2010-06-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boddam
har precis fått comhem med modem, ett cisco EPC2425. Har kopplat in det och fått internet att funka "out of the box". Men så testade jag att tanka hem lite (torrent) då slutar internet att fungerar helt, han hämtar hem fortfarande men det går inte att surfa. wtf????

Har testat att sätta ner hastigheten i bittorrentklienten (Transmission, Ubuntu) till max 50% av kapaciteten men det spelar ingen roll. När torrentprogrammet varvar igång slutar internet att fungera. Så fort jag avslutar torrentprogrammet kan jag surfa igen.

har testat både trådlöst/sladd. ingen skillnad.

Har någon haft likande problem, vad göra??

Jag är ganska säker på att du måste öppna dina portar i modemet När jag hade det modemet så fungerade msn + spotify medans man tankade torrents, men det gick absolut inte öppna internet. Så fort jag stängde av torrents så gick det att öppna internetsidor. Och det löste sig genom att jag loggade in på modemet och öppnade de portarna som krävdes.
Citera
2010-06-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slimsim
Jag är ganska säker på att du måste öppna dina portar i modemet När jag hade det modemet så fungerade msn + spotify medans man tankade torrents, men det gick absolut inte öppna internet. Så fort jag stängde av torrents så gick det att öppna internetsidor. Och det löste sig genom att jag loggade in på modemet och öppnade de portarna som krävdes.

tack, ja det verkar funkar bättre nu. UPnP var tydligen inte aktiverat i modemet (såg jag som självklart). Dessutom verkarde de funka dåligt när torrent programmet slumpade port vid varje uppstart, nu flyter det på ok.
Citera
2010-07-15, 10:02
Medlem
Sammanfattat så är vi alltså osäkra på om Comhems modem faktiskt klarar av de funktioner som den utlovar? Låter ju helgalet.

Men OM vi säger att den funkar, tror ni då att man kan koppla in en usb-hubb till usb-porten och dela både en hårddisk och en printer över nätverket?
Citera
2010-07-18, 13:04
Medlem
Hoppsan! Verkar som du råkat ut för en riktig fulsäljare. Har själv suttit på Comhem TM(telemarketing) i sex veckor och kan vårt inspelningsmanus i huvudet. För det första så får man aldrig "prova" något som man har beställt och sedan skicka tillbaka det om man inte är nöjd. Man har enligt distansavtalslagen rätt att ÅNGRA sitt köp inom 14 dagar efter det att man fått hem papper på sin beställning men ångerrätten försvinner så fort du börjat använda produkten/tjänsten.

Säljaren som snackade med dig har gjort ett riktigt fulsälj minst sagt och det absolut bästa sättet att göra så att säljaren får en varning är att kontakta comhems kundrelationer genom hemsidan www.comhem.se/reklamera. Skriv ner kundnummer och be comhem att lyssna på ljudfilen och att säljaren återkopplas...

Saken är den att man sällan jobbar längre än någon månad/några månader på TM och risken är stor att säljaren redan har slutat.
Citera
2010-07-18, 13:23
Medlem
soulreapers avatar
HEHE...Den här känner man lite grann igen från tiden man själv var telefonförsäljare..Jag ska erkänna att jag aldrig var så ful som den här säljaren verkar vara men visst fan lurades man ibland. Det är bara att du hör av dig till comhem och ber dem att lyssna på ljudfilen som spelades in när du gjorde "köpet". Det är inte comhem som är skurkarna i detta fallet utan säljaren på det företag som CH anlitar...Anledningen till att man spelar in en ljudfil är för att man på så sätt går igenom hela avtalet och "glömmer" försäljaren att nämna något som ingår i avtalet är det enkelt att bryta.

Antagligen kör denna TM-firma med samma regler som min gjorde dvs. kass timlön helt ok provision och man får max ha 10% returer utan löneavdrag. Det företag jag jobbade på spelade aldrig in våra samtal men då och då kopplade cheferna och coacherna in sig på våra linjer för att lyssna på våra samtal, detta var dock rätt uppenbart på min avdelning då cheferna satt och stirrade argt på den de för tillfället lyssnade av.

