2013-11-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kan det vara en felsägning, att han uppger sin adress på frågan men kommer på sig själv.
Kanske. Det vore ju riktigt spännande.

Men ändå: han säger i meningen:
Citat:
S: Aa, var var det här någonstans sa du?

O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer* inte härifrån. Valhallavägen.

Känns lite udda att börja koppla in en egen bostadsadress när meningen inleds med Swartlings ridskola. Jag funderade över om han befann sig så nära Sibyllegatan när han ringde att han såg någon gatskylt med "Sibyllegatan" när han pratade (och därför råkade säga det han stod och tittade på), men om han ringde från telefonkiosken vid Karlavägen/Nybrogatan så är det nästan 100 m bort till nästa gata: Sibyllegatan.

Han kanske sprang Valhallavägen österut och vek av på Sibyllegatan söderut och hittade sen till telefonkiosken Karlav/Nybrog, och hade Sibyllegatan i färskt minne.

Det är intressant att han sa "Sibylle" ... Känns som att man inte borde släppa det.
Citera
2013-11-26, 13:13
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det fanns ingen alternativ brottsrubricering i häktningsframställan - bara "mord".

Tack, det var intressant.
Citera
2013-11-26, 13:18
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Nej, det är inte fastställt. Det är med mycket hög sannolikt så att uppringaren har varit på mordplatsen vid tidpunkten för mordet, men inte fastställt att denne är GM.
Leif gw Persson har antagligen bättre insyn i utredning än dig.Många av er spanare på fb har en förmåga att krånga till det i fantastiska scenarion.Att det skulle vara fler än en gärningsman är ju 0% sannolikhet på.Inget talar ju heller för att gm och bo kände varandra.Därmed är ett urspårat rån det självklara scenario.
Citera
2013-11-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Har vi längder, kroppsbyggnad etc på dom inblandade, BO och MGM?

Hur var MGM klädd den aktuella kvällen? Det nämns en grå jacka, hade MGM en grå jacka?

/Provokatör

Enl uppgift (minns ej källa nu) var BO +1,90 och vägde runt 90. Tycker att RO verkar ganska kort utifrån de bilder som finns i tråden (där han tex står vid en fågelbur).
Citera
2013-11-26, 13:33
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
Leif gw Persson har antagligen bättre insyn i utredning än dig.Många av er spanare på fb har en förmåga att krånga till det i fantastiska scenarion.Att det skulle vara fler än en gärningsman är ju 0% sannolikhet på.Inget talar ju heller för att gm och bo kände varandra.Därmed är ett urspårat rån det självklara scenario.

Det har han, och han har långt bättre kunskap om statistik och brott överlag än vad jag har. Icke desto mindre är det inte fastställt att uppringaren och GM är samma person bara för att LGWP säger det. Även han har fel.

Jag utesluter inte helt (nja, men nästan)att uppringaren kan vara GM eller att han är en ensam GM. Men logiken och statistiken talar emot det. Den typen av rån begås sällan av en ensam person, och det är helt ologiskt för GM att ta den risk han tar genom att ringa SOS för att dels ge dem motivet på en gång, och dels få dit polis snabbare och öka risken för att åka fast. Varför? För att ge ett meningslöst villospår i form av "en grå jacka, eller för att rädda PH? Om han nu var så mån om att PH inte skulle dö, varför hugga honom så många gånger?

Om GM och uppringaren är samma person måste han ha en IQ på under 80. Vilket iofs är högst möjligt, men desto viktigare skulle han ha blivit dömd fler gånger än jag byter kalsonger med tanke på hur fantastiskt dum han är. En så dum person skulle utan tvekan ha åkt fast för länge sedan.

Vi kan också konstatera:

Att RO inte är dum.
Att vänner påtalar att uppringarnens röst inte matchar RO
RO knappast skulle råna.

Om du tror att RO = GM så är inte GM = Uppringaren. Om du tror att Uppringaren = GM så är antagligen inte RO = GM.

Så din tilltro till auktoriteter ställs på sin spets. Vem tror du mest på? LGWP eller polisen som gripit RO? För någon av dem har uppenbarligen fel om den logiska kedjan ska hålla.
Citera
2013-11-26, 13:42
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Det har han, och han har långt bättre kunskap om statistik och brott överlag än vad jag har. Icke desto mindre är det inte fastställt att uppringaren och GM är samma person bara för att LGWP säger det. Även han har fel.

Jag utesluter inte helt (nja, men nästan)att uppringaren kan vara GM eller att han är en ensam GM. Men logiken och statistiken talar emot det. Den typen av rån begås sällan av en ensam person, och det är helt ologiskt för GM att ta den risk han tar genom att ringa SOS för att dels ge dem motivet på en gång, och dels få dit polis snabbare och öka risken för att åka fast. Varför? För att ge ett meningslöst villospår i form av "en grå jacka, eller för att rädda PH? Om han nu var så mån om att PH inte skulle dö, varför hugga honom så många gånger?

Om GM och uppringaren är samma person måste han ha en IQ på under 80. Vilket iofs är högst möjligt, men desto viktigare skulle han ha blivit dömd fler gånger än jag byter kalsonger med tanke på hur fantastiskt dum han är. En så dum person skulle utan tvekan ha åkt fast för länge sedan.

Vi kan också konstatera:

Att RO inte är dum.
Att vänner påtalar att uppringarnens röst inte matchar RO
RO knappast skulle råna.

Om du tror att RO = GM så är inte GM = Uppringaren. Om du tror att Uppringaren = GM så är antagligen inte RO = GM.

