2017-11-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Vilken myt. De klassiska Sverigelagen har alltid haft bra, om än inte mästerliga, offensiva vapen. Just nu har vi NOLL. En playmaker i Forsberg men därefter verkligen usel offensiv. Visst, ett lag orienterat kring Zlatan vore inte bra. Men hur vekt är landslaget om det totalt slutar spela sitt spel när Zlatan kommer in igen. Talande att alla experter vill ha med zlatan och soffliggarna stretar emot. Senaste exemplet breaking news eftersnack. Källström/Olsson tror på zlatan, Fredrik W+isländskan totalt emot. Zlatan vet hur man spelar lagspel och underordnar sig nog Janne, så länge han slipper jobba alltför mycket defensivt, där har vi nog största risken med honom i laget. I den här italien-matchen hade han ju blivit tokig. Men tänk att slänga in Zlatan i 70e den här matchen. Hade garanterat blivit mål, och mycket mindre press på Sverige. Han hade fått fast bollen på offensiv planhalva, dragit ner Italien och lättat på trycket. Dröm. Kiese-Thelin/Berg/Toivonen kommer aldrig vara nära den kvaliten. Hoppas själv att en yngre förmåga tar kliv den här säsongen, men vilka alternativ finns egentligen? Kiese-Thelin? Guidetti? Kanske Ken Sema? Ser knapert ut.

Och vadå tjonga sista 20? Bra press och tryck första 30 sen höll vi i för glatta livet. Mirakel indeed.

Tror som sagt Kim och Olsson drev med F&F (populärt nuförtiden), och fick dom dit dom ville.
Finns nog fler som kan hitta formen innan VM, Guidetti bla.
Zlatan är en grym fotbollsspelare, det kan ingen ta ifrån honom. Men i mina ögon är han ingen lagspelare, framförallt inte i i landslaget.
Vi har precis slagit ut Holland och Italien. För att vi spelar som ett lag där alla sliter för varandra och underordnar sig gruppen. Säger som Janne "Jag saknar inget/ingen".
Om nu Zlatan skulle följa med gör han det för lagets skull eller sin egen, vad tror du?
Citera
2017-11-14, 01:41
Medlem
frantiks avatar
Jag är en Zlatan-älskare. Men även jag ställer mig tveksam till hans eventuella närvaro. Just för att laget som är nu är så sammansvetsat. Dom har någon slags kemi som bara funkar.
Sen som någon sa så vore Zlatan guld att ta in istället för Kiese-Thelin i dagens match.

Men det som talar för Zlatans närvaro är Janne Andersson. För Janne besitter pondus. Inte mjäkig som Hamren var.
Zlatan har en annan typ av respekt för såna ledare. Med tydlig en tydlig vision och utan snack om "shining".
Tänk bara på vilka typer av ledare som fått ut det maximala ur Zlatan och laget.
Capello, Mourinho, Ancelotti. Det är inga som direkt pratar om shining. Utan vet vad dom vill och så lyder man under det.
OBS, inga jämförelser i övrigt.
Citera
2017-11-14, 02:09
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jag är en Zlatan-älskare. Men även jag ställer mig tveksam till hans eventuella närvaro. Just för att laget som är nu är så sammansvetsat. Dom har någon slags kemi som bara funkar.
Sen som någon sa så vore Zlatan guld att ta in istället för Kiese-Thelin i dagens match.

Men det som talar för Zlatans närvaro är Janne Andersson. För Janne besitter pondus. Inte mjäkig som Hamren var.
Zlatan har en annan typ av respekt för såna ledare. Med tydlig en tydlig vision och utan snack om "shining".
Tänk bara på vilka typer av ledare som fått ut det maximala ur Zlatan och laget.
Capello, Mourinho, Ancelotti. Det är inga som direkt pratar om shining. Utan vet vad dom vill och så lyder man under det.
OBS, inga jämförelser i övrigt.

Zlatans bästa tid i landslaget var ju under scarfmannens tid som förbundskapten. Eller ja, det var ju Zlatan som var förbundskapten under den perioden men scarfmannen bar den titeln officiellt.
Citera
2017-11-14, 04:46
Medlem
Kan ju säga att Tevéz var en jävla snackis förra VM när han petades just för hans "negativa energi". Sen gnällde verkligen ALLA sönder hur Palacio hoppade in och gjorde en dålig prestation match efter match, hur kunde de inte ta med Tevéz trots hans kvalitéer? Palacio är Thelin, Tevéz Zlatan i detta fallet. Men sen tog Argentina ändå silver tack vare riktigt bra försvarspel.
Citera
2017-11-14, 05:47
Medlem
Ferry31s avatar
Jag tycker Sverige ska fortsätta med samma koncept man hittills gjort. Vafan, spela med Berg och Toivonen på topp som faktiskt funkar bra ihop även om det inte är några skönlirare direkt. Försök hålla försvarslinjen intakt och få ut det bästa av mittfältet med Forsberg, Ekdal och Seb.

