2013-12-01, 22:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Hörni alla som är lite seriösa i den här tråden. Jag vill gärna ha er feedback på den artikel angående romanen "Fältöversten" som publicerades på Resumé 10/1 2013 (länk: http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/09/gws-team-pa-vag-att-losa-mordgatan-i-ny-bok-av-journalist/

Min tolkning av GW:s sista kommentar (fetad av mig) är att bokens "fiktiva" gärningsman är den verkliga gärningsmannen enligt GW:s uppfattning. I så fall har väl RO utpekats helt felaktigt i den här tråden?
Ja, under förutsättning att GW är Gud.

Vi vet att det är RO som sitter häktad på sannolika skäl. Det är hårda fakta. Vad GW har sagt vid det ena eller andra tillfället är mjukfakta - kan vara intressant att fulla ut kunskapsluckor med, men ska inte beaktas alls om det motsäger hårdfakta.

Jag börjar irritera mig på att det kan bli lite väl mycket argumentation av typen Men GW sa ju... i krimtrådarna rätt allmänt. Karln är varken allvetare eller klarvoajant, och uttalar sig mycket gärna offentligt också om han inte har så mycket att säga. Det ska man ha klart för sig innan man låter hans uttalanden få någon typ av automatiskt företräde över andra informationskällor.
Citera
2013-12-01, 22:17
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Vi vet att det är RO som sitter häktad på sannolika skäl. Det är hårda fakta. Vad GW har sagt vid det ena eller andra tillfället är mjukfakta - kan vara intressant att fulla ut kunskapsluckor med, men ska inte beaktas alls om det motsäger hårdfakta.

Jag börjar irritera mig på att det kan bli lite väl mycket argumentation av typen Men GW sa ju... i krimtrådarna rätt allmänt. Karln är varken allvetare eller klarvoajant, och uttalar sig mycket gärna offentligt också om han inte har så mycket att säga. Det ska man ha klart för sig innan man låter hans uttalanden få någon typ av automatiskt företräde över andra informationskällor.
Hamilkar, ta och kamma dig nu! Detta är ett av de Cold Case-fall som har tagits upp under GW:s ledning på uppdrag av rikspolischefen. Visste du inte det så ska du inte kommentera GW:s roll i det här fallet.
Citera
2013-12-01, 22:18
Medlem
Citat:
Hörni alla som är lite seriösa i den här tråden. Jag vill gärna ha er feedback på den artikel angående romanen "Fältöversten" som publicerades på Resumé 10/1 2013 (länk: http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/09/gws-team-pa-vag-att-losa-mordgatan-i-ny-bok-av-journalist/

Min tolkning av GW:s sista kommentar (fetad av mig) är att bokens "fiktiva" gärningsman är den verkliga gärningsmannen enligt GW:s uppfattning. I så fall har väl RO utpekats helt felaktigt i den här tråden?

Här berättar Jonas Malmborg själv om boken och kopplingen till mordet:
http://jonasmalmborg.se/?p=304
Citera
2013-12-01, 22:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Som sagt är GW:s uttalande om den där boken från tidigt detta år, vilket innebär att han spred desinformation.
Citera
2013-12-01, 22:30
Bannlyst
Citat:

Du tycker inte att GW har visst fog att uttala sig om kriminalitet?
Citera
2013-12-01, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av korean

Å andra sidan uttalar han sig nog lite för ofta nu för tiden. Inte bara om kriminalitet, utan 5-2-diet och allt annat som han råkar ut för i sin vardag.

Helt klart är han påläst inom kriminalitet (hans titel är Professor), men vi ska inte ha han som en gud, och han bör akta sig för att säga "100 % säker".
Citera
2013-12-01, 22:57
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan uttalar han sig nog lite för ofta nu för tiden. Inte bara om kriminalitet, utan 5-2-diet och allt annat som han råkar ut för i sin vardag.

Helt klart är han påläst inom kriminalitet (hans titel är Professor), men vi ska inte ha han som en gud, och han bör akta sig för att säga "100 % säker".
Låt inte min tidigare kommentar halka ur nu, GW har fått som uppdrag av rikspolischefen att leda en Cold Case-grupp där detta fall ingår. Därmed leder han gruppen som har sparkat liv i utredningen om bl.a. det här fallet, så lägg ner snacket om att hans uttalanden inte har betydelse och håll er informerade om fakta innan ni postar inlägg, annars blir det väldigt rörigt.
Citera
2013-12-01, 22:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Han får uttala sig så mycket han vill. Under alla förhållanden är han välformulerad och underhållande. Men om folk avgudar GW så till den grad att de ger hans uppgifter prioritet framför konkreta och säkra uppgifter om vem polisen faktiskt har sytt in, så har de amputerat huvet. GW vet en hel del om kriminalitet allmänt, men han löser inte fler brott än vad vi gör här i forumet, och vad gäller ett givet konkret brott kan han mycket väl vara hur opålitlig som helst.
Citera
2013-12-01, 23:01
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollabella
Här berättar Jonas Malmborg själv om boken och kopplingen till mordet:
http://jonasmalmborg.se/?p=304

Tack för länken.

