Citat:
Ursprungligen postat av
J.G.R
Jag tycker att det finns en orimlig övertro på att en stor spelare ska kunna leda ett landslag till framgång. Det är kollektiv som vinner troféer, inte individer.
Gareth Bale? Det räcker med en sådan framgång för mig, att leda sitt land till EM-semifinal (ser det som medalj/brons), det är inte direkt att man räknar med att Sverige ska fightas om medaljer varenda mästerskap..
VM 2002, EM 2004, VM 2006, EM 2008, VM 2010, EM 2012, VM 2014, EM 2016, det är 8 mästerskap, hade räckt med en medalj för mig, att få till det någon gång.. Sverige är inte ett av de allra största fotbollsländerna, men vi är ett bra fotbollsland och precis som Danmark ska vi vara med och utmana lite då och då..
Wales är inte ett lika stort fotbollsland som Sverige, inte ens i närheten ur ett historiskt perspektiv.. Sverige har gjort 12 st Fotbolls-VM, medan Wales endast deltagit i 2 st mästerskap (VM 1958 & EM 2016)..
Det är ju just det här som för mig kännetecknar en stor spelare, att som Bale leda sitt Wales och lyfta laget/landet, där växte han oerhört som spelare i mina ögon..
Även att se hur C. Ronaldo uppträdde under slutfasen av EM 2016, där han pushade och peppade sina lagkamrater å klev fram som en stor (och framgångsrik) ledare, jobbade hemåt och tog ansvar, där lade han till en ny dimension i sitt fotbollsspelande..
När det gäller Sverige tycker jag man ofta har spelat bättre utan Zlatan, om du jämför med stora svenska ledare som t.ex. Mats Sundin & Stefan Lövgren, så tycker jag inte ens han är i närheten, även Granqvist växer i mina ögon igenom sina ledaregenskaper, då han lyfter laget och sina medspelare.. Eftersom fotboll är en lagidrott, så får man kolla på sådana saker också..
Edit: Den bästa egenskapen en fotbollsspelare (lagidrottare) kan ha är att förutom höja sig själv även göra alla sina medspelare bättre..