2013-11-26, 15:26
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Har också övervägt detta. Men det går inte heller utesluta då att uppringaren ljuger. Men dock inte pga att denne är GM. Hade man fått tag på uppringaren och denne varit GM borde man kunna matcha denne mot DNA på kniven. Så det talar mot uppringaren som GM om uppringaren är känd.

Är det helt otänkbart att uppringaren pressats på att ge ett namn och då ger namnet på en annan person än GM? Ja, det låter osannolikt. Men varför inte? Om man som uppringare verkligen inte vill ge namnet på GM pga rädsla, men polisen hotar med medhjälp och skyddande av brottsling m.m. så kanske man ger ett falskt namn i ren desperation. Hmm.. känns verkligen inte klockrent. Men har ännu svårare att köpa att en uppringare skulle ha skyddad RO så här länge. Såvida han inte RO är en svensk variant av "Mr Heisenberg".
Det förekoomer att folk som pressas uppger en falsk GM.

Var ett fall för nåt år sen som det skrevs mycket om här på Flashback: en ung kvinna hade haft nån slags avancerad sex med en rätt mycket äldre man, och när hennes föräldrar pressade henne på vem mannen var uppgav hon en helt annan man som inte hade ett dugg med saken att göra.

Den oskyldige mannen finkades i flera veckor, och inte ens när kvinnan berättade att hon ljugit ville åklagaren släppa den oskyldige. Han fick sitta en vecka till.
Citera
2013-11-26, 15:29
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Då är frågan hur de fick tag på ringaren helt plötsligt och att han först nu kände för att identifiera RO?
Det har framgått här i tråden det senaste året (eller litet längre) att polisen varit ringaren på spåren och polisen sannolikt har fått in tips från folk som sagt sig känna igen ringarens röst.
Citera
2013-11-26, 15:38
Medlem
Är det någon som vet om RO är nykterist?
Tänkte om han i ungdomen på fyllan kunde få snetändning
och att han just under en sån kniva BO. Att han efter dådet aldrig druckit el i vart fall aldrig varit full igen och på så sätt aldrig haft någon mer snetändning??
Citera
2013-11-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Är det någon som vet om RO är nykterist?
Tänkte om han i ungdomen på fyllan kunde få snetändning
och att han just under en sån kniva BO. Att han efter dådet aldrig druckit el i vart fall aldrig varit full igen och på så sätt aldrig haft någon mer snetändning??
... eller om han en enda gång, just då, provat något starkare och för honom okänt ...?
Citera
2013-11-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Om vi nu ställer den gripne åt sidan lite. Jag får följande tanke: BO passerar den där korvmojjen där det enligt uppgift häckade knarkare och kriminella. Studenter har alltid varit lite nyfikna på droger, BO slår sig i slang med med en av dom och bestämmer för att gå undanskymt och göra en deal ( stämmer väl med ridskolan och den uppställda väskan). Snubben har dock enbart för avsikt att plocka pengarna från den fulla och naiva landsortsstudenten. Den storvuxna studenten sätter sig dock till motvärn och situationen spårar ur. Kanske hade han sällskap med den nu gripne som blev panikslagen och flydde. Och som av skam och rädsla förtigit allt i 17 år.
Det känns bra det du skrev! MGM var på platsen men ingrep inte och ville heller inte bli avslöjad att ha varit ute i skogen med knarkare. Kanske bara ombedd av BO att hänga med!

Ngn har nu gett polisen ett tips då MGM lättat på sitt sinne men inte velat på till Kling&Klang efter så lång tid och rädsla. Han började ett nytt liv istället men kunde inte hålla tätt. Oskyldig men i högsta grad inblandat och får nu terapi för att börja prata, dock ej typ Qvick. Hur många som det var i skogen vet vi ej. Tjaa.....
Citera
2013-11-26, 16:02
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Jag var själv på den festen som fick så tragisk utgång.Jag tror inte det var en pundare utan någon som hade retat upp sig på honom inne på festen och som sedan följde efter honom.Vad gäller telefonsamtalet till 112 så känner jag inte igen rösten men ett ord har etsat sig fast:"snubbe" ,jag antar att polisen har gått igenom alla i klass L93 på KTH ,så ha det bra därute!

Nån som sitter på en skolkatalog eller liknande för nämnda klass L93, KTH?
Citera
2013-11-26, 16:05
Medlem
Lemmy666s avatar
Teorin att RO skulle anlitat en eller flera pundare är ju direkt skrattretande.Skulle två pundare + RO kunnat hålla tyst om det i alla år.Nja tveksamt va..Och jag ifrågasätter fortfarande stark att några inlägg på fb om att den häktade är skötsam hellyllekille skulle vara nånslags alibi.
Citera
2013-11-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Ja det var ju rysligt intressant att läsa att det finns tjocka böcker om matematisk statistik och mönsterigenkänning, den saken hade jag aldrig listat ut själv. Vad du själv anser dig ha för spjutspetskompetens inom ämnet är rätt fullständigt ointressant, en liten länk däremot till någon bra sammanfattning på aktuellt forskningsläge inom röstmatchning hade varit rysligt intressant för denna tråden, inte minst då om det visar att det inte alls går att matcha rösten från telefonkiosken på något minsta sätt.