Jag noterar att författaren själv kallar gänget för "Fältagänget" och min tolkning är att det är ett fiktivt gäng skapat för att passa in i hans roman. Så här skriver författaren själv om gänget:

Citat:
När jag sedan började intressera mig för Fältöversten och de som bodde där satte historierna om Spiltaligan åter igång att poppa upp. Ett fruktat ungdomsgäng där medlemmarnas utgjordes av gårdshusens fattigfolk. Det hade ju inte så lite beröring med min egen historia om grabbarna från Fältöversten som satte skräck i kvarteren kring Karlaplan.

Så Fältagänget, det stavas så inte fältangänget som jag trodde och inte heller Fältöverstegänget, är en moderniserad fiktiv variant på Spiltaligan från 60-talet.

http://jonasmalmborg.se/?p=275

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2013-12-01 kl. 23:04. Anledning: stavvning
Citera
2013-12-01, 23:05
Bannlyst
Citat:
Han får uttala sig så mycket han vill. .
Nu var det inte det jag frågade, men jag förstår inte den här allmänna dissen av GW på fb.
Avundsjuka, förmodligen.
Citera
2013-12-01, 23:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Låt inte min tidigare kommentar halka ur nu, GW har fått som uppdrag av rikspolischefen att leda en Cold Case-grupp där detta fall ingår. Därmed leder han gruppen som har sparkat liv i utredningen om bl.a. det här fallet, så lägg ner snacket om att hans uttalanden inte har betydelse och håll er informerade om fakta innan ni postar inlägg, annars blir det väldigt rörigt.
GW leder inte, och har aldrig lett, någon cold case-grupp. Han fö är idag pensionär och står inte till rikspolischefens förfogande på något sätt. Det uppdrag han hade, som nu är slutfört, gick inte ut på att leda polisarbete - det ska det vara poliser till - utan på att kartlägga alla ouppklarade mord i Sverige. Det slutfördes för ett drygt år sedan.
Citera
2013-12-01, 23:12
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Enligt boken ska väl gänget bestå av ungdomar som "bodde i hyresrätterna i Fältöversten, och som räknades som betydligt enklare än omgivande Östermalm". Och dom ska ha gått i Gärdesskolan när dom var mindre.

Sådär kan man ju skriva om man vill frammana klasskillnader. Men jag hade en klasskamrat som bodde i Fältöversten, och hennes pappa var mycket hög tjänsteman i staten och familjen hade hög social status.

Jag känner inte till om just ett sådant gäng funnits i verkligheten, men nog har det funnits busgäng i alla åldrar runt Fältan till o från. För en tio-femton år sen var där ett gäng som följde efter prydliga östermalmsgossar till bankomaten o rånade o misshandlade.

Möjligen var det även så att det en gång i tiden förekom knarkhandel och häleri på några av terrasserna inne i Fältan, men idag tror jag det är låst så att det endast är tillträde för boende.

Allt detta med reservation för att Fältan inte riktigt är mitt territorium. Jag bodde bara i närområdet fram till 1960 (då var Fältan en stor grop där Östermalms hantverkare hade baracker) o 1975-82. Sen har jag regelbundet besökt området från 2005 ungefär.

OT: Nice nick o avatar. Den grafiska symbolen på Moon's tröja har jag på en av gitarrerna här hemma

Okej tack för klargörandet.
Man glömmer nog bort att allmännyttan (utöver Fältan) är och framförallt var omfattande även på Östermalm. Det är knappast bara väletablerat folk i den stadsdelen. Några utav de värsta kufarna samt "folk i marginalen" jag stött på har påfallande ofta just bott i dessa krokar.

För att inte snesegla allt för mycket kan jag nämna att ett gigantiskt RAF märke satt uppklistrat vid Stadions tunnelbaneuppgång några meter från mordplatsen så sent som i somras. Kanske är det Provokatörens grabbar som fortfarande är i farten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in