Dock kan Zlatan tas med och användas som någon slags super-sub. Tro mig, när Sverige ligger under i en avgörande gruppspelsmatch eller åttondel kommer man sakna att kunna slänga in Zlatan om man inser att Keso-Thelin är den bästa förstärkningen som finns på bänken. Jag kan tänka mig en återkomst så länge Zlatan får den rollen han borde ha, samtidigt som övriga truppen inte påverkas negativt. Sen gäller det såklart att Janne och Zlatan har en bra dialog.

Tror fan Zlatan är sugen på att göra ett sista framträdande
Citera
2017-11-14, 06:16
Medlem
BarryHeros avatar
Om Zlatan tänker spela VM så borde han åtminstone göra sig tillgänglig redan nu så att han kan spela träningslandskamper och komma in i laget under våren. Sen måste Janne förklara att han är tredjevalet bakom Toivonen och Berg i nuläget.
Citera
2017-11-14, 07:24
Medlem
Jaktillers avatar
Det skulle vara demoraliserande för laget om de tog in Zlatan i det här skedet. Som någon skrev ovan är han ingen lagspelare. Han är troligen Sveriges bästa fotbollsspelare men i landslaget har han mer varit en belastning. Som också skrevs ovan var han inofficiellt mer eller mindre förbundskapten och underminerade i och med det lagbygget.

Det lär vara många glada miner på jobbet idag
Citera
2017-11-14, 09:07
Medlem
MeanMEs avatar
Jag tror det vore ett stort misstag att ta med honom.

Här har du ett gäng som kämpat livet ur sig för varandra för att kunna ta sig till VM.
Vem av killarna har gjort det förgäves för att Z skall kunna glida in på ett bananskal och få en fribiljett till något han tidigare tyckt sig för fin för?

Tror det vore förödande för lagmoralen att ta in honom.
Citera
2017-11-14, 09:34
Medlem
Hoppas vi slipper sex-sju månader av massmedialt tjat på Janne om Zlatans vara eller inte vara i landslaget. Mina farhågor är att media kommer att skriva dagligen om Zlatan i en sådan omfattning att det blir skadligt för landslagets självbild. Janne måste säga stopp tidigt så att fokus ligger på VM och inte på att media ska ha en "hjältehistoria" om en gammal avdankad spelare att skriva om i tidningarna. Tydligen är det viktigare för media att Zlatan är med i VM än att vår lagmaskin skapar en nytt VM-94.
Citera
2017-11-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag tror det vore ett stort misstag att ta med honom.

Här har du ett gäng som kämpat livet ur sig för varandra för att kunna ta sig till VM.
Vem av killarna har gjort det förgäves för att Z skall kunna glida in på ett bananskal och få en fribiljett till något han tidigare tyckt sig för fin för?

Tror det vore förödande för lagmoralen att ta in honom.
För fin? Du talar om den överlägset största målskytten i landslaget. Han slutade för att han blivit gammal och skadedrabbad och behöver fokusera på klubblag.
Citera
2017-11-14, 09:49
Medlem
Ser gärna Zlatan i VM, har varit lite tveksam till det tidigare men laget är vekt offensivt och en Zlatan i form skulle göra stor nytta. Dock måste ett beslut komma fort, ja eller nej och sedan gå vidare för media kommer aldrig knäppa igen truten annars och energi slösas på något onödigt.
Citera
2017-11-14, 10:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Ska vi verkligen slänga in i en avdankad 37-årig egoist i det svenska landslaget när det gäller som mest?

Vi lyckades slå ut Holland, vinna mot Frankrike och slå ut Italien för att ta oss till VM. Vi är ett bra lag, bättre än under Zlatans tid. Vi behöver ingen Zlatan. Tvärtom, Zlatan hade fört med sig ett enormt ego till Ryssland. När ska folk förstå att Sverige vinner matcher med att sammansvetsat kollektiv, där laget går före jaget. Vi behöver stjärnor som Forsberg, inte Zlatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in