2010-04-17, 16:39
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Varför överhuvudtaget kalla det något och dessutom kalla det något som rent strikt är felaktigt? Skånederby är inte bättre det, det är precis lika illa. Ett Skånederby (det vill säga ett derby i Skåne) är i mina ögon en match mellan två lag från samma skånska stad, det vill säga till exempel IFK Malmö-Malmö FF, Trelleborgs FF-IFK Trelleborg eller Helsingborgs IF-Råå IF.

Det finns ingen annan anledning till att folk envisas med att kalla icke-derbyn för derbyn än att det finns någon sorts önskan om att höja upp matchen till samma nivå som de derbyn som faktiskt finns i till exempel Göteborg och Stockholm (om man nu ska prata Sverige). Blir matchen hetare för att den kallas ett derby? Går det inte lika bra att säga rivalitet eller helt enkelt skita i att sätta en etikett på matchen?

Sen håller jag dock inte med cst om att ett derby nödvändigtvis måste vara "hett". IFK-Häcken och AIK-BP är derbyn likväl trots att det knappast finns någon större spänning mellan lagen.

/feldgrau
Nu kommer IFKaren här igen och menar att folk använder "Skånederby" för att det finns en önskan att höja upp matchen till den digniteten av IFK-GAIS.. juste ja...

Hur man kan få "Skånederby" till att det skulle vara match mellan två lag från samma stad inom Skåne förstår jag inte för en sekund, då hade man väl kallat det efter staden och inte regionen? Media, vilka väl har kallat det Skånederby så länge jag mins, och supportrar kallar det väl för Skånederby då det som sagt är ett slag om Skåne mellan de enda nämnvärda lagen däri, tillsammans med den betydelse inblandade känner angående matchen och den identifikation det finns inom landskapet gentemot övriga. Precis som slaget om Katalonien är denna match slaget om Skåne och därför antar jag att folk benämner det som Skånederby. Det jag tror folk bryr sig minst om är den fackliga betydelsen av ordet, om det nu finns en sådan.

Som sagt, det kallas Skånederby för att det är slaget om Skåne, det hade lika bra kunnat kallas just det, men av förenklande själ kallas det för ett derby, även fast du nu tycker att derbyn måste vara städer. Även om städer kan innehålla 100 000 pers eller 50 000 000, ha en yta på 500 km2 eller 5000. Men ring du till Italiens medier och säg att de allt får sluta säga derby D'Italia för att det stämmer minsann inte med den "rätta" benämningen.

Så låt då skåningar vara dumma som inte kan den rätta benämningen och kalla matchen vad de vill medan vi alla självklart vet att de enda riktiga derbyna och känslorna finns i Göteborg och Stockholm... Så slipper du försöka övertala skåningar att sluta använda ordet för att derbyn minsann handlar om städer och inte regioner.

edit: gå in på wikipedia också när du är ute på din upplysningsvandring och ändra deras benämning, "mellan två eller flera lag från samma ort eller region".
Senast redigerad av Casaba 2010-04-17 kl. 16:51.
Citera
2010-04-17, 16:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Varför inte kalla det rivalitet då?

Den stora frågan är varför man uppenbart vill använda ett uttryck som är inkorrekt?

Lite som att man skulle kalla Champions League-matcher för landskamper eftersom det (oftast) är lag från olika länder inblandade.

/feldgrau

Det finns rivalitet i en allsvensk match mellan Göteborg och Malmö men inte vill du kalla de matcherna derby, eller? Därför är det svårt att kalla matcherna enbart rivalitet.

Edit: Rivalitet är något mellanting för er mellan derby och en vanlig match, men det kan finnas rivalitet mellan två lag som geografiskt ligger långt ifrån varandra enligt mig.
Senast redigerad av mishima 2010-04-17 kl. 16:46.
Citera
2010-04-17, 16:57
Medlem
Meanmachines avatar
Allt är medias fel som svänger sig med rubriker som storstadsderby, västkustderby, skånederby etc. Sjukt att många här hakar på och visar noll respekt för begreppet derby och verkligheten.
Citera
2010-04-17, 17:03
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Nu kommer IFKaren här igen och menar att folk använder "Skånederby" för att det finns en önskan att höja upp matchen till den digniteten av IFK-GAIS.. juste ja...

Nej det är inte vad jag tror, men jag har fan svårt att hitta någon annan anledning, och ingen har hittills kommit med någon.

Citat:
Hur man kan få "Skånederby" till att det skulle vara match mellan två lag från samma stad inom Skåne förstår jag inte för en sekund, då hade man väl kallat det efter staden och inte regionen?

