Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Tja, jag ser inga tartanhatare som tycker att friidrott som inte bedrivs på skrubbsårsframkallande grus är hobbyverksamhet. Förlorar fotbollen sin själ för att den spelas på ett jämnare underlag?
Kanske inte utav att det är ett jämnare underlag...
Men som idag; Match mellan Assyriska och Hammarby. Man sitter och tittar. Blir fysiskt illamående utav planen. Den är plast. En teal plastremsa där det inte är jordtovor som flyger upp utan små plastpellets. Jag fick seriöst ett starkt obehag i kroppen när jag såg det.
Inget ont om dig nu men det ska tydligen vara plastgräs och målkameror, efterhands-domslut och rätt till att överklaga ett redan dömt ett... lägg därtill på att när vi redan har TV-styrda matcher, ett förbud mot pyro på läktaren som skulle gjort Östtyska byråkrater stolta samt ett planerande som högst troligtvis omdirigerats vidare från Solnaborgen till närmsta dagis, så känner jag att vi lika gärna kan lägga matcherna kl 14.00 vardagar i närmsta innebandyhall.
Med målkameror.
Samt överklaganden.
Och plasthattar med förtetagsjippogrejer på.
Du har nog inte stått på ett tomt Gamla Ullevi dagen innan den första matchen för året och känt lukten utav gräset. Det är lite samma känsla som man fick när man gick in i godisbutiken på lördagar som liten. Det sitter kvar och en massa minnen med det. Att ta bort det är att ta bort en stor del utav själen utav fotbollen för mig. Ska man sluta spela boll på små gräsåkrar ute på landet på varma sommarnätter och istället lira boll på plastremsor i city? Det är för mig helt obegripligt.
Jag drar mig även till minnes om när jag suttit mitt på en plastgräsmatta en varm sommardag. Nog har jag vart på plastplaner även fler gånger, men just att vara på den, i den stekande solen var nästintill slående. Jag vet inte riktigt hur man ska säga, men det kändes som man hade en riktigt falsk Picasso under fötterna. Det var inte ens snyggt.
Det var bara plast- och fel.
Det var en klorbassäng när man ville ut till havet.
Citat:
Varför ska inte alla fotbollsskor vara av naturläder så dom blir så där härligt naturligt tunga så fort det regnar?
Folk har organiserat spelat boll på gräsplaner över ett och ett halvt sekel nu.
Det har konsekvent skett på en gräsplan.
Men nu så ska det vara plast eftersom det är 'bättre'?
Att skor förändras, det köper jag. Men den grundläggande idén om fotboll; två mål i bestämd storlek, en boll, två lag, en gräsplan - det håller jag benhårt på.
Citat:
Varför är det just underlaget som absolut inte får ändras av alla materialförändringar och förbättringar som gjorts under åren? Borde det inte vara lika illa att spela med en boll av syntetmaterial? Det naturliga vore ju att spela med en svinblåsa. Frågorna är många...
Därför att nästa steg är att lägga en skön filtmatta med en stor IKEA-logga på så att fotbollen rullar snabbare...
Boll på plast är boll på plast. För mig handlar det så mycket mer än bara sinnesintrycken man fick som liten på plan, med lukten och känslan. Kan man inte spela fotboll på gräs så kan vi lika gärna flytta in allt i en inomhus-gymnastiksal med laminerat golv så att spelarna får grepp, bollen rullar snabbt och alla tv-tittare blir glada. Vi kan kalla det futsal och begrava den här bakåtsträvande trenden kallad 'fotboll'.