2008-07-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysigaBrallor
Min poäng var att han som postade över dig påstod att det var en bra skillnad mellan att måla på en vägg och en människa. Du sa du att Graffitimotståndare brukar tycka det.

Vad jag menade var att dom oftast INTE brukar tycka att det är någon skillnad.

Ja jävlar. jag hade drömt in ett INTE som inte fanns. Kromångorna har gjort mig ordblind.
Citera
2008-07-29, 12:43
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Måste ha varit Transit Rapetape du laddade ner. Jo, den filmen är ganska känd för dom scenerna. Pröva ladda ner någon annan så blir du antagligen inte lika upprörd, eftersom att splitta fönster och skrika på folk är inget vanligt beteende bland graffare. Kanske graffare som Bäver, men inte vanliga.

Haha tackar, tar det som en komplimang.
Citera
2008-07-29, 23:38
Medlem
Kwikmans avatar
Vad jag tycker om er:

1. Ni förfular den offentliga miljön.
2. Ni gör så att dom fattiga får det sämre genom att smutsa ner statliga och kommunala egendomar, saneringskostnader som annars hade funnits i en budget där de istället kunde ha använts till bättre saker.
3. Ni gör så att företagarna får mindre vinster genom att de tvingas använda sitt kapital till klottersanering, detta drabbar företagens ägare och dess anställda.
4. Ni är företrädesvis ofta högt över myndighetsåldern men beter er som retarderade 12-åringar.
5. Ni tror att ni utgör en subkultur när graffitin i själva verket populariserats av penningskåta hollywoodkapitalister.

Det finns mycket i detta samhälle som man kan irritera sig över. Men till skillnad från de allra flesta fenomen i samhället så kan man inte rättfärdiga eran kriminalitet på något sätt. Det finns inget ändamålsenligt i det ni gör. Det gagnar ingen, inte ens er själva.
Citera
2008-07-30, 00:13
Medlem
Jaaaas avatar
Citat:
Måste ha varit Transit Rapetape du laddade ner. Jo, den filmen är ganska känd för dom scenerna. Pröva ladda ner någon annan så blir du antagligen inte lika upprörd, eftersom att splitta fönster och skrika på folk är inget vanligt beteende bland graffare. Kanske graffare som Bäver, men inte vanliga.

Så du ser det som fel att försvara sig verbalt mot äckelsvenssons som hettsar upp sig över lite färg ? .
Citera
2008-07-30, 00:54
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwikman
Vad jag tycker om er:

5. Ni tror att ni utgör en subkultur när graffitin i själva verket populariserats av penningskåta hollywoodkapitalister.

Det finns mycket i detta samhälle som man kan irritera sig över. Men till skillnad från de allra flesta fenomen i samhället så kan man inte rättfärdiga eran kriminalitet på något sätt. Det finns inget ändamålsenligt i det ni gör. Det gagnar ingen, inte ens er själva.

Hur gjorde de penningskåta hollywoodkapitalisterna? Varför?

Det är just det som är så jävla vackert med graff! De som sysslar med graffiti tjänar inte ett öre på det (nåja, de allra flesta i alla fall), vilket innebär att de brinner något enormt för det. Man vet varför en bankrånare rånar en bank; han tjänar pengar. Det finns ett ekonomiskt motiv bakom det hela. En graffitimålare målar graffiti för att han tycker det är förbannat roligt och/eller har ett konstnärligt intresse.

Om jag förstod dig rätt så stör du dig mest på graffiti av alla brott i vårt land? Ser du ingen skillnad på att råna någon, så att denne kanske får men för livet, och ändra färgen på en yta? Svarar du nej jag hoppas du skämtar, svarar du ja är det något som inte står rätt till. Då är du alldeles för blind i ditt hat för att man ska kunna ta dig seriöst.
Citera
2008-07-30, 01:49
Medlem
Kwikmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Hur gjorde de penningskåta hollywoodkapitalisterna? Varför?

Det är just det som är så jävla vackert med graff! De som sysslar med graffiti tjänar inte ett öre på det (nåja, de allra flesta i alla fall), vilket innebär att de brinner något enormt för det. Man vet varför en bankrånare rånar en bank; han tjänar pengar. Det finns ett ekonomiskt motiv bakom det hela. En graffitimålare målar graffiti för att han tycker det är förbannat roligt och/eller har ett konstnärligt intresse.

