2010-05-05, 13:16
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
För att inte tala om hockey på konstis. Eller friidrott på sån där modern tartan-plast, rött grus ska det vara! Hoppa stavhopp med kolfiberstav, vilket trams, bättre med en gammal hederlig bambustav. Cykla på kolfiberhojar - vad är det för fel på Kronans gamla gjutjärnscyklar?

Men ge dig nu. Det är helt otroligt hur fanatiska alla (nästan) Elfsborgare är när det kommer
till konstgräs. Det finns en orsak till att IFE spelar på plast, den orsaken är pengar.
Inget annat och det vet du och alla andra också.

Jag skulle aldrig i helvete titta på en Div 5 match en sommarkväll om den spelades på plast.
Fotboll är mycket mer än ett jämnt underlag.

I övrigt hänvisar jag till Bornet:s inlägg i frågan.
Citera
2010-05-05, 13:41
Medlem
Plommonstops avatar
fantastiskt inlägg av Bornet, samanfattar alla känslor jag har rörande det där förbannade plastet. Hoppas alla ni guliganer läser det!
Senast redigerad av Plommonstop 2010-05-05 kl. 13:43.
Citera
2010-05-05, 14:18
Medlem
Blaha2k2s avatar
Ingen Hysén i truppen mot aik imorgon. Elmar på högerkanten kan dock bli intressant.
Citera
2010-05-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Det kan vara ett befogat krav, men man gör det onödigt svårt för klubbarna när säsongsstarten läggs innan vintern slutat. De borde plocka bort två lag från allsvenskan så det blir färre matcher och säsongen kan börja senare.

Om det fortsätter som nu kommer ju klubbarna sakta men säkert tvingas övergå till konstgräs, men det kanske SvFF vill..

Det är som om alla förväntar sig att om man plockar två lag så ska det vara BP och Gefle som ryker. Just nu så är det ju så att AIK, TFF, ÅTFF och Kalmar rykt och IFK kvalat.

Det hade varit ett JÄÄVLA gnäll på att vi skulle minska ligan om AIK och IFK hamnar på en av de fyra nedflyttningsplatserna.

Jag tycker vi ska köra på med 16 lag. Vi spelar för lite matcher som det är nu tycker jag. 30 serie matcher +1-4 cupmatcher är ju knappast för mycket.

Tycker det är bullshit med att allsvenskan försämrats bara för vi har 16 lag. För kollar man tabellen så är det lag som ÖSK, Mjällby och BP som drar upp kvalitén på allsvenskan just nu.
Citera
2010-05-05, 16:05
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Kanske inte utav att det är ett jämnare underlag...

Men som idag; Match mellan Assyriska och Hammarby. Man sitter och tittar. Blir fysiskt illamående utav planen. Den är plast. En teal plastremsa där det inte är jordtovor som flyger upp utan små plastpellets. Jag fick seriöst ett starkt obehag i kroppen när jag såg det.

Inget ont om dig nu men det ska tydligen vara plastgräs och målkameror, efterhands-domslut och rätt till att överklaga ett redan dömt ett... lägg därtill på att när vi redan har TV-styrda matcher, ett förbud mot pyro på läktaren som skulle gjort Östtyska byråkrater stolta samt ett planerande som högst troligtvis omdirigerats vidare från Solnaborgen till närmsta dagis, så känner jag att vi lika gärna kan lägga matcherna kl 14.00 vardagar i närmsta innebandyhall.
Med målkameror.
Samt överklaganden.
Och plasthattar med förtetagsjippogrejer på.
/.../
Att skor förändras, det köper jag. Men den grundläggande idén om fotboll; två mål i bestämd storlek, en boll, två lag, en gräsplan - det håller jag benhårt på.

Därför att nästa steg är att lägga en skön filtmatta med en stor IKEA-logga på så att fotbollen rullar snabbare...

