Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-24, 11:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Att häktningen förlängdes var inte så oväntat, förstås. Jag tvivlar på att det blir åtal den här sidan nyår. Å andra sidan kan vi hoppas att fanskapet inte är för fegt (skyller på en medbrottsling, t.ex.) så att utredningen går så snabbt den bara kan. Livstid på honom skulle bli en fin julklapp.

Livstid kan han inte få, eftersom han är 20. Tror maximala straffet rent teoretiskt är fjorton år. Eventuellt ytterligare eftersom det rör sig om flera åtalspunkter?

Med all säkerhet lär han väl dömas, men det finns en lång rad möjliga åtalspunkter, som kan mixas lite. Försök till mord, försök till dråp, grov misshandel, människorov, olaga frihetsberövande, övergrepp i rättssak, våldtäkt, våldtäkt... Dessutom av olika grad.
Citera
2009-11-24, 11:23
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Skillnaden är att journalister är på hugget, förhandsbeställer och finns på plats där saker släpps. Sitter man vid datorn och väntar på att allt ska läggas upp automatiskt på nätet tar det längre tid. Någon annan skillnad i hanteringen känner inte jag till.
Visst är det så, och visst ska det vara den enda skillnaden. Men jag har själv varit med om att journalister behandlas snabbare eller att offentligt anställda personer frågar "vilken tidning var det till sa du?". Jag säger bara att jag tror att hanteringen i praktiken gör viss skillnad på journalister och ej journalister.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Livstid kan han inte få, eftersom han är 20. Tror maximala straffet rent teoretiskt är fjorton år. Eventuellt ytterligare eftersom det rör sig om flera åtalspunkter?

Med all säkerhet lär han väl dömas, men det finns en lång rad möjliga åtalspunkter, som kan mixas lite. Försök till mord, försök till dråp, grov misshandel, människorov, olaga frihetsberövande, övergrepp i rättssak, våldtäkt, våldtäkt... Dessutom av olika grad.
Nej, jag vet att han inte kan få livstid. Det var mer ett uttryck för frustration - jag tror inte heller på tomten eller julklappar öht - än ett sunt inlägg i tråden.

Och du har rätt i att han lär dömas. Troligen hyfsat hårt med tanke på hans tidigare historik och den särskilda hänsynslöst han - enligt de rykten som nått tråden - visat. Mordförsök och någon form av våldtäkt låter sannolikt i mina öron (ja, kombinerat med t.ex. människorov men det lär isf konsumeras väl?). Hur han skulle kunna få försök till dråp kan åtminstone inte jag förstå, med tanke på att han planerade det åtminstone så till vida att han plockade upp henne i en bil och körde till en enslig plats, och att bara tillfälligheter (== hon överlevde) ledde till att brottets fullbordan undveks.
Citera
2009-11-24, 11:27
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Jag har gjort till en sak att hålla mina inlägg på flashback distanserade och opersonliga och rakt på sak, men det här är första gången jag känner innerligt mycket för att göra ett undantag.

Fy för satans jävla helvetes jävlar vad jag önskar och hoppas att hon (och ni i resten av familjen) blir så pass återställd och rehabiliterad som bara är möjligt. Sällan har ett brott, svenskt eller utländskt, berört mig som det här. Det är bara så fel. Håll ut Mats, vi är så otroligt många som på något vis känner för och tänker på dig, Emma och er familj.

Kan inte annat än instämma. Få historier har gjort mig så illa berörd som denna. Det gör ont i själen.
Citera
2009-11-24, 16:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Visst är det så, och visst ska det vara den enda skillnaden. Men jag har själv varit med om att journalister behandlas snabbare eller att offentligt anställda personer frågar "vilken tidning var det till sa du?". Jag säger bara att jag tror att hanteringen i praktiken gör viss skillnad på journalister och ej journalister.

