2010-04-16, 01:15
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
det bisarra var väl att AIK trots stundtals patetiskt uselt spel kunde vinna guld förra året. Nu är det väl mera av ett normalläge, sätt till spelarmaterial. Göteborg och Kalmar hade jag dock tippat betydligt högre upp, men de kommer väl så småningom. Jag tycker dock det är charmerande, är så jävla trött på alla ligor där bara två, tre lag kan vinna, som det är ute i Europa. Allsvenskan är en ljuvlig kontrast. Hur jävla roligt var det egentligen på nittiotalet när Götet vann varenda år?
Du kan inte på allvar mena att AIK inte har bättre spelarmaterial än att vi ska ligga näst sist i tabellen?
Citera
2010-04-16, 01:32
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
det bisarra var väl att AIK trots stundtals patetiskt uselt spel kunde vinna guld förra året. Nu är det väl mera av ett normalläge, sätt till spelarmaterial. Göteborg och Kalmar hade jag dock tippat betydligt högre upp, men de kommer väl så småningom. Jag tycker dock det är charmerande, är så jävla trött på alla ligor där bara två, tre lag kan vinna, som det är ute i Europa. Allsvenskan är en ljuvlig kontrast. Hur jävla roligt var det egentligen på nittiotalet när Götet vann varenda år?

Jag tyckte att det var jävligt roligt.

Visst, jag vill inte heller ha det som i Grekland (68 av de 74 senaste titlarna till de tre Atenlagen), Nederländerna (48 av 51 till Ajax, PSV och Feyenoord), Turkiet (47 av 53 till Istanbullagen), Portugal (73 av 75 till Benfica, Sporting och Porto) eller Skottland (94 av 113 till The Old Firm). Men vafan, någon jävla jämnhet i toppen måste det ändå finnas. Dels för att klubbarna kan satsa mer långsiktigt om de vet att de kommer befinna sig på hyfsat säker mark, dels för att det ger kontinuitet i europaspelet.

Jag tror faktiskt inte att Allsvenskan intressemässigt gynnas av att det är som det är just nu. Att det är en jämn serie där flera lag kan vinna är så klart bra rent intressemässigt, men att lag som Häcken, Gefle, Mjällby med flera lag ligger där uppe tror jag inte ger någon intresseökning. Det bästa hade varit om IFK, MFF, AIK, Djurgården och möjligen ett par lag till med hyfsade förutsättningar, typ Elfsborg och Helsingborg prenumererade på titlarna.

/feldgrau
Citera
2010-04-16, 01:34
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Dels för att klubbarna kan satsa mer långsiktigt om de vet att de kommer befinna sig på hyfsat säker mark, dels för att det ger kontinuitet i europaspelet.

Varför skulle klubbarna inte kunna satsa långsiktigt ifall de inte befinner sig på säker mark?
Citera
2010-04-16, 01:34
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Varför skulle klubbarna inte kunna satsa långsiktigt ifall de inte befinner sig på säker mark?

Det säger väl sig självt. Om du inte är säker på att behålla din allsvenska plats kan du inte ta ett "mellanår" för att bygga upp organisationen och laget.

/feldgrau
Citera
2010-04-16, 01:39
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det säger väl sig självt. Om du inte är säker på att behålla din allsvenska plats kan du inte ta ett "mellanår" för att bygga upp organisationen och laget.

/feldgrau

Behövs väl inte ett mellanår för att bygga upp ett lag? Säger sig självt att laget kan integrera spelare i laget periodvis och inte köpa in ett löst sammansatt gäng av "stjärnor" om det är det du syftar på. Byta ut spelare, anpassa spelare efter laget och leta ekonomiska tillgångar behövs det väl inte ett mellanår till?
Citera
2010-04-16, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Och nu ska vi möta topplag framöver! Heja AIK...