Rent allmänt. Man kan säga "i dag spelas det ett derby i Skåne" eller "i dag spelas det ett Skånederby" eller "i dag spelas det ett skånskt derby" och jag ser det som ekvivalenta meningar. IFK Uddevalla-IK Oddevold och IFK-Gais kan på samma sätt kategoriseras som Västkustderbyn.

Citat:
Media, vilka väl har kallat det Skånederby så länge jag mins, och supportrar kallar det väl för Skånederby då det som sagt är ett slag om Skåne mellan de enda nämnvärda lagen däri, tillsammans med den betydelse inblandade känner angående matchen och den identifikation det finns inom landskapet gentemot övriga. Precis som slaget om Katalonien är denna match slaget om Skåne och därför antar jag att folk benämner det som Skånederby. Det jag tror folk bryr sig minst om är den fackliga betydelsen av ordet, om det nu finns en sådan.

Och jag vet att folk och media inte bryr sig. Lika lite som de bryr sig om att använda ett uttryck som "pansarvagn" trots att det inte är korrekt. Lika lite som de bryr sig om att rätta till särskrivningar. Men det gör det fan inte mer rätt bara för att "alla" gör det.

Citat:
Så låt då skåningar vara dumma som inte kan den rätta benämningen och kalla matchen vad de vill medan vi alla självklart vet att de enda riktiga derbyna och känslorna finns i Göteborg och Stockholm... Så slipper du försöka övertala skåningar att sluta använda ordet för att derbyn minsann handlar om städer och inte regioner.

Fast nu har ju derby inget med känslor att göra.

Citat:
edit: gå in på wikipedia också när du är ute på din upplysningsvandring och ändra deras benämning, "mellan två eller flera lag från samma ort eller region".

Forstätt du att använda Wikipedia (extra gärna svenska Wikipedia) som din allsmäktiga källa till upplysning. Jag skulle kunna ändra artikeln om IFK Göteborg och påstå att vi vunnit femton CL-titlar. Det gör det inte mer sant för det. Eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det finns rivalitet i en allsvensk match mellan Göteborg och Malmö men inte vill du kalla de matcherna derby, eller? Därför är det svårt att kalla matcherna enbart rivalitet.

Va? MFF-IFK är inget derby, nej. Det är en rivalitetsmatch.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Edit: Rivalitet är något mellanting för er mellan derby och en vanlig match, men det kan finnas rivalitet mellan två lag som geografiskt ligger långt ifrån varandra enligt mig.

Nej, rivalitet och derby spelar inte i samma kategori. Derby har ingenting att göra med hur "het" matchen är. IFK-Västra Frölunda är ett derby men knappast en rivalitet. IFK-Elfsborg är en rivalitet men knappast ett derby. IFK-Gais är både och. IFK-Örebro är varken eller.

/feldgrau
Citera
2010-04-17, 17:04
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Allt är medias fel som svänger sig med rubriker som storstadsderby, västkustderby, skånederby etc. Sjukt att många här hakar på och visar noll respekt för begreppet derby och verkligheten.
Eftersom journalister ofta är utbildade inom språk kanske de använder sig av den rätta definitionen av derby. Jag blir gladeligen motbevisad om att definitionen av derby och att ordet strikt och endast får användas när det gäller matcher mellan lag från just samma stad. Den enda benämningen jag har hittat innehåller även "region", men eftersom så många här är så säkra på att det är just stad som är det enda som är fackligt korrekt så ser jag gärna den källan.
Citera
2010-04-17, 17:10
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Eftersom journalister ofta är utbildade inom språk kanske de använder sig av den rätta definitionen av derby. Jag blir gladeligen motbevisad om att definitionen av derby och att ordet strikt och endast får användas när det gäller matcher mellan lag från just samma stad. Den enda benämningen jag har hittat innehåller även "region", men eftersom så många här är så säkra på att det är just stad som är det enda som är fackligt korrekt så ser jag gärna den källan.

Den "enda benämningen" du hittat har du hittat på svenska Wikipedia? Jävlar vad du måste ha letat...

Läs mina inlägg så ser du att uttrycket i sin helhet är "local derby". Det säger det mesta. En "locality" innebär inte en hel jädra region.

/feldgrau
Citera
2010-04-17, 17:18
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Nej det är inte vad jag tror, men jag har fan svårt att hitta någon annan anledning, och ingen har hittills kommit med någon.

Rent allmänt. Man kan säga "i dag spelas det ett derby i Skåne" eller "i dag spelas det ett Skånederby" eller "i dag spelas det ett skånskt derby" och jag ser det som ekvivalenta meningar. IFK Uddevalla-IK Oddevold och IFK-Gais kan på samma sätt kategoriseras som Västkustderbyn.

Fast nu har ju derby inget med känslor att göra.

