2012-04-06, 09:02
Medlem
2000-talets största skämt inom fotbolls-Sverige uttalar sig igen... Framförallt känns diskussionen inte aktuell för fem öre, och för det andra bör han sluta trolla och jämföra sig själv med Zlatan. Och hade han kanske lyssnat på tränarna som så åt honom att sluta spela som en bortskämd diva med adhd kanske han inte hade behövt sitta på Blackpools reservers avbytarbänk och surat samtidigt som landslaget tog sig till ännu ett mästerskap i höstas.

Ber till gudarna att vi slipper se attityd-juggen i studion under EM i sommar.

Sen var ju uttalandet från någon användare här om möjligt ännu mer korkat. "hade man satt in Robinho under Gre-no-li hade han gjort mer mål än Nordahl".

Man ska väl ändå jämföra med spelarna som han konkurrerade med på den tiden? Och Nordahl var kanske världens bästa anfallare under flera år, något som Zlatan aldrig varit. Därför är det inte alls fel att ta upp spelare som lirade på 50-talet, även fast jag medger att det inte är lika intressant.

Eller tror ni folk i Ungern säger likadant? "Nä, Zolta Gera är bättre än Ferenc Puskas, den sistnämnde spelade ju på 50-talet".
Senast redigerad av VanDenBerg 2012-04-06 kl. 09:08.
Citera
2012-04-06, 09:20
Medlem
hrjjs avatar
Vilket land hans föräldrar kommer ifrån är ointressant. Det som spelar roll är att han är född i Sverige och har fått sin fotbollsfostran i Sverige.
Citera
2012-04-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrjj
Vilket land hans föräldrar kommer ifrån är ointressant. Det som spelar roll är att han är född i Sverige och har fått sin fotbollsfostran i Sverige.

Ja men nu har han ju utvandrat från Sverige och kan således inte vara svensk längre väl? Zlatan är väl italienare nu precis som att han var svensk när han bodde i Sverige eller vad fan är han egentligen? Han har ju gjort klart att han inte vill bo kvar i Sverige och då han har en bosnisk pappa och en kroatisk mamma samt att han bor i Italien så kan han väl inte vara svensk längre?

Kan någon som kallar våra invandrare för svenskar reda ut detta för mig?

Förövrigt som Malmöbo så kan jag lugnt säga att han inte ens är den bästa fotbollsspelaren som kommit från Malmö ens (MFF var i Europa cup final 79, dåtidens campions leauge något som zlatan inte ens har varit i närheten av). Han är en bra individualist men fotboll är ett lagspel som kräver mer än en duktig anfallare som uppenbarligen inte platsade i världens bästa lag (barca) på grund av bristande kompetens i lagspel. Han är en talangfull fotbollsspelare men en värdelös lagspelare vilket gör han totalt till en medioker fotbollsspelare som enbart platsar i en på nedåtgående liga som serie a.
Citera
2012-04-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ja men nu har han ju utvandrat från Sverige och kan således inte vara svensk längre väl? Zlatan är väl italienare nu precis som att han var svensk när han bodde i Sverige eller vad fan är han egentligen? Han har ju gjort klart att han inte vill bo kvar i Sverige och då han har en bosnisk pappa och en kroatisk mamma samt att han bor i Italien så kan han väl inte vara svensk längre?

Kan någon som kallar våra invandrare för svenskar reda ut detta för mig?

Helt efterblivet argument, vart han har sitt arbete ska självklart inte tas med i diskussionen. Eller ser du alla svenskar som jobbar utomlands som icke-svenskar? Hur fan ser du på diplomater egentligen?
Citera
2012-04-06, 10:42
Medlem
Me4Victorys avatar
brolin skulle vara sveriges bästa fotbollsspelare ifall han bara inte skadade sig Men nu tycker jag Henrik Larsson är Sveriges bästa fotbollsspelare. Han lyckades bra vart han än spelade, spanien, england, skottland och landslaget. Zlatan har väl i princip bara varit bra i Italien och holland.

