2010-05-05, 17:34
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Tycker snarare det är pengarna som fört Elfborg dit de är idag. Efter guldet har de underpresterat varje år sett till truppen. Man undrar ju hur länge gnällfittan ska få vara kvar.
Det är ju inte hela sanningen. 2008 var ju faktiskt en betydligt bättre prestation än guldet, bara det att Kalmar var ännu bättre. IFE:s poängskörd det året räcker till guld 8 säsonger av 10 ungefär.

Haglund har uppfyllt styrelsens målsättning (medalj) varje år, och därtill lyckats väldigt bra i Europaspelet, så jag tror att han sitter väldigt säkert. Sen kan man tycka vad man vill om hans uttalande, men å andra sidan är det ju inga allsvenska tränare som tippat guld till sitt eget lag förutom Stahre och det gick ju som det gick...
Citera
2010-05-05, 17:50
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att GU ser ut som den gör beror på inkompetens hos Higab. Det går alldeles utmärkt att ha
en fin gräsmatta i drift trots en del matcher i veckan. Nu skulle den tydligen bytas till ett mer
tåligt gräs, vilket i sig är ofattbart att det inte lades tåligt gräs från början.
De enda som lyckats ordna ett bra naturgräsunderlag under säsongsupptakten är Malmö, och där har man ett extremt gynnsamt klimat, en nästan helt nylagd matta, väldigt stora resurser samt bara ett fåtal matcher per säsong. Resterande jordåkrar i allsvenskan beror alltså på inkompetens?

Citat:
Ni Elfsborgare pratar alltid om plastgräsets fördelar i icke ekonomiska termer så det är inte
konstigt att jag tar upp det. Borås Arena hade inte haft plastgräs om det inte hade varit
för det ekonomiska. Dock försöker dom flesta gula prata bort det genom att tala om att
"Konstgräs minsann är mest sportsligt". Något som ingen elfsborgare pratade om för
7-8 år sedan.
Konstgräset är både ett ekonomiskt bättre alternativ och under majoriteten av årets månader ett sportsligt rättvisare alternativ. Därmed inte sagt att det är gratis att ha en bra konstgräsmatta, de kostar 3-4 miljoner att köpa in, måste skötas dagligen, samt bytas efter ca fem år. Däremot tål de betydligt mer användning, vilket ju naturligtvis måste räknas in som ytterligare en positiv faktor.

Citat:
Hur många i Elfsborg talade om att plastgräs var melodin för 7-8 år sedan? Du har säkert
en länk till det.
För 7-8 år sedan var dels konstgräset klart sämre än idag. Dessutom var det en hel del diskussioner om kvaliteten på Ryavallens plan, men då fanns det liksom inte så mycket alternativ.

Citat:
Fotboll ska spelas på riktigt gräs och det går alldeles utmärkt att ha en fin gräsmatta i Sverige
men det kostar pengar. Om alla supportrar sätter press på arenaägare och kommuner med mera
så skulle det satsas. Jag tror nog även du föredrar riktigt gräs framför plast?
Jag föredrar gräs i juni-augusti, men Allsvenskan spelas mars-november. Konstgräs är alltså mycket bättre 6 av 9 månader och marginellt sämre under 3 månader, dessutom är det ju två månaders uppehåll där nu i år. En ganska simpel ekvation.
Citera
2010-05-05, 17:58
Medlem
jansdieters avatar
Bornet: Jävligt bra sagt!

Haha, alltså Haglund.. Jag tycker det är pajasvarning att gå ut och säga att ett bortalag är favoriter när man har guldambitioner. Småstadsfasoner.

Personligen tror jag det kan bli idel hemmasegrar idag och tänkte faktiskt slänga in en fyrling på det. Har bara nån magkänsla för det hela.

Matchen imorgon ja. Vad ska man säga? Två lag i kris. Hm. 1-1?
Citera
2010-05-05, 18:06
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
De enda som lyckats ordna ett bra naturgräsunderlag under säsongsupptakten är Malmö, och där har man ett extremt gynnsamt klimat, en nästan helt nylagd matta, väldigt stora resurser samt bara ett fåtal matcher per säsong. Resterande jordåkrar i allsvenskan beror alltså på inkompetens?.

Nja, snålhet snarare. Dom som håller i pengarna vill inte lägga ut vad som behövs.

Citat:
Konstgräset är både ett ekonomiskt bättre alternativ och under majoriteten av årets månader ett sportsligt rättvisare alternativ. Därmed inte sagt att det är gratis att ha en bra konstgräsmatta, de kostar 3-4 miljoner att köpa in, måste skötas dagligen, samt bytas efter ca fem år. Däremot tål de betydligt mer användning, vilket ju naturligtvis måste räknas in som ytterligare en positiv faktor.

