2013-11-26, 14:55
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Jag får nog ändå säga att jag är 80% på att de får släppa RO, han passar inte in som GM. Jag kan helt enkelt inte se något rimligt motiv. Enligt utredare så tydde skadebilden hos PH på antingen en narkotikapåverkad GM, eller på en GM med psykopatiska drag:

Det känns väldigt osannolikt att en student som trots allt läser krävande kurser samtidigt festknarkar, snedtänder och brutalt mördar en annan student för att en vecka senare skriva tenta/dugga. Visst han skulle kunna ha psykopatiska drag, men i så fall bör vi kunna förvänta oss att fler skelett i garderoben träder fram.

Mer troligt att det är en bekant till RO som begick dådet med RO som vittne, och att RO också är uppringaren.

Kanske RO på fyllan skrutit...du jag vet vem som dödade PH, och han också nämnt någon avslöjande detalj som inte är allmänt känd, men som RO och GM båda känner till, eftersom de var där.

Umgicks RO med lite tyngre snubbar, som även begått andra brott för och efter 14 oktober 1996?
Motiv visar sig inte sällan vara relativt banala. Motiv är oftast mer av intresse för såna som oss som vill veta varför än de är för en polisutredning eller åklagarna. Motiv är ju som bekant inget bevis, och påverkar därför sällan utgången i ett mål i någon större utsträckning.

Vad vi vet så långt är alltså att RO är häktad på sannolika för mord (dvs inte medhjälp).
Den bevisning som han häktats på är troligen inte av teknisk art. (Här får man välja om man tror Clea ljuger eller ej).
Bevisningen är en typ av bevisning, vad nu det kan betyda. (Här får man välja om man vill tro Clea eller ej).

Så mycket mer vet vi väl inte. Då är frågan egentligen bara vad det kan vara för (enda typ av) bevisning av icke-teknisk art som får domstolen att häkta på sannolika skäl för mord efter 17 år? Högst förbryllande.

Normalt sett är det som inte är att anse som teknisk bevisning vittnesuppgifter. Vad mer har vi som kanske kan vara ovanligt men ändå inte teknisk bevisning? Kan det röra sig om någon skriftlig utsaga som polisen har kommit över, någon form av erkännande i skrift från RO? Ett sms, mail eller annat?
Citera
2013-11-26, 15:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Normalt sett är det som inte är att anse som teknisk bevisning vittnesuppgifter. Vad mer har vi som kanske kan vara ovanligt men ändå inte teknisk bevisning? Kan det röra sig om någon skriftlig utsaga som polisen har kommit över, någon form av erkännande i skrift från RO? Ett sms, mail eller annat?
Jag tror man kan glömma alla former av erkännanden. Det räcker inte för sannolikamskäl. Finns ju ganska gott om folk som erkänner brott de inte begått. Och RO verkar dessutom förneka all inblandning.

Enbart ett utpekande från en eller ett par individer räcker knappast heller. Det är ju inte alldeles ovanligt att folk hittar på.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att han dels har blivit utpekad (kanske av ringaren), delsmhar polisen letat vidare hittat någon graverande omständighet, kanske ett tidigare groll med offret.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-26 kl. 15:12.
Citera
2013-11-26, 15:03
Medlem
Tycker det verkar som att polisen har haft RO under uppsyn en längre tid och säkert varit mer eller mindre säkra på att han är GM men samtidigt vetat att bevisen mot honom varit för svaga för att det skulle kunna leda till en fällande dom. Det som jag tycker tyder på det är bl.a. GW:s uttalanden tidigare om att han hyser gott hopp om att fallet snart ska få en lösning och nu hans uttalande angående häktningen av RO om att han är säker på att de har gripit rätt person. Och ja, GW kan ha fel men det är väl ganska uppenbart att GW är väldigt insatt i just detta fall? Tycker vi kan utgå från att GW vet exakt vad han snackar om och om han tidigare har ylat om en "småkriminell pundare" medan han nu menar att RO är den skyldiga så har han medvetet skapat någon slags dimridå.

En teori skulle kunna vara att de har spionerat på RO:s dator en längre tid, avlyssnat hans telefon etc. och kanske t.o.m. anlitat personer i hans närhet som fört mordet på tal bara för att se hur RO reagerade. Och till slut har RO försagt sig på något vis, därav häktningen nu.