Om jag förstod dig rätt så stör du dig mest på graffiti av alla brott i vårt land? Ser du ingen skillnad på att råna någon, så att denne kanske får men för livet, och ändra färgen på en yta? Svarar du nej jag hoppas du skämtar, svarar du ja är det något som inte står rätt till. Då är du alldeles för blind i ditt hat för att man ska kunna ta dig seriöst.

Som jag sa så finns det inget ändamålsenligt med graffiti, till skillnad från övrig kriminalitet. Man kan säga att klottraren drar fördelar i form av njutning/glädje men jag anser att detta väger lätt i jämförelse med de risker han utsätter sig för och det som oftast kommer i kölvattnet (drogmissbruk, distansering från samhällsnormer, skadeståndskrav osv.).

Jag har inte jämfört digneteten på brottsligheten utan bara pekat på det meningslösa i att utföra en handling som INGEN drar fördel av. Om en rånares ändamål med sin kriminalitet är att få ett ekonomiskt utbyte så är den ändamålsenlig och man förklarar hans handlingssätt ("förklarar" inte "försvarar").

Graffiti kom till Sverige genom att populärkulturen behandlade det faktum att svarta gäng i Los Angeles "klottrade" sina gängs namn, hotelser etc. Det var filmkulturen som gjorde detta populärt i Sverige (det började väl med Stylewars?). Allt för att kapitalistiska filmmakare ville tjäna pengar, samma ekonomiska intresse som fått vita svenskar att lyssna på svart amerikansk hip-hop och anamma svarta amerikaners klädstil.

Och skadegörelsen kostar inte mindre för att man kallar det för "konst".
Citera
2008-07-30, 03:23
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Som jag sa så finns det inget ändamålsenligt med graffiti, till skillnad från övrig kriminalitet. Man kan säga att klottraren drar fördelar i form av njutning/glädje men jag anser att detta väger lätt i jämförelse med de risker han utsätter sig för och det som oftast kommer i kölvattnet (drogmissbruk, distansering från samhällsnormer, skadeståndskrav osv.)

Det är ju klart, det är riktigt schysst att steka runt på nätterna käka piller i alla möjliga färger och bomba.

Citat:
Jag har inte jämfört digneteten på brottsligheten utan bara pekat på det meningslösa i att utföra en handling som INGEN drar fördel av. Om en rånares ändamål med sin kriminalitet är att få ett ekonomiskt utbyte så är den ändamålsenlig och man förklarar hans handlingssätt ("förklarar" inte "försvarar")..)

Okej. Du kan väll ändå inte jämföra skadegörelse med ett våldsbrott eller en stöld. Tex din cykel. Det är väll ändå värre ifall någon har snott din cykel än att någon spillt lite färg på golvet där du har fötterna?

Citat:
Graffiti kom till Sverige genom att populärkulturen behandlade det faktum att svarta gäng i Los Angeles "klottrade" sina gängs namn, hotelser etc. Det var filmkulturen som gjorde detta populärt i Sverige (det började väl med Stylewars?). Allt för att kapitalistiska filmmakare ville tjäna pengar, samma ekonomiska intresse som fått vita svenskar att lyssna på svart amerikansk hip-hop och anamma svarta amerikaners klädstil.

Och skadegörelsen kostar inte mindre för att man kallar det för "konst".

Skulle du kasta din hockeybildsamling bara för att någon sa att Wayne Gretzky var bög? Ingen här bryr sig om vad du skriver.

