2010-04-18, 02:25
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så kort sagt kan vi helt enkelt säga att alla har rätt. Den svenska definitionen säger stad och den engelska definitionen säger område. Välj vilken ni vill använda. Och det står area på den engelska definitionen och inte town eller city. Hade det betytt stad så hade det stått stad av den enkla anledningen att man inte använder vaga begrepp i en ordbok. Det förstör hela syftet med det.

Fast i England är varken begreppen city eller town speciellt rättvisande begrepp. City of London är till exempel bara Londons absoluta centrum med runt 8 000 invånare och town är precis som på svenska (stad) ursprungligen befolkningscentra som fått särskilda privilegier. Så att använda de begreppen i en definition hade varit helt uppåt väggarna. Gissa vad tätort kallas på engelska. Urban area, eller locality (som i local derby).

/feldgrau
Citera
2010-04-18, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Snälla Göteborg vinn nu imorgon. Orkar inte med Elfsborg.
Man kan ju alltid hoppas på ett mirakel men...
Citera
2010-04-18, 03:28
Medlem
50-öring.s avatar
*Matchen mot Helsingborg känns verkligen spännande. Tror dock att HIF kommer vinna på ett övertygande sätt. HIF ser stabila ut och har spelat bra. MFF har spelat bra men stabiliteten har inte funnits där hela tiden, tex, första halvlek mot Häcken, matchen mot HBK, första halvleken mot KFF. Såna halvlekar funkar mot lag som inte är helt på hugget men det kommer HIF vara. Dessutom så kanske vi startar med P.Jansson som mittback. Jag tror på den killen men han omskolades trots allt till mttback bara för några månader sedan. Att vara 18 år, gjort några få minuter i allsvenskan, spelat mittback en kort tid och få debutera på riktigt i en bortamatch mot HIF tror jag blir lite för mycket.

*Jag kallar oftast inte matchen för (skåne)derby. Tyvärr slinker det igenom då och då. Derby för mig kommer alltid vara en match mellan två lag från samma stad. Men dels också för att en match mot HIF är i vanliga fall inget speciellt för mig. Känns inte direkt "rätt" att börja ogilla ett lag endast för att klubben kommer från en stad som ligger relativt nära min stad.
Citera
2010-04-18, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Och var fan höll du hus innan den här säsongen? Du kanske ska tänka till lite innan du öppnar glappkäften. Jag finns alltid tillgänglig här för diskussion om vad som helst, inklusive Blåvitt. Oavsett tabelläge. Har du något intressant att diskutera med mig är du välkommen att göra det. Men where were you when you were shit?

/feldgrau

Jag hittade den här delen av forumet innan den här säsongen. Du har alltid skitbra saker att säga men att lägga så mycket energi på något som verkligen ingen bryr sig om känns meningslöst. Jag tror inte att du går och grubblar över det här, eller?
Citera
2010-04-18, 04:17
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TazT
Jag hittade den här delen av forumet innan den här säsongen. Du har alltid skitbra saker att säga men att lägga så mycket energi på något som verkligen ingen bryr sig om känns meningslöst. Jag tror inte att du går och grubblar över det här, eller?

Nej, men å andra sidan har jag inte så mycket annat för mig. Jag gillar att diskutera/debattera/argumentera, oavsett sakens viktighetsgrad och jag ogillar att felaktiga uttalanden står oemotsagda, oavsett viktighetsgrad. Jag kan nog hitta dussintals väldiskuterade frågor i bara den här tråden som är lika meningslösa.

/feldgrau
Citera
2010-04-18, 09:04
Medlem
jansdieters avatar
Citat:
Nej, men å andra sidan har jag inte så mycket annat för mig. Jag gillar att diskutera/debattera/argumentera, oavsett sakens viktighetsgrad och jag ogillar att felaktiga uttalanden står oemotsagda, oavsett viktighetsgrad. Jag kan nog hitta dussintals väldiskuterade frågor i bara den här tråden som är lika meningslösa.

/feldgrau

En fråga bara. Hur dåliga har blåvitt varit hittills egentligen? Kan ju omöjligen varit sämre än oss iallafall.
Iofs har blåvitt ett bättre och mer välbalanserat lag än oss, så ur den aspekten så kanske. Men om sanningen ska fram så har jag inte sett en minut med blåvitt i år, så jag är lite nyfiken.
Citera
2010-04-18, 10:32
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jansdieter
En fråga bara. Hur dåliga har blåvitt varit hittills egentligen? Kan ju omöjligen varit sämre än oss iallafall.
Iofs har blåvitt ett bättre och mer välbalanserat lag än oss, så ur den aspekten så kanske. Men om sanningen ska fram så har jag inte sett en minut med blåvitt i år, så jag är lite nyfiken.

Jävligt dåliga, sämre än Jitex. Spelar som ett jävla damlag vågar inte ta dueller vinner inga andrabollar, vågar inte spela längst marken, tjongar i väg bollen så fort dom får den, duttar som ett jävla kärringlag. Ja listan kan göras lång.
Citera
2010-04-18, 10:49
Medlem
Det jag framförallt hoppas på i dagens match är att Blåvitt ska lyckas täta till på de defensiva fasta situationerna. Vi har varit bedrövliga på det hittills. Det ända som faktiskt känns positivt är att det borde inte kunna gå sämre nu...
Citera
2010-04-18, 10:55
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyad
Det jag framförallt hoppas på i dagens match är att Blåvitt ska lyckas täta till på de defensiva fasta situationerna. Vi har varit bedrövliga på det hittills. Det ända som faktiskt känns positivt är att det borde inte kunna gå sämre nu...

Säg inte det. Skulle inte förvåna mig ifall vi åker på en korsbandsskada idag. Framförallt Adam eller Söder...
Citera
2010-04-18, 11:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Fast i England är varken begreppen city eller town speciellt rättvisande begrepp. City of London är till exempel bara Londons absoluta centrum med runt 8 000 invånare och town är precis som på svenska (stad) ursprungligen befolkningscentra som fått särskilda privilegier. Så att använda de begreppen i en definition hade varit helt uppåt väggarna. Gissa vad tätort kallas på engelska. Urban area, eller locality (som i local derby).

/feldgrau
Mycket möjligt. Men står det urban area eller locality där i Oxfords ordbok? Nope, det gör det inte. Det står bara area och enbart area betyder inte tätort, oavsett hur mycket du vill att det ska betyda det.
Citera
2010-04-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jansdieter
Det har varit väldigt okreativt på mittfältet, och sedan verkar vår backlinje drabbats av akut bollskräck för varje gång bollen kommer i närheten av straffområdet får de panik.

Men jag skulle nog säga att AIK:s problem är större än AIK:s eftersom de är svårare att ta fasta på, i Blåvitts fall är det okreativt spel och saknad efter Hysén som är boven i dramat. I AIK:s fall känns problemen mer svårdefinerade. Men rent spelmässigt har det ätt ungefär lika dåligt ut för både Blåvitt och AIK.
Citera
2010-04-18, 14:50
Medlem
RobEngströms avatar
Vad fan hände idag blåvitt? Vad har spelarna käkat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in