Så din tilltro till auktoriteter ställs på sin spets. Vem tror du mest på? LGWP eller polisen som gripit RO? För någon av dem har uppenbarligen fel om den logiska kedjan ska hålla.

Vad olika personer säger om RO är knappast av intresse.Vi uppfattar människor på olika sätt i olika situationer.Dessutom vet vi så lite om vad som rör sig i huvudet på människor vi tror att vi känner.Grundtipset är en ensam Gm som ska råna Bo efter ett kortare efterföljande.Bo gör motstånd,Gm är påverkad av droger och/eller alkohol och spårar ur och hugger vilt med kninven.Gm drabbas därefter av panik när han inser vad han gjort och ringer och larmar för att rädda sitt EGET skinn.Han passar även på att försöka med några halvhjärtade villospår.
Citera
2013-11-26, 13:45
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Vad olika personer säger om RO är knappast av intresse.Vi uppfattar människor på olika sätt i olika situationer.Dessutom vet vi så lite om vad som rör sig i huvudet på människor vi tror att vi känner.Grundtipset är en ensam Gm som ska råna Bo efter ett kortare efterföljande.Bo gör motstånd,Gm är påverkad av droger och/eller alkohol och spårar ur och hugger vilt med kninven.Gm drabbas därefter av panik när han inser vad han gjort och ringer och larmar för att rädda sitt EGET skinn.Han passar även på att försöka med några halvhjärtade villospår.

Tycker det är för mycket våld för att vara ett rån som gått snett. Ett rån som går snett är snarare ett olyckligt hugg som träffar illa och som gör att offret avlider. I det här fallet är det väldigt många hugg, bland i ansiktet. Tyder på hat från mördarens sida.
Citera
2013-11-26, 13:49
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Tycker det är för mycket våld för att vara ett rån som gått snett. Ett rån som går snett är snarare ett olyckligt hugg som träffar illa och som gör att offret avlider. I det här fallet är det väldigt många hugg, bland i ansiktet. Tyder på hat från mördarens sida.

Statistiskt har du rätt men konstigare saker har hänt än att en påverkad person spårar ur totalt.
Jag tror iaf på rånteorin.
Citera
2013-11-26, 13:50
Medlem
KUKARNASs avatar
Någon som hört något från häktet? Medgivanden? Frågor? Åklagarens tes? Bevis?
Citera
2013-11-26, 13:52
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:

Det du beskriver är pundarpelle som GM. Helt fullkomligt rimligt antagande från LGWP sida. Men då har uppenbarligen polisen gripit fel person. För att RO och denne pundarpelle som du beskriver kan omöjligen vara samma person.

Det är lite skillnad på att utåt sett skötsamma personer har hemligheter, gör sig skyldiga till skattebrott, förskingring eller till och med ägnar sig åt sexualbrott, och att en person går från skötsam student till nedgången pundare som hög på droger rånmördar folk på stan. Det händer bara inte. Det är inte direkt ett dubbelliv som går att dölja för sina vänner. Eller tror du att han sa till polarna att han skulle gå och pissa och då passade på att dra en lina och rånmörda PH för att sedan gå tillbaka till polarna och vara som vanligt?

Nu har jag sagt det som går att säga om det. Om du tror att LGWP har rätt OCH polisen har rätt undrar jag vad varför du läser/skriver inlägg om detta?
Citera
2013-11-26, 14:01
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Det du beskriver är pundarpelle som GM. Helt fullkomligt rimligt antagande från LGWP sida. Men då har uppenbarligen polisen gripit fel person. För att RO och denne pundarpelle som du beskriver kan omöjligen vara samma person.

Det är lite skillnad på att utåt sett skötsamma personer har hemligheter, gör sig skyldiga till skattebrott, förskingring eller till och med ägnar sig åt sexualbrott, och att en person går från skötsam student till nedgången pundare som hög på droger rånmördar folk på stan. Det händer bara inte. Det är inte direkt ett dubbelliv som går att dölja för sina vänner. Eller tror du att han sa till polarna att han skulle gå och pissa och då passade på att dra en lina och rånmörda PH för att sedan gå tillbaka till polarna och vara som vanligt?

Nu har jag sagt det som går att säga om det. Om du tror att LGWP har rätt OCH polisen har rätt undrar jag vad varför du läser/skriver inlägg om detta?

VET du att RO alltid varit skötsam?Det finns människor som använder droger utan att anhöriga ens har en aning.Alkohol har han ju garanterat använt iaf.Hur vet du att han var med polarna vid tidpunkten för mordet?Inte helt otänkbart att han var på väg hem ensam eller hur?Med tanke på tidpunkten.Jag har samma rätt som alla här att uttrycka min åsikt.
Citera
2013-11-26, 14:10
Medlem
Minimois avatar
Citat:

Jag tycker att folk hakar upp sig alldeles för mycket på den akademiska bakgrunden. Det finns ett antal exempel på dubbelliv. Exempelvis Örebro universitet-mannen som styckmördade sin älskarinna.

Till synes skötsamma och de facto populära personer kan brutalt rånmörda okända med väldigt många knivhugg. Läs i Solnamordstråden hur kollegor och "klienter" samstämmigt beskrev den drivande, mest brutala gärningsmannen som "en snäll nallebjörn"...Dessa två åtalade mördare pundade utan att de som kom i daglig kontakt med dem anade det, och de fortsatt gå till jobbet nästa dag som vanligt fram tills de greps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in