Men hur har polisen kommit fram till att RO, som tycks vara raka motsatsen till den typiska gärningsmannen i den här typen av brott, skulle vara den skyldiga? Det måste ju uppenbarligen ha någonting väldigt konkret på honom annars hade han aldrig hamnat under deras radar. Något vi i tråden inte lyckats luska fram.

Ett exempel på de indicier som gjort att polisen under en längre tid varit mer eller mindre säkra på att RO är rätt man:

*Någon form av gruff uppstod i kön till den kiosk där PH ska ha köpt något vid 04:40-tiden? Kioskbiträdet ifråga var säkert en av de första som förhördes av polis efter att polisen hittat kvittot i PH:s plånbok. Han kan ju ha berättat för polisen att PH och en annan man började mucka med varandra i kön och att de sedan tog följe därifrån. Det är väl inte heller osannolikt att den man som PH eventuellt började snacka med i kön också köpte något i kiosken varför polisen snabbt plockade in honom på förhör men att det inte gav någonting och att polisen därför släppte honom utan att för den delen avskriva misstankarna mot honom. Jag får för mig att denna man är RO, och att polisen nu har hittat ytterligare något som bevisar att det är han som är GM.

Plockade inte polisen in en person strax efter brottet? Någon som de senare släppte i brist på bevis? Avfördes denna person från utredningen?

Jag har sett de flesta reportage som sänts om det här fallet men kan inte minnas att polisen varit så desperata för att få nya vittnen att höra av sig? De har väl mer uppmanat "inringaren" att höra av sig eftersom de trott att han är GM? Det skulle isf kunna tyda på att polisen hela tiden vetat vem som är GM och reportagen kanske har riktats till honom direkt, för att få honom att bryta ihop och höra av sig. Stämmer min minnesbild eller minns jag fel?
Citera
2013-11-26, 15:04
Medlem
KUKARNASs avatar
Hm...jag funderar så det knakar.

OM G.W Persson har rätt så är telefonmannen även mördaren. Han säger sig också vara helt säker på att de fått tag i rätt gärningsman.

OM hans tidigare hypoteser är riktiga så blev han rånad av 1 eller 2 pundare som höll till invid Vallhallagrillen.

GM är inte den som ringer men däremot låg han bakom överfallet. Hur?

GM är enligt vittnesmål rejält glad i alkohol. Han sitter på morgonkvisten på Vallhalla grillen och fylleäter. Ser BO komma gående och svartsjuk som han är på denne pratar han med pundarna i närheten, att denna har en massa pengar på sig och att det inte gör honom något om han råkar bli rånad.

Polisen har nu ringat in telefonmannen och han har pratat och angivit GM som anstiftare. Typ.
Citera
2013-11-26, 15:09
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm

Dina hänvisningar till andra brott som exempel är meningslösa. Dels är det helt andra brott och dels säger det inget om hur vanligt/ovanligt det är att en ostraffad och utåt sett skötsam individ gör sig skyldig till rån, rånmord överdrivet våld i samband med rån. Det går inte jämföra hemlighållna sexualbrott eller relationsbrott som påpekades av en annan debattör. Därmed blir det väldigt svårt att ta något av det du skriver på allvar.

Inlägget i sig är inte riktat till mig men du hänvisar till mig som "en annan debattör" i det.

AM i Solna var just ostraffad, utåt sett skötsam osv och det mycket brutala brottet var inte ett sexualbrott. Trots det rånmördade han en främling med tvåsiffrigt antal knivhugg för någon eller några 500-lappar till droger. Och gick till jobbet med småbarn som vanligt nästa dag utan att någon där märkte skillnad på honom. Jag jämförde då rånmord med övervåld med kniv mot okänt offer.
Citera
2013-11-26, 15:09
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Om vi nu ställer den gripne åt sidan lite. Jag får följande tanke: BO passerar den där korvmojjen där det enligt uppgift häckade knarkare och kriminella. Studenter har alltid varit lite nyfikna på droger, BO slår sig i slang med med en av dom och bestämmer för att gå undanskymt och göra en deal ( stämmer väl med ridskolan och den uppställda väskan). Snubben har dock enbart för avsikt att plocka pengarna från den fulla och naiva landsortsstudenten. Den storvuxna studenten sätter sig dock till motvärn och situationen spårar ur. Kanske hade han sällskap med den nu gripne som blev panikslagen och flydde. Och som av skam och rädsla förtigit allt i 17 år.

