Citat:
Nu kommer IFKaren här igen och menar att folk använder "Skånederby" för att det finns en önskan att höja upp matchen till den digniteten av IFK-GAIS.. juste ja...
Ursprungligen postat av feldgrau
Varför överhuvudtaget kalla det något och dessutom kalla det något som rent strikt är felaktigt? Skånederby är inte bättre det, det är precis lika illa. Ett Skånederby (det vill säga ett derby i Skåne) är i mina ögon en match mellan två lag från samma skånska stad, det vill säga till exempel IFK Malmö-Malmö FF, Trelleborgs FF-IFK Trelleborg eller Helsingborgs IF-Råå IF.
Det finns ingen annan anledning till att folk envisas med att kalla icke-derbyn för derbyn än att det finns någon sorts önskan om att höja upp matchen till samma nivå som de derbyn som faktiskt finns i till exempel Göteborg och Stockholm (om man nu ska prata Sverige). Blir matchen hetare för att den kallas ett derby? Går det inte lika bra att säga rivalitet eller helt enkelt skita i att sätta en etikett på matchen?
Sen håller jag dock inte med cst om att ett derby nödvändigtvis måste vara "hett". IFK-Häcken och AIK-BP är derbyn likväl trots att det knappast finns någon större spänning mellan lagen.
/feldgrau
Det finns ingen annan anledning till att folk envisas med att kalla icke-derbyn för derbyn än att det finns någon sorts önskan om att höja upp matchen till samma nivå som de derbyn som faktiskt finns i till exempel Göteborg och Stockholm (om man nu ska prata Sverige). Blir matchen hetare för att den kallas ett derby? Går det inte lika bra att säga rivalitet eller helt enkelt skita i att sätta en etikett på matchen?
Sen håller jag dock inte med cst om att ett derby nödvändigtvis måste vara "hett". IFK-Häcken och AIK-BP är derbyn likväl trots att det knappast finns någon större spänning mellan lagen.
/feldgrau
Hur man kan få "Skånederby" till att det skulle vara match mellan två lag från samma stad inom Skåne förstår jag inte för en sekund, då hade man väl kallat det efter staden och inte regionen? Media, vilka väl har kallat det Skånederby så länge jag mins, och supportrar kallar det väl för Skånederby då det som sagt är ett slag om Skåne mellan de enda nämnvärda lagen däri, tillsammans med den betydelse inblandade känner angående matchen och den identifikation det finns inom landskapet gentemot övriga. Precis som slaget om Katalonien är denna match slaget om Skåne och därför antar jag att folk benämner det som Skånederby. Det jag tror folk bryr sig minst om är den fackliga betydelsen av ordet, om det nu finns en sådan.
Som sagt, det kallas Skånederby för att det är slaget om Skåne, det hade lika bra kunnat kallas just det, men av förenklande själ kallas det för ett derby, även fast du nu tycker att derbyn måste vara städer. Även om städer kan innehålla 100 000 pers eller 50 000 000, ha en yta på 500 km2 eller 5000. Men ring du till Italiens medier och säg att de allt får sluta säga derby D'Italia för att det stämmer minsann inte med den "rätta" benämningen.
Så låt då skåningar vara dumma som inte kan den rätta benämningen och kalla matchen vad de vill medan vi alla självklart vet att de enda riktiga derbyna och känslorna finns i Göteborg och Stockholm... Så slipper du försöka övertala skåningar att sluta använda ordet för att derbyn minsann handlar om städer och inte regioner.
edit: gå in på wikipedia också när du är ute på din upplysningsvandring och ändra deras benämning, "mellan två eller flera lag från samma ort eller region".
Senast redigerad av Casaba 2010-04-17 kl. 16:51.
Senast redigerad av Casaba 2010-04-17 kl. 16:51.
Jag skulle kunna ändra artikeln om IFK Göteborg och påstå att vi vunnit femton CL-titlar. Det gör det inte mer sant för det. Eller hur?
Pontus Jansson ska ha gjort det bra i U21, men att starta mot HIF borta i en sådan match kan inte vara lätt. Förhoppningsvis kan det verka sporrande och bidra till att han gör en grym match!