Citat:
Ursprungligen postat av
LordLancaster
Håller med. Det allra konstigaste är att det var Mellberg som fick bära hundhuvudet. En mittback som tvingades stega fram efter att Zlatan clownat upp bollen på läktaren.
Ett par år efter matchen hade jag till och med glömt att Zlatan missade sin straff eftersom alla bara kraxade om Mellberg.
Kolla här på BarryHeros inlägg från "Bortglömda svenska fotbollsögonblick" till exempel:
Inte ett ord om Zlatans straff som bevisligen var sämre! Mellbergs fick i alla fall på mål.
Zlatan-tillskyndarna krattar manegen och tillrättalägger historien vid minsta tillfälle.
Matchen är ju en av de största ett svenskt fotbollslandslag spelat under min livstid, ändå är det mycket mer kritik mot en 20-årig Wahlqvist som missar en straff i ett U-21 EM, det är oerhört snedvridet..
Håller med, det är nästan så man undrar om det ens hänt? För mig som svensk supporter är det här ju den största matchen Z spelat i landslagströjan, vi är ramträffar från att nå en EM-semifinal och känner att vi inte är sämre än något annat kvarvarande lag i turneringen..
Åttondelsfinalerna i VM, mot Senegal (2002) & Tyskland (2006) är också med där uppe, men då kändes det inte som vi hade titelkapacitet på samma sätt..
Dock var torsken mot Senegal riktigt tung, då vi hade haft Turkiet (som passade oss bra) i kvarten, ett lag som sedan tog VM-brons till slut..
Så, ja, jag tycker inte det är konstigt att den uteblivna passningen till "Henke" (Senegal) och denna straffmiss (Holland) ibland kommer upp till diskussioner, det är faktiskt två högkaratiga lägen där det är rätt givet att bättre beslut borde tagits.. Sådana möjligheter kommer inte direkt med posten, det såg man ju de kommande åren..
Båda besluten kan uppfattas som slarviga, nonchalanta och egoistiska, det kan jag faktiskt tycka.. Det är jäkligt små marginaler i de här enormt stora matcherna, hugger man inte läget när möjlighet ges, så gör motståndarna det istället, man har verkligen inte råd med några större misstag..
Edit: "Såg du att Henke sprang i mitten"? - Nej, jag såg inget.
- Zlatan till AB efter matchen mot Senegal
Snabba beslut som måste tas, så bättre att komma till avslut än att bli av med bollen.. Kommer ändå inte ifrån att det kändes som man kunde utnyttjat det läget bättre, men har man inte sett sin medspelare blir det ju lite svårare, om man säger så..