2010-01-31, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Har sällan läst en så fiskstinkande artikel som denna.

Korkad sammanfattning längst ner. "så skulle ditt lag spela om det var avspark idag"

MFF:

Joseph Elanga har inte ens kontrakt med klubben.

Mutavdzic går av planen på A träningarna när det blir dags för spel och fullkontakt.
Citera
2010-01-31, 12:59
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Och vad är det som inte stämmer menar du?
Nåja, ganska tröttsamt att alla tror att AIK har sålt alla sina bra spelare.
Vi har fortfarande allsvenskans bästa innermittfält, och hittils har rapporterna varit positiva för Maanoja och Lorentzson. Enda frågan är hur vi gör med Obolo och Hooivelds ersättare, men jag tror knappast att två spelare är tillräckligt för att peta ner AIK till 4-8 plats.
Det gör dock inte så mycket att spela med lite mindre press, förra året var vi ju allt annat än favorittippade, ingen trodde på Örlund, målvakten som fansen "ratade", orutinerade Stahre (även om han vunnit JSM och tagit upp Väsby i SE), den nya mittbacken från Finland och Martin Mutumba.
Den känns som om showen bara rullar vidare, vi vinner i år igen.
Citera
2010-01-31, 13:45
Medlem
Jontalinens avatar
Vad jag framförtallt ser fram emot i och med förlusten av Obolo, är att långbollar inte längre kommer fungera.

Vårat lag är inte gjort för dessa långbollar, vi är som bäst när vi spelar längs marken. Nu när inte Obolo finns längst fram hoppas jag på mer bollrullande.

Hoppas verkligen Özkans rehabilitering går framåt. Känns bra mkt sexigare än Mutumba.
Citera
2010-01-31, 14:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Blåvitt leder för tillfället med 1-0 mot FC Moskva och har enligt uppgift inlett matchen bäst. Selakovic stod för assisten, Hysén för målet

2-0 Blåvitt Tobias Sana, och Alexander Falsetas är enligt många hetast på plan
Senast redigerad av LikeAGlove 2010-01-31 kl. 14:35.
Citera
2010-01-31, 14:57
Medlem
LikeAGloves avatar
En liten anekdot från Cypern är att Moskva ställde upp med sin starkaste elva under första halvlek och förväntas först nu i andra låta nykomlingar och annat folk få speltid

Bjarnason och Faltsetas fullständigt dominerade mittfältet och det är inget dåligt betyg mot ett fulltgående Moskva. Våren ser ljus ut
Citera
2010-01-31, 14:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-

Inte alla, men nog fan har ni sålt många av de tongivande spelarna från 2009. Ni sålde allsvenskans (enligt er) bästa målvakt och mittback och en anfallare som räddade er under hela vårsäsongen. Utöver det en ordinarie högerback. Det är tunga tapp och ni har inte ersatt någon av de tre förstnämnda (än, får jag väl lägga till så att jag slipper höra mantrat om 8 miljoner från Agent 03 som det ska värvas för).

Citat:
Vi har fortfarande allsvenskans bästa innermittfält, [...]

Och jag som trodde att man inte kunde jämföra spelare och lagdelar eftersom det inte finns något exakt statistiskt mått...

Därmed inte sagt att det blir en 4-8 plats, jag har tidigare tippat AIK topp fyra eller i alla fall där i närheten, men som sådant tycker jag inte att resonemanget är konstigt.

/feldgrau
Citera
2010-01-31, 15:06
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Vi har fortfarande allsvenskans bästa innermittfält, och hittils har rapporterna varit positiva för Maanoja och Lorentzson. Enda frågan är hur vi gör med Obolo och Hooivelds ersättare, men jag tror knappast att två spelare är tillräckligt för att peta ner AIK till 4-8 plats.
Det gör dock inte så mycket att spela med lite mindre press, förra året var vi ju allt annat än favorittippade, ingen trodde på Örlund, målvakten som fansen "ratade", orutinerade Stahre (även om han vunnit JSM och tagit upp Väsby i SE), den nya mittbacken från Finland och Martin Mutumba.
Den känns som om showen bara rullar vidare, vi vinner i år igen.

Håller med! Sedan ska man ha klart för sig att det är på gång med en ny brasse anfallare troligen! BW är ju nere där just nu och scoutar, tror det blir klart inom någon vecka. Som jag ser det har AIK Allsvenskans bästa mittfält med konkurrens från Elfsborg just nu, deras kanter är en aning vassare om inte Özkan är hel och i form. Är inte orolig alls över backsidan Stahre har fullkoll på defensiven och även om Jos var en grym ledargestalt i mittlåset tror jag Per Karlsson kommer växa ytterligare i år. Obolos frånvaro kanske renderar i ett mer rullande spel och mindre långbollar. Tror stenhårt på topp 3 som sämst, om guldet ska försvaras gäller det att undvika skador på nyckelspelare och inga försäljningar under sommaren. Sen hur bra den ev. ny brassen är Främsta utmanare är utan tvekan Göteborg, Elfsborg kommer få det svårt om de inte överger sin kassa 4-5-1 taktik och Gnäll-Haglund sparkas. Malmö floppar som vanligt!
Citera
2010-01-31, 15:11
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Inte alla, men nog fan har ni sålt många av de tongivande spelarna från 2009. Ni sålde allsvenskans (enligt er) bästa målvakt och mittback och en anfallare som räddade er under hela vårsäsongen. Utöver det en ordinarie högerback. Det är tunga tapp och ni har inte ersatt någon av de tre förstnämnda (än, får jag väl lägga till så att jag slipper höra mantrat om 8 miljoner från Agent 03 som det ska värvas för).

