2013-11-26, 14:21
Medlem
FruGondols avatar
Även om det finns DNA som matchar MG, så borde det vara lite knepigt att få denne fälld
för mord – mot sitt nekande ... eller tänker jag fel?

Till exempel: Om MG hävdar att han var oskyldigt rånvittne, som bara drog ut kniven
ur offrets kropp, efter det att rånaren avlägsnat sig. Ville sen inte bli inblandad.
Citera
2013-11-26, 14:22
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Jag tycker att folk hakar upp sig alldeles för mycket på den akademiska bakgrunden. Det finns ett antal exempel på dubbelliv. Exempelvis Örebro universitet-mannen som styckmördade sin älskarinna.

Till synes skötsamma och de facto populära personer kan brutalt rånmörda okända med väldigt många knivhugg. Läs i Solnamordstråden hur kollegor och "klienter" samstämmigt beskrev den drivande, mest brutala gärningsmannen som "en snäll nallebjörn"...Dessa två åtalade mördare pundade utan att de som kom i daglig kontakt med dem anade det, och de fortsatt gå till jobbet nästa dag som vanligt fram tills de greps.

Vad vänner, kollegor och familj säger om en misstänkt mördare är irrelevant. Det borde du lärt dig vid det här laget.

Du fortsätter att blanda ihop äpplen och päron. Ett relationsmord säger inte så mycket om social klasstillhörighet som ett rånmord. Du lär inte hitta något exempel på sistnämnda inom den aktuella målgruppen.
Senast redigerad av Rabattfyllan 2013-11-26 kl. 14:24.
Citera
2013-11-26, 14:22
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Jag tycker att folk hakar upp sig alldeles för mycket på den akademiska bakgrunden. Det finns ett antal exempel på dubbelliv. Exempelvis Örebro universitet-mannen som styckmördade sin älskarinna.

Till synes skötsamma och de facto populära personer kan brutalt rånmörda okända med väldigt många knivhugg. Läs i Solnamordstråden hur kollegor och "klienter" samstämmigt beskrev den drivande, mest brutala gärningsmannen som "en snäll nallebjörn"...Dessa två åtalade mördare pundade utan att de som kom i daglig kontakt med dem anade det, och de fortsatt gå till jobbet nästa dag som vanligt fram tills de greps.
Precis.Finns ju väldigt många exempel. Tror knappast att hagamannens fru visste att hon delade säng med Sveriges värsta sexbrottsling.
Citera
2013-11-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
Precis.Finns ju väldigt många exempel. Tror knappast att hagamannens fru visste att hon delade säng med Sveriges värsta sexbrottsling.

Mannen som plockade bort och sålde en massa unika böcker från Kungliga Biblioteket kanske bara tog livet av sig själv med gasexplosionen i sin lägenhet. Nog riskerade han även grannars liv?
Citera
2013-11-26, 14:31
Medlem
Jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på att rånet blev en slags "biprodukt" till en (ev.) misshandel/uppgörelse som gick snett. Då föreställer jag mig att en "pundare", eller två, så dags på morgonen drällde runt, kanske för att hitta någon som sålde godis av något slag. Kanske kassan var mager också. De hittar en annan utslagen snubbe och plockar av honom plånboken, blir blodiga och ser skadorna. Blir skräckslagna och rusar iväg till en telefon. En ringer och en sufflerar kanske, sedan ger de sig av. I sitt dåvarande tillstånd har han/de inte en chans att förklara blodfläckar, pengar och plånbok (fingeravtryck på den, förresten?) ... Det kan ha varit en man, två män eller en man och en kvinna.
Om man frigör sig från tanken att ringaren kände BO mer eller mindre, då måste man tänka i andra banor när det gäller polisens ev. kort i ärmen nu.
Citera
2013-11-26, 14:31
Medlem
Lemmy666s avatar
Det genomgående mönstret när Ab/Expressen rotar fram bekanta till Gm i spektakulärar brott 1: Han var världens bästa kille,kan inte vara han. 2 Efter dom/erkännande:Han har alltid varit konstig,jag misstänkte detta...
Citera
2013-11-26, 14:35
Medlem
anuspontens avatar
Om vi nu ställer den gripne åt sidan lite. Jag får följande tanke: BO passerar den där korvmojjen där det enligt uppgift häckade knarkare och kriminella. Studenter har alltid varit lite nyfikna på droger, BO slår sig i slang med med en av dom och bestämmer för att gå undanskymt och göra en deal ( stämmer väl med ridskolan och den uppställda väskan). Snubben har dock enbart för avsikt att plocka pengarna från den fulla och naiva landsortsstudenten. Den storvuxna studenten sätter sig dock till motvärn och situationen spårar ur. Kanske hade han sällskap med den nu gripne som blev panikslagen och flydde. Och som av skam och rädsla förtigit allt i 17 år.
Citera
2013-11-26, 14:37
Medlem
13579111317s avatar
Jag får nog ändå säga att jag är 80% på att de får släppa RO, han passar inte in som GM. Jag kan helt enkelt inte se något rimligt motiv. Enligt utredare så tydde skadebilden hos PH på antingen en narkotikapåverkad GM, eller på en GM med psykopatiska drag:

Citat:
programledaren frågar mordutredaren – "Skadebilden – vad har man kunnat utläsa?", varefter utredaren svarar "Man kan ju läsa då att ... det är en väldigt aggressiv handling ... person sannolikt drogpåverkad, men också med psykopatiska drag.".

