2018-12-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Detta blir sista inlägget från min sida, eftersom du inte verkar vilja diskutera Zlatan (specifikt 2002 och 2004-insatserna som ligger till grund för diskussionen).

1948 är intressant. Det var den första turneringen sedan 1936. Storbritannien var försvagade efter kriget. Sovjetunionen tackade nej. Tyskland och Japan fick inte vara med. Jag vill inte förringa Sveriges insats, men det är knappast jämförbart med senare mästerskap.

Ingen av spelarna du nämnde spelade 1960. Puskas och Kocsis hade blivit proffs, och fick alltså inte vara med. Hidegkuti hade lagt av.

Det vet jag väl att ingen av dessa spelade vid EM 1960.. Så om du tar med 2-3 lag (som inte behöver vara bäst), så skulle Sverige & Danmark inte längre varit uppe i toppen?
Citera
2018-12-10, 00:19
Medlem
Marquesos avatar
Som väntat blir han kvar i Galaxy. Blir intressant att se vilka satsningar som görs till nästa säsong, krävs ju helt klart en hel del för att få ihop ett bra lag.
Citera
2018-12-10, 07:59
Medlem
LordLancasters avatar
Gillar att Zlatans falska story om att han var på väg till Milan föranledde att Milans sportchef drog ner byxorna på honom offentligt.

Han kallade honom för gammal och passade till och med på att avslöja att Milan tackat nej till honom vid ett tidigare tillfälle. Haha!
Citera
2018-12-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Gillar att Zlatans falska story om att han var på väg till Milan föranledde att Milans sportchef drog ner byxorna på honom offentligt.

Han kallade honom för gammal och passade till och med på att avslöja att Milan tackat nej till honom vid ett tidigare tillfälle. Haha!

Gjorde han? Var?

Jag har bara hittat citat där Leonardo säger att dom var intresserade, och att det varit en förstärkning till laget (och en stark signal) - men att Zlatan till slut tackade nej, eftersom LA mötte hans krav. (Gazzettan, Expressen, footballitalia).
Citera
2018-12-10, 08:56
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Gjorde han? Var?

Jag har bara hittat citat där Leonardo säger att dom var intresserade, och att det varit en förstärkning till laget (och en stark signal) - men att Zlatan till slut tackade nej, eftersom LA mötte hans krav. (Gazzettan, Expressen, footballitalia).
F.d. sportchefen Massimiliano Mirabelli:

Citat:
Massimiliano Mirabelli hade chansen att värva tillbaka Zlatan till Milan, men tackade nej.
Nu uppmanar han sin efterträdade att göra det samma.
- Han är helt enkelt för gammal att passa in i klubbens projekt, säger Milans förra sportchef enligt Football Italia.

https://www.fotbollskanalen.se/italien/blev-erbjuden-zlatan-till-milan---tackade-nej-passade-inte-in-i-projektet/

Fotnot: Mirabelli var sportchef i Milan från april 2017 till juli 2018.
Senast redigerad av BarryHero 2018-12-10 kl. 09:25.
Citera
2018-12-10, 09:47
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Fotnot: Mirabelli var sportchef i Milan från april 2017 till juli 2018.

Då bör man kunna konkludera att Milan tackade nej till Zlatan mot slutet av United-tiden och att han därför tvingades välja ett alternativ längre ner på önskelistan: Galaxy.

Lite bedårande ändå att Zlatan kommer dragandes med Milan i sin lögn. Europa League-klubben på dekis som har mindre omsättning än West Ham.
Citera
2018-12-10, 10:06
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Håller med. Det allra konstigaste är att det var Mellberg som fick bära hundhuvudet. En mittback som tvingades stega fram efter att Zlatan clownat upp bollen på läktaren.

Ett par år efter matchen hade jag till och med glömt att Zlatan missade sin straff eftersom alla bara kraxade om Mellberg.

Kolla här på BarryHeros inlägg från "Bortglömda svenska fotbollsögonblick" till exempel:

Inte ett ord om Zlatans straff som bevisligen var sämre! Mellbergs fick i alla fall på mål.

Zlatan-tillskyndarna krattar manegen och tillrättalägger historien vid minsta tillfälle.
Nu klippte du bort den del där jag försvarade Mellberg med att han ska ha all respekt för att han tog sitt ansvar som kapten och stegade fram trots att han aldrig slagit en straff på seniornivå. Han hade aldrig någon tanke på att säga nej, som t ex Andreas Jakobsson gjorde som var ordinarie straffskytt i Bröndby. Här är jag mer besviken på Jakobsson som sade nej än Mellberg som gick fram och missade. På samma sätt tycker jag att det är Torbjörn Nilsson som bör bära hundhuvudet för CL-uttåget 1986 där han som erfaren storstjärna vägrade slå så att man fick skicka fram två juniorer istället (Nilsson och Mordt) som båda brände.

