Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-23, 12:53
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Ja, så står det faktiskt i utredningen:

Jag har absolut inte den kunskap som krävs för att uttala mig kring detta, så det vore tacksamt om någon kunnig i t.ex. neuropsykiatri kunde komma med en kommentar. Jag hittade dock ett intressant inlägg i psykakuten på FB:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=795456

Det lilla jag vet är att frontallobsskador kan leda till kraftigt ökad aggressivitet och bristande impulskontroll. Om jag inte missminner mig så är det bland annant därför som småbarn inte kan kontrollera sina känslor. Frontalloben är helt enkelt inte tillräckligt utvecklad.

Ingen som hört något mer om Emmas tillstånd?
Citera
2009-11-23, 14:08
Medlem
jandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Det lilla jag vet är att frontallobsskador kan leda till kraftigt ökad aggressivitet och bristande impulskontroll. Om jag inte missminner mig så är det bland annant därför som småbarn inte kan kontrollera sina känslor. Frontalloben är helt enkelt inte tillräckligt utvecklad.

varför är du så brydd kring det här? du kan ju testa att pm:a pappan.
Citera
2009-11-23, 14:31
Medlem
tillståndet!

Emma har som sagt kommit till hemsjukhuset.
I Lund använde man "Lundamodellen" konstruerad av proff. Grände, och det har rätddat många patienter med hjärnsvullnad, så ock min dotter.

Emma andas själv, näring via sond, får diverse läkemedel via sond.
Sover mycket, vaknar ibland sporadiskt upp, öppnar ögonen, kramar hand, rör lite på armar och ben, gråter en tår.
Har även sagt fåtal ord.
Inriktning på rehabilitering som kan bli en lång resa.

Mats
Citera
2009-11-23, 14:56
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
I Lund använde man "Lundamodellen" konstruerad av proff. Grände, och det har rätddat många patienter med hjärnsvullnad, så ock min dotter.

Sover mycket, vaknar ibland sporadiskt upp, öppnar ögonen, kramar hand, rör lite på armar och ben, gråter en tår.
Har även sagt fåtal ord.

Mats

Tack för din uppdatering. Det är klart att rehabiliteringen kan komma att ta tid, men det måste ju ändå vara ett väldigt positivt tecken att hon pratar lite grann. Även gråten måste ju tolkas positivt, det tyder ju på att hon är medveten om vad som hänt.

Det känns väldigt skönt att veta att det är på väg åt rätt håll. Hälsa Emma och familjen!
Citera
2009-11-23, 23:18
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput

Har även sagt fåtal ord.

Mats
Jag har gjort till en sak att hålla mina inlägg på flashback distanserade och opersonliga och rakt på sak, men det här är första gången jag känner innerligt mycket för att göra ett undantag.

Fy för satans jävla helvetes jävlar vad jag önskar och hoppas att hon (och ni i resten av familjen) blir så pass återställd och rehabiliterad som bara är möjligt. Sällan har ett brott, svenskt eller utländskt, berört mig som det här. Det är bara så fel. Håll ut Mats, vi är så otroligt många som på något vis känner för och tänker på dig, Emma och er familj.
Citera
2009-11-23, 23:54
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Jag har gjort till en sak att hålla mina inlägg på flashback distanserade och opersonliga och rakt på sak, men det här är första gången jag känner innerligt mycket för att göra ett undantag.

Sällan har ett brott, berört mig som det här. Det är bara så fel. Håll ut Mats, vi är så otroligt många som på något vis känner för och tänker på dig, Emma och er familj.

Jag instämmer till fullo. Detta är så groteskt.
Jag har blivit kallad för "internet troll" bara för att jag inte lämnat skadedetaljer, och avstår därför för vidare info om läget.
Citera
2009-11-24, 00:12
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor

Träffade en kille en gång som varit med om en ganska saftig bilolycka, när han vaknade upp ur koman och tillfrisknade så tyckte omgivningen att han blivit en bättre människa Ja ödets lott faller olika.

M.V.H.
jamsson.
Senast redigerad av jamsson 2009-11-24 kl. 00:23.
Citera
2009-11-24, 09:11
Medlem
Santerias avatar
Någon som minns vilket datum åtal väcks så man kan hämta FUP?
Edit: Är det alltid bara journalister som får de första?
Citera
2009-11-24, 09:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santeria

Det kommer med stor säkerhet skjutas fram flera gånger innan det är klart. Men det senaste är väl att åtal ska vara väckt idag klockan tio, har jag för mig.
Citera
2009-11-24, 10:36
Medlem
Häktningen

Enligt Tingsrätten så är häktingen förlängd fram tills 2009-12-08

Mats
Citera
2009-11-24, 10:51
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santeria
Edit: Är det alltid bara journalister som får de första?
Att häktningen förlängdes var inte så oväntat, förstås. Jag tvivlar på att det blir åtal den här sidan nyår. Å andra sidan kan vi hoppas att fanskapet inte är för fegt (skyller på en medbrottsling, t.ex.) så att utredningen går så snabbt den bara kan. Livstid på honom skulle bli en fin julklapp.

Och för att svara på din edit: Det är inte omöjligt att det är så i praktiken att journalister prioriteras, men det strider mot offentlighetsprincipen att det skulle vara så. Alla begäran om att få ta del av en allmän handling ska hanteras skyndsamt, oavsett vem som ber om dem. Det vill säga även vi ska kunna få den samtidigt som de andra. Jag kan tänka mig att JK skulle ha ett och annat att säga till om kring det där.

Jag menar, när åtalet (och FUP då) lämnas in är det ändå sannolikt så att journalisterna först får gå in sitt lilla pressbås och kopiera (i de tingsrätter där sådant finns) och /eller att de får de första varma kopiorna ur maskinen, innan vanliga dödliga får komma till.
Citera
2009-11-24, 10:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs

Och för att svara på din edit: Det är inte omöjligt att det är så i praktiken att journalister prioriteras, men det strider mot offentlighetsprincipen att det skulle vara så. Alla begäran om att få ta del av en allmän handling ska hanteras skyndsamt, oavsett vem som ber om dem. Det vill säga även vi ska kunna få den samtidigt som de andra. Jag kan tänka mig att JK skulle ha ett och annat att säga till om kring det där.

Jag menar, när åtalet (och FUP då) lämnas in är det ändå sannolikt så att journalisterna först får gå in sitt lilla pressbås och kopiera (i de tingsrätter där sådant finns) och /eller att de får de första varma kopiorna ur maskinen, innan vanliga dödliga får komma till.

Skillnaden är att journalister är på hugget, förhandsbeställer och finns på plats där saker släpps. Sitter man vid datorn och väntar på att allt ska läggas upp automatiskt på nätet tar det längre tid. Någon annan skillnad i hanteringen känner inte jag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in