Boll på plast är boll på plast. För mig handlar det så mycket mer än bara sinnesintrycken man fick som liten på plan, med lukten och känslan. Kan man inte spela fotboll på gräs så kan vi lika gärna flytta in allt i en inomhus-gymnastiksal med laminerat golv så att spelarna får grepp, bollen rullar snabbt och alla tv-tittare blir glada. Vi kan kalla det futsal och begrava den här bakåtsträvande trenden kallad 'fotboll'.
Hur du gör kopplingen konstgräs och allt annat jippotrams övergår mitt förstånd. Du kan inte tillskriva folk en massa åsikter bara för att de har gemensamt att du inte gillar de olika åsikterna. I Kalmar spelade man en reklamjingeli i PA:t och presenterade varje hörna, Blåvitt har tifon sponsrade av en koreansk bilproducent och i Helsingborg sjunger man nationalsången innan match som om det vore hockey. Detta, hör och häpna, trots att man spelar på jordåker istället för plast.

Citat:
Du har nog inte stått på ett tomt Gamla Ullevi dagen innan den första matchen för året och känt lukten utav gräset. Det är lite samma känsla som man fick när man gick in i godisbutiken på lördagar som liten. Det sitter kvar och en massa minnen med det. Att ta bort det är att ta bort en stor del utav själen utav fotbollen för mig.

Ska man sluta spela boll på små gräsåkrar ute på landet på varma sommarnätter och istället lira boll på plastremsor i city? Det är för mig helt obegripligt.
Som man gör på Heden menar du? Spontan- och korpfotbollen där är väl inte "själlösare" än den som spelas på vanligt gräs utanför stan? Gräslukten har för mig inget egenvärde. Det finns en myriad olika komponenter inom fotbollen där materialet förändrats och då har ingen protesterat, men så fort det gäller underlaget skriker alla i högan sky.
Citera
2010-05-05, 16:17
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Men ge dig nu. Det är helt otroligt hur fanatiska alla (nästan) Elfsborgare är när det kommer
till konstgräs. Det finns en orsak till att IFE spelar på plast, den orsaken är pengar.
Inget annat och det vet du och alla andra också.
Vi har gått igenom det flera gånger förr, orsaken var att det var ett krav från kommunen för att man skulle gå i borgen för lånet som Elfsborgs bolag tog. Detta då man ville att arenan skulle kunna utnyttjas till mer än 15 (13 då) A-lagsmatcher per säsong. På Ryavallstiden såg mattan ut som fan och då var det ändå bara Elfsborg, ibland Norrby och något enstaka friidrottstävling som höll till där. Du ser ju själv hur det ser ut på GU nu när det är tre lag som delar arena med liknande höga läktare som Borås Arena har.
Citat:
Jag skulle aldrig i helvete titta på en Div 5 match en sommarkväll om den spelades på plast.
Fotboll är mycket mer än ett jämnt underlag.
Precis, det är så enormt mycket mer. Det blir inte innebandy bara för att man inte spelar på gräs, jord eller hö.
Citera
2010-05-05, 16:54
Medlem
Narliths avatar
Jag tror att Åtvidaberg tar minst en poäng idag, någon som håller med?
Citera
2010-05-05, 17:02
Medlem
Bara jag som tycker att Magnus Haglund är rätt patetisk. "Malmö får gälla som favoriter", läste jag att han sagt i sydsvenskan idag. Detta mot guldfavoriten på deras hemmaplan. Men fair enough om detta skulle vara en engångsföreteelse. Malmö har en jävla form för tillfället.

Men fanskapet säger ju så varenda jävla gång. "Vi siktar på att komma topp 6", "AIK har all press på sig", "Jag tippar IFK som mästare" osv. Allt för att inte Elfsborg ska ha några förväntningar på sig.

