Jag vet faktiskt inte vad man får och inte göra. Men vet iaf pillar man lite fel så kan man pajja för alla i huset. Lättare är nog att dra en lite längre konaxialkabel.
Men vad jag har fått för mig så kan DennisOlof mer när de gäller tekniken bakom väggarna.
Det låter dumt att förstöra för de andra iofs.. Att dra en längre kabel är inget alternativ, nu ska sladdhelvetet bort! Jag får fråga DO helt enkelt!
Tack ändå!
Uttaget går att flytta men det bästa är att undvika det om möjligt, det vanligaste är att man installerar t.ex en televes förstärkare (finns på t.ex. kjell att köpa) och från den drar ut kabel i lister som man sedan kopplar till ett uttag.
Men visst om du ska riva en vägg och hålla på, det går att flytta uttaget, beror ju lite på hur det ser ut där du bor och vart kablarna går i väggen osv, är det gips vägg och den ska rivas osv så är det klart det går.
Det viktiga är att allt blir rätt och att under tiden man håller på om möjligt låter kablarna med uttaget anslutet ligga vid sidan av eller något i den stilen, det som annars kan hände är att man bryter kopplingen och så drabbas andra (om du bor i hus) där det är kopplat i serie, vilket är vanligast. Kan vara bra att markera insignal kabeln med en bläckpenna eller något så man inte missar den biten när man ska ansluta allt igen.
Jag har sett folk som till och med bilat upp betongväggar (delvis) för att installera VP-rör för att få flera uttag i lägenheten, men många vet inte att då måste man köra med en egen liten underförstärkare, oftast kan man inte koppla in sig i serie för det blir för många uttag, då funkar det inte för andra, att flytta ett uttag går dock bra bara det blir rätt.
Uttaget går att flytta men det bästa är att undvika det om möjligt, det vanligaste är att man installerar t.ex en televes förstärkare (finns på t.ex. kjell att köpa) och från den drar ut kabel i lister som man sedan kopplar till ett uttag.
Men visst om du ska riva en vägg och hålla på, det går att flytta uttaget, beror ju lite på hur det ser ut där du bor och vart kablarna går i väggen osv, är det gips vägg och den ska rivas osv så är det klart det går.
Det viktiga är att allt blir rätt och att under tiden man håller på om möjligt låter kablarna med uttaget anslutet ligga vid sidan av eller något i den stilen, det som annars kan hände är att man bryter kopplingen och så drabbas andra (om du bor i hus) där det är kopplat i serie, vilket är vanligast. Kan vara bra att markera insignal kabeln med en bläckpenna eller något så man inte missar den biten när man ska ansluta allt igen.
Jag har sett folk som till och med bilat upp betongväggar (delvis) för att installera VP-rör för att få flera uttag i lägenheten, men många vet inte att då måste man köra med en egen liten underförstärkare, oftast kan man inte koppla in sig i serie för det blir för många uttag, då funkar det inte för andra, att flytta ett uttag går dock bra bara det blir rätt.
Jävlar! Jag behövde inte ens fråga dig ju Tack!
Jag har lyckats ta bort hela dosan från väggen, så jag borde väl egentligen kunna förkorta den, kabel för kabel, tills jag får den längden jag vill ha? Då är det ju ingen risk för att man blandar ihop dem.. Hmm.. Ska nog fråga Comhem vad de tar för att fixa det
.carl, jo visst, ju mer arbete du kan utföra själv desto mer pengar sparar man då det tar mindre tid för någon som ska utföra ett arbeta hos dig.
Comhem har inget emot att man vill flytta ett uttag eller bygga om, ganska många som gör det. Däremot blir dom sura om man förstör nätet, och det innebär t.ex att man saboterar genom att klippa kablar för korta, koppla in sig på slingan med extra uttag (då rubbar man balansen vilket påverkar TV-mottagning och datatrafik för andra på tråden). Och att man gör på sådant sätt att nätets datatrafik saboteras för ett helt område, det räcker med en person som gör något tokigt så kan många drabbas, det kan dom se via fjärrutrustning som kan mäta att det finns störningar.
Flytt av uttag är ok, bara det blir rätt.
Extra uttag löser man genom att köpa en liten underförstärkare för runt 400kr sedan drar man ut en egen slinga (seriekopplat) med 3-4 uttag. Det är ganska vanligt att man vill ha lite fler uttag.
Jag har ju sett en hel del saker själv som folk gjort vilket saboterat nätet och då har man fått fixa det. Men det var ett tag sedan jag höll på med comhem / ups / tele2 näten. Jag har sett hur det ser ut och förstår ganska bra hur det fungerar. Jag är absolut ingen expert, men det har ju blivit ofrivillig kunskap då jag har pysslat med ett eget kabel-TV nät i området som matar 130st fastigheter.
Det är en silverfärgad liten (ca 10x4mm stor) metallsak som sitter inne i jacket på utgångsjacket. Även kallat slutmotstånd.
Det används ju filter i vissa kabel-tv-nät också, främst för de som inte vill se det analoga basutbudet... (Det vanligaste är väl dock att fastighetsägaren har ett kollektivavtal och att alla lägenheter har det analoga basutbudet.)
