Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Och jag förstår hur du och andra tänker, klart klubbkarriären är basen, men när man jämför de allra bästa med varandra (även över idrotter), så lär man ju även ta fram framgångar i landslaget, sedan kanske jag rankar dessa generellt högre än gemene man..
Det beror på vad du menar med minimerar, det är ju de allra bästa jag jämför med också..
Förr i tiden var det ju bara 8 st lag som spelade EM, nu är det 24 st.. Enorm skillnad!
Fast återigen, då blir skalan väldigt konstig. Listan över världsklasspelare minskas drastiskt när man i princip måste ha en högt rankad internationell titel (VM alt. EM eller motsvarande). Jag menar, helt plötsligt är Messi inte särskilt högt rankad. Han har ju faktiskt bara ett OS-guld som främsta merit (nej, man kan inte likställa ett OS-guld i hockey med fotboll).
Att ha med en kategori i syfte att jämföra med andra idrotter känns väl aningen märkligt. Återigen, att ranka titlar är fel sätt att gå om man vill avgöra en spelares talang.
Ser man till vad som presteras på planen kan ingen förneka att Messi är en av de absolut bästa någonsin. Man pratar ganska sällan om det faktum att han aldrig vunnit en stor titel med landslaget, åtminstone inte för att avgöra huruvida han är en fantastisk spelare eller en medioker (snarare den bästa genom tiderna eller "bara" topp fem).
Detsamma anser jag gälla Zlatan. Att vinna Champions League är ganska svårt, och det är ganska många världsklasspelare som saknar just den titeln.
Litet tillägg: Ja, det var färre lag i EM förr i tiden. Vet du vad det också innebär? Att tredjeplatsen var lättare att nå.
Citat:
Ursprungligen postat av
dannee
I yttersta världstoppen inom landslag och klubblag är zlatan enormt överskattad. Zlatan är mycket bra mot blåbärslagen.
I senaste landslagsmösterskapet var zlatan förmoderligen den sämst av alla ordinarie spelare, sista matchen var han på enormt låg nicvå dessutom.
Forsberg, sundin, brolin etc klev fram och blev ännu bättre i de viktigaste matcherna.
Ta tex peter forsberg som är direkt avgörande i både osguldet 1994 & 2006.
Vad har zlatan gjort som ens kommer i närheten av detta!?
Dessutom är forsberg, sundin etc spelare som höjer sina medspelare, samma kan icke sägas om zlatan.
Skönt att zlatans karriär nu är över.
Jag hade lite tråkigt så jag kollade lite statistik.
Av topplagen i de olika ligorna (även topplag i andra ligor, i CL-sammanhang) kunde jag utläsa följande. Zlatan har gjort mål mot: Liverpool, Man City, Lyon, Marseille, Barcelona, Arsenal, Juventus, Roma, Real Madrid, Inter och Milan.
Zlatan har inte gjort mål mot: Chelsea.
I landslaget vill jag minnas att Zlatan har gjort ett antal ganska avgörande mål. Typ i playoffen senast mot Danmark, i sista mötet mot Ungern. Lägg därtill att han är landslagets bästa målskytt genom tiderna.
Det börjar bli tröttsamt att läsa om Brolin. Han hade väl fem år som var bra, på internationell nivå. Sen då? Jag vill inte förminska dom fem åren, i Parma drömmer man väl fortfarande om den eran (kanske mest om den efter Brolin lämnade), men en proffskarriär som varade i fem år kontra Zlatans tretton (om man är hård och räknar bort Ajax-tiden). Jag vet, Brolin var bra i två turneringar och det väger tungt.
Edit: Förlåt. Jag hade missat att Zlatan visst gjort mål mot Chelsea.