Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Men snälla nån, "derby" när man talar om MFF-HeIF är en förkortning till "Skånederby", vilket i sin tur är en förkortning till vilket lag som är bäst i Skåne. Det var värst vad IFKare och stockholmare hela tiden ska komma in i alla möjliga diskussioner och definitioner för att visa att deras sätt är det rätta, jag tror ingen MFFare eller HeIFare bryr sig om göteborgare eller stockholmare klassar MFF-HeIF som ett derby eller inte, eller vad ordboksbenämningen är.
Eftersom MFF och HeIF är de största lagen i Skåne och har stundtals varit de enda lagen från Skåne i Allsvenskan, känns det rätt naturligt att media och folk klassar det som ett derby. Jag själv säger derby då jag inte orkar gå runt och säga Skånederby hela tiden, inte konstigare än så.
Varför överhuvudtaget kalla det något och dessutom kalla det något som rent strikt är felaktigt? Skånederby är inte bättre det, det är precis lika illa. Ett Skånederby (det vill säga ett derby i Skåne) är i mina ögon en match mellan två lag från samma skånska stad, det vill säga till exempel IFK Malmö-Malmö FF, Trelleborgs FF-IFK Trelleborg eller Helsingborgs IF-Råå IF.
Det finns ingen annan anledning till att folk envisas med att kalla icke-derbyn för derbyn än att det finns någon sorts önskan om att höja upp matchen till samma nivå som de derbyn som faktiskt finns i till exempel Göteborg och Stockholm (om man nu ska prata Sverige). Blir matchen hetare för att den kallas ett derby? Går det inte lika bra att säga rivalitet eller helt enkelt skita i att sätta en etikett på matchen?
Sen håller jag dock inte med cst om att ett derby nödvändigtvis måste vara "hett". IFK-Häcken och AIK-BP är derbyn likväl trots att det knappast finns någon större spänning mellan lagen.
/feldgrau