Citat:
Ursprungligen postat av
Risig
Fast det har alltid varit våran styrka, ett starkt kollektiv som sliter för varandra och kan tackla dom bästa offensiva lagen med våran solida defensiv. Gillar man bara att se dribblingar och individuella prestationer (eller inte har hjärta för landslaget) kan jag förstå att man kan tycka det är tråkigt.
Men fotboll är så mycket mer än klacksparkar och mål i krysset.
Jag är så jävla glad just nu, spelar mindre roll att vi tjongade sista 20.
Sen måste du förstå att vissa spelare höjer sig när det gäller landslaget, vissa gör det inte, sådana behöver vi inte. Det kan inte bli mer brutalt uppenbart än idag (även fast jag tycker att Island visade vägen).
Vilken myt. De klassiska Sverigelagen har alltid haft bra, om än inte mästerliga, offensiva vapen. Just nu har vi NOLL. En playmaker i Forsberg men därefter verkligen usel offensiv. Visst, ett lag orienterat kring Zlatan vore inte bra. Men hur vekt är landslaget om det totalt slutar spela sitt spel när Zlatan kommer in igen. Talande att alla experter vill ha med zlatan och soffliggarna stretar emot. Senaste exemplet breaking news eftersnack. Källström/Olsson tror på zlatan, Fredrik W+isländskan totalt emot. Zlatan vet hur man spelar lagspel och underordnar sig nog Janne, så länge han slipper jobba alltför mycket defensivt, där har vi nog största risken med honom i laget. I den här italien-matchen hade han ju blivit tokig. Men tänk att slänga in Zlatan i 70e den här matchen. Hade garanterat blivit mål, och mycket mindre press på Sverige. Han hade fått fast bollen på offensiv planhalva, dragit ner Italien och lättat på trycket. Dröm. Kiese-Thelin/Berg/Toivonen kommer aldrig vara nära den kvaliten. Hoppas själv att en yngre förmåga tar kliv den här säsongen, men vilka alternativ finns egentligen? Kiese-Thelin? Guidetti? Kanske Ken Sema? Ser knapert ut.
Och vadå tjonga sista 20? Bra press och tryck första 30 sen höll vi i för glatta livet. Mirakel indeed.
EDIT: Nåja, glömde ekdal. Med honom+foppa kanske det ändå kan funka, också med dåliga anfallare.