2010-01-20, 15:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Angående Bengtsson så är han absolut duktig men killen sitter på bänken i ett bottenlag i bundesliga. Är det så jävla imponerande?

Jag vill helst inte blanda mig i er kukfäktning, men måste ändå påpeka att ett bottenlag i bundesliga antagligen skulle vinna allsvenskan utan några som helst problem, så lite imponerande är det allt.
Citera
2010-01-20, 15:56
Medlem
RuterKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag vill helst inte blanda mig i er kukfäktning, men måste ändå påpeka att ett bottenlag i bundesliga antagligen skulle vinna allsvenskan utan några som helst problem, så lite imponerande är det allt.

Inte om du sett han spela

Vill inte lägga i mig diskutionen i övrigt, men jag såg ett par matcher med Hertha i början av Bundesliga, då Bengtsson faktiskt fick spela, och han va fan inte bra.
Citera
2010-01-20, 16:05
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Inte om du sett han spela

Vill inte lägga i mig diskutionen i övrigt, men jag såg ett par matcher med Hertha i början av Bundesliga, då Bengtsson faktiskt fick spela, och han va fan inte bra.
Fast nu var ju hela Hertha totalt under isen. Att dom vill behålla honom och att ex. Lazio var väldigt nära att köpa honom tyder ändå på att han håller rätt okey klass. En av de bästa i U-21 EM enligt mig.
Citera
2010-01-20, 16:23
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Men läs vad jag skriver istället! Jag skriver inte att Karlsson är bättre än vare sig Bjärsmyr eller Bengtson, jag ifrågasätter bara hans resonemang om att dessa 2 är BETYDLIGT!!!! bättre än Karlsson?

Och med mitt resonemang kring hur långt de tre spelarna kommit i sina karriärer och vad de uträttat där så påstår jag att det finns en betydlig skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Fast nu var ju hela Hertha totalt under isen. Att dom vill behålla honom och att ex. Lazio var väldigt nära att köpa honom tyder ändå på att han håller rätt okey klass. En av de bästa i U-21 EM enligt mig.

Japp, Bengtsson överglänste faktiskt Bjärsmyr i U 21-EM ganska klart i min mening.

/feldgrau
Citera
2010-01-20, 16:31
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Och jag har inte skrivit att du påstår det heller...

Men vad är det för fel på din läsförståelse? Jag skriver att Karlsson inte visat att han kan hålla allsvensk toppklass i nästan fem säsonger. Du känner kanske till begrepp som "h*n dansade en sommar", "one hit wonders" och "andra säsongen är tuffare", och så vidare (jag vet att han spelade nästan hela 2008 men det är oväsentligt för resonemanget)? Att Karlsson gjort en riktigt bra säsong är ingen garanti för att han kommer att vara lika bra nästkommande säsonger. Eftersom ni AIK:are kommer läsa in annat än det jag skriver kan det vara bra att förtydliga mig: jag påstår inte att Karlsson är ett "one hit wonder".

Enligt statistiken släppte AIK och IFK Göteborg in exakt lika många mål (åtta) under den period som Bjärsmyr spelade i IFK, omgång 1 till 13. Och då spelade IFK betydligt mer offensiv fotboll än AIK (enligt statistiken). Så var det med den saken. Eller menar du att Hjalmar Jonssons insatser under hösten ska vara representativa för Bjärsmyr?

/feldgrau

Men det känns konstigt att du så ambitiöst försöker övertyga mig om att Bjärsmyr är bättre än Karlsson, speciellt när du själv erkänner att jag aldrig påstått motsatsen. Du försöker alltså få mig att inse något jag aldrig motsatt mig.
Jag missförstod dig ang toppnivån, jag trodde du menade endast 2009 (vilket är lätt hänt då detta är hans comebacksäsong). I så fall får vi väl säga "time will tell" då det fortfarande är tidigt i karriären för Per.
När det gäller statistiken så syftade jag över en hel säsong, känns rätt så lönlöst att spekulera i hur många mål IFK kan ha släppt in med Bjärsmyr kvar i laget. Däremot vet jag hur många mål AIK släppte in med Karlsson, och detta var vad jag gick efter.
Citera
2010-01-20, 16:50
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Men det känns konstigt att du så ambitiöst försöker övertyga mig om att Bjärsmyr är bättre än Karlsson, speciellt när du själv erkänner att jag aldrig påstått motsatsen. Du försöker alltså få mig att inse något jag aldrig motsatt mig.

Ptja, du argumenterade ju med bloggare som plockat ut allsvenska elvor och liknande och jag har bara svarat på dina påståenden rakt igenom.

Citat:
Jag missförstod dig ang toppnivån, jag trodde du menade endast 2009 (vilket är lätt hänt då detta är hans comebacksäsong). I så fall får vi väl säga "time will tell" då det fortfarande är tidigt i karriären för Per.

Precis, och av den anledningen anser jag att det finns en betydlig skillnad mellan Karlsson och övriga som tagits upp i och med att tiden redan utvisat vad de håller för kvalitet på lång sikt.