De har Sveriges bästa trupp men en jävla tönt som tränare. Tror han inte att vi genomskådar honom? Det blir genant. Alla bookmakers är överens om att Elfsborg är favorit ikväll, men ändå ballar han ur och påstår att MFF är det. Ynkrygg.
Citera
2010-05-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Bara jag som tycker att Magnus Haglund är rätt patetisk. "Malmö får gälla som favoriter", läste jag att han sagt i sydsvenskan idag. Detta mot guldfavoriten på deras hemmaplan. Men fair enough om detta skulle vara en engångsföreteelse. Malmö har en jävla form för tillfället.

Men fanskapet säger ju så varenda jävla gång. "Vi siktar på att komma topp 6", "AIK har all press på sig", "Jag tippar IFK som mästare" osv. Allt för att inte Elfsborg ska ha några förväntningar på sig.

De har Sveriges bästa trupp men en jävla tönt som tränare. Tror han inte att vi genomskådar honom? Det blir genant. Alla bookmakers är överens om att Elfsborg är favorit ikväll, men ändå ballar han ur och påstår att MFF är det. Ynkrygg.

Jag tycker det slår tillbaka lite på honom med. Man måste våga för att vinna, och att fega som han gör skapar inte någon vinnartradition. Vilket vi också sett på Elfsbor senaste säsongerna. När de kommit nära så har de vikt ner sig. Haglund är ingen "vinnar"tränare. Däremot så har han fört Elfsborg till en stark position inom svensk fotboll.
Citera
2010-05-05, 17:18
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Vi har gått igenom det flera gånger förr, orsaken var att det var ett krav från kommunen för att man skulle gå i borgen för lånet som Elfsborgs bolag tog. Detta då man ville att arenan skulle kunna utnyttjas till mer än 15 (13 då) A-lagsmatcher per säsong. På Ryavallstiden såg mattan ut som fan och då var det ändå bara Elfsborg, ibland Norrby och något enstaka friidrottstävling som höll till där. Du ser ju själv hur det ser ut på GU nu när det är tre lag som delar arena med liknande höga läktare som Borås Arena har.

.

Att GU ser ut som den gör beror på inkompetens hos Higab. Det går alldeles utmärkt att ha
en fin gräsmatta i drift trots en del matcher i veckan. Nu skulle den tydligen bytas till ett mer
tåligt gräs, vilket i sig är ofattbart att det inte lades tåligt gräs från början.

Ni Elfsborgare pratar alltid om plastgräsets fördelar i icke ekonomiska termer så det är inte
konstigt att jag tar upp det. Borås Arena hade inte haft plastgräs om det inte hade varit
för det ekonomiska. Dock försöker dom flesta gula prata bort det genom att tala om att
"Konstgräs minsann är mest sportsligt". Något som ingen elfsborgare pratade om för
7-8 år sedan.

Hur många i Elfsborg talade om att plastgräs var melodin för 7-8 år sedan? Du har säkert
en länk till det.

Fotboll ska spelas på riktigt gräs och det går alldeles utmärkt att ha en fin gräsmatta i Sverige
men det kostar pengar. Om alla supportrar sätter press på arenaägare och kommuner med mera
så skulle det satsas. Jag tror nog även du föredrar riktigt gräs framför plast?

Citat:
Ursprungligen postat av riquelme

Och när IFE förlorar är det alltid någon annans fel (eller underlaget)
Citera
2010-05-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Jag tycker det slår tillbaka lite på honom med. Man måste våga för att vinna, och att fega som han gör skapar inte någon vinnartradition. Vilket vi också sett på Elfsbor senaste säsongerna. När de kommit nära så har de vikt ner sig. Haglund är ingen "vinnar"tränare. Däremot så har han fört Elfsborg till en stark position inom svensk fotboll.
Tycker snarare det är pengarna som fört Elfborg dit de är idag. Efter guldet har de underpresterat varje år sett till truppen. Man undrar ju hur länge gnällfittan ska få vara kvar.
Citera
2010-05-05, 17:24
Medlem
mishimas avatar
Plastgräs eller riktigt gräs? Det viktiga är att det är likadant överallt och eftersom det internationellt är självklart med riktigt gräs så bör det eftersträvas här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in