För övrigt så tror jag att Mellberg är mycket mer ihågkommen för sin miss eftersom den var direkt avgörande. Mellberg missade, och då var Sverige redo att åka ut ifall Arjen Robben skulle placera in sin straff. Efter Zlatans miss fanns fortfarande en bra chans att vinna. Efter Mellbergs miss var vi körda. Hade Mellberg missat under de ordinarie straffarna, och Zlatan den sjätte avgörande så hade det snarare varit Zlatans miss vi mindes.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Matchen är ju en av de största ett svenskt fotbollslandslag spelat under min livstid, ändå är det mycket mer kritik mot en 20-årig Wahlqvist som missar en straff i ett U-21 EM, det är oerhört snedvridet..

Håller med, det är nästan så man undrar om det ens hänt? För mig som svensk supporter är det här ju den största matchen Z spelat i landslagströjan, vi är ramträffar från att nå en EM-semifinal och känner att vi inte är sämre än något annat kvarvarande lag i turneringen..

Åttondelsfinalerna i VM, mot Senegal (2002) & Tyskland (2006) är också med där uppe, men då kändes det inte som vi hade titelkapacitet på samma sätt..

Dock var torsken mot Senegal riktigt tung, då vi hade haft Turkiet (som passade oss bra) i kvarten, ett lag som sedan tog VM-brons till slut..

Så, ja, jag tycker inte det är konstigt att den uteblivna passningen till "Henke" (Senegal) och denna straffmiss (Holland) ibland kommer upp till diskussioner, det är faktiskt två högkaratiga lägen där det är rätt givet att bättre beslut borde tagits.. Sådana möjligheter kommer inte direkt med posten, det såg man ju de kommande åren..

Båda besluten kan uppfattas som slarviga, nonchalanta och egoistiska, det kan jag faktiskt tycka.. Det är jäkligt små marginaler i de här enormt stora matcherna, hugger man inte läget när möjlighet ges, så gör motståndarna det istället, man har verkligen inte råd med några större misstag..

Edit: "Såg du att Henke sprang i mitten"? - Nej, jag såg inget.

- Zlatan till AB efter matchen mot Senegal

Snabba beslut som måste tas, så bättre att komma till avslut än att bli av med bollen.. Kommer ändå inte ifrån att det kändes som man kunde utnyttjat det läget bättre, men har man inte sett sin medspelare blir det ju lite svårare, om man säger så..
Det var synd att Zlatan inte passade in bollen i mitten där både Henrik Larsson och Anders Svensson såg ut att ha bättre lägen än han själv. Samtidigt hade läget ens aldrig uppstått från första början om Zlatan inte var den spelare som själv hellre gick på avslut än att försöka hitta en passning. Han skapade chansen helt på egen hand genom att kriga sig fram på kanten och gå förbi två senegaleser innan han kom till bra skottläge.
Citera
2018-12-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det vet jag väl att ingen av dessa spelade vid EM 1960..

Ser att ditt inlägg inte hade citerat tillägget om EM 1960, så du menade förmodligen OS 1960..

Vid EM 1960 hade Frankrike (VM-brons 1958) tillgång till legendarer som Just Fontaine & Raymond Kopa och slutspelet avgjordes på deras hemmaplan..

Trots detta slutade man 4:a, efter Sovjetunionen, Jugoslavien & Tjeckoslovakien, så min poäng är att öststatsländerna var väldigt starka på den tiden..

Vid EM 1960 saknades dock länder som t.ex. Västtyskland, England & Italien, men ingen av dessa länder var bättre än Frankrike vid VM 1958, som nu även hade favör av hemmaplan..

När det vankades EM 1964 var dock England & Italien med och då rök engelsmännen redan i kvalet mot fransmännen med klara 6-3, medan Italien fick ge sig i åttondelsfinalen mot Sovjetunionen..

EM 1964 (Guld: Spanien, Silver: Sovjetunionen, Brons: Ungern)

Vid VM 1962 var däremot Västtyskland med och förlorade då i kvarten mot Jugoslavien (0-1).. Tjeckoslovakien spelade VM-final mot Brasilien, Jugoslavien slutade 4:a och Sovjetunionen & Ungern gick till kvartsfinal, där båda föll med uddamålet..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-12-10 kl. 10:49.
Citera
2018-12-10, 10:38
Medlem
Citat:
Det var synd att Zlatan inte passade in bollen i mitten där både Henrik Larsson och Anders Svensson såg ut att ha bättre lägen än han själv. Samtidigt hade läget ens aldrig uppstått från första början om Zlatan inte var den spelare som själv hellre gick på avslut än att försöka hitta en passning. Han skapade chansen helt på egen hand genom att kriga sig fram på kanten och gå förbi två senegaleser innan han kom till bra skottläge.

