Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att GU ser ut som den gör beror på inkompetens hos Higab. Det går alldeles utmärkt att ha
en fin gräsmatta i drift trots en del matcher i veckan. Nu skulle den tydligen bytas till ett mer
tåligt gräs, vilket i sig är ofattbart att det inte lades tåligt gräs från början.
De enda som lyckats ordna ett bra naturgräsunderlag under säsongsupptakten är Malmö, och där har man ett extremt gynnsamt klimat, en nästan helt nylagd matta, väldigt stora resurser samt bara ett fåtal matcher per säsong. Resterande jordåkrar i allsvenskan beror alltså på inkompetens?
Citat:
Ni Elfsborgare pratar alltid om plastgräsets fördelar i icke ekonomiska termer så det är inte
konstigt att jag tar upp det. Borås Arena hade inte haft plastgräs om det inte hade varit
för det ekonomiska. Dock försöker dom flesta gula prata bort det genom att tala om att
"Konstgräs minsann är mest sportsligt". Något som ingen elfsborgare pratade om för
7-8 år sedan.
Konstgräset är både ett ekonomiskt bättre alternativ och under majoriteten av årets månader ett sportsligt rättvisare alternativ. Därmed inte sagt att det är gratis att ha en bra konstgräsmatta, de kostar 3-4 miljoner att köpa in, måste skötas dagligen, samt bytas efter ca fem år. Däremot tål de betydligt mer användning, vilket ju naturligtvis måste räknas in som ytterligare en positiv faktor.
Citat:
Hur många i Elfsborg talade om att plastgräs var melodin för 7-8 år sedan? Du har säkert
en länk till det.
För 7-8 år sedan var dels konstgräset klart sämre än idag. Dessutom var det en hel del diskussioner om kvaliteten på Ryavallens plan, men då fanns det liksom inte så mycket alternativ.
Citat:
Fotboll ska spelas på riktigt gräs och det går alldeles utmärkt att ha en fin gräsmatta i Sverige
men det kostar pengar. Om alla supportrar sätter press på arenaägare och kommuner med mera
så skulle det satsas. Jag tror nog även du föredrar riktigt gräs framför plast?
Jag föredrar gräs i juni-augusti, men Allsvenskan spelas mars-november. Konstgräs är alltså mycket bättre 6 av 9 månader och marginellt sämre under 3 månader, dessutom är det ju två månaders uppehåll där nu i år. En ganska simpel ekvation.