Forstätt du att använda Wikipedia (extra gärna svenska Wikipedia) som din allsmäktiga källa till upplysning. Jag skulle kunna ändra artikeln om IFK Göteborg och påstå att vi vunnit femton CL-titlar. Det gör det inte mer sant för det. Eller hur?
Anledning är som jag skrivit tidigare att på grund av identifikationen inom Skåne och bristen av stadsderbyn inom Skåne så har man gett MFF-HeIF benämningen Skånederby (ett landskapsderby).

Ja "idag spelas ett derby i Skåne" och "idag spelas ett Skånederby" är ekvivalenta, men det jag menar är att benämningen Skånederby eller Västkustderby inte passar in bra som benämningar på IFK-GAIS eller MFF-IFK Malmö. Känns rätt överflödigt, varför skulle man dra ut det till landskap om det handlar om en stad.

Wikipedia lade jag in mest då om det står kvar länge så känns det som en allmän sanning, som att en majoritet håller med. Ifall du skulle lägga in det om IFK hade det ändrats snabbt.

Allting handlar ju såklart om definition, jag anser att en match mellan två lag inom en region kan benämnas som Regionsderby men jag ser gärna en källa på att ordet derby strikt bara behandlar lag inom en stad och inte region, så ändrar jag mina tankar. Utan det känns det inte speciellt givande att fortsätta diskutera det här då det bara handlar om definitioner, utan någon än så länge korrekt källa på ordets betydelse.
Senast redigerad av Casaba 2010-04-17 kl. 17:27.
Citera
2010-04-17, 17:26
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Den "enda benämningen" du hittat har du hittat på svenska Wikipedia? Jävlar vad du måste ha letat...

Läs mina inlägg så ser du att uttrycket i sin helhet är "local derby". Det säger det mesta. En "locality" innebär inte en hel jädra region.
Jag har inte direkt letat efter en benämning utan gick in på wikipedia för att se deras benämning och om de hade en källa till den, vilket de inte hade. Som sagt, jag ser gärna källa på att det handlar om just stad, även att ursprunget är "local derby". Hur som helst så har det inte så mycket med saken att göra, att "local" skulle finnas, säger inte att "regional derby" inte skulle finnas, om det finns stadsderbyn, varför skulle det inte finnas regionsderbyn. Förstår verkligen inte det. För mig handlar derbyn om matcher inom ett visst geografiskt omfång, i relation till övriga, och tror det gör det för de flest och inte just strikt en stad.

Vet inte hur många kanadensiska lag det finns i NHL, men om det finns två stycken av 20 och en match mellan de två skulle benämnas som ett kanadensiskt derby inom NHL hade jag inte höjt ögonbrynen.

Edit: "lokalt" är ju också en jädra benämning, det säger ju inget om städer, jag skulle inte kalla östra London speciellt lokalt om jag bodde i västra.

Edit 2: dessutom, om nu derby först härstammar från hästlopp och sedan blev taget till fotbollen, vad är det för skillnad om derby först handlade om städer med sedan utvidgat till regioner? Varför är ursprungets eventuella definition inte viktig i det ena fallet men får inte rubbas i det andra?
Senast redigerad av Casaba 2010-04-17 kl. 17:58.
Citera
2010-04-17, 17:40
Medlem
Cruachans avatar
Jag vill inte att Sudic ska vara långtidsskadad, samtidigt som Halsti också är borta. Pontus Jansson ska ha gjort det bra i U21, men att starta mot HIF borta i en sådan match kan inte vara lätt. Förhoppningsvis kan det verka sporrande och bidra till att han gör en grym match!
Citera
2010-04-17, 17:46
Medlem
Ja AIK-IFK GBG är väl i nuläget ett bottenderby.

Seriöst, derby är när två klubbar är inom samma region i förhållande till tävlingens omfattning.

Malmö-HIF ALLSVENSKAN = båda i landskapet skåne och spelar i en nationell tävling. Det är därför ett skånederby och då förkortas det derby.

Malmö-Gefle om de spelat EuropaLeague = Båda samma land i en europeisk tävling = derby.

Landslag= aldrig derby.

Sen finns det vissa matcher som är derbyn av tradition och historia. Och därför är mer ett varumärke och i folkmun benäms som derby.
Senast redigerad av StarOnEarth 2010-04-17 kl. 17:50.
Citera
2010-04-17, 18:31
Medlem
Vem fan bryr sig om vad en ifk:are har att säga? Han har uppenbarligen tid att tjata om helt oväsentliga grejer när det inte är så kul att snacka om det egna laget.
Citera
2010-04-17, 18:37
Medlem
VonRofs avatar
Hur många sålda biljetter är det till 5 maj derbyt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in