Jag smågillar teorin att GM fanns på plats på Swartlings när PH dök upp. Säg att det står ett par pundare därinne och gör en affär, knarkar eller förbereder inbrott på skolan. PH går förbi/alternativt ska gena genom ridskolan. Knarkarna ser honom. Blir nojjiga. Ropar aggressivt åt honom att komma in. PH som är berusad och kanske inte riktigt vet hur han ska hantera situationen gör som knarkarna säger (något som inte är helt ovanligt för välartade Svenssonkillar) och går in på gården. Han tänker kanske att om han bara är trevlig så kan han snacka bort det.

Situationen urartar. En av knarkarna får spel och hugger ihjäl Per (gud vet att knarkare kan snetända och vara rejält paranoida). Den andra knarkaren springer därifrån ner mot Karlavägen. Denne är uppringaren. GM springer åt annat håll. Norrut längs Valhallavägen. Dumpar/tappar slidan på vägen.

Jag skulle verkligen gilla denna teori om det inte vore för gripandet av RO. Hur kommer han in i bilden? Hur har han blivit misstänkt? Kan vara så enkelt som att han har hittat slidan där den dumpats/tappats. Tagit upp den och släppt ner den igen = fingeravtryck. När sedan RO av någon annan anledning Daktats (grovt bokföringsbrott eller skattebrott tex) har man fått träff på fingeravtrycket från slidan. Han häktas på 4 veckor för att man ska kunna testa DNA, stämma av med alla gamla vittnen på plats osv. Ganska mycket som behöver kollas och ett fingeravtryck är tillräckligt för att motivera sannolika skäl.

Detta känns dock rejält krystat från min sida. Men å andra sidan gör nästan alla teorier det. Det är ju det som är så knepigt/spännande med detta fall.
Citera
2013-11-26, 15:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
Vad olika personer säger om RO är knappast av intresse.Vi uppfattar människor på olika sätt i olika situationer.Dessutom vet vi så lite om vad som rör sig i huvudet på människor vi tror att vi känner.Grundtipset är en ensam Gm som ska råna Bo efter ett kortare efterföljande.Bo gör motstånd,Gm är påverkad av droger och/eller alkohol och spårar ur och hugger vilt med kninven.Gm drabbas därefter av panik när han inser vad han gjort och ringer och larmar för att rädda sitt EGET skinn.Han passar även på att försöka med några halvhjärtade villospår.

Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
VET du att RO alltid varit skötsam?Det finns människor som använder droger utan att anhöriga ens har en aning.Alkohol har han ju garanterat använt iaf.Hur vet du att han var med polarna vid tidpunkten för mordet?Inte helt otänkbart att han var på väg hem ensam eller hur?Med tanke på tidpunkten.Jag har samma rätt som alla här att uttrycka min åsikt.
I tråden har det lagts fram uppgifter som klar och tydligt visar, att RO varit en skötsam, ambitiös och flitig - tidvis mycket flitig - person som inte verkar ha haft några missbruksproblem eller tillstymmelse till våldstendenser. Belastningsregistret är tomt (visar iofs bara de sista 10 åren, men det finns ingen anledning att tro att det finns något allvarligt som är äldre än så).

Han har gjort en fullt normal karriär och hans lönenivå visar att han gjort ett bra jobb.

Därmed kan man också dra slutsatsen, att OM han haft missbruksproblem och/eller hållit på med något kriminellt, så har det skett i det fördolda, och han är en riktig dubbelnatur.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-26 kl. 15:17.
Citera
Medlem
Armstrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUKARNAS
Hm...jag funderar så det knakar.

OM G.W Persson har rätt så är telefonmannen även mördaren. Han säger sig också vara helt säker på att de fått tag i rätt gärningsman.

OM hans tidigare hypoteser är riktiga så blev han rånad av 1 eller 2 pundare som höll till invid Vallhallagrillen.

GM är inte den som ringer men däremot låg han bakom överfallet. Hur?

GM är enligt vittnesmål rejält glad i alkohol. Han sitter på morgonkvisten på Vallhalla grillen och fylleäter. Ser BO komma gående och svartsjuk som han är på denne pratar han med pundarna i närheten, att denna har en massa pengar på sig och att det inte gör honom något om han råkar bli rånad.

Polisen har nu ringat in telefonmannen och han har pratat och angivit GM som anstiftare. Typ.