Handlar inte det om igenkänning? Inte nödvändigtvis personlig men att det är enklare när den anställde vet att t ex faktureringen för FUP ska ställas till en viss tidning eller kanal? Det blir i praktiken lite krångligare när privatperson Olsson ska lämna uppgifter som inte redan är kända.

Skönt att höra att det går åt rätt håll för E!
Citera
2009-11-24, 22:51
Medlem
tänker på er..

[quote=mscomput]Emma har som sagt kommit till hemsjukhuset.
I Lund använde man "Lundamodellen" konstruerad av proff. Grände, och det har rätddat många patienter med hjärnsvullnad, så ock min dotter.

Emma andas själv, näring via sond, får diverse läkemedel via sond.
Sover mycket, vaknar ibland sporadiskt upp, öppnar ögonen, kramar hand, rör lite på armar och ben, gråter en tår.
Har även sagt fåtal ord.
Inriktning på rehabilitering som kan bli en lång resa.

ni har en lång väg framför er men tag en dag i sänder,o vi e många som tänker på er o stöttar er....
Citera
2009-11-24, 23:01
Medlem
Ghandis avatar
danke schön
Citera
2009-11-24, 23:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Och du har rätt i att han lär dömas. Troligen hyfsat hårt med tanke på hans tidigare historik och den särskilda hänsynslöst han - enligt de rykten som nått tråden - visat. Mordförsök och någon form av våldtäkt låter sannolikt i mina öron (ja, kombinerat med t.ex. människorov men det lär isf konsumeras väl?). Hur han skulle kunna få försök till dråp kan åtminstone inte jag förstå, med tanke på att han planerade det åtminstone så till vida att han plockade upp henne i en bil och körde till en enslig plats, och att bara tillfälligheter (== hon överlevde) ledde till att brottets fullbordan undveks.

Nja, försök dråp är väl kanske tveksamt. Det skulle då möjligen vara om det kan anses som en förmildrande omständighet att han berättade var hon fanns? Men osäker på om något man gjort efter gärningen kan ses som förmildrande?

Människorov är ett rätt grovt brott, kan ge fängelse fyra till arton år, och livstid. (Säger Wikipedia iaf, och jag orkar inte kolla med någon annan källa. Håna mig om Wikipedia har fel där.) Men kanske kan det ses som för kort tid för att tala om människorov?

Utifrån vad hittills är känt tror jag förresten att grov våldtäkt är rätt osannolikt. Skulle det rört sig om detta så borde han ha haffats av polisen ganska kvickt efter anmälan? Mer troligt då normalgraden.
Citera
2009-11-25, 01:05
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja, försök dråp är väl kanske tveksamt. Det skulle då möjligen vara om det kan anses som en förmildrande omständighet att han berättade var hon fanns? Men osäker på om något man gjort efter gärningen kan ses som förmildrande?

Människorov är ett rätt grovt brott, kan ge fängelse fyra till arton år, och livstid. (Säger Wikipedia iaf, och jag orkar inte kolla med någon annan källa. Håna mig om Wikipedia har fel där.) Men kanske kan det ses som för kort tid för att tala om människorov?

Utifrån vad hittills är känt tror jag förresten att grov våldtäkt är rätt osannolikt. Skulle det rört sig om detta så borde han ha haffats av polisen ganska kvickt efter anmälan? Mer troligt då normalgraden.
Jo, jag tror att man - generellt - kan anses ha förmildrat ett brott även i efter hand. Dock osäker när det gäller mord/dråp, i vilken grad.

Du har rätt, människorov är grovt som fan som brott, men inte i det här fallet, och som du säger så är det sannolikt för kort tid.

