2010-10-29, 13:07
Medlem
Jag har deras XXL bredband och deras basutbud, fick samtal idag om att dom ville ge mig 3månaders utökad TV, och att dom sänker min bredbandskostnad så det blir gratis i dom 3 månaderna, no strings attached. Är det nån som testat på, blir det strul när man inte vill ha det vidare sen?
Citera
2010-10-29, 19:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nille86
Hoppsan! Verkar som du råkat ut för en riktig fulsäljare. Har själv suttit på Comhem TM(telemarketing) i sex veckor och kan vårt inspelningsmanus i huvudet. För det första så får man aldrig "prova" något som man har beställt och sedan skicka tillbaka det om man inte är nöjd. Man har enligt distansavtalslagen rätt att ÅNGRA sitt köp inom 14 dagar efter det att man fått hem papper på sin beställning men ångerrätten försvinner så fort du börjat använda produkten/tjänsten.

Säljaren som snackade med dig har gjort ett riktigt fulsälj minst sagt och det absolut bästa sättet att göra så att säljaren får en varning är att kontakta comhems kundrelationer genom hemsidan www.comhem.se/reklamera. Skriv ner kundnummer och be comhem att lyssna på ljudfilen och att säljaren återkopplas...

Saken är den att man sällan jobbar längre än någon månad/några månader på TM och risken är stor att säljaren redan har slutat.

Det värsta är att jag tidigt klagade och fick ett ärendenummer och en websida för ärendet. Jag talade om innan de ens skickat ut paketet, att jag misstänkte att de försökte lura mig, och att jag kontakt min nuvarande isp om detta.

Men de struntar i det. De bara fortsätter med ärendet genom att skicka ljudfilen till mig, och påstå att den bevisar att kontraktet är bindande.

Jag hämtar aldrig ut deras modem, och jag skriver i ärendet att ljudfilen de skickat till mig bevisar att de har utsatt mig för ett bedrägeri.

De fortsätter att skicka krav, och jag börjar svara med att kräva skadestånd av dem för bedrägeri. Var gång de skickar krav, fortsätter jag ärendet genom att lägga på en tusenlapp på mitt krav på skadestånd.

Mitt krav ligger nu på över tjugotusen kronor, och jag har ju fortfarande ljudfilen samt ärendenumret.

Men vad gör comhem? De fullkomligt ignorerar mina klagomål, och fortsätter att skicka ut krav. Nu har de alltså skickat ut dessa krav i fyra månader, och lagt på massor av räntor. Jag har också börjat få regelbundna inkassokrav på samma sak.

Sammanfattningsvis:
Jag har alltså innan paketet ens kommit sagt att jag misstänker att de lurar mig, och jag inte är intresserad av något som kostar mig pengar. Jag har aldrig hämtat ut deras modem och har alltså aldrig kunnat ta del av tjänsten. Jag har ett ärendenummer hos dem. De har skickat mig en ljudfil som bevisar att de utsätter mig för bedrägeri.

... och de bara fortsätter med sina jävla krav!
Citera
2010-10-29, 20:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag återger här några av mina mail till comhem.
-------------------
22 juni 2010:
"Se[länk till ärendet, öppnat på kundservice.comhem.com ]för grundärendet. Jag klistar in innehållet nedan.

Jag finner att ni har uppträtt bedrägligt upprepade gånger. Först
genom att erbjuda en fart uppströms - upload - via bredband som är
mycket högre än vad ni KAN erbjuda. Därefter genom att erbjuda mig
testa denna helt gratis, för att i själva verket ta betalt för den.
Därefter genom att försöka boka mig på telefonitjänster och andra
tjänster jag aldrig avtalat om. Därefter genom att binda mig till ett
abonnemang med bindningstid. Därefter efter att jag sökt bekräftelse
om att allt detta inte ska kosta mig något, insistera med de
bedrägliga avtalen.