Och jag som trodde att man inte kunde jämföra spelare och lagdelar eftersom det inte finns något exakt statistiskt mått...

Därmed inte sagt att det blir en 4-8 plats, jag har tidigare tippat AIK topp fyra eller i alla fall där i närheten, men som sådant tycker jag inte att resonemanget är konstigt.

/feldgrau

Du vet ju inte vad du pratar om, AIK har ju ersatt både Örlund och M.Johnson. Manooja var ju tilltänkt första keeper redan förra säsongen innan benbrottet och Lorentzon kontrakterades redan i somras som ersättare för M.Johnson . Sedan är BW i Brasilien just nu och scoutar en ny brasse som ersättare för Obolo. Så förhoppningsvis är 3 av "nyckelspelarna" ersatta med så gott som likvärdiga spelare. Sedan tror Sthare mycket på backman och Atta som ersättare till Jos men där gäller det att de höjer sig bra mycket för att ersätta. Så ett stort tapp blir det iaf inte 4:a
Citera
2010-01-31, 15:20
Medlem
ekkams avatar
2-2 mellan Blåvitt och FC Moskva. Ett långskott och en misslyckad hemåtpassning har gjort att man tappat.

Dessutom så verkar Risp göra lite för bra ifrån sig:
"Sana kommer på vänsterkanten. Med fart tar han sig förbi tre spelare, passar in till Hysén i bra skottläge precis vid straffområdeskanten. Precis när han ska avlossa skottet kommer en fot emellan - Fredrik Risps!"
"Tobias Hysén kommer igenom på en djupledsboll men stoppas effektivt - av Fredrik Risp."
Utdebatterad fråga men kanske Mild tänker om ändå..?
Citera
2010-01-31, 15:37
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

/feldgrau
Jag ska försöka vara ärlig och objektiv så långt det går.
Jag är inte orolig över tappet utav Obolo och Jonsson, varken nu eller när det blev klart. Anledningen är att Obolo var såpass bra när han var i form att han tvingade hela laget att spela ett ytterst tråkigt långbollspel där man avgjorde lite på slumpen. Får vi en anfallare som är stark och snabb så tycker jag att vi uppgraderat oss anfallsmässigt, och då Wesström är i Sydamerika just nu och antagligen kommer värva nått så är jag alltså inte särskilt orolig, han har säkert bättre koll än vad jag har.
Jonsson kändes stabil, men han var sällan mer än godkänd, utan tvekan den position som var lättast att ersätta, vilket redan gjordes ett halvår innan han gick. Lorentzson har redan i de få matcher han spelat visat att han är bra offensivt, vilket jag ser som en uppgradering.

Jag var lite orolig över förlusten av Örlund, men detta endast då Maanoja haft ytterst lite speltid på ett helt år, han har dock visat att han borde vara helt spelklar tills premiären, och i form tills sommaren. Enda förlusten som verkligen är tung, och som vi inte kommer att kunna ersätta fullt ut är Hooiveld. Atta är dock inte dålig, sist han spelade fick han man of the match borta mot Elos efter att ha suttit på bänken i flera månader.
Vi kommer alltså att vara ett snäpp sämre defensivt (inte mycket dock), men vid ett bra anfallsköp ganska mycket starkare offensivt.
Det i samband med att laget nu haft Stahre i ett helt år och vet hur de ska spela bättre än förra året vid samma tidpunkt, Mutumba som spelat upp sig rejält, Djordjic som får börja skadefri och Per Karlsson som har en bra säsong bakom sig gör att jag tror att vi definitivt kommer att finnas i topp3, och ett nytt guld vore allt annat än en skräll.

PS. Det finns mittfältare som är ungefär lika bra som Johnson & Ortiz individuellt i AS ,men det finns ingen duo som fungerar lika bra tillsammans.
Citera
2010-01-31, 15:44
Medlem
LikeAGloves avatar
Blåvitt vann tillslut matchen med 3-2, inte fy skam mot ett lag som bara kom 1 poäng bakom CSKA Moskva förra året
Citera
2010-01-31, 16:03
Medlem
kallesietes avatar
"Malmös klack är medelmåttig och består av medgångare."
http://www.mff-familjen.se/index.php?page=spela-film&filmid=7fbf95b29d62571dccaae5e8e7509a79
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in