Som tidigare skrivet, det var bara en av flera bra möjligheter mot Senegal.. Fanns vissa avslut som var horribla, sedan fanns det även bra försök, men att Z inte ser "Henke" och prioriterar sitt eget läge är iaf en situation man kan diskutera.. Har också sagt att Z gjorde en fin prestation som skapar läget och det är bra att han kommer till avslut iaf..
Citera
2018-12-10, 10:40
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Nu klippte du bort den del där jag försvarade Mellberg med att han ska ha all respekt för att han tog sitt ansvar som kapten och stegade fram trots att han aldrig slagit en straff på seniornivå. Han hade aldrig någon tanke på att säga nej, som t ex Andreas Jakobsson gjorde som var ordinarie straffskytt i Bröndby. Här är jag mer besviken på Jakobsson som sade nej än Mellberg som gick fram och missade. På samma sätt tycker jag att det är Torbjörn Nilsson som bör bära hundhuvudet för CL-uttåget 1986 där han som erfaren storstjärna vägrade slå så att man fick skicka fram två juniorer istället (Nilsson och Mordt) som båda brände.

För övrigt så tror jag att Mellberg är mycket mer ihågkommen för sin miss eftersom den var direkt avgörande. Mellberg missade, och då var Sverige redo att åka ut ifall Arjen Robben skulle placera in sin straff. Efter Zlatans miss fanns fortfarande en bra chans att vinna. Efter Mellbergs miss var vi körda. Hade Mellberg missat under de ordinarie straffarna, och Zlatan den sjätte avgörande så hade det snarare varit Zlatans miss vi mindes.

Beckhams straffmiss mot Portugal i EM 2004 är den som minns, inte den faktiskt avgörande straffmissen av Vassell. Det är helt logiskt att den största stjärnans miss minns. Här är t.ex en hånvideo om Beckhams miss som laddades upp 6 år efteråt. Alla minns.

https://youtube.com/watch?v=zXvGgb-P_7Y

Nu säger jag inte att Zlatan bör hånas. Men det finns en anmärkningsvärd nedtystning av hans spektakulära rymdraketsmiss. Ingen nämner den någonsin.

Detta tror jag ligger i linje med svenska sportjournalisternas omvittnade rädsla för att ens andas kritik mot Zlatan, för då blev de genast portade från presskonferenser eller t.om. hånade av Zlatan inför alla andra. Fråga bara Olof Lundh.
Citera
2018-12-10, 10:54
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Beckhams straffmiss mot Portugal i EM 2004 är den som minns, inte den faktiskt avgörande straffmissen av Vassell. Det är helt logiskt att den största stjärnans miss minns. Här är t.ex en hånvideo om Beckhams miss som laddades upp 6 år efteråt. Alla minns.

https://youtube.com/watch?v=zXvGgb-P_7Y

Nu säger jag inte att Zlatan bör hånas. Men det finns en anmärkningsvärd nedtystning av hans spektakulära rymdraketsmiss. Ingen nämner den någonsin.

Detta tror jag ligger i linje med svenska sportjournalisternas omvittnade rädsla för att ens andas kritik mot Zlatan, för då blev de genast portade från presskonferenser eller t.om. hånade av Zlatan inför alla andra. Fråga bara Olof Lundh.
Rätt stor skillnad på Beckhams och Zlatans straffmissar. Beckham skjuter bollen 5 meter över ribban. Det ser komiskt ut. Zlatan skjuter över med kanske 10 centimeter. Hade den gått 10 centimeter lägre hade det varit en klockren straff.
Citera
2018-12-10, 11:22
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Rätt stor skillnad på Beckhams och Zlatans straffmissar. Beckham skjuter bollen 5 meter över ribban. Det ser komiskt ut. Zlatan skjuter över med kanske 10 centimeter. Hade den gått 10 centimeter lägre hade det varit en klockren straff.

Att sätta bollen över ribban är det mest pinsammaste sättet att missa en straff på (utom möjligen om man försöker en Panenka och målvakten står kvar). Det vet alla. Se bara på när Mourinho reagerar på Ramos straffmiss över ribban i följande gif:

http://www.whoateallthepies.tv/wp-content/uploads/2012/04/Mou-ramos.gif

Sedan spelar det inte så himla stor roll hur mycket den var över. Om en straff går över ribban utan att ens snudda den var det en riktigt rutten straff. Det ska bara inte hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in