Intressant. RO blev skitnödig efter pundarna spårade ur och dödar killen. RO springer och ringer SOS, men vill vara så anonym som möjligt. Who knows?
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag tror man kan glömma alla former av erkännanden. Finns ju ganska gott om folk som erkänner brott de inte begått. Och RO verkar dessutom förneka all inblandning.

Enbart ett utpekande från en eller ett par individer räcker knappast heller. Det är ju inte alldeles ovanligt att folk hittar på.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att han dels har blivit utpekad (kanske av ringaren), delsmhar polisen letat vidare hittat någon graverande omständighet, kanske ett tidigare groll med offret.
Det är möjligt men känns lite märkligt att det skulle dyka upp först efter 17 år. Nog för att polisen jobbar långsamt ibland men inte så långsamt

Nja, det borde vara något som dykt upp nu. Ringaren, om inte samma person, kan det givetvis vara, men om vi säger att denne person knatar in till polisen och säger att det var RO som gjorde det och detta räcker till häktning måste en rad kriterier vara uppfyllda anser jag. Dels måste polisen kunna avföra ringaren som GM/medhjälpare, dels måste domstolen köpa att denne ringare talar sanning. Vidare måste man då veta att denne person de facto är ringaren. Vidare måste ringaren känna till RO:s identitet.

Möjligen kan man tänka sig att ringaren blivit identifierad av någon och blivit testad i en röstanalys, men det torde inte vara möjligt om han vägrar och inte är misstänkt för brottet.
Senast redigerad av gurkmajja 2013-11-26 kl. 15:15.
Citera
2013-11-26, 15:20
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är möjligt men känns lite märkligt att det skulle dyka upp först efter 17 år. Nog för att polisen jobbar långsamt ibland men inte så långsamt

Nja, det borde vara något som dykt upp nu. Ringaren, om inte samma person, kan det givetvis vara, men om vi säger att denne person knatar in till polisen och säger att det var RO som gjorde det och detta räcker till häktning måste en rad kriterier vara uppfyllda anser jag. Dels måste polisen kunna avföra ringaren som GM/medhjälpare, dels måste domstolen köpa att denne ringare talar sanning. Vidare måste man då veta att denne person de facto är ringaren. Vidare måste ringaren känna till RO:s identitet.

Möjligen kan man tänka sig att ringaren blivit identifierad av någon och blivit testad i en röstanalys, men det torde inte vara möjligt om han vägrar och inte är misstänkt för brottet.
Nej, men det är ju inte alls konstigt att det inte händer förrän nu:

Om RO varit okänd för polisen, polisen fick tag på ringaren för nåt halvår sedan och ringaren uppgav RO:s namn så kunde inte polisen börja kartlägga honom förrän då.
Citera
2013-11-26, 15:24
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Inlägget i sig är inte riktat till mig men du hänvisar till mig som "en annan debattör" i det.

AM i Solna var just ostraffad, utåt sett skötsam osv och det mycket brutala brottet var inte ett sexualbrott. Trots det rånmördade han en främling med tvåsiffrigt antal knivhugg för någon eller några 500-lappar till droger. Och gick till jobbet med småbarn som vanligt nästa dag utan att någon där märkte skillnad på honom. Jag jämförde då rånmord med övervåld med kniv mot okänt offer.

Som jag skrev så hjälper inte ett enstaka exempel eftersom det mycket väl kan vara det enda exemplet som finns över huvud taget i svensk historia. Om det exempelvis endast är 1 av 1000 rånmord som i snitt begås av en ostraffad och "skötsam" person som dessutom därefter inte heller blir straffad och lyckas väl i sin karriär så ger det en helt annan bild än om det är 10,20,50 eller 100 av 1000 som passar den profilen. Jag känner inte till solnafallet överhuvudtaget, men misstänker att om man skulle jämföra skulle man upptäcka avgörande skillnader. Om en person finansierar sitt missbruk med rån så är det svårt att se att en sådan person kan både jobba och plugga heltid samtidigt.
Citera
2013-11-26, 15:24
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nej, men det är ju inte alls konstigt att det inte händer förrän nu:

Om RO varit okänd för polisen, polisen fick tag på ringaren för nåt halvår sedan och ringaren uppgav RO:s namn så kunde inte polisen börja kartlägga honom förrän då.
Då är frågan hur de fick tag på ringaren helt plötsligt och att han först nu kände för att identifiera RO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in