2010-10-24, 19:44
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Klart du bara kan ställa för 192.168.0.xxx när routern tilldelar just 192.168.0.xxx, och inte 192.168.1.xxx.

Men tidigare hade jag även 192.168.0.1 som adress till routern. Dock gick det att ställa in DMZ för 192.168.1.xxx. Det går inte med detta modem.

EDIT: Instruktionerna för att sätta PS3 i DMZ är att man just använder sig av 192.168.1.xxx som statisk adress för ps3an. Dno why tho,,
Citera
2010-10-24, 21:15
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaime
Okej. Det fick bli det.

Bredband beställt, tack för info.
Gick du genom uppsägningsavdelningen? Eller vanliga kundtjänsten?
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Men tidigare hade jag även 192.168.0.1 som adress till routern. Dock gick det att ställa in DMZ för 192.168.1.xxx. Det går inte med detta modem.

EDIT: Instruktionerna för att sätta PS3 i DMZ är att man just använder sig av 192.168.1.xxx som statisk adress för ps3an. Dno why tho,,
Varför inte bara sätta DMZ till den IP som din PS3 har? Borde väl fungera alldeles utmärkt.
Citera
2010-10-24, 21:43
Medlem
dires avatar
Citat:
Varför inte bara sätta DMZ till den IP som din PS3 har? Borde väl fungera alldeles utmärkt.

Jo. Jag kopierade de uppgifter om standardrouter och DNS och satte dessa som statiska på ps3an, 192.168.0.15 va ip-numret. Sedan ställer jag in samma adress i DMZ. Upplever dock ingen skillnad i responstid.

Det jag undrar är vad det det innebär för skillnad om det är en 0:a eller 1:a som "tredjesiffra"? Instruktioner om hur man sätter PS3 i DMZ beskriver att man ska sätta PS3ns statiska, och tillika då DMZ, till 192.168.1.xxx. Detta när routerns ip är 192.168.0.1.
Citera
2010-10-24, 21:47
Medlem
Zaimes avatar
Citat:
Gick du genom uppsägningsavdelningen? Eller vanliga kundtjänsten?

Ringde kundtjänst och uppgraderade.
Citera
2010-10-25, 16:40
Medlem
TheVargrs avatar
Jag har en fråga ang det här med Cisco routern och IP flood detection. Jag har sett på många ställen att det rekommenderas att stänga av IP flood detection men jag har inte hittat någonstans vad den funktionen egentligen gör. Så vad gör IP flood detection egentligen?
Citera
2010-10-25, 18:07
Medlem
mr.laws avatar
Lägger in frågan här istället.

För ca 2-3 veckor sedan tappade min laptop möjligheten att koppla upp på trådlösa nätverket(wpa). Flickvännens lika gamla laptop klarar av det utan problem även om det har hackat lite och anslutningen tappats ibland. Modemen ska enligt COMHEM ha blivit uppdaterade den senaste tiden.

Min laptop är en ca 4 år gammal Vaio och den kan koppla upp när wpa är avstängt. Så nätverkskortet funkar. Har provat att reboota modemet. Har uppdaterat nätverkskortet. Har uppdaterat driv. COMHEM har uppdaterat modemet. Prövat annan DNS.

Datorn hittar nätverket utan problem och får IP men klarar inte av att hitta gateway. Den står helt tom.

Tips förutom att köpa ny?
Citera
2010-10-25, 21:45
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Lägger in frågan här istället.

För ca 2-3 veckor sedan tappade min laptop möjligheten att koppla upp på trådlösa nätverket(wpa). Flickvännens lika gamla laptop klarar av det utan problem även om det har hackat lite och anslutningen tappats ibland. Modemen ska enligt COMHEM ha blivit uppdaterade den senaste tiden.

Min laptop är en ca 4 år gammal Vaio och den kan koppla upp när wpa är avstängt. Så nätverkskortet funkar. Har provat att reboota modemet. Har uppdaterat nätverkskortet. Har uppdaterat driv. COMHEM har uppdaterat modemet. Prövat annan DNS.

Datorn hittar nätverket utan problem och får IP men klarar inte av att hitta gateway. Den står helt tom.

Tips förutom att köpa ny?
Är omöjligt att bli tilldelad IP-adress om gatewayen inte hittas. Är isåfall en automatiskt IP från Windows.

Vilken Windowsversion har du? inklusive Service Pack. Du kan ju även testa WPA2-PSK.
Citera
2010-10-25, 21:54
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVargr
Jag har en fråga ang det här med Cisco routern och IP flood detection. Jag har sett på många ställen att det rekommenderas att stänga av IP flood detection men jag har inte hittat någonstans vad den funktionen egentligen gör. Så vad gör IP flood detection egentligen?

Kortfattat en funktion som ska motverka DDoS-attacker. Problemet verkar vara att när denna funktion är aktiverat belastas routern, främst när fler hosts är involverade. Det blir någon form av timeout tillslut vilket uppfattas som att uppkopplingen bryts helt och hållet. Fungerar precis lika dåligt på båda Comhems routermodem. En värdelös funktion enligt mitt tycke.

Känns endå lite långsökt/överdrivet att vara paranoid över DDoS-attacker i första taget så.
http://en.wikipedia.org/wiki/Denial-of-service_attack
Citera
2010-10-25, 23:26
Medlem
TheVargrs avatar
Aha, tackar för svar! Farsan vill inte stänga av funktionen, han är i mitt tycke väldigt beskyddande när det gäller sådana saker.
Citera
2010-10-26, 08:21
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Aha, tackar för svar! Farsan vill inte stänga av funktionen, han är i mitt tycke väldigt beskyddande när det gäller sådana saker.
Stäng av den, den förstör bara. Finns en anledning till varför den levereras med default av.
Citera
2010-10-26, 08:31
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Fungera extremt dåligt(IP-Flood on) > Fungera bra..(IP-Flood av)

Det är ungefär den parallellen.
Citera
2010-10-26, 09:44
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berreh
Är omöjligt att bli tilldelad IP-adress om gatewayen inte hittas. Är isåfall en automatiskt IP från Windows.

Vilken Windowsversion har du? inklusive Service Pack. Du kan ju även testa WPA2-PSK.

Jag har xp såklart, gammal dator. Vet ej vilken service pack men har autouppdatering.

Ska försöka lägga in WPA2-psk. Funderar på en dold anslutning annars med wep-kryptering. Den blir väl lite svårare att hitta då?

Är ett alternativ att tillåta endast min och tjejens mac-adresser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in