2017-10-08, 22:18
Medlem
postvagns avatar
Personligen...

För:
- Finns ju väldigt mkt tråkigt som förgylls av graff.
- Färg slår trist när som helst.
- Utlopp för kreativitet.

Emot:
- Egenmäktigt förfarande.
- Om jag vill "förstöra" nåt som är ditt, ska jag få det.
- Tänka som en 10-åring.
- "Min" syn på vad som är lämpligt för målning gäller.

Jag har umgåtts med många målare i mina dar. Ingen av de har varit positivt inställda till att jag tog mig friheter med deras ägodelar. Case and point!
Citera
2017-10-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Personligen...

För:
- Finns ju väldigt mkt tråkigt som förgylls av graff.
- Färg slår trist när som helst.
- Utlopp för kreativitet.

Emot:
- Egenmäktigt förfarande.
- Om jag vill "förstöra" nåt som är ditt, ska jag få det.
- Tänka som en 10-åring.
- "Min" syn på vad som är lämpligt för målning gäller.

Jag har umgåtts med många målare i mina dar. Ingen av de har varit positivt inställda till att jag tog mig friheter med deras ägodelar. Case and point!

När klottras på saker som är dina då? Om allmän plats klottras ner så är det ju lika mycket klottraren som din. Om du hängt mycket med målare så vet du att det flesta inte klottrar på privat egendom.

Edit: Totalt avskyr argumentet "låt mig klottra på dina ägodelar om du nu ska klottra ner andras". Det är att tänka som en 10-åring.
Citera
2017-10-10, 21:04
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
När klottras på saker som är dina då? Om allmän plats klottras ner så är det ju lika mycket klottraren som din. Om du hängt mycket med målare så vet du att det flesta inte klottrar på privat egendom.

Edit: Totalt avskyr argumentet "låt mig klottra på dina ägodelar om du nu ska klottra ner andras". Det är att tänka som en 10-åring.

Jag åkte mkt t-bana mellan bromma och centralen för några år sen. Där klottrades det friskt på bostadshus (privata). Klotter inne i och flerfamiljshus i de flesta förorter (bott och sett). Det kan vara så att det jag stör mig på mest, är puckon som inte "målar" utan sysslar med idioti. Där ger jag dig rätt om vi missförstått varandra.

Fast, varför tar "du" dig rätten att måla över en hel tunnelbanevagn (inkl fönster) om du:
1. Vet att det kommer tas bort för skattepengar?
2. Gör människor osäkra på deras arbetsplats (jag känner folk som jobbar i kollektivtrafik och att möta en klottrare mitt i natten är inte kul, eftersom våldsamma situationer kan uppstå)?
3. Folk inte kommer kunna åka i den vagnen om de vill se ut?
Citera
2018-01-05, 16:44
Medlem
Sheen999s avatar
Blir så in i glödhetaste helvete förbannad på alla fega as till klottrare!!!1! Fattar ni inte att våra hårt fördärvade SKATTEPENGAR går till att sanera skiten?? Har ni ingen sympati för att vi får några kronor mindre i lön varje år och måste titta på skiten???? Ni borde hängas offentligt!!!!
Citera
2018-01-07, 21:56
Medlem
PuddingPastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheen999
Blir så in i glödhetaste helvete förbannad på alla fega as till klottrare!!!1! Fattar ni inte att våra hårt fördärvade SKATTEPENGAR går till att sanera skiten?? Har ni ingen sympati för att vi får några kronor mindre i lön varje år och måste titta på skiten???? Ni borde hängas offentligt!!!!

inte vårat fel att denna jävla regering väljer att spendera sina snodda pengar på skit. Om vi nu ska ha höga skatter kanske man borde lägga pengarna på lite vettigare saker som tex sjukvård, utbildning osv... det är inte klotter som kostar det är saneringen av klottret
Citera
2018-01-14, 07:28
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuddingPastej
inte vårat fel att denna jävla regering väljer att spendera sina snodda pengar på skit. Om vi nu ska ha höga skatter kanske man borde lägga pengarna på lite vettigare saker som tex sjukvård, utbildning osv... det är inte klotter som kostar det är saneringen av klottret
Utöver det ger sanerarna klottrarna skulden för att lösningsmedel, mikroplaster m.m. från väggen rinner ner direkt i grundvattnet, när de penslar gift och avlägsnar väggar från färg, skärpning pajasar!

