2018-12-07, 14:45
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
https://m.youtube.com/watch?v=xIMc1Ltp0HE

Hur många gånger har denna straff tagits upp i svensk media? Klandrar inte direkt en ung spelare som Z, men det är rätt märkligt att Håkan Milds straff fortfarande hånas från VM -94 (trots vinst), medan denna aldrig nämns i svensk media..

Sätter Zlatan denna, så hade vi varit i EM-semifinal (med möjligheter att gå hela vägen), man kunde iaf ha ett krav på att träffa mål eller åtminstone vara nära att göra det..

Staffan Tapper (VM 1974) & Linus Wahlqvist (U-21 EM 2017) fick båda betydligt mer kritik och ska vi vara ärliga så träffade de mål iaf.. Här hade Sverige möjligheten att ta hem hela mästerskapet, för vi spelade riktigt bra..

Det är bara att se tillbaka på Z landslagskarriär, man får inte alltför många sådana här möjligheter, dock är väl journalisterna supportrar också, så man vill bara glömma det, då alla insåg vilken missad möjlighet detta var..

Grekland, Tjeckien & Portugal var övriga lag klara för semifinal, det fanns en reell möjlighet att lyfta bucklan, även om portugiserna (nästa match) förstås hade blivit tuffa i en semifinal på deras hemmaplan..

Håller med. Det allra konstigaste är att det var Mellberg som fick bära hundhuvudet. En mittback som tvingades stega fram efter att Zlatan clownat upp bollen på läktaren.

Ett par år efter matchen hade jag till och med glömt att Zlatan missade sin straff eftersom alla bara kraxade om Mellberg.

Kolla här på BarryHeros inlägg från "Bortglömda svenska fotbollsögonblick" till exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Mellbergs straff var verkligen usel

Inte ett ord om Zlatans straff som bevisligen var sämre! Mellbergs fick i alla fall på mål.

Zlatan-tillskyndarna krattar manegen och tillrättalägger historien vid minsta tillfälle.
Senast redigerad av LordLancaster 2018-12-07 kl. 14:47.
Citera
2018-12-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Håller med. Det allra konstigaste är att det var Mellberg som fick bära hundhuvudet. En mittback som tvingades stega fram efter att Zlatan clownat upp bollen på läktaren.

Ett par år efter matchen hade jag till och med glömt att Zlatan missade sin straff eftersom alla bara kraxade om Mellberg.

Kolla här på BarryHeros inlägg från "Bortglömda svenska fotbollsögonblick" till exempel:

Inte ett ord om Zlatans straff som bevisligen var sämre! Mellbergs fick i alla fall på mål.

Zlatan-tillskyndarna krattar manegen och tillrättalägger historien vid minsta tillfälle.

Matchen är ju en av de största ett svenskt fotbollslandslag spelat under min livstid, ändå är det mycket mer kritik mot en 20-årig Wahlqvist som missar en straff i ett U-21 EM, det är oerhört snedvridet..

Håller med, det är nästan så man undrar om det ens hänt? För mig som svensk supporter är det här ju den största matchen Z spelat i landslagströjan, vi är ramträffar från att nå en EM-semifinal och känner att vi inte är sämre än något annat kvarvarande lag i turneringen..

Åttondelsfinalerna i VM, mot Senegal (2002) & Tyskland (2006) är också med där uppe, men då kändes det inte som vi hade titelkapacitet på samma sätt..

Dock var torsken mot Senegal riktigt tung, då vi hade haft Turkiet (som passade oss bra) i kvarten, ett lag som sedan tog VM-brons till slut..

Så, ja, jag tycker inte det är konstigt att den uteblivna passningen till "Henke" (Senegal) och denna straffmiss (Holland) ibland kommer upp till diskussioner, det är faktiskt två högkaratiga lägen där det är rätt givet att bättre beslut borde tagits.. Sådana möjligheter kommer inte direkt med posten, det såg man ju de kommande åren..

Båda besluten kan uppfattas som slarviga, nonchalanta och egoistiska, det kan jag faktiskt tycka.. Det är jäkligt små marginaler i de här enormt stora matcherna, hugger man inte läget när möjlighet ges, så gör motståndarna det istället, man har verkligen inte råd med några större misstag..

