Citat:
Motiv visar sig inte sällan vara relativt banala. Motiv är oftast mer av intresse för såna som oss som vill veta varför än de är för en polisutredning eller åklagarna. Motiv är ju som bekant inget bevis, och påverkar därför sällan utgången i ett mål i någon större utsträckning. Jag får nog ändå säga att jag är 80% på att de får släppa RO, han passar inte in som GM. Jag kan helt enkelt inte se något rimligt motiv. Enligt utredare så tydde skadebilden hos PH på antingen en narkotikapåverkad GM, eller på en GM med psykopatiska drag:
Det känns väldigt osannolikt att en student som trots allt läser krävande kurser samtidigt festknarkar, snedtänder och brutalt mördar en annan student för att en vecka senare skriva tenta/dugga. Visst han skulle kunna ha psykopatiska drag, men i så fall bör vi kunna förvänta oss att fler skelett i garderoben träder fram.
Mer troligt att det är en bekant till RO som begick dådet med RO som vittne, och att RO också är uppringaren.
Kanske RO på fyllan skrutit...du jag vet vem som dödade PH, och han också nämnt någon avslöjande detalj som inte är allmänt känd, men som RO och GM båda känner till, eftersom de var där.
Umgicks RO med lite tyngre snubbar, som även begått andra brott för och efter 14 oktober 1996?
Det känns väldigt osannolikt att en student som trots allt läser krävande kurser samtidigt festknarkar, snedtänder och brutalt mördar en annan student för att en vecka senare skriva tenta/dugga. Visst han skulle kunna ha psykopatiska drag, men i så fall bör vi kunna förvänta oss att fler skelett i garderoben träder fram.
Mer troligt att det är en bekant till RO som begick dådet med RO som vittne, och att RO också är uppringaren.
Kanske RO på fyllan skrutit...du jag vet vem som dödade PH, och han också nämnt någon avslöjande detalj som inte är allmänt känd, men som RO och GM båda känner till, eftersom de var där.
Umgicks RO med lite tyngre snubbar, som även begått andra brott för och efter 14 oktober 1996?
Vad vi vet så långt är alltså att RO är häktad på sannolika för mord (dvs inte medhjälp).
Den bevisning som han häktats på är troligen inte av teknisk art. (Här får man välja om man tror Clea ljuger eller ej).
Bevisningen är en typ av bevisning, vad nu det kan betyda. (Här får man välja om man vill tro Clea eller ej).
Så mycket mer vet vi väl inte. Då är frågan egentligen bara vad det kan vara för (enda typ av) bevisning av icke-teknisk art som får domstolen att häkta på sannolika skäl för mord efter 17 år? Högst förbryllande.
Normalt sett är det som inte är att anse som teknisk bevisning vittnesuppgifter. Vad mer har vi som kanske kan vara ovanligt men ändå inte teknisk bevisning? Kan det röra sig om någon skriftlig utsaga som polisen har kommit över, någon form av erkännande i skrift från RO? Ett sms, mail eller annat?