Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
det bisarra var väl att AIK trots stundtals patetiskt uselt spel kunde vinna guld förra året. Nu är det väl mera av ett normalläge, sätt till spelarmaterial. Göteborg och Kalmar hade jag dock tippat betydligt högre upp, men de kommer väl så småningom. Jag tycker dock det är charmerande, är så jävla trött på alla ligor där bara två, tre lag kan vinna, som det är ute i Europa. Allsvenskan är en ljuvlig kontrast. Hur jävla roligt var det egentligen på nittiotalet när Götet vann varenda år?
Jag tyckte att det var jävligt roligt.
Visst, jag vill inte heller ha det som i Grekland (68 av de 74 senaste titlarna till de tre Atenlagen), Nederländerna (48 av 51 till Ajax, PSV och Feyenoord), Turkiet (47 av 53 till Istanbullagen), Portugal (73 av 75 till Benfica, Sporting och Porto) eller Skottland (94 av 113 till The Old Firm). Men vafan, någon jävla jämnhet i toppen måste det ändå finnas. Dels för att klubbarna kan satsa mer långsiktigt om de vet att de kommer befinna sig på hyfsat säker mark, dels för att det ger kontinuitet i europaspelet.
Jag tror faktiskt inte att Allsvenskan intressemässigt gynnas av att det är som det är just nu. Att det är en jämn serie där flera lag kan vinna är så klart bra rent intressemässigt, men att lag som Häcken, Gefle, Mjällby med flera lag ligger där uppe tror jag inte ger någon intresseökning. Det bästa hade varit om IFK, MFF, AIK, Djurgården och möjligen ett par lag till med hyfsade förutsättningar, typ Elfsborg och Helsingborg prenumererade på titlarna.
/feldgrau