2010-02-25, 14:33
Medlem
FabioAugustos avatar
Jag tycker det är viktigt att skilja på förväntningar och förhoppningar. KFF hade problem året efter SM-guldet, trots att man verkligen försökte ersätta sina spelarförluster. AIK, visst Eguren har kommit men annars... Nja. Jag tror du nog kan förvänta dig en topp-6 placering av AIK och kanske åttondels i Svenska Cupen och sedan hoppas på det andra.

Jag förväntar mig topp-4 samt kvartsfinal för KFF, och hoppas att man kan utmana i bägge turneringarna. Europaspelet beror helt på vilket motstånd man får.
Citera
2010-02-25, 14:37
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Ingen som hakar på?

Visst

AIK

Jag förväntar mig att vi under vårsäsongen kommer att kunna hålla oss i kontakt med topplagen. Vi har allvarliga luckor i laget efter förlusterna av främst Obolo och Hooiveldt. Det är av stor vikt att Maanoja lyckas göra en ordentlig comeback och snabbt kunna hålla en hög standard.

Injektionen av Eguren lär ge den välbehövliga konstgjorda andningen för offensiven under våren som krävs för att vi ska kunna föra ett kreativt anfallsspel i Obolos frånvaro. Med Eguren i laget kommer han och Flavio att bli dom viktigaste offensiva krafterna. Annars hoppas man ju självklart på att Özkan kan bli skadefri, det skulle ge ytterliggare en dimension till anfallsspelet.

Jag hoppas i princip att vi ska kunna ligga i toppen i sommar och förväntar mig åtminstone att vi ska ha häng på toppen tills i sommar. Har vi det så kommer vi vara i en bra position till hösten, då vi kommer att få in någon offensiv förstärkning i sommar (det lär göra det eftersom Burgic kontrakt går ut och Jagne verkar vara på väg bort, dessutom känns det bara logiskt att en ersättare till Obolo kommer)

Mål för säsongen
: Jag förväntar mig och hoppas av hela säsongen på en topp 4 plats. Europaspel bör vara målet, antingen genom cupen eller placering i serien. Annars tror jag att man får finna sig i att vi den här säsongen kommer att ha ett mellanår där ekonomin kommer att fixas till (vi har ju mindre löneutgifter) och luckorna i laget vi tappade under vintern börja fyllas. Skulle det bli en sjätteplats så vore det ändå okej för mig eftersom det är ett mellanår, så länge vi kommer före DIF.

I Europaspelet hoppas jag på ett gruppspel, antingen i EL eller CL. Alltså hoppas jag på att vi kan ta oss till den sista kvalomgången i CL-kvalet (då man går till EL-gruppspel om man åker ur där). Det skulle innebära så otroligt jävla mycket för vår sargade ekonomi att få ett EL-gruppspel, det skulle göra oss väldigt konkurrenskraftiga inför säsongen 2011. Ett CL-gruppspel skulle ge partyhattekonomi för resten av decenniet (förhoppningsvis investeras eventuella CL-gruppspelspengar på arenafrågan).
Senast redigerad av gunseng2 2010-02-25 kl. 14:42.
Citera
2010-02-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Håller med. Halsti är, enligt mig, en riktigt duktig mittback som möjligtvis hade det svårt första säsongen, men som sedan hela tiden kämpat på och visat att han är duktig. Så upp med Danne igen tillsammans med Miljan, och bänka sen skiten ur RÅP som aldrig tillfört någonting i Malmö. Visserligen är han det bästa alternativet om man nu vill ha en defensiv mittfältare, samtidigt som Danne spelar mittback, men tidigare har han ju inte gjort någon som helst nytta i Malmö. Kruys får fortsätta vara inhoppare.

Har jag missat något, eller är detta inte det bästa man kan göra?

Känns inte riktigt bra något av det men med nuvarande trupp så tycker jag det är ett måste att spela Danne som mittback. Om Danne spelar mittfält, vad gör vi när någon mittback är skadad eller avstängd? Det kommer ju garanterat hända flera matcher och då har vi ingen backup, eller ja nån junior kanske eller sätta ner RÅP/Miljan men det känns ju inte som en bra lösning. Nej fy fan vad snopet egentligen att det inte har inhandlats en mittback som går rakt in i elvan. Var helt säker på att det skulle värvas en mittback och en högerback när förra säsongen tog slut. Och då hade vi sett riktigt starka ut, nu känns det inte alls bra faktiskt.

Finns ju flera mittbackar som troligen hade kunnat plockas för en överkomlig summa. Tom Söderberg eller Peter Larsson hade jag inte haft något emot och ingen av dom känns omöjligt. Kanske även Jon Jönsson om han hade velat komma tillbaka. Känns ju så jävla fel att vi hade allsvenskans stabilaste försvar tillsammans med AIK förra säsongen och nu känns det så äckligt tunt. Jag litar på Danne som mittback men helt plötsligt blir mittfältet kraftigt försvagat. Vi står och faller alldeles för mycket på enskilda spelare. Bara att hoppas att Miljan får vara hel och håller så hög klass som det ryktas om från serbiskt håll och också såg ut som på försäsongen ifjor. Trots att jag velat att Jeff skulle lämna så skulle jag nästan vilja se han bredvid Miljan på en innermittposition. Vi har allsvenskans yngsta lag och det märks.. Snabba fötter, bra teknik men tunna kroppar och inte psyke nog att lyfta ett helt lag.

Gäller att Dahlin, Sudic, Danne, Miljan och Ofere spelar mer eller mindre varje match känns det som för att det ska hålla och hur troligt är det. Sen kan många ta ett stort kliv i år med och blomma ut till nyckelspelare med för potentialen i truppen är enorm.