Vad gällde min hypotes ang. våldtäkten så syftade jag på den anmälan hon gjort en tid före den här tragiska händelsen, förstås (och det tror jag du också gör, förtydligar mest för att övriga ska kunna följa diskussionen), och jag är inte övertygad om att han borde haffats snabbare/långsammare beroende på rubricering. Trots allt är det så att åklagaren bestämmer sig för rubriceringen först när förundersökningen är klar - hon kan alltså ha anmält ett sexuellt umgänge mot hennes vilja, och i förhör/teknisk undersökning visar det sig att den var grov och åklagaren beslutar sig för att gå på den rubriceringen. Iom att han är känd och bofast behöver de ju inte direkt skynda på en sådan utredning, tänker jag. Säger inte att det är grovt eller inte, menar bara att jag tycker inte det faktum att han inte greps kort efter anmälan ska tas som intäkt för att det inte rörde sig om en grov våldtäkt.

Jobbigt långt stycke, jag vet :-)
Citera
2009-11-25, 10:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vad gällde min hypotes ang. våldtäkten så syftade jag på den anmälan hon gjort en tid före den här tragiska händelsen, förstås (och det tror jag du också gör, förtydligar mest för att övriga ska kunna följa diskussionen), och jag är inte övertygad om att han borde haffats snabbare/långsammare beroende på rubricering. Trots allt är det så att åklagaren bestämmer sig för rubriceringen först när förundersökningen är klar - hon kan alltså ha anmält ett sexuellt umgänge mot hennes vilja, och i förhör/teknisk undersökning visar det sig att den var grov och åklagaren beslutar sig för att gå på den rubriceringen. Iom att han är känd och bofast behöver de ju inte direkt skynda på en sådan utredning, tänker jag. Säger inte att det är grovt eller inte, menar bara att jag tycker inte det faktum att han inte greps kort efter anmälan ska tas som intäkt för att det inte rörde sig om en grov våldtäkt.

Vad mitt resonemang utgick från är väl ungefär att E. gjorde en anmälan för våldtäkt, och om polisen hade gjort bedömningen att det kunde vara så grovt som grov så borde de kanske ha sett till att...tja, skynda på processen? Jag tänker att det borde vara ett prioriterat ärende.
Citera
2009-11-25, 23:05
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Mats,

något nytt om Emmas tillstånd?
Citera
2009-11-26, 01:21
Medlem
Tillståndet

Ett bakslag har inträffat i Emmas tillfrisknande:
Har åter fått en ny blödning vid vänster tinning, men läkarna vill vänta med åtgärd.
Man hävdar att det finns stor infektionsrisk vid en ev. tappning.
Jag var tvungen att själv påkalla att det fanns en blödning, det buktade vid tinningen. Först ville personalen i K-stad ignorera det, men jag krävde en ny CT-röntgen, och som visade att jag hade rätt.

Ett stort misstag var att skicka Emma för tidigt till K-stad, i Lund fanns expertisen, kunnandet, underbart bemötande och trygghet.
Min magkänsla säger att det nu finns en viss uppgivenhet bland läkarna.
Hoppas jag har fel.

Mats
Senast redigerad av mscomput 2009-11-26 kl. 01:29.
Citera
2009-11-26, 01:31
Medlem
mrBONDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Ett bakslag har inträffat i Emmas tillfrisknande:
Har åter fått en ny blödning vid vänster tinning, men läkarna vill vänta med åtgärd.
Man hävdar att det finns stor infektionsrisk vid en ev. tappning.
Jag var tvungen att själv påkalla att det fanns en blödning, det buktade vid tinningen. Först ville personalen i K-stad ignorera det, men jag krävde en ny CT-röntgen, och som visade att jag hade rätt.

Ett stort misstag var att skicka Emma för tidigt till K-stad, i Lund fanns expertisen, kunnandet, underbart bemötande och trygghet.
Min magkänsla säger att det nu finns en viss uppgivenhet bland läkarna.
Hoppas jag har fel.

Mats

Vi kan bara hoppas att du har fel Mats. Vi tänker fortfarande på Emma, och önskar inget hellre än att hon tillfrisknar. Bra att du är uppmärksam, och tack för uppdateringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in