Edit: "Såg du att Henke sprang i mitten"? - Nej, jag såg inget.

- Zlatan till AB efter matchen mot Senegal

Snabba beslut som måste tas, så bättre att komma till avslut än att bli av med bollen.. Kommer ändå inte ifrån att det kändes som man kunde utnyttjat det läget bättre, men har man inte sett sin medspelare blir det ju lite svårare, om man säger så..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-12-07 kl. 16:36.
Citera
2018-12-07, 18:06
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Matchen är ju en av de största ett svenskt fotbollslandslag spelat under min livstid, ändå är det mycket mer kritik mot en 20-årig Wahlqvist som missar en straff i ett U-21 EM, det är oerhört snedvridet..

Håller med, det är nästan så man undrar om det ens hänt? För mig som svensk supporter är det här ju den största matchen Z spelat i landslagströjan, vi är ramträffar från att nå en EM-semifinal och känner att vi inte är sämre än något annat kvarvarande lag i turneringen..

Åttondelsfinalerna i VM, mot Senegal (2002) & Tyskland (2006) är också med där uppe, men då kändes det inte som vi hade titelkapacitet på samma sätt..

Dock var torsken mot Senegal riktigt tung, då vi hade haft Turkiet (som passade oss bra) i kvarten, ett lag som sedan tog VM-brons till slut..

Så, ja, jag tycker inte det är konstigt att den uteblivna passningen till "Henke" (Senegal) och denna straffmiss (Holland) ibland kommer upp till diskussioner, det är faktiskt två högkaratiga lägen där det är rätt givet att bättre beslut borde tagits.. Sådana möjligheter kommer inte direkt med posten, det såg man ju de kommande åren..

Båda besluten kan uppfattas som slarviga, nonchalanta och egoistiska, det kan jag faktiskt tycka.. Det är jäkligt små marginaler i de här enormt stora matcherna, hugger man inte läget när möjlighet ges, så gör motståndarna det istället, man har verkligen inte råd med några större misstag..

Snabba beslut som måste tas, så bättre att komma till avslut än att bli av med bollen.. Kommer ändå inte ifrån att det kändes som man kunde utnyttjat det läget bättre, men har man inte sett sin medspelare blir det ju lite svårare, om man säger så..

Håller med. Min upplevelse är att år 2002 vågade man fortfarande kritisera honom för en sådan miss. Jag minns att det snackades om hans själviska icke-passning en hel del. Det var innan folk blev kuvade, underkastade och rädda att kallas rasister om de inte gillade Zlatan.

Omkring 2004 började all kritik lindas in och så småningom dö ut. Vem minns inte den enorma backlash som Glenn Strömberg fick efter att han vågat andas kritik mot Zlatans måltorka i Juventus? Det var som att svära i kyrkan. Sedan dess har det bara varit andakt och vördnad som gällt i pressen.

Det är ju en rätt spektakulär miss en meter över ribban. Men det är som att den inte ens har hänt. Jag har aldrig hört någon nämna den i mediesammanhang. Knappt ens bland vanliga människor heller.
Citera
2018-12-07, 19:49
Medlem
kennethakares avatar
Någon som läst Zlatans nya bok?
Citera
2018-12-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Håller med. Min upplevelse är att år 2002 vågade man fortfarande kritisera honom för en sådan miss. Jag minns att det snackades om hans själviska icke-passning en hel del. Det var innan folk blev kuvade, underkastade och rädda att kallas rasister om de inte gillade Zlatan.

Omkring 2004 började all kritik lindas in och så småningom dö ut. Vem minns inte den enorma backlash som Glenn Strömberg fick efter att han vågat andas kritik mot Zlatans måltorka i Juventus? Det var som att svära i kyrkan. Sedan dess har det bara varit andakt och vördnad som gällt i pressen.

Det är ju en rätt spektakulär miss en meter över ribban. Men det är som att den inte ens har hänt. Jag har aldrig hört någon nämna den i mediesammanhang. Knappt ens bland vanliga människor heller.