Jag har nyligen beställt Large och kopplade igår in mitt nya Ciscomodem jag fått på posten. Jag har följt guiden och allt gick bra och jag kan nu surfa trådlöst precis som förrut men jag har inte gjort några inställningar gällande port-forwarding etc som jag antar är nödvändiga om jag har tänkt ladda ned via torrents. Jag försökt att tanka hem utan att ha gjort några inställningar men kommer då endast upp i hastigheter som max 100kb/s.
Jag körde bredbandskollen.se och fick 17,3mb/s som resultat på "skickat".
Vad för inställningar behöver jag göra? Jag sitter på en macbook och använder transmission.
Jag har nyligen beställt Large och kopplade igår in mitt nya Ciscomodem jag fått på posten. Jag har följt guiden och allt gick bra och jag kan nu surfa trådlöst precis som förrut men jag har inte gjort några inställningar gällande port-forwarding etc som jag antar är nödvändiga om jag har tänkt ladda ned via torrents. Jag försökt att tanka hem utan att ha gjort några inställningar men kommer då endast upp i hastigheter som max 100kb/s.
Jag körde bredbandskollen.se och fick 17,3mb/s som resultat på "skickat".
Vad för inställningar behöver jag göra? Jag sitter på en macbook och använder transmission.
Tack för förhand!
/slow
Hur hittar jag mitt interna IP på mac? Hur vet jag vilka portar jag vill öppna sen?
Du måste logga in på ditt modem/router. Hur du gör det och hur du öppnar din port kan du kolla i denna tråd https://www.flashback.org/t722643 för mer info.
Citat:
Ursprungligen postat av slowjamz
Hur hittar jag mitt interna IP på mac? Hur vet jag vilka portar jag vill öppna sen?
Vanliga porten för transmission är 51413
det interna ip på din mac hittar du genom att öppna terminalen och skriva ifconfig
Det kommer komma upp en massa info men leta efter inet 192.168.*.*
Då det dyker upp en massa trådar om comhem så tänkte jag skapa en så allt samlas här istället för flera olika trådar.
FAQ: Q: Jag kan inte surfa på internet eller ringa?
A: Dra ut modemet en stund och koppla in det igen Q: Jag kan inte komma ut på endel hemsidor?
A: Ändra till dns till 208.67.222.222 och 208.67.220.220 Q: Fungerar torrent med ComHems bredband?
A: Ja det fungerar precis som alla andra modem. Det man kan göra är att ställa ner anslutningar i sitt torrentprogram ifall internet dör när man kommer upp i höga hastigheter Q: Står ingen signal när jag försöker kolla på digitaltv?
A: Stäng av digital-boxen en stund genom att dra ut el-kabeln Q: Hur lång bor jag ifrån comhem stationen?
A: Du kan bo max 95 meter ifrån comhem stationen.
Ett par nyheter: Bredband: Bredband XXL 100 mbit finns nu för alla som kan ha minst 50 mbit. Gå in på https://www.comhem.se/portal/comhem/bestall_start och skriv in dina adressuppgifter så kommer det upp vad du kan ha för tjänster Digital-TV: Från och med första kvartalet 2010 så släpps de fria kanalerna fria. Det betyder att man behöver bara en godkänd box för comhem för att kunna se svt1, svt2, svt24, barn & kunskapskanalen, tv4, tv6, axess tv
Kan tillägga att jag jobbar inte hos ComHem och kan inte ta hand om dina felanmälningar, beställning/avbeställning av tjänster eller ta hand om era fakturor.
Har bara stor kunskap om just deras nät och tjänster och det är inget vinstdrivande.
Vet ni om det är någon skillnad på bildkvaliten om man jämför Humax CXHD-5000C med Humax HDPVR-1000C? Syftar då på HD-kanalerna
Jag har Comhem Large 24/1
På Bredbandskollen får jag 24/1
Ibland när jag laddar hem filer går det kanonsnabbt.
Men, jag upplever att sidor tar lång tid att ladda.
På jobbet har jag Telia ADSL 2Mb
Och jag tycker att det ofta går snabbare att ladda sidor och surfa på jobbet.
Kommer jag uppleva någon skillnad om jag byter till 100Mb Comhem? XL?
Kommer det påverka hur snabbt sidorna laddas eller är det bara hur snabbt jag kan få hem filer?
Jag har Ubuntu 9.10 hemma (comhem)
Och Windows Vista på jobbet (telia)
Om några månader löper mitt comhem abonnemang ut och jag undrar om jag ska förlänga eller om jag ska börja se mig om efter alternativ.
Ibland när jag laddar hem filer går det kanonsnabbt.
Men, jag upplever att sidor tar lång tid att ladda.
Så är det för mig med, går snabbt att tanka men segt att slösurfa.
ComHem's DNS server verkar jävligt långsam. Man kanske skulle testa någon annan men vilken?
För stunden är det nått fel hos mig.
Får 15,02Mbps ner och 0,07Mbps upp och 16% packetloss, skyhög ping och jitter. Hoppas det går lite fortare än 3 dagar för ComHem att fixa felet den här gången, börjar få internet abstinens
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!