Vilka som finns i ett rum som avlyssnas kan man ha belagt via annan spaning, så metoden behöver knappt mer än säkert kunna skilja på rösterna från en gammal irakier som lärde sig svenska igår och ett jollrande spädbarn för att vara till nytta i vissa fall, något längre än vad man själv kan avgöra med öronen måste man väl ha kommit inom detta området?

1. Jag tyckte att du behövde den informationen.

2. Det finns inga sådana och det beror på att systemen inte funkar bra i stora tester. Trots förekomsten av tex. Skype och alla andra digitala sätt att samla in stora datamaterial snabbt på så kan dessa herrar och damer bakom begreppet "speech recognition" inte samla in större datamaterial än 24 individer för att testa sina "system". Anledningen till det är förstås matematik och teknisk i termer av mätinstrument. Däremot så är det ju som så att det finns, sett till google omkring 3000 olika system för speech recognition etc. , problemet när kör dessa system på ett antal datamaterial är förstås att olika personers tal kommer att accepteras eller rejecteras varför ett sådant system aldrig kan ligga till grund för en fällande dom i en seriös domstol.

3. Nej.
Citera
2013-11-26, 16:21
Medlem
moderskepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Citat:
Jag var själv på den festen som fick så tragisk utgång.Jag tror inte det var en pundare utan någon som hade retat upp sig på honom inne på festen och som sedan följde efter honom.Vad gäller telefonsamtalet till 112 så känner jag inte igen rösten men ett ord har etsat sig fast:"snubbe" ,jag antar att polisen har gått igenom alla i klass L93 på KTH ,så ha det bra därute!

http://www.l.kth.se/www/studenter/default.asp

Men Per finns inte med. Jag tror att han var L94, för övrigt.
Citera
2013-11-26, 16:22
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Citat:

Intressant att inlägget handlar specifikt om L93 med tanke på att Häggström gick L95! Känns litet hetare än bara ett random tips. Här är L93:

http://www.l.kth.se/www/studenter/default.asp?in=l93
Citera
2013-11-26, 16:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Varför placerades väskan som den gjorde?

Väskan är stor, borde nästan ha fått en spark eller blivit snavad över under angreppet på bo. Kan vara ambulanspersonalen som lyft den åt sidan för att kunna jobba.

Citat:
Jag misstänker att den röda träbyggnaden med två ingångar innehöll omklädningsrum och toaletter. En för damer resp herrar. Såna brukar alltid finnas vid ridskolor och se ut ungefär så här. Per visste av någon anledning om det (kanske hade ett syskon/vän som red där?) och skulle gå på toa innan vidare färd hemåt, och lämnade därför väskan precis bredvid trappan. Onödigt att släpa på den när ingen annan fanns på plats.

När han kommer ut möter han GM.

Det där huset var anonymt, vet inte vad det användes till trots att jag red hos Swartlings. Omklädningsrum och toa fanns inne i själva stallet och huset var garanterat låst nattetid.
Citera
2013-11-26, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Visst har de något konkret som (mer eller mindre starkt) binder RO till mordplatsen eller någon avgörande händelse i nära anslutning till mordet. Polis och Åklagare behöver inte lura tingsrätten på något sätt utan baserat på sin bevisning kan de begära honom häktad för mord alternativt medhjälp till mord (vet någon om medhjälp som alternativ brottsrubricering finns med i häktningsframställan?).

Om polis har bevis som på något sätt binder honom till brottet och RO sedan inte talar, alternativt blir påkommen med en lögn finns det alla skäl i världen för förundersökningsledaren att begära denne häktad för mord/medhjälp oavsett vilka möjligheter som finns till en alternativ GM. RO kan ju faktiskt vara skyldig till medhjälp även om en till GM finns.

Så tycker inte att häktningen av RO utesluter en andra GM på något sätt.
Nej, det gör den inte. Jag bara påpekade att man måste ha ganska specifika saker på RO, och att om det hade varit alltför genomskinligt att man egentligen häktade RO för att få ur honom vem den egentliga gärningsmannen var, och att hans egen roll i sammanhanget var måttlig, då borde Stockholms TR inte ha godkänt häktningen, och om de ändå gjorde det, så borde försvaret ha överklagat den.

Visst kan det var fler än en gärningsman - är det ett rånmord, kan det vara fler än två, för den delen. Men polisen måste ha någon anledning att tro att RO är djupt insyltad - trots hans väluppfostrade framtoning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in