Citat:
När det gäller statistiken så syftade jag över en hel säsong, känns rätt så lönlöst att spekulera i hur många mål IFK kan ha släppt in med Bjärsmyr kvar i laget. Däremot vet jag hur många mål AIK släppte in med Karlsson, och detta var vad jag gick efter.

Men däremot blir det ju fullkomligt uppåt väggarna missvisande i och med att IFK Göteborg spelade med två helt olika backlinjer under våren och hösten.

/feldgrau
Citera
2010-01-20, 16:57
Medlem
RuterKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Japp, Bengtsson överglänste faktiskt Bjärsmyr i U 21-EM ganska klart i min mening.
/feldgrau

Tycker du verkligen det? Vette fan om jag kan hålla med. Nu var det ju iof. ett tag sedan u-21 var. Men tog inte Bjärsmyr t.ex. ansvar för det flesta uppspel?

Ah, skit samma, var så länge sedan. Har bara inte varit lika övertygad om Bengtsson storhet som alla andra, jag kan ju ha missat något.
Citera
2010-01-20, 17:13
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Killen är AIKare, han har det inte lätt här i livet och ännu svårare har han när han ska se på fotboll och bedömma hur bra spelarna är som han kollar på.
Det finns en anledning till att Ralle Bengtsson och Bjärsmyr bildade ett riktigt bra mittbackspar i både A och U21 landslaget medans Karlsson satt på bänken i U21 och inte ens var med i A landslaget.

Bästa backarna i Allsvenskan den förra säsongen var i mina ögon, Bengtsson, Bjärsmyr, Gabriel, Siguardsson och sen kanske Joos.
Att du säger att Jos "kanske" kan konkurrera som Allsvenskans bästa mittback 2009 är bara pinsamt.
Enligt mig var han bäst, eller minst tvåa.
Han var lite ojämn över hela säsongen så det står mellan Ragnar och Jos.
Bengtsson och Bjärsmyr tycker jag inte kan räknas som bland dem bästa då de bara spelade en halv säsong.
Citera
2010-01-20, 17:23
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Tycker du verkligen det? Vette fan om jag kan hålla med. Nu var det ju iof. ett tag sedan u-21 var. Men tog inte Bjärsmyr t.ex. ansvar för det flesta uppspel?

Jo, Bjärsmyr utvecklades till en jävligt skicklig spelförande back i IFK. Innan 2007 var han relativt dålig med fötterna och Sigurdsson tog hand om det mesta i uppspelsfasen, men under 2008 utvecklades Bjärsa enormt vad gäller det spelet och tog över allt i uppspelsväg. Har även för mig att jag läst/hört att han tar ganska stort ansvar vad gäller det även i Panathinaikos. Men i övriga spelet tycker jag att han underpresterade lite i U 21-EM. Stod för ett par konstiga ingripanden i defensiven och där var Bengtsson helt klart mer stabil.

/feldgrau
Citera
2010-01-21, 20:24
Medlem
Viking-s avatar
AIK har nu lirat sin första träningsmatch, 1-1 mot Singapores mästare.
Från det jag hört var försvaret väldigt stabilt, vilket är glädjande då Per Karlsson inte ens var med, utan Atta och Backman spelade tillsammans.
Resultatet är i det här sammanhanget inte så viktigt, då syftet med matchen var att testa flera av de yngre spelarna, och det verkar som om de motsvarade förväntningarna.

Startelvan:
Miran Burgic Antonio Flavio

Martin Mutumba, Daniel Tjernström(K) , Dulee Johnson, Kenny Pavey

Nils-Eric Johansson, Walid Atta , Niklas Backman, Martin Lorenzon

Tomi Maanoja

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja, inte når de upp till dina höjder vad gäller stavning, grammatik och fantasi. Vill du ha numret till samhall förresten?

Han kanske menade simhall.
Senast redigerad av Viking- 2010-01-21 kl. 20:29.
Citera
2010-01-21, 22:06
Medlem
feldgraus avatar
Liiiiiite högre nivå, tack. /MOD

/feldgrau
Citera
2010-01-21, 22:11
Medlem
selusts avatar
Citat:
AIK har nu lirat sin första träningsmatch, 1-1 mot Singapores mästare.
Från det jag hört var försvaret väldigt stabilt, vilket är glädjande då Per Karlsson inte ens var med, utan Atta och Backman spelade tillsammans.
Resultatet är i det här sammanhanget inte så viktigt, då syftet med matchen var att testa flera av de yngre spelarna, och det verkar som om de motsvarade förväntningarna.

Startelvan:
Miran Burgic Antonio Flavio

Martin Mutumba, Daniel Tjernström(K) , Dulee Johnson, Kenny Pavey

Nils-Eric Johansson, Walid Atta , Niklas Backman, Martin Lorenzon

Tomi Maanoja

Han kanske menade simhall.

som jag ser det så ställer aik upp med den bästa elvan de kan få?
nästan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in