Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Det är du som ska svara - varför klottrar du?
Om du inte är intresserad av att visa upp för andra vad du gör - och särskilt som dessa tycker att det är jävligt fult - varför gör du det då på allmänna platser?
Olika sysselsättningar har olika spelplaner. Klotter är inte klotter om det är gjort på en sanktionerad plats.
Det behöver inte vara; Titta det här har jag gjort. visst är det fint?
Utan skulle t.ex. kunna vara; Jag tror inte på den här lådan du vill att jag ska bo i. Det uttrycker jag genom att slå sönder en vägg. Om jag då tar mig ut genom lådan genom att gå över en gräns som du ser kanske du också börjar fundera över hur bra du trivs i lådan.
Att inte tycka något är fint är subjektivt. Men det kanske inte alltid är målet att göra något fint. Du reagerar ju till exempel av något du tycker är fult. Då har ju det fula du såg på något sätt talat till dig.
Om du från början haft en positiv inställning till uttrycksformen hade du säkerligen tittat lite närmre och sett mer.
Jag är medveten om att det är långt från alla som klottrar som har just den här inställningen men några har den. Vilket leder mig in på något som tagits upp otaliga gånger tidigare. Att klottrare är individer och inte en homogen grupp. Därför har såklart alla sin egen inställning till det hela. Som i sin tur gör det omöjligt att ge en enda förklaring till varför det förekommer.