2010-04-17, 15:20
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Nej, derby har inget sammanhang, det är tvärt om en statisk definition. Vill man ha ett namn för Sverige-Danmark, Malmö-Helsingborg, Ajax-Feyenoord, Liverpool-Man Utd, AIK-Göteborg eller vilken annan match som helst som är laddad utan att för den delen vara ett derby så går det utmärkt att använda "rivalitet" (från engelskans "rivalry", som är ganska vanligt använt).

Kort och gott, så fort du behöver åka "ut ur stan" och sen "in i stan" är det inget derby. Malmö-Helsingborg är jättelångt från att vara ett derby. Ungefär lika långt från att vara ett derby som IFK-Elfsborg.

/feldgrau

För mig har det inget att göra med rivalitet eller laddning att göra. Jag ser det som ett geografiskt uttryck som bör anpassas till situationen. Derbyn är en häftig grej men bör absolut inte överskattas. Malmö får ändå bara tre poäng om de vinner mot Helsingborg.
Citera
2010-04-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
För mig har det inget att göra med rivalitet eller laddning att göra. Jag ser det som ett geografiskt uttryck som bör anpassas till situationen. Derbyn är en häftig grej men bör absolut inte överskattas. Malmö får ändå bara tre poäng om de vinner mot Helsingborg.

Och i ett derby (AIK-dif tex) ligger det så mycket mer än bara tre poäng i potten..
Citera
2010-04-17, 15:24
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Hitta på något annat namn då. Det skulle aldrig falla mig in att kalla IFK-Kalmar för ett Götalandsderby. Varför behöver man ett geografiskt uttryck om det ändå inte betyder någonting? Ena stunden säger du "derby imorgon!" och menar att du ska åka halva Skåne norrut, andra stunden säger du "derby imorgon!" och ska se danskarna som åkt tåg/buss i ett par timmar till Råsunda för att spela landskamp? Vad är då vitsen med uttrycket om ändå ingen kan uttyda vad för sorts match det är du pratar om?

/feldgrau
Citera
2010-04-17, 15:27
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
Och i ett derby (AIK-dif tex) ligger det så mycket mer än bara tre poäng i potten..
Absolut, men det finns ju ännu värre exempel på hur mycket ett derby betyder om man vänder sig utomlands. Om vi tar Rangers-Celtic som exempel så är jag helt övertygad om att det ligger mer än tre poäng i potten. Det ligger en livsstil, en religion, en socioekonomisk tillhörighet i vilket lag man håller på.
Citera
2010-04-17, 15:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Hitta på något annat namn då. Det skulle aldrig falla mig in att kalla IFK-Kalmar för ett Götalandsderby. Varför behöver man ett geografiskt uttryck om det ändå inte betyder någonting? Ena stunden säger du "derby imorgon!" och menar att du ska åka halva Skåne norrut, andra stunden säger du "derby imorgon!" och ska se danskarna som åkt i ett par timmar till Råsunda för att spela landskamp? Vad är då vitsen med uttrycket om ändå ingen kan uttyda vad för sorts match det är du pratar om?

/feldgrau

Nja, IFK-Kalmar skulle vara ett derby om ni möttes i en europeisk cup men inte i Allsvenskan. Det måste anpassas till situationen.

Vilken match man pratar om borde man förstå om man ser det i sitt sammanhang; en allsvensk match, ett VM-kval eller en Champions league-match. Skulle vilja påstå att det har att göra med vilken geografisk omfattning turneringen är inom.
Citera
2010-04-17, 15:30
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Jag vet inte hur det är där nere, men här i Stockholm betyder ett Derby så sjukt mycket mer än 3 poäng.
(Derbyn mellan lagen Dif, Hif och AIK är givetvis de jag pratar om.)
Citera
2010-04-17, 15:30
Medlem
csts avatar
Citat:
Nja, IFK-Kalmar skulle vara ett derby om ni möttes i en europeisk cup men inte i Allsvenskan. Det måste anpassas till situationen.

Vilken match man pratar om borde man förstå om man ser det i sitt sammanhang; en allsvensk match, ett VM-kval eller en Champions league-match. Skulle vilja påstå att det har att göra med vilken geografisk omfattning turneringen är inom.
Innebär det att t.ex. Sverige kan spela derby mot Italien i ett VM eftersom att båda länderna ligger i europa? Situationen är ju i det läget global.
Citera
2010-04-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Absolut, men det finns ju ännu värre exempel på hur mycket ett derby betyder om man vänder sig utomlands. Om vi tar Rangers-Celtic som exempel så är jag helt övertygad om att det ligger mer än tre poäng i potten. Det ligger en livsstil, en religion, en socioekonomisk tillhörighet i vilket lag man håller på.

Självklart är det så, men det är svårt att relatera till det på samma sätt som jag kan relatera till ett derby mellan AIK och djurgården eller bajen.
Citera
2010-04-17, 15:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Innebär det att t.ex. Sverige kan spela derby mot Italien i ett VM eftersom att båda länderna ligger i europa? Situationen är ju i det läget global.

Hmm, skulle det vara en VM-semifinal och det är två sydamerikanska lag i den andra matchen skulle jag kunna kalla det ett europeiskt derby. Däremot inte om det är ett gruppspel och Danmark är i samma grupp.
Citera
2010-04-17, 15:35
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Men varför skulle du överhuvudtaget benämna matchen annorlunda för att den spelas i ett annat sammanhang? Och varför skulle du överhuvudtaget behöva benämna matchen annorlunda? Det borde man väl förstå om man ser det i sitt sammanhang att IFK och Kalmar kommer från samma land. Det gör de ju alltid?

Ett derby är en match mellan två lag från samma (stor)stad(sområde). Punkt slut.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2010-04-17 kl. 15:38.
Citera
2010-04-17, 15:38
Medlem
csts avatar
Citat:
Hmm, skulle det vara en VM-semifinal och det är två sydamerikanska lag i den andra matchen skulle jag kunna kalla det ett europeiskt derby. Däremot inte om det är ett gruppspel och Danmark är i samma grupp.
Det är ju helt befängt. Sverige kommer aldrig spela ett derby mot ett land som ligger i andra änden av den världsdel vi råkar tillhöra. Att det dessutom är beroende av vilka andra lag som råkar vara inblandade men inte spelar matchen är ju absurt.

Ser fram emot euroasiatiska derbyn mot Kina. Vi ligger ju trots allt på samma kontinent.
Citera
2010-04-17, 15:39
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Men varför skulle du överhuvudtaget benämna matchen annorlunda för att den spelas i ett annat sammanhang? Och varför skulle du överhuvudtaget behöva benämna matchen annorlunda? Det borde man väl förstå om man ser det i sitt sammanhang att IFK och Kalmar kommer från samma land. Det gör de jualltid?

/feldgrau

Champions league spelas över en större geografisk region än Allsvenskan. Svårare än så ser inte jag det som. Ju större geografisk region ju större avstånd kan det vara för att det kan kallas för ett derby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in