Jag fastställer nu att ALLA mina tjänster hos er omedelbart upphör.
Jag kommer inte att hämta ut ert bredbandspaket. För hitillsvarande
bedrägerier och de besvär jag har haft kräver jag ett skadestånd på 10
000 kronor av er. För varje ytterligare försök från er sida kommer jag
att lägga på 1000 kronor.

Hälsningar [namn] "
--------------------------
22 juni:
"Till tidigare skadestånd för bedrägeri på 10 000 kronor tillkommer nu,
så som tidigare specificerats, 1000 kr för varje nytt försök att hålla
fast vid bedrägeriet eller utsätta mig för mer försök till bedrägeri:

1000 kr för en faktura på comhem-tjänster, trots att jag inte har
några sådana att betala. Faktura [nummer]

1000 kr för en skriftlig 'bekräftelse' på en beställning jag aldrig
gjort av bredband large bunden i 15 månader

Hela skadeståndet har nu vuxit till 12000 kronor, att utbetalas till
mig omgående.
För övrigt, som tidigare nämnts, upphör alla mina kontakter med er,
inklusive kabeltvtjänsten, kort och betalningar rörande denna, tills
skadeståndet plus en bekännelse och ursäkt kommit."
-------------------------------
24 juni
"Tack för inspelningen ni skickade mig. I den hör man tydligt precis
vad jag tidigare har sagt: att ni försökte utsätta mig för ett
bedrägeri.

Tidigare skadestånd var 12 000 kronor. Eftersom ni nu gett mig så fina
bevis dubblar jag det till 24 000 kronor.

Hälsningar"
---------------------------------------
20 juli:
"Hej, se inklistrade tidigare brev för mer info om ärendet.

Jag har de senaste dagarna fått en räkning, och ett brev om abonnemang
som jag aldrig tagit. Jag kräver för att ni fortsätter bedrägeriet på
detta sätt ytterligare tvåtusen kronor.

Mitt krav på er är därmed nu 26 000 kronor.

Jag kräver givetvis att ni sluter med bedrägeriet, och att jag inte
mer hör av er. I annat fall kommer jag att ta till ytterligare
åtgärder för att göra ert bedrägeri offentligt, inklusive att jag kan
återge valda delar av inspelningen, som visar hur ni lurar människor."
---------------------
29 oktober:
"Hej, jag har i flera månader berättat om detta ärende i ett forum. Om ni söker på vilket forum, så var god respektera att jag vill ha mitt nick där anonymt och inte kopplat till min verkliga identitet.

Här återger jag mitt senaste meddelande, nedan. Jag ser för övrigt att ni inte har dokumenterat mina senaste mail, jag ska klistra in dem senare."
---------------
Citera
2010-10-29, 20:22
Moderator
rancors avatar
Hej.

Har du skrivit ett brev där du bestrider första fakturan? Om inte kanske du får problem men det kanske inte är för sent. Det är en viktig del av själva förfarandet och efter att du bestridit första fakturan behöver du inte göra något förrän du får första brevet från inkassoföretaget där du då skickar kopia på bestridan och hänvisar till denna. Då kan du inte få en prick och ärendet måste hanteras juridiskt där du har möjlighet att bevisa att du är oskyldig och orättvist behandlad. Att hitta på egna lösningar är nog inte en så bra idé och kan nog straffa sig i längden.

// rancor
Citera
2010-10-29, 20:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Hej.

Har du skrivit ett brev där du bestrider första fakturan?
Jag har startat ett ärende hos comhems kundtjänst redan innan de skickat ut paketet. Via det ärendet skriver jag meddelanden, får svar - och även nämna ljudfil - samt ger jag åter mina svar där och via email till comhem. Det är alltså på detta sätt comhem hanterar ärenden, och där finns alla mina meddelanden.

Jag har även startat ett ännu tidigare ärende hos min internetleverantör, där jag varnat för comhems trick, verifierat att de inte kommer att lyssna på dem och där de har gett mig råd.