Konst och skadegörelse är två olika saker. Skadegörelse är mycket fränare.
Citera
2008-07-30, 11:35
Medlem
Waqs avatar
Och jag kan för all min makt inte förstå vad som är så hemskt med att "Distansera sig från samhällsnormerna", när det är ett sådant skitsamhälle vi lever i, där straffet för att måla en vägg/ett tåg kan vara/är värre än att misshandla en person halvt till döds och som har anorektiska skönhetsideal och så vidare. Att distansiera sig från samhällsnormerna är faktiskt en av de skäl till att jag håller på, visa att jag inte tänker finna mig i den tråkiga jävla mallen som vi alla ska bli stöpta i och sedan följa de order som de styrande ger tills vi dör.
Citera
2008-07-30, 12:55
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waq
Och jag kan för all min makt inte förstå vad som är så hemskt med att "Distansera sig från samhällsnormerna", när det är ett sådant skitsamhälle vi lever i, där straffet för att måla en vägg/ett tåg kan vara/är värre än att misshandla en person halvt till döds och som har anorektiska skönhetsideal och så vidare. Att distansiera sig från samhällsnormerna är faktiskt en av de skäl till att jag håller på, visa att jag inte tänker finna mig i den tråkiga jävla mallen som vi alla ska bli stöpta i och sedan följa de order som de styrande ger tills vi dör.

har du månljus makten eller vilken sailormoon power har du??
Citera
2008-07-30, 14:18
Medlem
Citat:
Som jag sa så finns det inget ändamålsenligt med graffiti, till skillnad från övrig kriminalitet. Man kan säga att klottraren drar fördelar i form av njutning/glädje men jag anser att detta väger lätt i jämförelse med de risker han utsätter sig för och det som oftast kommer i kölvattnet (drogmissbruk, distansering från samhällsnormer, skadeståndskrav osv.).

Jag har inte jämfört digneteten på brottsligheten utan bara pekat på det meningslösa i att utföra en handling som INGEN drar fördel av. Om en rånares ändamål med sin kriminalitet är att få ett ekonomiskt utbyte så är den ändamålsenlig och man förklarar hans handlingssätt ("förklarar" inte "försvarar").

Du har fastnat på det som många andra fastnar på. Dvs det där om ändamålsenlig kiminalitet. Eftersom graff i mångas ögon inte är ändamålsenlig så framstår den som väldigt väldigt konstig. Det konstiga skall man som människa frukta och därför verkar många tycka att graff är något av det värsta som finns. Samtidigt tror jag att de flesta, om inte alla, målare tycker att detta hemska brott har ett ändamål. Fördelarna är kanske inte tydliga och de skiljer sig förmodligen stort från målare till målare. Personligen tycker jag det är jävligt roligt att måla på en vägg här och där. Nothing more nothingless.

Sen tycker jag du gör ett logiskt felslut i ditt snack om vad som följer graffitin. Bara för att någon målar så följer ett drogmissbruk menar du.Jag ser inte varför det skulle vara så. Däremot kan jag förstå att folk som redan är distansierade från samhället pga olika orsaker kan halka in på graff och droger. Men bara för att man börjar måla så betyder det inte att man ett par år senare kommer sitta och skjuta heroin under en bro.
Citera
2008-07-30, 14:43
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:

Det du stör dig på med graffiti är alltså att de som håller på med det inte tjänar någonting på det?

Har du någon källa på att graffare ofta blir drogmissbrukare?

Vilka samhällsnormer pratar du om (förutom det faktum att man sprayar på väggar)?

Citat:

Men det är ju inte meningslöst för utövarna, uppenbarligen...

Citat:

Okej. Det innebär alltså att graffitikulturen inte är en subkultur idag?
Citera
2008-07-30, 20:43
Medlem
Citat:
Graffiti kom till Sverige genom att populärkulturen behandlade det faktum att svarta gäng i Los Angeles "klottrade" sina gängs namn, hotelser etc. Det var filmkulturen som gjorde detta populärt i Sverige (det började väl med Stylewars?).

Nu var det iofs ett tag sen jag såg Style Wars men är ganska säker på att i den finns det både vita och svarta målare (hudfärg spelar roll hur?) och av dem är inte alla 'hip hopare', tror tillochmed att där är några hårdrockare med? Sen handlar den inte om LA utan om New York. Ska du dömma ut en subkulturs grund i sverige så kan du ialla fall dömma den på rätt grunder. Ska man tro Bomb It som kom nyligen så har västkustgraffitin och östkustgraffitin i USA olika urprung vilket betyder att LA-gängens mer kalligrafiska tags inte nödvändigtvis låg till grund för den svenska graffitin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in