Sanerarna adresserar också klottrare för att vara orsaken till att cement-/betongväggar vittrar bort och spricker, då saneringen är med tryckspruta, är konsekvensen att väggar vattenblästras.
Citera
2018-01-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Utöver det ger sanerarna klottrarna skulden för att lösningsmedel, mikroplaster m.m. från väggen rinner ner direkt i grundvattnet, när de penslar gift och avlägsnar väggar från färg, skärpning pajasar!

Sanerarna adresserar också klottrare för att vara orsaken till att cement-/betongväggar vittrar bort och spricker, då saneringen är med tryckspruta, är konsekvensen att väggar vattenblästras.

Ja, men om de inte hade klottrat, då hade sanerarna väl sluppit att sanera skiten och orsaka dessa saker. Så förvisso har dem helt rätt. Sen så rinner färgen också ner som är förmodligen ännu giftigare än deras skit.

Finns ställen där man får måla sin konst, och det kan vara fint tom. Men att se icke-målade byggnader förstöras ofta med ruskigt fult klotter och låtsasgraffiti av nerknarkade blatte/WTfjortisar är bara cancer för ögonen och ett stort minus för hela samhället jag ska vara ärlig.
Citera
2018-01-27, 11:39
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Ja, men om de inte hade klottrat, då hade sanerarna väl sluppit att sanera skiten och orsaka dessa saker. Så förvisso har dem helt rätt. Sen så rinner färgen också ner som är förmodligen ännu giftigare än deras skit.

Finns ställen där man får måla sin konst, och det kan vara fint tom. Men att se icke-målade byggnader förstöras ofta med ruskigt fult klotter och låtsasgraffiti av nerknarkade blatte/WTfjortisar är bara cancer för ögonen och ett stort minus för hela samhället jag ska vara ärlig.
Vad är låtsasgraffiti? Har en hemlis till dig, men den avslöjar jag inte förän senare.

Ang. buffarna så är deras medel miljögiftigt, iaf limborttagning, mikroplasterna är visst värre än alla kemikalier om vi kollar i större perspektiv. Ännu en anledning att bara bomba tåg!
Citera
2018-01-27, 13:44
Medlem
Citat:
Vad är låtsasgraffiti? Har en hemlis till dig, men den avslöjar jag inte förän senare.

Ang. buffarna så är deras medel miljögiftigt, iaf limborttagning, mikroplasterna är visst värre än alla kemikalier om vi kollar i större perspektiv. Ännu en anledning att bara bomba tåg!

Menar typ folk som verkar inte kunna måla så istället klottrar de meningslösa ord/meningar, elr annat strunt. Menar sånna som gör det för att "sabotera" istället för att försöka sprida sin konst.
Jag har inget emot graffiti, det kan även vara snyggt. Men vissa borde bara lägga ner med att försöka göra samhället fulare/sabotera. Finns en graffitivägg i staden jag bor i, och den är jättefin med mycket grym konst.

Men alltså, vad är det som inte går att förstå? det är klottrarna som är orsaken till att dessa gifter används, även om de inte vill det så vet de att gifterna kommer att användas ifall dem klottrar, förtydligar: de är roten till att kemikalierna används, trots de är inte dem som använder dem. När de gör valet att klottra på ställen de inte får klottra på: väljer dem att dessa gifter kommer att användas pga deras gärningar. Tror inte att sanerarna vill använda kemikalierna, men de vill ha någorlunda rent på väggarna.

Tror din hemlis är att "all färg är konst". Kanske stämmer, betyder dock inte att det alltid är bra konst. Och psuedokonst finns också, tycker inte att skriva "fack yo" är konst direkt. Men aja, each to his own.

Tummen upp för er som gör fin konst på lämpliga ställen.
Senast redigerad av heyhey1 2018-01-27 kl. 13:52.
Citera
2018-01-28, 18:02
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Menar typ folk som verkar inte kunna måla så istället klottrar de meningslösa ord/meningar, elr annat strunt. Menar sånna som gör det för att "sabotera" istället för att försöka sprida sin konst.
Jag har inget emot graffiti, det kan även vara snyggt. Men vissa borde bara lägga ner med att försöka göra samhället fulare/sabotera. Finns en graffitivägg i staden jag bor i, och den är jättefin med mycket grym konst.
Konst är relativism och sabotera är relativism men jag förstår vad du menar med att det är frustrerande att se fasader "sönder"målade. Det är graffiti, dock. Graffitiväggen hyser konstnärer som vill utöva graffiti, däremot inte graffitimålare.
Utan det na skulle inte det andra finnas, förstår du hoppas jag, vilket dock motstrider sig i dina belägg.
Citat:
Men alltså, vad är det som inte går att förstå? det är klottrarna som är orsaken till att dessa gifter används, även om de inte vill det så vet de att gifterna kommer att användas ifall dem klottrar, förtydligar: de är roten till att kemikalierna används, trots de är inte dem som använder dem. När de gör valet att klottra på ställen de inte får klottra på: väljer dem att dessa gifter kommer att användas pga deras gärningar. Tror inte att sanerarna vill använda kemikalierna, men de vill ha någorlunda rent på väggarna.

