Citat:
Ursprungligen postat av Soepa
Du får ju det att låta som att du bara betalar dina skattepengar till klottersanering... du tror inte dina pengar går åt annat som inte är nödvändigt? Kolla bara vad Mona muslim gör, betalar toblerone, bilar och tagit ut flera tusen kronor från statens pengar.
Ja, visst går skattepengarna till alla möjliga saker som kan kännas onödigt, men för den sakens skull är det väl vare sig rätt eller logiskt att hälla bensin på elden genom att öka på ytterliggare onödiga saker som kostar för samhället?
Citat:
De påstår att sl betalar 100 miljoner kronor per år p.g.a "klotter", men 1995 så var det 15 miljoner? Jag tror det kördes mycket mer då än vad det gör nu. Sen 100.000.000 i skattepengar får staten in rätt snabbt, minst 300.000 säger vi i Stockholm betalar ju skatt, vi säger att 500 kr måste de 300.000 betala i skatt som ska gå till sanering. 300.000 = 150.000.000.
De får in sjukt mycket pengar och de kan ge det där till SL om de vill men jag tror inte de ger allt.
Som sagt så är detta ett exempel så det jag säger kanske inte stämmer då jag inte är 100% på detta
De får in sjukt mycket pengar och de kan ge det där till SL om de vill men jag tror inte de ger allt.
Som sagt så är detta ett exempel så det jag säger kanske inte stämmer då jag inte är 100% på detta
Ja, för att ekonomin är ju inte oförändrad under 15 år?
Sen måste du ju tänka på de olika aspekterna. Ökad sanering och andra löneförhållanden t.ex. Hur mycket det klottras och hur mycket som saneras behöver ju inte gå hand i hand. Jo visst har staten råd, men som jag nämnde förut, är det fritt fram att "slänga pengarna i sjön" för den sakens skull?
Citat:
Summan på saneringen skulle kunna minska också om de slutade sanera på onödiga ställen. I min byhåla sanerade de massa elskåp (både stora skåp och små), lyktstolpar och träd (smeta på miljöfarligt medel på träd är ju skitbra).
Nu har de flesta utav de små elskåpen (såna hära silverboxar typ, tror de kallar för nätstationer) som de har sanera blivit tagade igen.
Ett träd har fått en ny tag (onödigt att köra på träd kan jag hålla med om) och lyktstoplarna som blev sanerade har nya tags.
Jag förstår inte varför de ens sanerade alla lykstolpar för, helt onödigt, de blev fula som fan efter det, fullt med saneringsfläckar. Tags sitter bra på lyktstoplar.
Nu har de flesta utav de små elskåpen (såna hära silverboxar typ, tror de kallar för nätstationer) som de har sanera blivit tagade igen.
Ett träd har fått en ny tag (onödigt att köra på träd kan jag hålla med om) och lyktstoplarna som blev sanerade har nya tags.
Jag förstår inte varför de ens sanerade alla lykstolpar för, helt onödigt, de blev fula som fan efter det, fullt med saneringsfläckar. Tags sitter bra på lyktstoplar.
Håller med dig om att de kan lugna ner sig med saneringen lite. Nolltolleransen vinner ingen på. Samhället får mindre pengar, målare får sämre förhållanden och invånarna tvingas se snabbare och mindre genomarbetade grejer och mer klotter. Snäppet renare stad dock men frågan är om det är värt hur mycket som helst för att uppnå det.