Alltså, icke-passningen mot Senegal är en fin prestation av Z där han tar sig förbi försvarare och får iväg ett hyfsat avslut, men "Henke" var stekhet denna turnering, våran stora målskytt och superstjärna å Zlatan en pojkspoling (knappt fått spela i VM heller) i jämförelse.. Att då "pojkspolingen" i ett sådant 2 mot 1 läge inte söker en fri Larsson, än mindre ser honom kändes lite speciellt..

Zlatan är Zlatan nu, men då hade han ingen status alls, klart det är speciellt då att den 20-årige inhoppande debutanten i det läget av VM inte ens ser när lagets superstjärna kommer och gör sig fri.. Förstår inte hur man inte kan se målkungen Larsson, känns snarare som att han tar beslutet att "jag ska avgöra detta" utan att ha kylan..

Har man en sådan het målskytt ("Henke") som var i "zonen", så måste man ju ha koll på var denne medspelare befinner sig..

Straffen är urusel, den är faktiskt inte ens i närheten av att träffa mål och den slås på ett slarvigt sätt i en enormt betydelsefull match.. Och man får nog sluta att kalla det ungdomlig miss (eller ha överseende med det som även jag själv haft), han var nästan 23 år och Källström är född ett år senare (behärskad straff) å Robben som var iskylan själv är född 3 år senare..

Som en jämförelse var Duplantis 18 år när han levererade i sommarens EM-final, ska man då inte kunna ha kravet att Zlatan som 4 år äldre borde träffa mål på en straffspark?

Peter Forsberg var 20 år (2 år yngre) när han satte två straffar i en OS-final mot Kanada och det är inte lättare att göra mål i hockey än fotboll iaf, det var ett annat exempel..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-12-07 kl. 20:40.
Citera
2018-12-07, 22:55
Medlem
Citat:

Titta på matchen igen och det läget. Lägg märke till var Zlatan är och var Henke är i förhållande till backen. Henke är bakom sin back och i passningsskugga. Om Zlatan slagit in bollen mot Henke så är det större chans att backen rensat än att det blivit mål.
Citera
2018-12-08, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Titta på matchen igen och det läget. Lägg märke till var Zlatan är och var Henke är i förhållande till backen. Henke är bakom sin back och i passningsskugga. Om Zlatan slagit in bollen mot Henke så är det större chans att backen rensat än att det blivit mål.

Har sett situationen flera gånger och du måste fatta ett beslut väldigt snabbt, men får han fram en passning till "Henke" där, så är det bara att skicka in den i tomt mål, men istället blir det ett skott ur rätt dålig vinkel, vilket inte är dåligt..

Vi hade även andra situationer i denna match som kunde avgjort till vår fördel, det här var bara en av flera och man kan inte säga att Zlatan gör något dåligt i situationen, men jag tycker ändå det är anmärkningsvärt att han säger efteråt att han inte såg "Henke"..

Man får väl dock ha i åtanke att Zlatan är anfallare och fokuserad på att göra mål å komma till avslut, så man letar kanske inte den avgörande passningen på samma sätt som en mittfältare/playmaker..
Citera
2018-12-08, 01:23
Medlem
Tror dock att Zlatan är "inofficiell" världsmästare när det gäller att göra snygga mål, med bicycletan mot England som grädden på moset..

Klacken mot Italien är mitt favoritmål, iom att det även var väldigt betydelsefullt för laget och gjordes i ett EM-slutspel, makalös balja som kändes närmast overklig för stunden..
Citera
2018-12-08, 08:48
Medlem
Jag ska börja såhär: Zlatans straff är urusel, och är en av många som får ta på sig Hollandsförlusten. Dom främsta syndabockarna är: Zlatan, Mellberg och dom som vägrade ta straff.

Vad gäller Senegal-matchen har jag personligen svårt att enbart hänga Zlatan för den missade passningen. Den matchen skulle aldrig ha gått till förlängning, och Senegal skulle aldrig ha vunnit.