Idag kom vi någon vart, vilket man inte kan säga om tidigare 5 matcher. Synd bara att man inte kan få in bolljäveln. Kan inte se att någon är speciellt bra idag ändå, och förstår inte varför Eguren fortfarande får spela? Idag gjorde han vissa bra saker, exempelvis en passning som gick till en annan medspelare, så kanske det är påväg åt rätt håll där också?
AIK 2010 är en parodi på sig själva. Avgå Sanny, Thomas har cancer. FAN.

Har en "inför allsvenskan" guide här hemma från 2008 tror jag den är. Där Tomi Maanoja beskrivs som en framtida PL målvakt utav Simon Bank om jag inte minns fel. Ska leta fram skiten... Känns inte riktigt som att Maanoja har den klassen
Citera
2010-04-16, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Du kan inte på allvar mena att AIK inte har bättre spelarmaterial än att vi ska ligga näst sist i tabellen?
Skrev, om du kan läsa, att det var mera av ett normalläge. AIK är ett typiskt mittenlag i mina ögon. Förra året kom man allra först. Nu ligger man inte ens sist. Således...
Citera
2010-04-16, 02:06
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Skrev, om du kan läsa, att det var mera av ett normalläge. AIK är ett typiskt mittenlag i mina ögon. Förra året kom man allra först. Nu ligger man inte ens sist. Således...
Aja, helt tydligt skrivet var det inte från sida, då jag inte visste att du såg AIK som ett mittenlag.

Just nu är det en tabell som jag inte tror på någon placering (förutom Åtvids sistaplats) kommer stämma överens med tabellen efter 30 omgångar. Hur AIK kommer placera sig beror tror jag hänger på två faktorer; målskytte och målvaktsspel.
Citera
2010-04-16, 02:17
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Behövs väl inte ett mellanår för att bygga upp ett lag? Säger sig självt att laget kan integrera spelare i laget periodvis och inte köpa in ett löst sammansatt gäng av "stjärnor" om det är det du syftar på. Byta ut spelare, anpassa spelare efter laget och leta ekonomiska tillgångar behövs det väl inte ett mellanår till?

Fast uppenbarligen klarar inte allsvenska lag av det? Eftersom vi inte har några stabila topplag år efter år. Istället måste man värva kortsiktigt för att ta sig ur krisen och sen står man i samma håla ett par år senare eftersom man inte satsat långsiktigt.

/feldgrau
Citera
2010-04-16, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Känns som Blåvitt får kämpa för att hålla nere siffrorna mot Elfsborg.
Detta är fan bedrövligt.

Visst är det bedrövligt men att de behöver kämpa för att hålla ner siffrorna på Söndag tror jag knappast inte. IFK har en tendens att spela dåligt och ha svårt mot "dåliga lag" och spela bra mot bra lag... Bara kolla bak i tiden tex när Ljungskile var i AS. Dagens underlag gynnar heller inte lag som IFK utan mer de tippade sämre lagen. Kollar man senaste åren har IFK ett väldigt bra facit mot Elfsborg hemma och ett dåligt facit mot Elfsborg borta. Kommer blir en helt annan match mot Elfsborg än mot Trelleborg! Förhoppningsvis släpper det på Söndag på ett soligt? nästintill fullsatt? Gamla GU!
Senast redigerad av The Stranger 2010-04-16 kl. 08:16.
Citera
2010-04-16, 09:01
Medlem
heyyoutheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Helt ärligt har ifk underpresterat mer än AIK. Ni och alla andra gick in med inställningen att det skulle bli guld, AIK med topp-6.
Jasså? Påstod inte Stahre på upptaktsträffen att målsättningen var att vinna SM-guld?
Citera
2010-04-16, 09:25
Medlem
erikbes avatar
Har inte hunnit läsa annat än rubriken i nya Offside. "Toni Manojaa räknar nollor"

Hur ska man tolka den i dagens läge?

Skäms över mitt kära lag för tillfället och jag ser inte fram emot söndagens match mot Elfsborg. Det lutar åt ny överkörning. Hoppet står väl till att Hysén gör comeback och att laget gör en bragdmatch. Enda ljusglimten igår var att se Söder spela igen, även om han fick komma in i ett otacksamt läge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in