Dessutom har jag återgivit allt detta i mail till konsumentombudsmannen redan i juni.
Senast redigerad av BaalZeBub 2010-10-29 kl. 20:32.
Citera
2010-10-29, 20:32
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag har startat ett ärende hos comhems kundtjänst redan innan de skickat ut paketet. Via det ärendet skriver jag meddelanden, får svar - och även nämna ljudfil - samt ger jag åter mina svar där och via email till comhem. Det är alltså på detta sätt comhem hanterar ärenden, och där finns alla mina meddelanden.
Ok, tänkte bara så du varit tydlig med att du bestrider och är saklig och citerar de delar ur Distans och hemförsäljningslagen som dem bryter mot för annars saknar du laglig grund att bestrida och det enda du gör är att du ökar på din skuld gent mot dem.

Läs igenom och citerar de delar som dem bryter mot här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...aljningslagen/

// rancor
Citera
2010-10-29, 20:48
Medlem
ugge_das_boots avatar
Ladda upp ljudfilen TS, så vi får får fälla vårt eget avgörande
Citera
2010-10-29, 20:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Ok, tänkte bara så du varit tydlig med att du bestrider och är saklig och citerar de delar ur Distans och hemförsäljningslagen som dem bryter mot för annars saknar du laglig grund att bestrida och det enda du gör är att du ökar på din skuld gent mot dem.

Läs igenom och citerar de delar som dem bryter mot här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...aljningslagen/

// rancor
Tack, men det där gäller ånger av ett köp man har gjort. Jag har från början förnekat detta köp och ifrågasatt om de sysslar med bedrägeri.

Mitt första brev till dem (som de har ett officiellt ärendenummer på, och som jag fortfarande kan se registrerat i comhem's kundtjänst):

"En av era säljare ringde mig och erbjöd mig att gratis testa hastigheten på ert bredband. Jag utlovades att ni har en upload på 12-24 mbit. Jag trodde inte på det, och ska därför få testa. Jag är ju bla nätverkstekniker, så jag kan göra tester åt er.
- Säljaren började sedan spela in ett avtal med helt nya saker, som att jag skulle byta telefonitjänst från bredbandsbolaget till er. Jag sade nej till allt sådant.
- Jag förtydligade att jag inte byter NÅGRA tjänster alls till er, och att jag inte ska ha NåGRA som helst kostnader för att testa er upload.

Var god bekräfta

jag har för övrigt bett [nuvarande internet och telefonleverantör] bevaka, så att inga tjänster byts 'bakvägen'

Hälsningar "
Citera
2010-10-30, 05:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Går inte att prova comhem och ha kvar ett annat bolag. Jobbar som säljare åt Bredbandsbolaget DSL, killen från comhem lurar dig. Sedan blir det ett Helvete om du ska byta tillbaka! Som Några andra skrivit i tråden, kör på ångerrätten och skäll ut dom jävlarna!

När BBB ville sälja IP telefoni till mig så tvekade jag på grund av att jag ville ha kvar mitt Telia nummer. Det skulle dock kosta ca 400:- att behålla numret så jag tackade nej. Då erbjöd han mig att bjuda på den avgiften och det spelades in på band.
När jag fick första fakturan så nog fan var de 400:- med. Jag klagade hos BBB och fick ett brev från herr Ramel att de hade lyssnat på bandet och gav mig rätt och bad om ursäkt för sin säljare. Så kan det också gå till.
Citera
2010-10-30, 11:05
Medlem
ecu971s avatar
testa detta
http://fairshopping.se/com-hem
Citera
2010-10-31, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Jag har deras XXL bredband och deras basutbud, fick samtal idag om att dom ville ge mig 3månaders utökad TV, och att dom sänker min bredbandskostnad så det blir gratis i dom 3 månaderna, no strings attached. Är det nån som testat på, blir det strul när man inte vill ha det vidare sen?

Varför erbjöd dom den generositeten för ?
Citera
2010-10-31, 20:36
Bannlyst
Tjena ni com hem användare och har Viasat kanalerna,
behöver lite mer info om vilka kanaler viasat filmpaketet innefattar.

Är det en bra paket för ynka 169:- kr ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in