2009-04-14, 00:33
Medlem
vaccins avatar
Räknade lite...
konst under tak kostar runt 320kr/år och all konst utanför väggar kostar runt 10kr/år för varje skattebetalare.
(Jag har inte räknat med det som staten tjänar på gatukonst/graff.)
Citera
2009-04-14, 02:34
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
Räknade lite...
konst under tak kostar runt 320kr/år och all konst utanför väggar kostar runt 10kr/år för varje skattebetalare.
(Jag har inte räknat med det som staten tjänar på gatukonst/graff.)
Rättelse: om varje människa i sverige skulle betala skatt så skulle det vara 16,20kr/år i skatte pengar för allt graffiti relaterat totalt. Det blir lite mer 32,0/år. Vad är det som kostar med kladd under tak för skatte betalare?
Citera
2009-04-14, 20:58
Medlem
vaccins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satur
Rättelse: om varje människa i sverige skulle betala skatt så skulle det vara 16,20kr/år i skatte pengar för allt graffiti relaterat totalt. Det blir lite mer 32,0/år. Vad är det som kostar med kladd under tak för skatte betalare?

hmm inte som jag räknat, staten bekostar stora delar av museer (plural?)
Citera
2009-04-14, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
hmm inte som jag räknat, staten bekostar stora delar av museer (plural?)
jag tror nog att det är fler människor som uppskattar ett museum än en sönderklottrad tågvagn av en snorig 14åring
Citera
2009-04-17, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarius
jag tror nog att det är fler människor som uppskattar ett museum än en sönderklottrad tågvagn av en snorig 14åring

Fast skattebetalarna betalar ju inte för klottret, det gör klottraren eller butiken han stal sitt material ifrån. Skattebetalarna betalar för att tvätta bort klottret. Tror du inte folk uppskattar det eller kan det bara gå till bättre grejer?
Citera
2009-04-19, 17:35
Medlem
rymdraketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarius

Tror de flesta tycker på det viset. Många kan tycka att det är acceptabelt med en målning där man lätt kan se att upphovsmannen har lagt ner ett rejält arbete. Däremot är det skillnad med alla dessa fula taggar på parkbänkar, lyktstolpar, elskåp, tunnelbanevagnar och så vidare skrivna med svara spritpennor. De som går runt och kladdar ner sådant vill man bara ge lite gammal hederlig rumpsmisk.

För det mesta brukar inte de målningarna som folk har lagt ner mycket tid på vara speciellt snygga efter ett tag heller. Ofta är det massa fula taggar över varandra i ett helt sammelsurium. Något vitt i botten, några gälla färger ovanpå det och främst några fula svarta taggar. Problemet är att det skulle kunna vara snygg och vara som en renovering eller inredning av det offentliga rummet istället blir det som att rummet i fråga är fyllt med smutstvätt över hela golvet.
Citera
2009-04-24, 12:31
Medlem
hagakures avatar
Jag förstår att folk vill uttrycka sig på olika sätt.
Men en sak som jag har funderat på är varför man måste göra det på alla platser. Jag struntar totalt i om man livar upp en tråkig betongvägg. Men varför måste man förstöra väggar i tex gamla stan?
Någon slags respekt för byggnaden i sig självt borde man ha tycker jag.
Eller vad säger ni? Har ni några saker som ni inte målar på?
Citera
2009-04-25, 00:30
Medlem
MACBiWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onionflip
Fast skattebetalarna betalar ju inte för klottret, det gör klottraren eller butiken han stal sitt material ifrån. Skattebetalarna betalar för att tvätta bort klottret. Tror du inte folk uppskattar det eller kan det bara gå till bättre grejer?

Vem säger vad som är bra och dåliga grejer? är det nån som bestämmer det?
Citera
2009-05-03, 23:01
Medlem
hagakures avatar
ingen som svarar på mitt inlägg? är det för att ni är för fega eller känner ni er kanske skyldiga?

jag känner att klottra på en vägg är som att misshandla den. De som ej har respekt för såna saker förtjänar ej heller förtjänar respekt av oss "vanliga hederliga" medborgare.
Så om nån klottrar på en husvägg i gamla stan eller liknande så har var person helt rätt att ge igen.
Citera
2009-05-03, 23:17
Medlem
MysigaBrallors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagakure
ingen som svarar på mitt inlägg? är det för att ni är för fega eller känner ni er kanske skyldiga?

jag känner att klottra på en vägg är som att misshandla den. De som ej har respekt för såna saker förtjänar ej heller förtjänar respekt av oss "vanliga hederliga" medborgare.
Så om nån klottrar på en husvägg i gamla stan eller liknande så har var person helt rätt att ge igen.

Man målar i gamlastan för att synas. dom flesta klottrar inte på privata egendomar, kyrkor, K-märkta saker osv. Det finns dock såklart folk som kör även på detta.

Se, du fick ett kort svar iallfall.
Citera
2009-05-03, 23:27
Medlem
hagakures avatar
tack, bättre än inget!
Citera
2009-05-04, 22:21
Medlem
smaksaks avatar
Ja man vill ju komma upp med sitt namn, synas helt enkelt. Sedan håller man väl sig undan platser där det kan tänkas att en privatperson skulle få betala saneringen, och det istället går på kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in