Försvarsspelet är ruskigt tamt vid både 1-1 och 1-2. Sen måste vi prata om Anders Svenssons miss. Där kan vi prata om att gå under radarn vad gäller kritik... Han gör det bra i första momentet, men vad händer sen? Varför skjuter han med full kraft? Lite precision och kyla i avslutet och matchen är slut (dessutom är Zlatan helt ren i mitten, så en passning hade varit ett bra alternativ).

Ska man kritisera Zlatan för den uteblivna passningen, bör man kritisera Anders Svensson. Dock tycker jag att försvaret ska kritiseras mest av alla i den matchen.
Citera
2018-12-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Jag ska börja såhär: Zlatans straff är urusel, och är en av många som får ta på sig Hollandsförlusten. Dom främsta syndabockarna är: Zlatan, Mellberg och dom som vägrade ta straff.

Vad gäller Senegal-matchen har jag personligen svårt att enbart hänga Zlatan för den missade passningen. Den matchen skulle aldrig ha gått till förlängning, och Senegal skulle aldrig ha vunnit.

Försvarsspelet är ruskigt tamt vid både 1-1 och 1-2. Sen måste vi prata om Anders Svenssons miss. Där kan vi prata om att gå under radarn vad gäller kritik... Han gör det bra i första momentet, men vad händer sen? Varför skjuter han med full kraft? Lite precision och kyla i avslutet och matchen är slut (dessutom är Zlatan helt ren i mitten, så en passning hade varit ett bra alternativ).

Ska man kritisera Zlatan för den uteblivna passningen, bör man kritisera Anders Svensson. Dock tycker jag att försvaret ska kritiseras mest av alla i den matchen.

Vi ägde ju matchen fram till 1-0 och sen blev det en skada där vi tappade nån spelare under flera minuter och där rann vårt spelövertag iväg och Senegal kvitterade. Hedman försvarar 1-2 med att det var en tåpaj, men han får inte tillräcklig kritik för taffligt ingripande där.

Zlatan var rookie på nivån och då kan man ta att han inte är kallare. Att han bränner en straff mot Holland händer den bästa. Har Baggios straff mot Brasilien i VM-finalen 1994 landat än?
Citera
2018-12-08, 12:04
Medlem
Citat:
Zlatan var rookie på nivån och då kan man ta att han inte är kallare. Att han bränner en straff mot Holland händer den bästa. Har Baggios straff mot Brasilien i VM-finalen 1994 landat än?

Det var väl lite så jag såg på situationerna då också, när sedan historien i landslaget upprepat sig gång på gång, med ett bedrövligt EM 2016 som löken på laxen, så vet jag inte om det är en slump.. Glänser ungefär som "världens bäste spelare" mot England i en träningsmatch och mot Frankrike i EM 2012, då uttåget i princip var klart, aldrig gjort mål i VM, missat att ta Sverige till 2 st raka Fotbolls-VM osv..

Zlatan har gjort väldigt mycket bra, men ta en sådan match som mot England, varför inga sådana framträdanden när det verkligen gäller? När man summerar hans landslagskarriär, så tycker jag straffen mot Holland är lite symptomatiskt, det går liksom inte hela vägen i de största matcherna..

Edit: Utgångspunkten är alltså att det handlar om en världsklasspelare, som kanske är top-100 genom tiderna (iaf enligt FourFourTwo), kraven blir ju därefter också..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-12-08 kl. 12:28.
Citera
2018-12-08, 18:20
Medlem
Citat:
Vi ägde ju matchen fram till 1-0 och sen blev det en skada där vi tappade nån spelare under flera minuter och där rann vårt spelövertag iväg och Senegal kvitterade. Hedman försvarar 1-2 med att det var en tåpaj, men han får inte tillräcklig kritik för taffligt ingripande där.

Personligen ser jag dom defensiva ingripandena (Hedmans inkluderat) som större faktor till att Senegal-matchen förlorades än att Zlatan inte slog en passning som kanske inte (förmodligen inte, om vi ska vara ärliga) nått fram.

Om Zlatan ska kritiseras i den sekvensen är det snarare att avslutet är uselt. Att inte skjuta, som anfallare, i det läget vore orimligt.

Jag tycker att det finns en orimlig övertro på att en stor spelare ska kunna leda ett landslag till framgång. Det är kollektiv som vinner troféer, inte individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in