Det känns väldigt osannolikt att en student som trots allt läser krävande kurser samtidigt festknarkar, snedtänder och brutalt mördar en annan student för att en vecka senare skriva tenta/dugga. Visst han skulle kunna ha psykopatiska drag, men i så fall bör vi kunna förvänta oss att fler skelett i garderoben träder fram.

Mer troligt att det är en bekant till RO som begick dådet med RO som vittne, och att RO också är uppringaren.

Kanske RO på fyllan skrutit...du jag vet vem som dödade PH, och han också nämnt någon avslöjande detalj som inte är allmänt känd, men som RO och GM båda känner till, eftersom de var där.

Umgicks RO med lite tyngre snubbar, som även begått andra brott för och efter 14 oktober 1996?
Citera
2013-11-26, 14:46
Medlem
SibirienKalles avatar
Efter en del funderande:

Om nu polisen har något på RO som är så graverande att det räcker till sannolika skäl, men det inte är teknisk bevisning (dna, fingeravtryck eller liknande), så tror jag följande är absolut mest sannolikt:

Man har fått tag i ringaren (som då inte är RO) och ringaren har uppgivit att RO hållit i kniven. Sen har man forskat vidare runt RO och hittat något mer. Kanske något groll mellan RO och offret.
Citera
2013-11-26, 14:47
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
Jag har samma rätt som alla här att uttrycka min åsikt.

Absolut. Nu vet vi vad du tycker:

GWP och polisen har rätt. För att dom är just LGWP och polisen.

Men det vore trevligt med lite fylligare argumentation som kan utsättas för en logisk prövning; och inte bara: "Man vet aldrig vad som försiggår i någons huvud." eller "Se bara på Hagamannen".

Det är inte så mycket tuggmotstånd i det och bidrar inte heller till att komma närmare sanningen. Du bortser ju från allt som talar emot LGWP:s teori eller mot att RO skulle vara skyldig, men utan att erbjuda relevanta skäl till varför man bör bortse ifrån de omständigheter som talar emot.

Du sväljer rakt av både RO som GM och LGWP:s teori och ser inga som helst problem med den uppkomna friktion som alla andra uppenbart upplever i o m sammanfogandet av dessa två spår.

Dina hänvisningar till andra brott som exempel är meningslösa. Dels är det helt andra brott och dels säger det inget om hur vanligt/ovanligt det är att en ostraffad och utåt sett skötsam individ gör sig skyldig till rån, rånmord överdrivet våld i samband med rån. Det går inte jämföra hemlighållna sexualbrott eller relationsbrott som påpekades av en annan debattör. Därmed blir det väldigt svårt att ta något av det du skriver på allvar.
Citera
2013-11-26, 14:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Absolut. Nu vet vi vad du tycker:

GWP och polisen har rätt. För att dom är just LGWP och polisen.

Men det vore trevligt med lite fylligare argumentation som kan utsättas för en logisk prövning; och inte bara: "Man vet aldrig vad som försiggår i någons huvud." eller "Se bara på Hagamannen".

Det är inte så mycket tuggmotstånd i det och bidrar inte heller till att komma närmare sanningen. Du bortser ju från allt som talar emot LGWP:s teori eller mot att RO skulle vara skyldig, men utan att erbjuda relevanta skäl till varför man bör bortse ifrån de omständigheter som talar emot.

Du sväljer rakt av både RO som GM och LGWP:s teori och ser inga som helst problem med den uppkomna friktion som alla andra uppenbart upplever i o m sammanfogandet av dessa två spår.

Dina hänvisningar till andra brott som exempel är meningslösa. Dels är det helt andra brott och dels säger det inget om hur vanligt/ovanligt det är att en ostraffad och utåt sett skötsam individ gör sig skyldig till rån, rånmord överdrivet våld i samband med rån. Det går inte jämföra hemlighållna sexualbrott eller relationsbrott som påpekades av en annan debattör. Därmed blir det väldigt svårt att ta något av det du skriver på allvar.

Och vad har du läst som säger emot GW och polisen undrar jag då?`
En protokollbilaga under häktningen va hemlig och benämns som A, så utredningen är i känsligt läge och jag tror inte att någon vet direkt vad man har eller inte har på den här mannen.
Citera
2013-11-26, 14:54
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Efter en del funderande:

Om nu polisen har något på RO som är så graverande att det räcker till sannolika skäl, men det inte är teknisk bevisning (dna, fingeravtryck eller liknande), så tror jag följande är absolut mest sannolikt:

Man har fått tag i ringaren (som då inte är RO) och ringaren har uppgivit att RO hållit i kniven. Sen har man forskat vidare runt RO och hittat något mer. Kanske något groll mellan RO och offret.

Har också övervägt detta. Men det går inte heller utesluta då att uppringaren ljuger. Men dock inte pga att denne är GM. Hade man fått tag på uppringaren och denne varit GM borde man kunna matcha denne mot DNA på kniven. Så det talar mot uppringaren som GM om uppringaren är känd.

Är det helt otänkbart att uppringaren pressats på att ge ett namn och då ger namnet på en annan person än GM? Ja, det låter osannolikt. Men varför inte? Om man som uppringare verkligen inte vill ge namnet på GM pga rädsla, men polisen hotar med medhjälp och skyddande av brottsling m.m. så kanske man ger ett falskt namn i ren desperation. Hmm.. känns verkligen inte klockrent. Men har ännu svårare att köpa att en uppringare skulle ha skyddad RO så här länge. Såvida han inte RO är en svensk variant av "Mr Heisenberg".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in