Tror din hemlis är att "all färg är konst". Kanske stämmer, betyder dock inte att det alltid är bra konst. Och psuedokonst finns också, tycker inte att skriva "fack yo" är konst direkt. Men aja, each to his own.

Tummen upp för er som gör fin konst på lämpliga ställen.
Se ovan.

All färg som konst är motsträvigt och minst sagt oproduktiv åskådning. Däremot är Kalle 12år som bombar stan graffiti, oavsett kvalité eller Kalles förstånd, han greppar kulturen i sitt perspektiv och testar sin förmåga. Vad är "lämplig plats" för dig? För mig är det på 5/8 av en fasad, oavsett hur graffen ser ut. Även om de 5/8-delarna är ett stort "fack yoo" eller flera små "fack yooO"
Senast redigerad av psykoshippien 2018-01-28 kl. 18:06.
Citera
2018-01-31, 16:24
Medlem
Citat:
Konst är relativism och sabotera är relativism men jag förstår vad du menar med att det är frustrerande att se fasader "sönder"målade. Det är graffiti, dock. Graffitiväggen hyser konstnärer som vill utöva graffiti, däremot inte graffitimålare.
Utan det na skulle inte det andra finnas, förstår du hoppas jag, vilket dock motstrider sig i dina belägg.

Se ovan.

All färg som konst är motsträvigt och minst sagt oproduktiv åskådning. Däremot är Kalle 12år som bombar stan graffiti, oavsett kvalité eller Kalles förstånd, han greppar kulturen i sitt perspektiv och testar sin förmåga. Vad är "lämplig plats" för dig? För mig är det på 5/8 av en fasad, oavsett hur graffen ser ut. Även om de 5/8-delarna är ett stort "fack yoo" eller flera små "fack yooO"
Ja kanske det, men det är bara fult och förstör för oss övriga som gillar fin konst.

Jo Kalle som tycker det är fint med ett fak yoo, bortagningen som denne vet kommer ske, förstöra naturen med gifter och kosta massa pengar, men jag tycker att han borde växa upp och börja sköta sig eller sluta vara egoist. Skulle se hur glad Kalle blivit om någon sprayat hans cykel, kojja t.ex. med något han tycker är fånigt och fult. Då hade denne blivit precis som de som ogillar dennes klotter.
Jo det är graffiti och han får lov att utöva konst men är det verkligen värt alla skattepengar och förstörandet av miljön?
Det känns som att denne kalle, om han nu vore vuxen då, är en egoist om han inte förstår att hans handlingar är fel.

En lämplig plats är en graffitivägg där man får måla eller din egen vägg/hus/ägodel. Dvs måla på, men ge fan i andras byggnader och kosta inte alla skattebetalares pengar och förstör inte trivseln för andra med onödigt klotter, det är vad jag tycker iaf.

Men alla är olika som sagt, vissa gillar där de står fak yo som någon nerknarkad tomte skrivit, jag tycker det är bara idioti och förstör.
Senast redigerad av heyhey1 2018-01-31 kl. 16:28.
Citera
2018-02-23, 06:53
Medlem
Spider-Girls avatar
Om graffiti bara ska vara "fin konst på lämpliga ställen" är det inte graffiti längre. Den ska ploppa upp var som helst och vara fin, ful, rolig och allvarlig. Jag blir lika glad över att se taggar som målningar, det är bara olika sidor av en konstform.
Och finns det något finare än ett dekorerat tåg, blir helt kär 😍
Personligen kan jag till och med se skönheten i en bombad buss och ett "FCUPS" på en container. Blev förälskad i denna konstform som 10-årig tjej och kärleken är ännu starkare nu som 42-årig 4-barnsmamma.
Era konstverk brukar få pryda min instagram, har alltid kameran redo, men själv har jag efter en kort karriär som klottrare under några tonårsår insett att jag är totalt kass, så jag överlåter det till er.

(Bara en gång har graffiti gjort mig ledsen. Det finns en gullig tant som har en liten sybehörsaffär i Högsbo. Hon säljer knappar och garner osv När någon hade målat över hela hennes skyltfönster så man inte ens kunde se hennes varor tog det lång tid tills hon hade möjlighet att få bort det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in