kl 20:37
"Man kan inte låna för att betala lån". Någon borde tipsa AIK om det
Citera
2010-02-03, 21:25
Medlem
FabioAugustos avatar
KFF - FCK 1-2 slut. Väldigt jämn match som hade kunnat sluta lite hursomhelst, jämnt både i spelet och antalet chanser. Det var nog att FCK låg längre fram i förberedelserna inför deras säsong som gjorde att de vann. Arajuuri, Smylie och medelmåttan Sobralense bäst, och det känns som att de spelarna kommer ha framträdande roller i ligan det här året.

MFF lär nog inte tappa Ricardinho dit iaf. De har värvat en väldigt bra costa ricansk vänsterback, Bryan Oviedo. Anders Andersson jämförde även de här två spelarna med varandra.
Citera
2010-02-03, 21:26
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
KFF - FCK 1-2 slut. Väldigt jämn match som hade kunnat sluta lite hursomhelst, jämnt både i spelet och antalet chanser. Det var nog att FCK låg längre fram i förberedelserna inför deras säsong som gjorde att de vann. Arajuuri, Smylie och medelmåttan Sobralense bäst, och det känns som att de spelarna kommer ha framträdande roller i ligan det här året.

MFF lär nog inte tappa Ricardinho dit iaf. De har värvat en väldigt bra costa ricansk vänsterback, Bryan Oviedo. Anders Andersson jämförde även de här två spelarna med varandra.

Smylie verkar het, gjorde han inte två mål förra matchen? Får hoppas att han toppar formen nu och tappar totalt sedan
Citera
2010-02-03, 21:27
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Oviedo är också andravalet för FCK på den platsen då man har Oscar Wendt på den platsen till vardags.

Kul att se lite fotboll iallafall!
Citera
2010-02-03, 21:28
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Lyxfällan idag kl 20:37
"Man kan inte låna för att betala lån". Någon borde tipsa AIK om det

Jo fan, det är ju strålande! Från 20% ränta till 10% ränta bara sådär!
Citera
2010-02-03, 21:37
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Smylie verkar het, gjorde han inte två mål förra matchen? Får hoppas att han toppar formen nu och tappar totalt sedan
Jo, två mål mot Åtvidaberg och en assist idag. En blandning mellan Viktor och Rasmus Elm även om han har en bit kvar till deras nivå. Bra i djupled, bra passningsspel, rätt stark och effektiv. Har även tagit samtliga fasta såhär långt med gott resultat.
Citera
2010-02-03, 21:44
Medlem
Citat:

Ricadinho var för dyr för FCK så det ryktet hade jag skrivit av för ett tag sedan.
Tycker att Sobralense håller ett för lågt tempo vilket han också visade i matchen precis. Gick väldigt långsamt i varje beslut. Tycker absolut inte att han är bland de bästa högeryttrarna i allsvenskan.

Smylie och Tobias Eriksson var bra dock och mittbackarna var väldigt bra med tanke på hur tidigt det var och hur lite de spelat tillsammans.
Citera
2010-02-03, 22:00
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Ricadinho var för dyr för FCK så det ryktet hade jag skrivit av för ett tag sedan.
Tycker att Sobralense håller ett för lågt tempo vilket han också visade i matchen precis. Gick väldigt långsamt i varje beslut. Tycker absolut inte att han är bland de bästa högeryttrarna i allsvenskan.

Smylie och Tobias Eriksson var bra dock och mittbackarna var väldigt bra med tanke på hur tidigt det var och hur lite de spelat tillsammans.
Sobralense spelar sällan snabbt, men han lyckas ändå med 9/10 saker som han gör. Definitivt en av Allsvenskans bästa mittfältare. Hans teknik, beslutsamhet och spelförståelse håller hög allsvensk klass. Tekniken är nästan för bra för att spela i Allsvenskan. Blir nog tyvärr hans sista säsong i föreningen, någon annan klubb lär nog köpa upp honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in