Dessutom har Henke en CL-titel, något zlatan inte kan skryta med
Citera
2012-04-06, 10:43
Medlem
Jag röstar SD, men hör och häpna, man kan tycka att Zlatan är den bäste svenske fotbollsspelaren genom tiderna ändå. Rent spelmässigt är ju han en väldigt bra lagspelare också, då hans främsta vapen är de genialiska framspelningarna till sina medspelare.

Sedan kan jag också hålla med Yrsa Stenius och tycka att han inte är en bra kapten för landslaget, med översittarattityd och att han inte har lyckats lära sig nationalsången säger lite om att det mest är tomma ord när han säger att han älskar Sverige.
Citera
2012-04-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Helt efterblivet argument, vart han har sitt arbete ska självklart inte tas med i diskussionen. Eller ser du alla svenskar som jobbar utomlands som icke-svenskar? Hur fan ser du på diplomater egentligen?

Han har ju sålt sitt hus och sagt att han inte ska bo i Sverige längre ditt pucko! Det är därför jag hävdar att han inte är svensk längre eller möjligtvis aldrig varit.

Var han har sin arbetsplats är helt irrelevant.

Edit: Så det vi har nu är en man med en bosnisk pappa och en kroatisk mamma som har valt att bosätta sig i Italien även efter karriären. Är han då svensk?
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2012-04-06 kl. 10:58.
Citera
2012-04-06, 10:59
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfon
Men om jag inte tycker det FULLT UT då? om jag tycker Henrik Larsson är vår största någonsin? Herregud, gör det mig till rasist?

När man inte tycker att Zlatan är bäst, då är man rasse minsann....

Nej du är absolut inte rasist om du inte tycker att Zlatan är den bästa svenska fotbollspelaren någonsin.

Jag tycker att Zlatan är en av de bästa fotbollspelarna i världshistorien, misstolka mig inte, jag skriver bara att han är en av de bästa spelarna, inte den bästa. Jag tror att Zlatan kommer att kommas ihåg tillsammans med namn som Beckenbaur, Zidane, Ronaldo, Beckham, Del Piero, Cantona. Likaså kommer även Henke att minnas.

Bojan Djordic är och och kommer alltid att förbli en pajas, en clown, som tycker sig veta bäst och som säkert skyller sin egna karriär på den svenska rasismen. Inte på sina skador, utan på rasism. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Bojan gjorde ett uttalande om några år där han beskriver hur dumma alla svenska läkare har varit mot han, och inte gjort sitt bästa för att han skall bli bra. Allt för att han var invandrare.

Zlatan är utan tvekan den mest hypade spelare eller kanske tillochmed människa vi har haft i Sverige, det påverkar nog många att tro att han är den bästa spelare vi någonsin haft.

Personligen tycker jag att Zlatan är den bästa spelaren Sverige någonsin har producerat.
Citera
2012-04-06, 11:12
Medlem
Fjodorovs avatar
Zlatan har gjort ett bra jobb som legosoldat för oss svenskar men svensk det är han inte och kommer aldrig att bli.
Citera
2012-04-06, 11:19
Medlem
Woodhoppers avatar
Zlatan är dock en looser,en riktig looser.Han har inga tunga titlar att visa upp.
Citera
2012-04-06, 11:19
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Edit: Så det vi har nu är en man med en bosnisk pappa och en kroatisk mamma som har valt att bosätta sig i Italien även efter karriären. Är han då svensk?
Enligt väldigt många, ja. Det enda kriteriet som måste uppfyllas för att kallas svensk är att ha svenskt medborgarskap. För vissa räcker det att man har TUT/PUT också. Samma människor skulle antagligen fortfarande se Zlatan som svensk även om han rev sitt svenska medborgarskap.

Jag tror att det handlar delvis om att en del människor så gärna vill ha något att vara stolta över, och det faktum att folk ser Zlatan som svensk runtom i världen är något de personligen blir upphetsade av. Ungefär som när folk snackar om IKEA i amerikanska filmer eller en huvudperson åker till Stockholm.
Citera
2012-04-06, 11:20
Medlem
elefantpenis2002s avatar
nej han har varit alldeles för dålig i landslaget för att kallas den bästa i sverige nånsin och som nån innan sa han är inte svensk och kommer inte att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in