Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Inte alla, men nog fan har ni sålt många av de tongivande spelarna från 2009. Ni sålde allsvenskans (enligt er) bästa målvakt och mittback och en anfallare som räddade er under hela vårsäsongen. Utöver det en ordinarie högerback. Det är tunga tapp och ni har inte ersatt någon av de tre förstnämnda (än, får jag väl lägga till så att jag slipper höra mantrat om 8 miljoner från Agent 03 som det ska värvas för).
Och jag som trodde att man inte kunde jämföra spelare och lagdelar eftersom det inte finns något exakt statistiskt mått...
Därmed inte sagt att det blir en 4-8 plats, jag har tidigare tippat AIK topp fyra eller i alla fall där i närheten, men som sådant tycker jag inte att resonemanget är konstigt.
/feldgrau
Jag ska försöka vara ärlig och objektiv så långt det går.
Jag är inte orolig över tappet utav Obolo och Jonsson, varken nu eller när det blev klart. Anledningen är att Obolo var såpass bra när han var i form att han tvingade hela laget att spela ett ytterst tråkigt långbollspel där man avgjorde lite på slumpen. Får vi en anfallare som är stark och snabb så tycker jag att vi uppgraderat oss anfallsmässigt, och då Wesström är i Sydamerika just nu och antagligen kommer värva nått så är jag alltså inte särskilt orolig, han har säkert bättre koll än vad jag har.
Jonsson kändes stabil, men han var sällan mer än godkänd, utan tvekan den position som var lättast att ersätta, vilket redan gjordes ett halvår innan han gick. Lorentzson har redan i de få matcher han spelat visat att han är bra offensivt, vilket jag ser som en uppgradering.
Jag var lite orolig över förlusten av Örlund, men detta endast då Maanoja haft ytterst lite speltid på ett helt år, han har dock visat att han borde vara helt spelklar tills premiären, och i form tills sommaren. Enda förlusten som verkligen är tung, och som vi inte kommer att kunna ersätta fullt ut är Hooiveld. Atta är dock inte dålig, sist han spelade fick han man of the match borta mot Elos efter att ha suttit på bänken i flera månader.
Vi kommer alltså att vara ett snäpp sämre defensivt (inte mycket dock), men
vid ett bra anfallsköp ganska mycket starkare offensivt.
Det i samband med att laget nu haft Stahre i ett helt år och vet hur de ska spela bättre än förra året vid samma tidpunkt, Mutumba som spelat upp sig rejält, Djordjic som får börja skadefri och Per Karlsson som har en bra säsong bakom sig gör att jag tror att vi definitivt kommer att finnas i topp3, och ett nytt guld vore allt annat än en skräll.
PS. Det finns mittfältare som är ungefär lika bra som Johnson & Ortiz individuellt i AS ,men det finns ingen duo som fungerar lika bra tillsammans.