Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-16, 08:23
Medlem
Tingalings avatar
Ja, det är en lång (och intressant för oss juridiknördar) diskussion och det är därför det är så svårt att förutse vad domen blir. Men att det skulle bli något "vållande till annans död" i det här fallet har jag svårt att tänka mig för han verkade ju absolut ha ett uppsåt att skada henne ordentligt och förmodligen även att döda henne. Det känns inte som att det var något " Oops, jag råkade visst skära henne lite i ansiktet med rakblad och slå henne halvt ihjäl men det var ju absoluuuuut inte meningen" Det kan ju vara förmildrande att han visade vart hon fanns men frågan är om han hade gjort det om inte polisen hade hittat honom. Troligtvis inte.
Citera
2009-11-16, 08:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingaling
Ja, det är en lång (och intressant för oss juridiknördar) diskussion och det är därför det är så svårt att förutse vad domen blir. Men att det skulle bli något "vållande till annans död" i det här fallet har jag svårt att tänka mig för han verkade ju absolut ha ett uppsåt att skada henne ordentligt och förmodligen även att döda henne. Det känns inte som att det var något " Oops, jag råkade visst skära henne lite i ansiktet med rakblad och slå henne halvt ihjäl men det var ju absoluuuuut inte meningen" Det kan ju vara förmildrande att han visade vart hon fanns men frågan är om han hade gjort det om inte polisen hade hittat honom. Troligtvis inte.

Jag antar att denna eventuellt förmildrande omständighet kan bidra till att minska påföljden, men knappast rubriceringen väl? Jag menar detta skedde ju efter själva gärningen?

Detta oavsett hur det går med tjejen.
Citera
2009-11-16, 08:57
Medlem
Troians avatar
Inlägg från pappan i Facebookgruppen Vi som stödjer Emma Pettersson, för fyra minuter sen:

Citat:
Jag och min familj vill tacka för allt gott stöd vi fått från Facebook, arbetskamrater, våra samt Emmas vänner.
Vill tacka för uppslutningen till manifestationen på Lilla torg, samt i kyrkan i våran by.

Jag vill även dementera de rykten som cirkulerar att Emma skulle ha somnat in.
Tillståndet är fortfarande allvarligt, men mycket stabilt, värdena pekar åt rätt håll.
Tack
mats m. familj
Citera
2009-11-16, 09:05
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag antar att denna eventuellt förmildrande omständighet kan bidra till att minska påföljden, men knappast rubriceringen väl? Jag menar detta skedde ju efter själva gärningen?

Detta oavsett hur det går med tjejen.

Nä, jag tycker också att det känns orealistiskt. Jag tror att det blir grov misshandel och eftersom den straffskalan är ett till tio ås så kan vi förvänta oss vad som helst. Att han gjorde det så allvarligt och först lämnade henne att dö talar ju för att det blir högre upp på straffskalan. Även att han har tidigare domr på sig. Det som talar för att det blir längre ner på straffskalan är ju att han visade vart hon fanns samt hans ålder.
Citera
2009-11-16, 09:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingaling
Nä, jag tycker också att det känns orealistiskt. Jag tror att det blir grov misshandel och eftersom den straffskalan är ett till tio ås så kan vi förvänta oss vad som helst. Att han gjorde det så allvarligt och först lämnade henne att dö talar ju för att det blir högre upp på straffskalan. Även att han har tidigare domr på sig. Det som talar för att det blir längre ner på straffskalan är ju att han visade vart hon fanns samt hans ålder.

Ja, det är inte lätt det här. Vid grov misshandel tillkommer ju även eventuellt människorov (vilket kan ge fyra till arton år, eller livstid) eller olaga frihetsberövande, och våldtäkt.

Hur vanligt är det med maxstraffet, tio år, för grov misshandel?
Citera
2009-11-16, 09:34
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, det är inte lätt det här. Vid grov misshandel tillkommer ju även eventuellt människorov (vilket kan ge fyra till arton år, eller livstid) eller olaga frihetsberövande, och våldtäkt.

Hur vanligt är det med maxstraffet, tio år, för grov misshandel?

Nä det är nog inte vanligt... Jag skulle tro att det är om man ger sig på någon helt försvarslös, exempelvis barn eller funktionsnedsatta, och slår dem så illa att de lika gärna hade kunnat dö. Sedan krävs det nog att man har tidigare domar på sig för att det ska bli maxstraff. Det ska till ganska mycket alltså...
Citera
2009-11-16, 09:49
Medlem
Månsans avatar
Och som tidigare sagts, förövarens ålder kommer att ge rabatt på straffet.
Lyckas han också spela sina psyksjuk-kort väl kan ha slinka undan oväntat lindrigt är jag rädd.
Citera
2009-11-16, 10:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Och som tidigare sagts, förövarens ålder kommer att ge rabatt på straffet. Lyckas han också spela sina psyksjuk-kort väl kan ha slinka undan oväntat lindrigt är jag rädd.

Straffrabatt! Fy f*n vilket vämjeligt ord i detta sammanhang.
Citera
2009-11-16, 12:04
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Lyckas han också spela sina psyksjuk-kort väl kan ha slinka undan oväntat lindrigt är jag rädd.

Ja, och sedan kommer han ut igen - träffar en ny tjej - repeat.
Citera
2009-11-16, 12:08
Medlem
Ghandis avatar
bra d pekar på rätt håll....tror ja...vet ej i vilket tillstånd hon kommer vakna upp i....
Citera
2009-11-16, 13:01
Medlem
Panzerbat.s avatar
Jäklar, hur fan kan jag ha missat det här?
Ytligt bekant med Emma.
Citera
2009-11-16, 13:20
Medlem
Troians avatar
Citat:

Straffrabatten brukar väl vara max ett år, om man är tjugo?

Spela psyksjuk är, så vitt jag förstått det, mycket svårt. Särskilt som att man måste vara psyksjuk i juridisk, inte klinisk, mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in