Så mitt råd är att du helt enkelt skickar tillbaka skiten och säger att du har ångrat dig (förutsatt att det inte gått mer än 14 dagar). Har det gått mer än 14 dagar får du helt enkelt ringa in och säga att det du fått en faktura på inte överens stämmer med det avtal du ingått via telefon.
Citera
2010-07-21, 17:18
Medlem
berrehs avatar
Kan bekräfta att USB-porten på Netgear CG3100 är avstängd/avaktiverad redan i fabrik på dessa modeller. Om det nu är Comhem/Netgear som har valt att göra detta är oklart, så tyvärr.
Citera
2010-07-28, 20:54
Medlem
Fick precis hem min router till comhem bredband large. Installerade hela enligt instruktionerna. Dock så går det ofantligt långsamt på min Macbook. Nu sitter jag på min windows stationära och det fungerar utmärkt, samma sak för min flickvän på sin windows bärbara. Den enda sidan som går relativt snabbt på macbooken är facebook, allt annat går långsamt.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel?

En Cisco EPC2425 är det jag har fått.
Citera
2010-07-28, 22:22
Medlem
berrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josimon
Fick precis hem min router till comhem bredband large. Installerade hela enligt instruktionerna. Dock så går det ofantligt långsamt på min Macbook. Nu sitter jag på min windows stationära och det fungerar utmärkt, samma sak för min flickvän på sin windows bärbara. Den enda sidan som går relativt snabbt på macbooken är facebook, allt annat går långsamt.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel?

En Cisco EPC2425 är det jag har fått.
Kan vara IP-Flood.
Logga in på modemets webbsida: http://192.168.0.1 > Setup > Login (inget användarnamn/lösenord krävs om modemet är helt nytt) > Firewall options > Stäng av Firewall/IP-Flood här, sen apply. Kör du trådlöst, ändra kanalen till typ 7-13 på Wireless > Basic, därefter apply.

Kvarstår problemen så bör du felsöka lite, testa med tp-kabel om du kör trådlöst. Gör en hastighteskoll på http://www.tptest.se osv.
Citera
2010-08-03, 07:33
Medlem
phixiuss avatar
Jag ska snart flytta till en lägenhet som inte har något bredband alls. Kan man kontaka comhem och fråga om de kan fixa det. Tex dra in ett jack eller liknande, eller de gör inget sånt? :P
MVH
Citera
2010-08-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phixius
Jag ska snart flytta till en lägenhet som inte har något bredband alls. Kan man kontaka comhem och fråga om de kan fixa det. Tex dra in ett jack eller liknande, eller de gör inget sånt? :P
MVH

Nej de drar inte in ett jack enbart i din lägenhet. Kontakta hyresvärden eller din bostadsförening. Eller så får du köra trådlöst alt ADSL.
Citera
2010-08-03, 09:58
Medlem
phixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Nej de drar inte in ett jack enbart i din lägenhet. Kontakta hyresvärden eller din bostadsförening. Eller så får du köra trådlöst alt ADSL.
okey tack för svar. Det är så att jag ska flytta in i en "andrahandsägenhet" typ, det är en källare i en villa kan man säga, men de som bor där (hyresvärden) säger att det inte finns något uttag i min lägenhet. Kan det fixas på ngt vis? Vill helst inte köra Mobilt bredband med maxgräns på 10Gb/mån -.-'

Kan man själv dra ett sånt uttag eller måste de utföras av ngn tekniker? :P
Mvh
Citera
2010-08-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phixius
okey tack för svar. Det är så att jag ska flytta in i en "andrahandsägenhet" typ, det är en källare i en villa kan man säga, men de som bor där (hyresvärden) säger att det inte finns något uttag i min lägenhet. Kan det fixas på ngt vis? Vill helst inte köra Mobilt bredband med maxgräns på 10Gb/mån -.-'

Kan man själv dra ett sånt uttag eller måste de utföras av ngn tekniker? :P
Mvh

Jaha då är det inget hyreshus med andra ord. Men det finns bredband i villan?

Då borde det inte vara några problem att dra ner en extra ledning, antingen kan du göra det själv, fråga hyresvärden om hjälp och kanske betala extra för det, det tekniska är det minsta problemet!

Det hänger på din hyresvärd helt enkelt. (Om han nu vill dela uppkoppling med dig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in