Att lägga konstgräs på GU skulle kosta 4,5 miljoner. http://fotboll.expressen.se/allsvenskan/1.1976662/arenachef-avslojar-kan-behova-byta-gras-tva-ganger-varje-ar

I övrigt citerar jag arenachefen på GU som fattar vad det handlar om.

Citat:
Rationellt sett finns det egentligen inget som talar för naturgräs. Men emotionellt talar det bara för naturgräs. Jag är kluven, säger Jonas Georgsson.

Dock är inte jag det minsta kluven, det ska vara riktigt gräs. Den uppfattningen delas nog av
dom flesta här på FB. Undantaget Elfsborgarna då.
Citera
2010-05-05, 18:56
Medlem
Citat:

Dock är inte jag det minsta kluven, det ska vara riktigt gräs. Den uppfattningen delas nog av
dom flesta här på FB. Undantaget Elfsborgarna då.

Vilka naturgräsplaner i Sverige skulle du vilja säga har "riktigt gräs" just nu? Inte fan kan man kalla GU:s matta för "riktigt gräs".
Citera
2010-05-05, 19:07
Medlem
Heinzes avatar
Är det bara jag som tycker att Söder var riktigt bra på vänsterkanten mot Mjällby? Sådan fart har vi inte haft på den kanten på åratal. Vanligtvis har GBG endast en högerkant, det var därför trevligt att ha ett alternativ även till vänster.
Citera
2010-05-05, 19:54
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlin
Vilka naturgräsplaner i Sverige skulle du vilja säga har "riktigt gräs" just nu? Inte fan kan man kalla GU:s matta för "riktigt gräs".

Inte fan har jag påstått att det ligger riktigt gräs där. GU:s matta är bedrövlig men det
skulle fungera alldeles utmärkt att ha en grön matta där om ansvariga la ut tillräckligt med pengar.
Citera
2010-05-05, 20:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Inte fan har jag påstått att det ligger riktigt gräs där. GU:s matta är bedrövlig men det
skulle fungera alldeles utmärkt att ha en grön matta där om ansvariga la ut tillräckligt med pengar.
Vilket dom ansvariga sen skulle ta ut från klubbarna. Du tycker det skulle kännas jättebra om Higab ökade hyran för IFK med ett par hundratusen per år?

Nej jag håller med Boråsarna. Tyvärr måste jag säga. Visst kan man säga att det "bara" är en ekonomisk fråga men jag ser ju gärna att det läggs pengar på annat än planen också. Konstgräs => bra plan och pengar över. Är det dåligt på något sätt? Eller anser alla här att svenska fotbollsföreningar svämmar över av pengar som dom bara måste slänga bort på nått sätt?
Citera
2010-05-05, 20:24
Medlem
funerals avatar
Citat:
De enda som lyckats ordna ett bra naturgräsunderlag under säsongsupptakten är Malmö, och där har man ett extremt gynnsamt klimat, en nästan helt nylagd matta, väldigt stora resurser samt bara ett fåtal matcher per säsong. Resterande jordåkrar i allsvenskan beror alltså på inkompetens?

.
Resterande "jordåkrar" beror på både inkompetens samt snålhet från arena ägarna. Malmö är väl den klubb som innehar mest procent i arenan av alla allsvenska klubbar. Då kan man även vara med och bestämma lite mer.
Sen att deras klimat gynnar dom är ju sant, men det är ingen anledning att övriga planer ser ut som skit då klimatet är sämre där. Då det finns enormt fina gräsplaner i Norge, Ryssland, England även på vintern
Citera
2010-05-05, 20:54
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Elfsborg saknar åtminstone typ fyra mittbackar, så det kan nog bli en målrik match. 2-2 låter som ett rimligt resultat där Avdic och Larsson gör vars två baljor.

Säker på att Agon börjar på topp? Känns som man lika gärna kan börja mot Elfsborg som man avslutade mot trellan, med undantag av Elanga.

Hoppas också Pekalski får fortsätta!

Bra tippat i alla fall, men fan vad onödigt att slänga bort det sådär. Wilton ska inte ta straffar! Förstår inte varför man inte fortsätter mad DA när han förutom förra missen visat sig hur säker som helst. Aja, en pinne och i ärlighetens namn ett rättvist resultat.
Citera
2010-05-05, 20:55
Medlem
Casabas avatar
Det var ju fan också. I halvlek fattade man ju att det inte fanns en chans att resultatet skulle vara detsamma vid full tid och innan matchen hade man varit nöjd med 1 poäng. Men fan att det inte skulle gå att sätta straffen utan istället få en jävla handsstraff mot sig.
Citera
2010-05-05, 20:56
Medlem
På förhand hade jag varit nöjd med ett kryss, men när man har en 2-0 ledning ska det fan gå att hålla undan. Speciellt när man får ett perfekt läge att döda matchen på straff. BLÄ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in