Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja, försök dråp är väl kanske tveksamt. Det skulle då möjligen vara om det kan anses som en förmildrande omständighet att han berättade var hon fanns? Men osäker på om något man gjort efter gärningen kan ses som förmildrande?
Människorov är ett rätt grovt brott, kan ge fängelse fyra till arton år, och livstid. (Säger Wikipedia iaf, och jag orkar inte kolla med någon annan källa. Håna mig om Wikipedia har fel där.) Men kanske kan det ses som för kort tid för att tala om människorov?
Utifrån vad hittills är känt tror jag förresten att grov våldtäkt är rätt osannolikt. Skulle det rört sig om detta så borde han ha haffats av polisen ganska kvickt efter anmälan? Mer troligt då normalgraden.
Jo, jag tror att man - generellt - kan anses ha förmildrat ett brott även i efter hand. Dock osäker när det gäller mord/dråp, i vilken grad.
Du har rätt, människorov är grovt som fan som brott, men inte i det här fallet, och som du säger så är det sannolikt för kort tid.
Vad gällde min hypotes ang. våldtäkten så syftade jag på den anmälan hon gjort en tid före den här tragiska händelsen, förstås (och det tror jag du också gör, förtydligar mest för att övriga ska kunna följa diskussionen), och jag är inte övertygad om att han borde haffats snabbare/långsammare beroende på rubricering. Trots allt är det så att åklagaren bestämmer sig för rubriceringen först när förundersökningen är klar - hon kan alltså ha anmält ett sexuellt umgänge mot hennes vilja, och i förhör/teknisk undersökning visar det sig att den var grov och åklagaren beslutar sig för att gå på den rubriceringen. Iom att han är känd och bofast behöver de ju inte direkt skynda på en sådan utredning, tänker jag. Säger inte att det är grovt eller inte, menar bara att jag tycker inte det faktum att han inte greps kort efter anmälan ska tas som intäkt för att det inte rörde sig om en grov våldtäkt.
Jobbigt långt stycke, jag vet :-)