När bestäms om seriestarten skjuts upp? Det hade garanterat gynnat mff på många sätt, få tillbaka spelare och slippa isplaner vilket drabbar oss hårt eftersom vi har mycket boll och spelar längs marken.
Citera
2010-02-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Du är medveten om att biljett intäkter från södra läktaren tillfaller dif?

AIK har aldrig haft ett avtal med dif om något sådant. Med Hammarby förde man diskussioner om ett sånt avtal men det rann ut i sanden och är knappast aktuellt längre.

Dock är det helt obegripligt att klubbarna inte gör ett sånt avtal. Alla skulle gynnas av det.
Citera
2010-02-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Fast där kan du ju å andra sidan dra en direkt parralel till aiks tabellläge och göra en jämförelse.

AIK var precis lika dåliga 2007 som 2008. Att det skulle vara 8000 förre för att vi ligger 6a istället för 4a är ju rätt löjligt. Ditt argument skulle kunna fungera om Göteborgs tabelläge, tyvärr förstörs det utav att Göteborg aldrig haft 7000 på södra.
Citera
2010-02-25, 15:47
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Jag tar det för givet att du inte såg matchen. Du är en riktig jävla pajas, Salorm.

Hej lilla ostskiva. Vet du vad, jag skrev med ungefär samma mynt som den jag citerade skrev. Det kallas ironi, något som alltför ofta är osedvanligt ovanligt därborta i råttsunda.
Citera
2010-02-25, 15:52
Medlem
RuterKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tridde
AIK har aldrig haft ett avtal med dif om något sådant. Med Hammarby förde man diskussioner om ett sånt avtal men det rann ut i sanden och är knappast aktuellt längre.

Dock är det helt obegripligt att klubbarna inte gör ett sånt avtal. Alla skulle gynnas av det.

Ok, trodde vi hade det med dif, men med angående bajen har du fel. Vi hade ett sådant avtal med dom under den gångna säsongen.

http://www.svenskafans.com/fotboll/aik/artikel.asp?id=318013

Citera
2010-02-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hej lilla ostskiva. Vet du vad, jag skrev med ungefär samma mynt som den jag citerade skrev. Det kallas ironi, något som alltför ofta är osedvanligt ovanligt därborta i råttsunda.

Skall du häva ur dig ironiska texter görs det bäst med en rolig smiley efteråt, ty ironi är svårt på internet.
Citera
2010-02-25, 16:46
Medlem
Lesras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Ok, trodde vi hade det med dif, men med angående bajen har du fel. Vi hade ett sådant avtal med dom under den gångna säsongen.

http://www.svenskafans.com/fotboll/aik/artikel.asp?id=318013

Jag har hört både och... Kommer ihåg att en användare på GF mailade AIK och frågade om det stämde att AIK skulle få pengar för Norra, i hans svar stod det att det inte stämde, men att det hade diskuterats... Men helt ärligt vet jag inte, det var bara något som jag läste på GF.
Citera
2010-02-25, 18:36
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 010f
Känns inte riktigt bra något av det men med nuvarande trupp så tycker jag det är ett måste att spela Danne som mittback. Om Danne spelar mittfält, vad gör vi när någon mittback är skadad eller avstängd? Det kommer ju garanterat hända flera matcher och då har vi ingen backup, eller ja nån junior kanske eller sätta ner RÅP/Miljan men det känns ju inte som en bra lösning. Nej fy fan vad snopet egentligen att det inte har inhandlats en mittback som går rakt in i elvan. Var helt säker på att det skulle värvas en mittback och en högerback när förra säsongen tog slut. Och då hade vi sett riktigt starka ut, nu känns det inte alls bra faktiskt.

Finns ju flera mittbackar som troligen hade kunnat plockas för en överkomlig summa. Tom Söderberg eller Peter Larsson hade jag inte haft något emot och ingen av dom känns omöjligt. Kanske även Jon Jönsson om han hade velat komma tillbaka. Känns ju så jävla fel att vi hade allsvenskans stabilaste försvar tillsammans med AIK förra säsongen och nu känns det så äckligt tunt. Jag litar på Danne som mittback men helt plötsligt blir mittfältet kraftigt försvagat. Vi står och faller alldeles för mycket på enskilda spelare. Bara att hoppas att Miljan får vara hel och håller så hög klass som det ryktas om från serbiskt håll och också såg ut som på försäsongen ifjor. Trots att jag velat att Jeff skulle lämna så skulle jag nästan vilja se han bredvid Miljan på en innermittposition. Vi har allsvenskans yngsta lag och det märks.. Snabba fötter, bra teknik men tunna kroppar och inte psyke nog att lyfta ett helt lag.

Gäller att Dahlin, Sudic, Danne, Miljan och Ofere spelar mer eller mindre varje match känns det som för att det ska hålla och hur troligt är det. Sen kan många ta ett stort kliv i år med och blomma ut till nyckelspelare med för potentialen i truppen är enorm.

När bestäms om seriestarten skjuts upp? Det hade garanterat gynnat mff på många sätt, få tillbaka spelare och slippa isplaner vilket drabbar oss hårt eftersom vi har mycket boll och spelar längs marken.

Intressant inlägg! Jag håller med dig om det mesta, speciellt det här med att man inte värvade nya backar. Det är fan nästan tjänstefel att inte ha gjort det.

Om någon är intresserad, så finns ett kort sammandrag på länken nedan.

http://sydsvenskan.se/sport/fotboll/mff/article633183/MFF-Elfsborg-1-3.html
Citera
2010-02-25, 18:53
Medlem
Rolle är en väldigt väldigt dålig tränare. Så enkelt är det.
Citera
2010-02-25, 21:29
Medlem
vonmansteins avatar
När lottas sv cupen?

hoppas på

DIF - aff
ajk - brajen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto