2010-01-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Då kan man ju fråga sig varför just Bjärsmyr och Bengtsson var dom som var ordinarie i U-21 EM och inte Per Karlsson.

Ni glömde dessutom Jonas Olsson. Sveriges tredje bästa mittback enligt mig, bara Majstorovic och kanske Mellberg håller högre nivå.

Sant Jonas Olsson glömmer man alltid bort för han verkar i en mediaskugga, precis som Goitom.
Citera
2010-01-20, 12:05
Medlem
Algot79s avatar
Citat:
Då kan man ju fråga sig varför just Bjärsmyr och Bengtsson var dom som var ordinarie i U-21 EM och inte Per Karlsson.

Ni glömde dessutom Jonas Olsson. Sveriges tredje bästa mittback enligt mig, bara Majstorovic och kanske Mellberg håller högre nivå.

Kan inte annat än hålla med. WBA backen har verkligen inte fått chansen att visa vad han går för. Hoppas Hamren ger han en rejäl chans för av det jag sett av honom är han riktigt bra.
Citera
2010-01-20, 12:13
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jag tycker snarare att IFK:are gång på gång bevisar hur känsliga de är, inte alls bättre än vad ni påstår att vi gnagare är.

Det är skillnad på att vara "känslig" och att som du bara avbryta diskussionen med hänvisning till att folk tycker olika. Jag tar gärna en diskussion om Blåvitt och våra spelare, men så fort man ska diskutera AIK eller era spelare blir ni sura och tycker att vi "inte ska uttala oss" då vi inte följt AIK eller att man helt enkelt tycker olika.

Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Absolut duktiga mittbackar, kan väl tycka att Granqvist är bättre än Per Karlsson men att säga att Bjärsmyr och Bengtsson är betydligt bättre än Karlsson är väl att ta i?

Bjärsmyr har gjort fem säsonger (minus hösten 2009) i Allsvenskan där han varit topp fem de tre-fyra sista säsongerna, varit lagkapten och enda givna spelare i U 21-landslaget samt därefter tagit en mittbacksplats i Panathinaikos. Bjärsmyr och Karlsson är lika gamla. Jag känner spontant att Bjärsmyr kommit lite längre i sin karriär än Karlsson. Bengtsson har haft ungefär samma utveckling som Bjärsmyr om än en kortare allsvensk sejour.

EDIT: Till FabioAugustos lista kan vi även lägga Risp.

/feldgrau
Citera
2010-01-20, 13:39
Medlem
Viking-s avatar
Citat:

Ni glömde dessutom Jonas Olsson. Sveriges tredje bästa mittback enligt mig, bara Majstorovic och kanske Mellberg håller högre nivå. Sedan Per Nilsson, Almebäck, Söderberg, Segerström, von Schlebrügge, Jon Jönsson, Antonsson, Peter Larsson och säkert några fler håller ungefär samma klass som Karlsson.

Ja du, antagligen därför att Karlsson fortfarande var en risk. De senaste 2 åren har han vart borta för ett brutet ben och en bruten arm, dessutom var det egentligen först efter mästerskapet som han spelade upp sig.

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är skillnad på att vara "känslig" och att som du bara avbryta diskussionen med hänvisning till att folk tycker olika. Jag tar gärna en diskussion om Blåvitt och våra spelare, men så fort man ska diskutera AIK eller era spelare blir ni sura och tycker att vi "inte ska uttala oss" då vi inte följt AIK eller att man helt enkelt tycker olika.

Bjärsmyr har gjort fem säsonger (minus hösten 2009) i Allsvenskan där han varit topp fem de tre-fyra sista säsongerna, varit lagkapten och enda givna spelare i U 21-landslaget samt därefter tagit en mittbacksplats i Panathinaikos. Bjärsmyr och Karlsson är lika gamla. Jag känner spontant att Bjärsmyr kommit lite längre i sin karriär än Karlsson. Bengtsson har haft ungefär samma utveckling som Bjärsmyr om än en kortare allsvensk sejour.

/feldgrau
Det jag egentligen är emot är när man påstår att vissa har vart bättre än andra, när det är en ren definitionsfråga. Per Karlsson var ordinarie mittback i Sveriges bästa defensiv, det måste du väl inse betyder något?
Jag är egentligen inget fan av allsvenska elvor, men många bloggare har haft med PK som avbytare i mittbackspositionen, med bara Jos och Sigurdsson som övermän.

Jag ska inte säga något illa om Bjärsmyr, killen har kommit långt, men jag misstänker att läget med Karlsson hade varit lite annorlunda om han inte brutit benet när han på allvar slog sig in i AIK:s startelva, och sedan armen just när han var tillbaks från benbrottet. Det är sådant som händer inom fotbollen, men man får ju vara realistisk, inga klubbar köper långtidskadade spelare.
Senast redigerad av Viking- 2010-01-20 kl. 13:47.
Citera
2010-01-20, 13:54
Medlem
RuterKungs avatar
Citat:

/feldgrau

Döm inte alla direkt, jag har nog aldrig sagt något sådant. Back OnT, dycker Bjärsmyr gott betydligt längre, honom säger jag inget om. Däremot Bengtsson, vart väll ganska tydligt när han kom till Hertha att han inte var lika bra som vi trodde.
Citera
2010-01-20, 14:17
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Det jag egentligen är emot är när man påstår att vissa har vart bättre än andra, när det är en ren definitionsfråga. Per Karlsson var ordinarie mittback i Sveriges bästa defensiv, det måste du väl inse betyder något?

Du tycker aldrig att man kan jämföra spelare. Jag tycker att man kan det.

Bjärsmyr var också ordinarie mittback i Sveriges bästa defensiv.

Citat:
Jag är egentligen inget fan av allsvenska elvor, men många bloggare har haft med PK som avbytare i mittbackspositionen, med bara Jos och Sigurdsson som övermän.

Förmodligen för att Bjärsmyr gick utomlands och bara spelade halva säsongen. Faktum är att han under våren om möjligt var bättre än Sigurdsson.

Citat:
Jag ska inte säga något illa om Bjärsmyr, killen har kommit långt, men jag misstänker att läget med Karlsson hade varit lite annorlunda om han inte brutit benet när han på allvar slog sig in i AIK:s startelva, och sedan armen just när han var tillbaks från benbrottet. Det är sådant som händer inom fotbollen, men man får ju vara realistisk, inga klubbar köper långtidskadade spelare.

Ja. Och av just den anledningen är inte heller Karlsson uppe på samma nivå som t ex Bjärsmyr. Det är väl ganska enkelt att förstå? Bjärsmyr har hållit allsvensk toppklass i nästan fem säsonger. Karlsson har ännu inte visat att han kan göra det.

/feldgrau
Citera
2010-01-20, 14:22
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Lite roligt att folk tror att han är bra fortfarande också...

Jo, Rödlund hade lite distans också och sa i någon tidningsartikel att
"Jag blommar ut snart" följt av ett flin s.a.s.

Grahn verkar helt sakna sjukdomsinsikt.
Citera
2010-01-20, 14:26
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Du tycker aldrig att man kan jämföra spelare. Jag tycker att man kan det.

Bjärsmyr var också ordinarie mittback i Sveriges bästa defensiv.

Förmodligen för att Bjärsmyr gick utomlands och bara spelade halva säsongen. Faktum är att han under våren om möjligt var bättre än Sigurdsson.

Ja. Och av just den anledningen är inte heller Karlsson uppe på samma nivå som t ex Bjärsmyr. Det är väl ganska enkelt att förstå? Bjärsmyr har hållit allsvensk toppklass i nästan fem säsonger. Karlsson har ännu inte visat att han kan göra det.

/feldgrau

Men vad är det för fel på din läsförståelse? Jag har inte skrivit någonstans att Karlsson är bättre än Bjärsmyr, är det så svårt att förstå?
Och vad menar du med att Karlsson inte har visat att han kan hålla allsvensk toppklass? Det var just vad han gjorde under 2009.
Dessutom var AIK enligt statistiken laget med bäst defensiv, så såvida Bjärsmyr inte spelade för AIK så var han inte med i laget med Sveriges bästa defensiv.
Citera
2010-01-20, 14:43
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Per Karlsson var ordinarie mittback i Sveriges bästa defensiv, det måste du väl inse betyder något?
Inte så mycket. KFF hade förr om åren Sveriges bästa defensiv och satt på spelare som Stoltz och Kaldner som ordinarie i försvarslinjen. Två totalt inkompetenta fotbollsspelare.
Citera
2010-01-20, 14:53
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Men vad är det för fel på din läsförståelse? Jag har inte skrivit någonstans att Karlsson är bättre än Bjärsmyr, är det så svårt att förstå?

Och jag har inte skrivit att du påstår det heller...

Citat:
Och vad menar du med att Karlsson inte har visat att han kan hålla allsvensk toppklass? Det var just vad han gjorde under 2009.

Men vad är det för fel på din läsförståelse? Jag skriver att Karlsson inte visat att han kan hålla allsvensk toppklass i nästan fem säsonger. Du känner kanske till begrepp som "h*n dansade en sommar", "one hit wonders" och "andra säsongen är tuffare", och så vidare (jag vet att han spelade nästan hela 2008 men det är oväsentligt för resonemanget)? Att Karlsson gjort en riktigt bra säsong är ingen garanti för att han kommer att vara lika bra nästkommande säsonger. Eftersom ni AIK:are kommer läsa in annat än det jag skriver kan det vara bra att förtydliga mig: jag påstår inte att Karlsson är ett "one hit wonder".

Citat:
Dessutom var AIK enligt statistiken laget med bäst defensiv, så såvida Bjärsmyr inte spelade för AIK så var han inte med i laget med Sveriges bästa defensiv.

Enligt statistiken släppte AIK och IFK Göteborg in exakt lika många mål (åtta) under den period som Bjärsmyr spelade i IFK, omgång 1 till 13. Och då spelade IFK betydligt mer offensiv fotboll än AIK (enligt statistiken). Så var det med den saken. Eller menar du att Hjalmar Jonssons insatser under hösten ska vara representativa för Bjärsmyr?

/feldgrau
Citera
2010-01-20, 15:12
Medlem
Killen är AIKare, han har det inte lätt här i livet och ännu svårare har han när han ska se på fotboll och bedömma hur bra spelarna är som han kollar på.
Det finns en anledning till att Ralle Bengtsson och Bjärsmyr bildade ett riktigt bra mittbackspar i både A och U21 landslaget medans Karlsson satt på bänken i U21 och inte ens var med i A landslaget.

Bästa backarna i Allsvenskan den förra säsongen var i mina ögon, Bengtsson, Bjärsmyr, Gabriel, Siguardsson och sen kanske Joos.
Citera
2010-01-20, 15:45
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:

/feldgrau

Men läs vad jag skriver istället! Jag skriver inte att Karlsson är bättre än vare sig Bjärsmyr eller Bengtson, jag ifrågasätter bara hans resonemang om att dessa 2 är BETYDLIGT!!!! bättre än Karlsson?

Angående Bengtsson så är han absolut duktig men killen sitter på bänken i ett bottenlag i bundesliga. Är det så jävla imponerande? Personligen väljer jag Karlsson före Bengtsson alla dagar i veckan då killen verkar vara som majoriteten av alla andra duktiga spelare från småklubbar som blir lite småstressade såfort dom får lite press på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in